Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SaraMilana

Re: Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Inlägg av SaraMilana »

Tack för bröllopsgratulationerna! :D Ja, det här är ett mycket trevligt år på många sätt! Synd bara att det går så fort... ;)

Angående smör i maten så skäms jag nästan redan för de mängderna jag har i... :oops: :lol: Så jag undrar om det inte är lite vatten som ska i också, min mat känns väldigt stabbig jämfört med burkmaten. Och kryddar gör jag ju, jag har svårt att ge Stella mat som jag själv inte tycker är god. :)

Här hemma verkar vi ha en förkylning på gång, faktiskt Stellas första. :( Vi ska köpa en såndär mackapär för att rensa näsan med och bjuda på lite extra sömn. Har ni några andra bra tips? Näsdroppar? Hur hanterar jag eventuella uppvak på nätterna, kan hon behöva någon form av assistans då tro?

:heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Inte behövde jag oroa mig för att Stella skulle vakna inatt inte. Det var lite (mycket) svårt att somna igår kväll, men efter det sov hon på som vanligt. Jag däremot, sov värre än någonsin. Låg och lyssnade på tystnaden och väntade på att hon skulle vakna eller nåt. Hur dumt som helst verkligen! :evil:
videunge

Inlägg av videunge »

men efter det sov hon på som vanligt. Jag däremot, sov värre än någonsin. Låg och lyssnade på tystnaden och väntade på att hon skulle vakna eller nåt. Hur dumt som helst verkligen! :evil:

Känner igen det där :roll: :lol: Kan det vara så att den ömma moderna lider lite av överkoncentration? 8-[

kan ev botas med öronproppar...

kram på dig :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
ellisnor

Inlägg av ellisnor »

Mmmmm, det där har hänt mig så många gånger!!!! Men jag tycker i alla fall att det känns bättre att det är Jag istället för lillan som sover dåligt.. Tycker att det är helt otroligt att min tjej i princip sovper varje natt mellan kl 20 - 6.30! Tack så mycket för inspirerande läsning, det har gjort att jag orkat kämpa på!!! :P
Mamma till en Estrid född 2011-07-16, introducerades för SM vid 3 mån ålder.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Tack ska ni ha! :heart:

ellisnor, det är jättekul att kunna inspirera andra, hoppas du hänger kvar på forumet och gör detsamma! :D

Överkoncentration är mitt mellannamn. På dagarna kan jag behärska mig, men det går inte så bra när jag sover! Eller, när jag borde sova... Öronproppar fungerar sådär, då "måste" jag ju lyssna ÄNNU mer för att höra.. :lol:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:lol: :lol: :lol: Fatta att vi ska vara sâ dâliga pâ att ta till oss vâra egna râd. PÂ NATTEN SOVER MAN!

Fast nu, de allra senaste nätterna, sâ har jag börjat sova lite bättre. :-({|=

aso

Inlägg av aso »

Ja det där med sömn för mammor, suck säger jag bara :? hur svårt kan det vara? Det är ju inte precis så att man inte är trött :o men så ska man ligga där och stirra i taket och kasta bort värdefull tid. Man behöver ju verkligen vila för att hålla jämna steg min sin lille utvilade och energifulle unge dagtid :lol: .
SaraMilana skrev:Vi ska köpa en såndär mackapär för att rensa näsan med och bjuda på lite extra sömn. Har ni några andra bra tips? Näsdroppar? Hur hanterar jag eventuella uppvak på nätterna, kan hon behöva någon form av assistans då tro?
Det där med förkylning, förr eller senare dyker de ju upp en liten täppt näsa så slänger in lite förebyggande råd som funkat för oss. Vi har aldrig använt vår nässug. Körde med hackad lök som vi la i kokande vatten i stor bunke under sängen, ångorna ordnar upp det mesta (ett fantastiskt bra trix som jag lärt mig på forumet :D ) när han var som mest förkyld bytte jag lök ett par gånger under natten. Körde med saltvattenspray eller näsdroppar (funkade betydligt bättre med nässpray då han passerat 6 mån) som krisverktyg innan vi la honom om det var väldans täppt. Att höja huvudänden hjälper de små. När det gäller uppvak litade jag på magkänslan, någon natt tog vi temp och gav lite vatten men den bästa medicinen är kanske sömn så om man kan vara lugn och bidra till att liten somnar om utan att upprätta krisläge är det nog det allra bästa. Vi behövde aldrig erbjuda extra sömn, han vaknade av sig själv vid sina vanliga tider, men det är säkert väldigt beroende på hur sjuka de är.
SaraMilana skrev:Öronproppar fungerar sådär, då "måste" jag ju lyssna ÄNNU mer för att höra..
:lol: jag är likadan, det blir bara ännu värre 8) ...

Kram :heart:
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Tack aso för superbra tips! Huvudändan på sängen är upphöjd och jag ska smyga in med en lökbunke om en stund.

