LCHF i jultider

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Bellan

LCHF i jultider

Inlägg av Bellan »

Hej!
Har ätit en LCHF liknande kost i snart 3 månader och det är bara toppen :D . Lyckats gå ner 5 kg av min bebisvikt!!! Är enormt stolt :mrgreen:
Men nu är det juletider :santa: och jag jag vill fortsätta att äta sockerfritt så långt det går så jag letar efter recept på lussebullar, pepparkakor, julgodis utan socker (helst utan mjöl eller delvis utan men det är inte lika viktigt). Finns det någon som kan dela med sig eller ge mig tips?

Länka gärna till recept på nätet eller skicka i ett PM om det inte är ett eget recept.
Tack för hjälpen :D
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Tetz

Re: LCHF i jultider

Inlägg av Tetz »

Hejsan :D

Här kommer en länk till mååånga recept :P
http://forum.fetbobba.net/index.php/board,46.0.html
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Snyggt jobbat! :D

Jag har klarat mig igenom tidigare jular med LCHF genom att se till att inte vara hungrig när det bjuds på sötsaker och sedan äta litelite av onyttigheterna. För jag tycker oftast att det inte blir lika gott när man försöker "göra om" sötsaker som ska smaka på ett visst sätt, då blir jag bara besviken. Vet tex inte hur många gånger jag försökt göra LCHF-glögg, men jag får liksom aldrig till det! Då tar jag hellre två munnar riktig glögg och avstår resten.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag hittade "lchf" glögg på systemet i år. :P

Tror det är Ripa glögg utan tillsatt socker. Vet inte än om den är god.

Lusse bullar:
Har aldrig tillverkat dem, vet inte om de är goda.
http://mariannslchf.se/?p=4925&fb_source=message

Sen gör jag en janson på rättika som jag kokar först och gratinerar sen. Man kan ha pofiber som ströbröd om man måste. annars tar man ost.

Vet att det har labbats med pepparkakor också men inte hittat recept. Gör bara en sökning på "pepparkakor och LCHF" typ.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

TorsMamma skrev:Jag hittade "lchf" glögg på systemet i år. :P
HALLELUJA! Måste införskaffas bums. Googlade lite, den verkar ha fått bra betyg också!

\:D/ :santa:
Cyan

Inlägg av Cyan »

Om du kan tänka dig liiiite socker, så gör ischoklad på 85-90%-ig mörk choklad. Bara smält 1/3 kokosfett (gärna extra virgin med kokossmaken kvar) tillsammans med 2/3 choklad. Häll i småformar (ej nödvändigt med dyra ischokladformar, knäckformar går lika bra!) och låt stelna i kylen.

Man kan smaksätta också... med lite rom eller pepparmyntsolja eller rivet apelsinskal eller hackade nötter eller... :D

Annars brukar jag hålla mig ifrån att göra LCHF-kopior av det man är van vid. Bättre att hitta på något nytt så att man inte behöver hålla på att jämföra.

Den LCHF-kaka som jag tycker är mest lik "orginalet" av de recept jag testat är LCHF-tigerkaka. Den borde man väl kunna göra om till mjuk pepparkaka, likaväl?
http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1104
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Bellan

Inlägg av Bellan »

:D Tack för alla svar :D
Idag har jag testat lite "vanligt" godis, men Fy sjutton vad otäckt :-& !!! och sen blev det en "vanlig" pajdeg i en äppelpaj, inge vidare alls! Bättre med Leif Mannerhems (eller vad han nu heter) pajdeg på nötter (utan socker).
Att smaksinnet kan ändras så mycke på så kort tid :shock: Förut kände jag ju inte ens smaken av socker eller av alla tillsatser. Nu smakar det blä!

Nu ska jag kolla in alla länkar och leta efter Gott godis :D
:wink: Tar gärna emot fler tips :wink:
/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Jag har en fråga. I dom flesta recept på kakor och sånt är det sockerersättning i. Vad kan man använda istället som är naturligt? Alltså, jag vet att man kan ha i banan för att så söttma men då smakar det ju banan om allt :? Och jag har iofs gjort chokladbollar med dadlar i som smakade mums gott, men vad finns det mer som går att använda? Finns det några fler tips på naturliga sötmedel?
/Bellan
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Det finns ju allt från Honung till Björksocker, agave sirap. Sen har du ju Stevia för LCHF are som jag kan tycka är bättre än socker alkohol. Speciellt för barn.

Sist om du kan tänka dig torkad frukt m.m. som sötning så är ju råsmats hemsida UNDERBAR, speciellt för barn!

http://rasmart.se/

Hon har en absolut underbar bok man kan köpa om man vill få till det lite extra för barnen. Jag kan tycka att små barn inte bör äta så mycket kolisar och sockeralkoholer. Utan mera naturligt. Så där är hon underbar! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cyan

Inlägg av Cyan »

Eftersom det är fruktosen i vanligt socker som är verkligt skadlig (se http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM), brukar jag faktiskt välja ren glukos som sötningsmedel. Jag vet att det garanterat inte är skadligt i dessa kvantiteter och några större mängder har jag inte i... Vi är så ovana vid sött att det bara behövs lite grann för att det ska bli "gott".
När jag bakade tigerkakan har jag för mig att jag struntade i stevia och bara ersatte sukrinet med glukos. Det blev ingen speciellt söt historia, men det var ju knappast meningen. Men det blev gott! Med vispgrädde och bär till = värsta bakelsen. Klart godkänd till tårtbotten också.
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack för tipsen, igen ;)

Min diet (som liknar LCHF, som jag fått av en naturläkare) skulle jag håll på med i 3 månader, läkaren sa att man kunde gå tillbaka till sin vanlig kost efteråt, men jag tycker så mycket om hur jag mår när jag ätit den så jag kommer fortsätta äta den. För nu när dieten är över har jag fuskat i några dagar, ätit mer av kolhydrater och sen också lite socker (mindre än normalt för båda). Men hua! :shock: Jag går ju omkring och är hungrig jämt, fast jag äter lika mycket som förut. Och magen, oj oj oj, den mår inte bra, svullen och eländig. Min egen slutsats är att kolhydrater och socker triggar (mitt) sug efter mat något enormt. SÅ jag kommer definitift hålla kvar mina nya goda matvanor och se till att äta godis som är gjort av "rätt sorts" ingredienser :D

Råsmartboken kommer jag absolut önska mig i julklapp ;) Och så ska jag kolla igenom filmen Sugar: the bitter truth en gång till, väldigt intressant. Ischoklad kommer jag göra och lussebullar och så får vi se vad det blir mer ;) Definitivt råsmarta chokladbollar ;)

Tack för alla tips :D (tar gärna emot fler ;) )
/Bellan
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"