Frågor innan kurstart av 8, 5 månaders bebis

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
jealan

Frågor innan kurstart av 8, 5 månaders bebis

Inlägg av jealan »

Hejsan,

Jag och min man laddar för att kura vår lilla tjej nästa helg och har några frågor.

1. Kan vi använda en sång som ramsa? Vi har alltid sjungit "blinka lilla stjärna" för henne vid nattning och hon fullkomligt älskar den:) Hur trött och ledsen och än är så börjar hon oftast att skratta när vi sjunger den.
Det jag tänkte på var att det kanske blir svårt att använda olika tonlägen då..eller cad tror ni?
Skulle vi annars kanske kunna använda oss av första två raderna på sången? Dvs. "Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar var du är"...?
Och att vi sedan sjunder hela sången som Bekräftelse?

2. Vår lilla tjej vaknar ALLTID till efter 45 min efter att vi har lagt henne. För att få bukt med detta har vi gått in och "stört" henne (inte väckt alltså utan vänt på henne, strykit på huvudet etc) efter ca 10 min och för att hon då inte ska vakna till efter dessa 45 min. Det funkar verkligen och hon kan då sova istället allt mellan 1,5 - 3 tim innan hon vaknar nästa gång. Frågan är om vi kan fortsätta "störa" henne även under kuren?

Hälsningar Linda
/Linda

Dotter född 2011-03-13
Kurstart 2011-12-01
Nat

Re: Frågor innan kurstart av 8, 5 månaders bebis

Inlägg av Nat »

Hej och varmt välkomna hit!

1.
Kan vi använda en sång som ramsa?
Ni kan inte använda en sång som ramsa däremot kan ni ha hjälp av sången i "skrattet till gonattet", sjung då sången och lägg till lite andra saker som får den lilla att tjuta av skratt. Precis som du skriver blir det väldigt svårt att ändra tonläga och attityd i sången och det är därför mycket lämpligare att ni gör en dikt av sången. Texten kan behållas om ni så vill men den bör läsas inte sjungas.
2. Vår lilla tjej vaknar ALLTID till efter 45 min efter att vi har lagt henne. För att få bukt med detta har vi gått in och "stört" henne (inte väckt alltså utan vänt på henne, strykit på huvudet etc) efter ca 10 min och för att hon då inte ska vakna till efter dessa 45 min. Det funkar verkligen och hon kan då sova istället allt mellan 1,5 - 3 tim innan hon vaknar nästa gång. Frågan är om vi kan fortsätta "störa" henne även under kuren?
När ni kurar kommer ni att använda de verktyg som finns inom SHN men självklart kan ni stryka ert barn över huvudet när ni lägger henne för att sova. Viss modifikation måste man ju få ha :mrgreen: Däremot rekommenderar vi INTE att man går in till barnet när det väl somnat.

Vad tror ni om detta?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
jealan

Inlägg av jealan »

Tack för svar! Vi känner oss väldigt laddade nu för helgen:)

För vår del går själva läggningen av tjejen klockrent! Hon somnar själv i sin säng när vi ramsar utanför dörren.

Däremot när hon vaknar (vilket hon gör väääldigt ofta under natten) så är hon jätteledsen.

I boken står det att vi vid uppvaknandet ska vara där på stört (jag pratar om första natten nu, när vi inte ska sova något själva) . Här bli jag osäker när detta är. Är det direkt när hon börjar röra på sig? eller efter första lilla skriket?
Eller hur tidigt kan man börja att buffa vid uppvaknandet? Jag vill ju inte störa i i onödan heller..

Hälsningar Linda
/Linda

Dotter född 2011-03-13
Kurstart 2011-12-01
emmylou1981

Inlägg av emmylou1981 »

Hej!

Så nyfiken på hur det har gått för er, Min tjej vaknar också ALLTID ca 40 min efter att vi har lagt henne.
jag ska börja kura henne ikväll.
Nu harb hon dock blivit lite förkyld, men jag kör påändå. det är nu eller aldrig. är så nervös, men det MÅSTE gå!
Mamma till Lisa, född 11 04 03
Kurstart 11 12 02
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen hit! :lol:

Vilken spännande process ni har framför, vilken resa ni kommer att göra allesammans! Till slut så kommer denna sanna njutningen av att ha småfolk hemma. :wink:

Jo, angående att vara där på stört, så är det när ni börjar att höra lilla damen. Det är alldeles riktigt att ni inte skall avvakta den första natten. Men röra sig i sängen får man ju göra. Ni avvaktar inte tills hon har eldat upp, så att säga. Utan lugnet skall sättas, så hon ska inte få en chans att jaga upp sig.