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Höjd huvudända på sängen var visst inte så fiffigt. Stella har inte fått kläm på det där med ålning än, men backar gör hon ibland med hjälp av händerna. Så den natten vaknade hon längst ner i fotändan, turligt nog hade hon lyckats få med sig täcket också så hon fick luft. :shock:

Men med en lökbunke under sängen och näsdroppar precis innan sänggåendet så sov lillskruttan gott i 13 timmar. Hon fick gå och lägga sig lite tidigare och så tyckte jag att hon kunde behöva lite sovmorgon i morse. Eller så var det jag själv som ville sova lite till, hur var det nu... 8)

Vi hade det lite tjorvigt med maten ett tag, vi fick truga alldeles väldigt för att något annat än gröt och äppelmos skulle gå ner. Dels visade det sig att burkmaten hade bättre konsistens än min mat, riktigt finfördelat ska det vara och mer vatten i än vad jag haft. Dels så frågade min sambo mig: "Vad skulle du tipsa om på forumet om någon annan hade det här problemet?" "Backa - sluta truga" svarade jag snabbt och så trillade poletten ner. :lol: Numera äter lilla fröken min hemlagade mat med stor aptit och gapar, gapar och gapar, det kan inte gå fort nog! När hon slutar gapa slutar jag skeda in - alla glada, alla nöjda. :D

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Åh, jag är så stolt så att jag tror att jag spricker! :heart:

Jag har längelänge dragit mig för att åka till mitt jobb och hälsa på med Stella. De ville att jag skulle komma dit redan när hon var några veckor gammal, när jag satt och ammade dygnet runt och hade en Mycket Missnöjd liten bebis. Att sitta och amma på jobbet kändes inge vidare (jag jobbar med ett gäng medelålders gubbar), så jag har dragit på det. Och dragit på det. Och haft dåligt samvete. Och haft en stor klump i magen.

Idag lastade jag in Stella i bilen direkt efter långluren och packade med mig mellis och ett gäng nybakade bullar till gubbarna. Stella var på ett strålande humör, log mot alla och skrattade och showade. Melliset intogs i sittvagnen, lite kladdigt blev det, men hon åt med stor aptit. Bara det är fantastiskt bra, det brukar annars vara himla svårt att äta med publik (helt förståeligt).

Standardfrågan fick jag flera gånger: "Sover hon på nätterna?" Det är alltid lika roligt att svara på den frågan och folk ser alltid (ofast) lika förvånade/avundsjuka/missunnande ut. :mrgreen: De tyckte att hon verkade så nöjd och glad och jag sa att visst är man det om man får sova och äta ordentligt. Det var alla såklart överens om. Jag nämnde BB och AW, men det ringde ingen klocka hos gubbarna. Kanske är det något som mammor är mest inlästa på och har mest åsikter om.

Bullarna hade en strykande åtgång och sedan det var dags för gubbarna att återvända till arbetet. Jag kastade en blick på klockan och det var en kvart kvar till eftermiddagsluren. Jag såg till att snabbt runda av och packa in oss i bilen. En liten utskällning fick jag på vägen hem, att sitta fastspänd i babyskyddet är ingen hit när Stella börjar bli trött eller hungrig. Men vi klev innanför dörren precis när det var sovdags och Stella landade i sängen med en suck av lättnad och sov nog innan jag ens hade lämnat rummet.

Klumpen i magen är som bortblåst och jag undrar lite vad jag var så orolig för. Min lilla fina tjej! :heart: :heart: :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:heart: :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
aso

Inlägg av aso »

=D> härligt!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Jag tror att vi har med en Säker Sovare att göra! :D

Vi har ganska nyligen ställt undan liggdelen på vagnen som hade blivit alldeles alldeles för liten. Så när vi igår skulle på fest på kvällen funderade vi på hur vi skulle lösa nattsömnen för lillskruttan. Förut var det ju så lätt att bara rulla hem "sängen", men att sova längre stunder i vagn är inte så poppis längre då hon är van vid att kunna sträcka ut sig.

Det slutade med att vi tog med resesängen som vi ställde i deras sovrum. Klockan sju var det sovdags och det gick finfint att somna, det var ju fullt med sköna husljud. Efter ett tag var det dags för lekar på festen, dessa pågick precis ovanför sovrummet där Stella sov och vi höll nog på ganska länge. Runt 20 personer hurrade och hoppade och skrek varje gång något av lagen tog hem ett poäng. Ljudnivån var riktigt hög, det blev utslag på babyvakten varenda gång, men Stella sov på som om ingenting hade hänt! För på natten sover man ju... ;)

När det var dags att gå hem stoppade vi in Stella i en overall och gick hemåt, sen direkt upp i spjälsängen. Efter en ramsa låg hon och småpratade några minuter och sen var det tyst! :shock: Jag som hade laddat upp med världens attityd och ett helt gäng ramsor. :lol: Och där stod vi, två mycket förvånade föräldrar men mycket stolta... :D

mamma petra

Inlägg av mamma petra »

Jag blir så inspirerad av att läsa! Tack för det! Ett tag trodde jag faktiskt att det skulle vara omöjligt att gästa efter klockan åtta om kvällarna när man har småbarn... Så har det i alla fall blivit för de flesta av våra vänner o bekanta som fått barn. Så igen ett stort tack för att "få bevis" på att det verkligen inte alls behöver vara så.

Vi testade också saken i går kväll. Ingen fest, men väl en sen kväll hos mina föräldrar. Lilleman somnade i vagnen, flyttades till babyskyddet och sen direkt i spjälsängen när vi kom hem. Inga problem. Sov som en stock till sex och ännu två timmar till efter lite påfyllning. Tänka sig! :heart:
Lilla hjärtat född 20 augusti 2011
aso

Inlägg av aso »

SaraMilana skrev:Jag som hade laddat upp med världens attityd och ett helt gäng ramsor. Och där stod vi, två mycket förvånade föräldrar men mycket stolta...
:D jisses så kul! =D> =D> =D>
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"