tips ang sov-schema

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
emmylou1981

tips ang sov-schema

Inlägg av emmylou1981 »

Jag planerar att kura min 8-månaders dotter till helgen, jag har dock några frågor?

Första natten, kan man ligga på en madrass (utanför dörren) och då riskera att somna, eller är det viktigt att man är klarvaken..? Jag vaknar väldigt lätt och tror att jag skulle kunna vara inne hos henne på ett nafs..

Tacksam för svar!

Vi har tagit ett sov-schema från boken, "Laura". Problemet är dock att jag ALDRIG lyckas få henne att sova några 1,5 timmar. varken i rullande vagn eller på ngt annat sätt. Försökte mjukstarta med schemat idag men det är svårt med sovtiderna.
Vad ska vi göra? Vanligtvis så sover hon två gånger per dag. Hur ska jag kunna schemalägga hennes sovtider, Det är SÅ olika vilka tider på dagen hon är trött. Det beror mycket på hur hon har sovit på natten.

Jag är SÅ NERVÖS inför kurningen på fredag. Känner mig påläst och förberedd, men känslan är densamma som att jag planerar att göra slut med någon efter ett långt förhållande. Jag är rädd, nervös och har ångest.

Snälla ge mig lite pepp. Jag är så rädd för att hon ska känna sig övergiven av mig, hon är väldigt mammig. Men som det är nu är jag olycklig av sömnbrist.
Mamma till Lisa, född 11 04 03
Kurstart 11 12 02
Manfred10

Re: tips ang sov-schema

Inlägg av Manfred10 »

hej och välkommen hit!:D
Jag kurade oxå mitt i 8-månadersångesten! 8)
Läs gärna på mer om den period din dotter går igenom nu. Barnaboken av AW bör stå högst på önskelistan till jul om du inte redan har den. :wink:

Du är en klok mamma som bestämt dig för att kura! :mrgreen:
Vill börja med några praktikaliteter, gå in under kontrollpanelen, välj profil och signatur där du fyller i dotterns födelsedatum och datum för kurstart, då är det lättare för alla som vill att svara på dina inlägg.

Du kan sova på en madrass utanför rummet, inga problem, om du bara hör när hon vaknar.
emmylou1981 skrev: Vad ska vi göra? Vanligtvis så sover hon två gånger per dag. Hur ska jag kunna schemalägga hennes sovtider, Det är SÅ olika vilka tider på dagen hon är trött. Det beror mycket på hur hon har sovit på natten.
Ni tar ledningen nu och bestämmer tiderna utifrån hennes behov som är 4 rejäla mål mat per dag+nattslurk samt ca 14,5 h sömn! Nu är det ni som ser till dotterns väl och ve, hon behöver inte bekymra sig om den saken utan kan lägga sin energi på att njuta av livet och UTVECKLAS. Ni vet att hon behöver sova, äta, umgås, skratta och känna sig behövd. Schemat underlättar kolossalt, ni slipper fundera om och när det är mat eller sovdags. Ni förutser i stället för att försöka reparera i efterhand. Hon kommer att bli sin egen klocka tids nog men tills dess behöver hon lite hjälp på traven. Schemat som ni lägger nu måste ni följa under kuren och uppföljningsveckan, men det har du läst på i boken om va? 8)

Inför kuren kan ni börja med att mata på ordentligt varje måltid, man sover bättre på en mätt mage. Gå med vagnen på lurarna så ger ni i alla fall förutsättningar för att sova, men börja inte använda några verktyg från kuren så att de är "förbrukade" när ni ska börja.
emmylou1981 skrev: Jag är SÅ NERVÖS inför kurningen på fredag. Känner mig påläst och förberedd, men känslan är densamma som att jag planerar att göra slut med någon efter ett långt förhållande. Jag är rädd, nervös och har ångest.
Du har några dagar på dig att sluta vara det!! 8) Nu är det attityd som gäller, du måste tro på vad du gör om dottern ska kunna göra det. Du gör absolut inte slut, det här är början på resten av ert nya liv! :wink: Din personliga närvaro räcker inte för att din dotter ska leva gott och njuta, hon behöver mer än så och det ger du henne nu.

Läs den här länken!
attityd 8)

Och läs Lugnet, Säkerheten och safarin i boken igen, ladda med attityd och förståelse!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Här är en till som oxå kurat mitt i 8-månadersåldern, med strålande resultat :D

Vill bara kika in och ge lite pepp =D> ! Du har fått jättefina råd av Manfred10 =D> ta till dig dem och begrunda.

Det är såhär - att allt som gäller NU, det får man revidera
i o m att man börjar kura. Detta kanske är första gången man på ALLVAR går in och LEDER sitt barn, så det är väl inte så konstigt att det känns pirrigt och ovant etc, eftersom vi tutas i att små barn leder oss vuxna och visar vad de vill :evil: (hur nu en liten bäbis klarar av det?). Bara för att beskriva vilken process och omställning detta är så kan jag ledigt säga att när jag kurade mitt första barn (vår mellandotter) så var det en lika revolutionerande händelse och insikt som när jag gick ner en hel del i vikt mha Viktväktarna. Och varför - jo för att jag fick lära mig att arbetapå ett helt NYTT sätt och jag gjorde det till 110% och det funkade. Jag likställer ofta SHN med beteendeträning och sluta röka, gå ner i vikt etc. För det är typ samma mekanismer man arbetar med :)

Det här kommer inte bara vara nya bud för dottern, utan även för dig , glöm inte det. Det är därför man har de här 11 dygnen på sig !