Lycka till!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
jealan

Inlägg av jealan »

Ok då vet jag:)

Emmylou1081: Vad spännande! Vi börjar också ikväll den 1 dec...(på min och min mans 5 åriga bröllops dag..haha)

Hör gärna av dig imorgon så får jag höra hur det gått för er:)

Stort varmt Lycka till! :heart:
/Linda

Dotter född 2011-03-13
Kurstart 2011-12-01
LilloppansMamma

ps lägg in ålder och kurstart på liten, i din signatur ( kontrollpanel-profil-signatur.)

jealan

Inlägg av jealan »

Ok, fixat!

Nu är vi igång och det känns super! Bebis har sovit sen 18:53....2,5 tim i sträck vilket är kanon för oss:)

/L
/Linda

Dotter född 2011-03-13
Kurstart 2011-12-01
LilloppansMamma

=D> Underbart!

Mycket bra, då kommer vi ihåg denna känsla när raringen ställer sina frågor vid ett senare tillfälle. :wink: :lol:

jealan

Inlägg av jealan »

Godmorgon,

Så! Första natten avklarad..phuu.)

Det gick väl både bra och dåligt kan man väl säga.....det jag oroar mig för är att bebis var vaken väääldigt länge under uppvaknandet.

18. 35 sovdags
18:44 somnar själv efter att vi har buffat 2 x4 och ramsat utanför dörren
22.10 vaknar o gråter - vi buffar x 8 (eller säkert mer) och ramsar ut ur rummet...detta gör jag ca 7 grr. Hon gråter och gråter, lugnar sig några sekunder men sen tar det fart igen. Totalt är hon vaken i 2 tim och 10 min!!
00. 21 sover
04.15 vaknar o är ledsen igen. Gör samma som ovan. Till slut är hon så upp i varv att jag både sjunger/ramsa och buffar tills hon somnar. ( efter 1, 5 tim)
05.36 sover
07.00 Jag och min man väcker henne med glad morgon!

Vill bara stämma av....Även om hon inte vaknade mer än 2 ggr under natten, så var hon vaken så länge. Hon kom liksom inte till ro. Lugnade sig med jagade sig upp igen..

hjälp!!

/L
/Linda

Dotter född 2011-03-13
Kurstart 2011-12-01
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hejsvejs,

hur har ni det?

Tycker inte att det ser förfärligt ut om man tittar på natten mot igår :wink: Liten ställer MASSA frågor nu, och ni höll ut helt suveränt och buffade och bekräftade och lugnade, precis som ni skulle :D =D> Det är så man SKA göra natt 1, en del barn kräver färre insatser och andra vill ha fler, så är det bara :D . De där långa uppvaken skötte ni ju galant gnm att vERKLIGEN visa att ni härdar ut och finns där för henne. Förfärligare hade det varit om ni givit vika och tagit upp henne etc. Så, friska tag framåt nu!

Hur hanterade ni natt 2 -buffade ni ngt eller körde ni enbart med ramsan? Nu, natt 3 är det enbart ramsan som gäller, visst är ni med på det :?: Hoppas att tjejen, och ni oxå såklart!, landat i LUGNET så att hon/ni kan gå vidare till nästa nivå.

:thumbsup:

/Sanna
jealan

Inlägg av jealan »

God kväll,

Skönt att få feedback på första natten, tack för det.

Natt 2 blev många uppvaknanden men bara ett långt pass på ca 1, 5 tim.
Även om det var jääättejobbigt under nattens gång med hennes skrik, så gjorde hon trots allt framsteg. Här har jag min man att tacka för att jag inte tog upp henne. Han var mer saklig och lugn än jag så han fick vara min personliga coach :) Själv gick jag och grät på toaletten flera gånger... :oops:

Så här såg natten ut:

18.21 - Sovdags
18.38- Sover ( hon muttrar och klagar men inget gallskrik)
18.55 Vaknar till o låter lite. Vi ramsar och hon somnar om
21.23 Gnyr men somnar om utan ramsa
22.30 Vaknar och skriker ordentligt.
22.39. Somnar efter bekräftelseramsa
22.43 Vaknar och skriker igen...skriket eskalerar..jobbigt jobbigt ..
22.49 Går in och buffar x 8. ( då lugnar hon sig genast) ramsar sen ut.
22.56 Skriket tar fart ordentligt...hon jagar upp sig och hulkar ordentligt... :(
23.03 Går in och buffar igen x 8 (eller mer). Hon lugnar sig genast. Ramsar ut.
23. 05 Somnar till
23.06 Vaknar och gråter igen. Ramsar men lugnar sig inte.
23.15 Går in och buffar igen, hon lugnar sig, men gråten tar fart när jag ramsar ut ur rummet.
23.24. Somnar vid bekräftelse
23.34 Vaknar igen och är väldigt upprörd och jagar upp sig mer och mer,
23.42 Buffar x 8. Blir lugn på stört. Men gråter ännu värre när jag går ut.
23.49 Tystnar efter bekräftelse. Somnar nog men hon hulkar fortfarande
23.56 Vaknar till igen men somnar nästan direkt vid ramsan
00.27 Vaknar o gnyr
00.35 Somnar efter ramsa+ bekräftelse
00.47 Vaknar men somnar om efter en ramsa
2.30 Vaknar med somnar om efter ramsa + bekräftelse (inom ett par min)
2.44 Vaknar men somnar efter ramsa + bekräftele (inom ett par min)
05.05 Vaknar till men somnar efter ramsa+ bekräftelse (inom ett par min)
06.18 Vaknar till och gråter men somnar om själv
06. 40 Jag och min man väcker henne med glad morgon och jag ammar henne.

Det var underbart att få gå in och väcka henne. Aldrig nånsin har jag saknat henne så mycket som inatt. Hon var yrvaken men glad att vi båda kom in:) Vår söta söta bebis!

I kväll/natt tar min man över Jag ska försöka att slappna av och lita på honom:)

Hur tycker du att det ser ut? Hon somnade ju faktiskt om några ggr själv på morgonkvisten....vår duktiga tjej!! :heart:

kram från mig
/Linda

Dotter född 2011-03-13
Kurstart 2011-12-01
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen,

vet du - jag tycker det ser ut som en heeelt vanlig, kanske t om rätt OK 2a natt :D Ni jobbade på bra där som delvis anv buffningen oxå eftersom hon förmodligen fortfarande behövde få etablera lugnet. Stor applåd =D>

Och, som du säger, hon somnade ju faktiskt om FLERTALET ggr enbart m h a ramsan =D> Vilken grej va \:D/ ! Ett tydligt tecken på att hon börjat ta sig över till andra stadiet :D dvs att kunna fokusera helt o hållet på denna.

Jag tror att din man kommer göra ett strålande jobb inatt! Känner igen typen, har en likadan här :wink: och det har varit ovärderligt alla ggr jag farit runt och darrat kan jag säga. Men för den skull ska du inte känna att du är helt kass, du har dina starka sidor i det här oxå ska du se :) Och med tiden så kommer du märka att lillbruttan faktiskt besitter en enorm kompetens - det är bara det att ingen uppmärksammat henne om det fram tills nu :wink: Visst är hon en pärla :heart: :thumbsup: det är dom alla!

Proppa gärna igen öronen med öronproppar inatt så slipper du nojja :lol: . Jag brukade dessutom sova i ett annat rum, långt från man och barn, när jag var som svajjigast. Vid ett tillfälle blev jag t om ivägskickad hem till mina föräldrar för att jag förstörde mer än vad jag var till hjälp :roll:

Det här är en process som går upp och ner :wink: inget ska sitta på ngn viss dag eller så.Kör på i er egen takt nu och ta till vara de konkreta resultat ni redan uppnått.

Många kramar tillbaka.
jealan

Inlägg av jealan »

Tack tack tack för fina ord! Det behöver jag höra nu:)

Jag försöker verkligen att se hennes gråt som svordomar och frågor men som det är nu blir jag helt blockerad. Jag blir så påverkad av hennes gråt att magen slår knut och jag tappar helt fattningen. Efteråt när jag tittar igenom våra loggar så ser jag att hon faktiskt lugnar sig i emellanåt, men just då hör jag inte det alls. Min man är i allafall super och han tar även denna (4:e) natt.

I morgon är det min tur igen. Något tips på hur man lägger band på sin darrande röst..? Jag har verkligen bestämt mig för att inte ta upp henne, så det kommer jag inte göra.
Men jag har så svårt att hålla gråten borta när hon är så upprörd... :oops:

Den 3:e natten såg ut så här: ( min man tog denna natt)

18.17 - Tillrättaläggande, ramsa ut, påminnelseramsa ca 7 ggr
18.29 - Sover
19.05 - Vaknar och gnyr. Ramsa + bekräftelse (somnar efter ca 1 min)
23.09 -Vaknar och är jätteupprörd! Ramsar väldigt många gånger med bebis jagar upp sig ännu mer. Går in och solfjädrar, och hon lugnar sig aningen.
23.18 Somnar till men vaknar igen och gråter. Ramsa + bekräftelse
23.20 - Sover
23.25 Vaknar och är upprörd med ny fart, ramsar x 8 plus bekräftelse.
23.34 - Sover
23.49 Vaknar, ramsa x 3 bekräftelse x 2
23.52 - Sover
02.20 - Gnyr till men somnar om själv :)
02.27 Vaknar till och gråter. Ramsar x 5 + bekräftelse x 2
02.30 - Sover
03.00- Vaknar till men somnar själv :)
03.17- Vaknar till men somnar själv :)
04.10 Vaknar till och klagar lite, ramsar x4 + bekräftelse
04.13 Somnar om och tystnar
04.17 Vaknar och verkar vilja gå upp för dagen, ramsar x 10 (minst)
04.51 Somnar
06.40 Glad morgon!

