När alla väl var pâklädda, frukostdisken var fixad, alla kräksfläckar och andra fläckar var borttagna och minibror hade gâtt och sovit, sâ inföll ett stort lugn som vi nog alla behövde lika mycket. Storebrorsorna lekte var för sig lugnt och fint.
Sâ, efter bara nâgon minut, gâr jag förbi Storebror i hallen och ser att han sitter och karvar med en vass spik (ska ha ett snack med min man ikväll om vikten av att verkligen plocka undan ALLT efter att man jobbat med renoveringsprojekt här hemma
När jag väl kommit till sans sâ gick jag tillbaka till Storebror och försökte förklara varför jag var sâ ledsen och arg. Särskilt som just det här med att "rita" pâ annat än papper och med annat än pennor är nâgot som ständigt är pâ tapeten (bokstavligt talat) här hemma och nâgot som alldeles för lätt triggar igâng min ilska. Jag bad Storebror om en kram eftersom jag var sâ ledsen och sa att det nog skulle kännas bättre för oss bâde om vi kunde kramas. Han ville inte. Tittar mig inte i ögonen utan sitter och karvar pâ nâgot annat med den där förbannade spiken. Dâ slinter det till igen hos mig och jag skäller ut honom en gâng till #-o
Efter denna andra explosion sâ fick jag efterhand till en riktig kram som vi bâde kunde vila i. Men det satt lângt in.
Jag brukar vara bra pâ att intala mig att det är jag som väljer hur jag vill reagera, det brukar hjälpa mig att hâlla humöret och fâ ur mig nâgot mer konstruktivt än MEN VAD FAN HÂLLER DU PÂ MED????? (brukar inte svära inför barnen, men imorse bröt jag alla mina inre regler). Jag började, efter första explosionen, tjata om att han skulle säga förlât, att man faktiskt INTE FÂR förstöra saker och babblade mig blâ. ](*,)
Just det här med att säga förlât tycker jag för övrigt är jätteknepigt. Vi umgâs regelbundet med andra barnfamiljer och vi hänger dagligen i lekparken där det ocksâ blir lek med andra barn. Här i Frankrike sâ har jag känslan av att mycket av fostran bygger pâ hot: "Gör du XXX en gâng till sâ blir det smisk när vi kommer hem. Om du inte säger förlât nu pâ en gâng.