Vi finns här! Slappna av nu och läs på mer och fokusera. Framåt!

Varma hälsningar, Sanna
emmylou1981

Inlägg av emmylou1981 »

Tusen tack för att ni tog er tid att svara!

Idag försökte vi oss alltså på att sova och äta enligt schema, det gick sådär. Vi använde oss av ett schema utifrån boken, "Laura".
Problemet var bara att den 1,5 timmesluren antagligen kom för tätt inpå morgonluren. Tjejen somnade inte hur mkt jag än vagnade..

Nu har jag och sambon gjort ett helt eget schema. Vi har verkligen tänkt till och försökt anpassa det efter dotterna nuvarande mönster. Va tror ni om detta:

(Jag ammar fortfarande litegrann, det har jag inte tagit med i schemat)

natt 19.30-07.30

Äta 8.00

Sova 9.30-10.15

Mellis 10.30

Äta: 13.00

13.30-15.00 Sova

15.15 Äta

17.45 Äta

18-30-19.30 Bad skoj slurk

19.30 Sova Natt

Vad tror ni?

Lisa är bara 8 månader, men jag har ändå valt att slopa 20 minutersluren på eftermiddagen, jag tror hon klarar sig bättre utan den faktiskt. Kanske man kan lägga in den utifall att hon inte skulle sova sina 1.5?

Tacksam för svar!
Kurstart 11 12 02
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

Pepp, pepp! :D

//Jenny
A 2009-12-23 KUR-START 2012-01-15
H 2011-03-07 KUR-START 2011-11-18 Nu: SÄKER SOVARE! :-)
Mamma75

Inlägg av Mamma75 »

A 2009-12-23 KUR-START 2012-01-15
H 2011-03-07 KUR-START 2011-11-18 Nu: SÄKER SOVARE! :-)
emmylou1981

hon ställer sig upp!

Inlägg av emmylou1981 »

Dottern ställer sig upp i sängen och skriker redan under första ramsan.

Tror inte hon ens KAN lägga sig ned igen.

Jag blir olycklig och är nära att ge upp, vad ska jag göra!!
Kurstart 11 12 02
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! Vi håller oss till en och samma tråd när det gäller samma barn- :wink:

Nej, det är inte roligt när de små liven börjar ställa sig. Vi har varit där vi med. Vad kan säga om det? Jo, att det går över. Gå du in och hjälp henne EN gång. Bad om verkligen om din hjälp så kommer hon att ligga kvar. Om inte så reser hon sig igen, otacksamt kan ju tyckas eller hur? :wink: Sedan gäller- det till det yttre så tråkiga- en unge som står, får stå och kan också sätta sig igen. Sedan är det mycket övning på dagen att sätta sig. Jisses, jag blev verkligen överdrivet käck och trevlig och så FANTASTISKT glad när vi övade. Jag lockade med leksaker, skorpor whatever, för att få henne att sätta sig. Den fnurran varade i två dagar. Sedan har det aldrig inträffat. Jag hade en unge som var heligt förbannad ett par gånger-men hon kände sig aldrig ensam eller övergiven. Icke- jag visade att jag fanns där men att jag också hade annat för mig.

Här är en länk om samma ämne- finns mycket att läsa om detta på forumet.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=23312

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
emmylou1981

Inlägg av emmylou1981 »

Tusen tack för snabbt svar!
Jag ska hålla mig till denna tråd i fortsättningen :oops:

Lilltjejen la sig tillslut ned och somnade efter lite smågråt. Jag glömde att bekräfta! Attans också, det ska inte hända igen.

Åter igen, tack för snabbt svar! :)
Kurstart 11 12 02
Nat

Inlägg av Nat »

hej,

Bekräftelsen är väldigt viktig i och med att vi där bekräftar att barnet har gjort alldeles rätt. Försök säga bekräftelsen medan barnet är vaket men hellre att du säger den när barnet somnat eller precis somnat än inte alls.

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
emmylou1981

Inlägg av emmylou1981 »

I morse vid den andra morgonen vaknade dottern och skrek 07.20!
Alltså bara 10 min innan väckning!

Jag försökte ramsa henne lugn, men hon eldade upp sig,

Jag vet att jag inte ska ta upp henne skrikande men JAG GJORDE DET ÄNDÅ!

Jag tänkte att hon hade ju sovit 1 12 h med bara två avbrott (Då jag lugnade henne med buffning en gång och enbart ramsning en gång) så hon kommer nog inte att somna om!

Har jag förstört allt nu? Hur ska jag gå vidare. Jag får sådan ångetst. :cry:
Kurstart 11 12 02
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

NÄHÄ! Inget är förstört. DU använde marginalkvarten anser jag. :lol:

Så vaknar hon inom 15 innan det är dags att gå upp så kan man i en lung stund gå in och ta upp och göra glad morgon.