Kan man använda solfjädern vid läggningen? alltså direkt efter tillrätta läggandet? Tanken med detta var att bebis ska få ta del av och vänja sig vid detta när hon är glad och lugn. Och inte bara i panikläge....Det borde vara positivt att hon har glada minnen till solfjädern i stället för att hon förvirrat undrar vad vi pysslar med i argt tillstånd..

/L
/Linda

Dotter född 2011-03-13
Kurstart 2011-12-01
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen,

tycker natten som var såg heeeelt Ok ut :D Ni har agerat helt enl hur man ska och fått dottern har än en gång visat att hon är med på noterna och lyckats somna om ett par ggr själv, förmodligen för att hon kännt sig lugn och trygg och förvissad om att pappa stått därute med bössan laddad :D

Fortsätt i exakt samma stil är mitt heta tips!

Ingen Solfjäder vid läggningen [-X Detta är ett KRISVERKTYG som man tar till vid ledsenhet när INGET ANNAT hjälper. Vid nedläggning är det enbart en snabb markering, ett lätt ryck på ryggen som gäller och sen ut. står man kvar förmedlar man bara att det är ngt lurt på g, och man ska dessutom få bli LÄMNAD IFRED och hitta lugnet själv (och veta att det finns de där utanför som håller vakt :wink: ).

Blir man ARG av solfjädern då behövde man den förmodligen inte :wink: Jag försökte själv med min son ngn ggn under kuren men blev utskälld å det grövsta, och många som kurar upplever samma fenomen. Jag tror att det är för att man använder den för lättvindigt, man stressas och TROR att "panik" råder, men så är eg inte fallet och så går man in och STÖR helt enkelt. Förstår du hur jag menar? Dessutom ska man stå lääänge, i princip tills är barnet somnat...och det håller vi ju inte på med i smaband med läggning - eller hur? :wink:

Inga verktyg biter på arga barn, då lämnas man hellre ifred. Om ramsan också "stör" kan man istället förmedla närvara gnm att låta och ha sig utanför den stängda dörren, sk husljud.

Mitt bästa tips för att känna sig säker när man håller på och etablerar ramsan, det är faktiskt att tänka sig att man för ett helt vanligt samtal med sitt lilla barn. Dvs använd rösten i olika röstläge och tonstyrka beroende på vad du vill förmedla. När det varit uppskruvat här, då har vi ramsat med mkt mjuk och varlig röst eller med lite mer "skärpa" i rösten, beroende på vad vi tyckt har varit nödvändigt. Och, man ramsar precis hur många ggr man behöver såhär tidigt i kuren. Vi vuxna ska alltid ha sista ordet :D

ÖVA på ramsan när hon inte hör! Jättebra sätt för att bli vän med den.

Tycker man att det är skitpsykande kan det vara bra att ha ngt konkret att sysselsätta sig med; t ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, sortera saker etc. Andas lugnt, räkna till 100, 200 etc. Tänk "Jag ska bara göra det här först" innan du överväger ngn "drastisk" insats. Se tiden an,lita på henne, hon har fixat det kanon hittills ju!

Fråga din man hur han resonerar...även om detta är självklart för honom så kanske han kan förklara på ett bra sätt för dg så att du oxå kan förstå det sättet...och sen kan du plocka fram den förklaringen där mitt i natten (våra känslor är inte alltid helt knutna till realiteten som du säkert känner till :wink: ). Var schysst mot dig själv oxå, man FÅR tycka att detta är jobbigt, men inte förmedla den känsla till barnet.

Och du - att mamma gråter hjälper henne ICKET! Däremot en lugn och varm och trygg röst som säger att "jag finns här"! Ta med dig den meningen imorgon natt när det är din tur att träda in på banan igen :roll:

Kram!

PS. Vad har ni för tider? Ser att natten inte är prick 12 tim, hon läggs redan 18.17 (?) och sen upp 6.40 (?). Vad är tanken? Schemat är superviktigt och skall hållas exakt från dag till dag :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"