Men vaknar hon 30 min innan då är det dags att dra öronen åt sig. :wink: Fortsätt nu i lugnt och säkert maner så kommer ni snart i mål.

Tänk på att ramsan betyder gonatt och om du säger den och sen går direkt in betyder den ju helst plötsligt "jag kommer". :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emmylou1981

Inlägg av emmylou1981 »

Tack snälla Tors mamma (vilken fint namn på en liten kille!) för ditt snabba svar!

Jag är ledsen ikväll. Kurens tredje kväll har gått dåligt..

Hon somnade på 10 min, Jag buffade lätt vid läggning och gick sedan ut med ramsan. Hon eldade upp sig men lugnade sig och jag gav henne bekräftelsen när hon var på väg in i sömnen. Yes-tänkte jag och drog ett andetag.

Efter 30 min vaknade hon dock och var argare/mer ledsen än någonsin. Till saken hör att hon är lite hostig och hes. Hon skrek som en galning. När det lät som att hon höll på att kräkas gick jag in, la henne ned (hon ställer sig upp i spjälsängenn..) och buffade tills hon kändes lugn. Precis när jag lägger solfjädern börjar hon gråta och lyfta huvudet.
Detta upprepas ca 4 ggr.
Den sista gången gav jag henne (utan att säga något) lite vatten i nappflaska efter jag lagt henne på mage. Hon lugnade sig, jag kom ihåg att ge bekräftelse och nu har hon sovit i ca 1 h.

Enligt boken ska det gå betydligt lättare tredje kvällen. Enligt boken ska hon svara på bekräftelsen och SOMNA!

Tjejen har varit superklängig och kinkig idag, har det med kuren att göra? Jag vet varken ut eller in.

tacksam för feedback!
KRAM
Kurstart 11 12 02
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej emmylou1981! Välkommen hit, har iaf inte jag sagt tidigare ;)

Jag har läst din tråd nu och jag tycker att ni jobbar bra, men vad jag lägger märke till är din egna oro. Dina egna vargar måste du försöka mota till dörren! När du väl är hos tösen så ska du vara säkerheten själv - med en hejdundrande attityd! Du vet vad du gör, du vet varför du gör det och det bästa av allt är att DU vet hur saker och ting fungerar här i världen. Det vet inte din lilla ännu, och hon måste kunna lite på att du är trygg i din roll. Så kasta av dig dina vargar! Djupt andetag innan du går till tösen och när du väl är där måste du vara säker på din sak. Åtminstone vara säker på att DU är den som vet hur det ska vara. Och det vet du ju - på natten sover man! :sleep:

Nu har ni kommit några dagar till i i kuren. Hur går det för er? Om du fortfarande går in och buffar tösen kan det vara läge att sluta med det nu. Man fastnar lätt i buffningsträsket - och det vill man inte [-X

Berättar lite hur ni har det nu, så finns jag här som en hjälpande hand, om ni behöver!

Kram
:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
emmylou1981

Inlägg av emmylou1981 »

hej, och tack för att du tog dig tid att svara!
uppföljningsveckan är över och vi har kommit in i ett fint mönster tycker jag. Schemat har varit toppen! Det tog några dagar men sedan tycker jag att det är lätt att "få henne att sova" då hon skall!

Maten krånglar lite fortfarande. Gröten går bra helst av allt skulle hon nog äta det till alla mål. Vi kämpar på med "riktig" mat. Som det är nu får jag blanda med fruktpure, och ändå äter hon bara några skedar.

Läggningen har gått bra, ofta somnar hon utan knussel, jag brukar solfjädra någon minut innan jag lämnar rummet med ramsan.

Hon sover längre pass, men inte hela natten. Det längsta hon har sovit i sträck är 10 h, men hon brukar vanligtvis fortfarande sova oroligt på kvällarna (19-23) och vakna en del. Oftast räcker det med husljud för att få henne att somna om, men det har hänt att jag har fått gå in och solfjädra. Hon gillar verkligen det.

Ofta sover hon ett 7 timmarspass efter kvällsoroligheterna och för mig är det ett fantastiskt framsteg!

Ställer hon sig upp i sängen har jag svårt att låta bli att gå in. Jag har helt enkelt inte hjärta att låta henne stå och skrika sig trött. Jag har gått in och lagt ned henne, gett snabbt tryck på ryggen och gått ut med ramsa. Vet att man egentligen inte "ska".

Hon har blivit så himla gnällig dagtid. Det gråts och gnälls för minsta lilla. BARA mamma duger och hon vill helst av allt bli buren hela tiden. Jag måste helt ärligt erkänna att jag hyser en liten oro att hon är så gnällig för att hon känner sig övergiven på natten. Från att ha sovit brevid mamma med fri tillgång till bröstet till att sova själv i eget rum. Men situationen var ohållbar som den var förrut och jag är glad att jag fattade detta beslut och genomförde kuren. Jag tror inte att hon känner av min oro. jag hoppas inte det.

Tacksam för ytterligare feedback!
Kurstart 11 12 02
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"