Hej!
Nu är vi tillbaka i forumet efter ungefär 2,5 år då det är dax för lillasyster att kuras!
Annie är 7,5 mån och ammas mycket ännu. Hon har napp och vaknar MÅNGA gånger under nattens gång ofta när hon tappar nappen. Ammas ca 3-4 ggr per natt. Hon följer ett schema redan idag och det går bra. Hon sover bra på dagarna, men jag kan få vagna lite efter 45 min på 1,5 h luren. Jag tror hon vet skillnaden på dag och natt för hon vaknar inte till riktigt förrns det är "morgon". Uppvaknandena på natten är mer skrik men på morgonen joller.
Nu har vi tänkt sluta med nappen i och med kuren. Vi har ett schema enl nedan:
07:15 Vakna och Ammas
8:15-8:45 Dagis med storasyster
09:00 Frukost/mellis amma eller gröt
9:45-11:15 Sov
11:30 lunch Puré och amma
13:15-13:45 Dagis med storasyster
14:00 Mellis
14:30 -15:15 Sov
17:30 Middag gröt och banan
19:15 Amma och Sov
Ser det ok ut? Det är lite kort mellan måltiderna men hon är inte så bra på mat ännu och ammar en hel del. Det är också mat strax före varje sov men jag har inte fått ihop det annars...
Annie vaknar och gnölskriker idag ofta 2 ggr innan vi hunnit gå och lägga oss. Vi går in och vagnar tills hon somnar... hmm vet inte bra!
Tror ni vi får det jobbigare iom att vi missbrukat vagningen?
Hoppas på ett lika bra resultat som med storasyster!!
Mvh!
/BiancaC
Lillasyster Annie 7,5 mån ska få sova!
Lillasyster Annie 7,5 mån ska få sova!
/BiancaC
Vera
080913 Kurstart 090313
Annie
110409 Kurstart 120105
Re: Lillasyster Annie 7,5 mån ska få sova!
Hej och varmt välkomna tillbaka!!
Kikade på ditt schema och har lite funderingar:
1. Ser att du har valt bara två sömnstunder på dagen, medvetet val? kan vara aningens tidigt att dra ner redan till bara två lurar
2. tre av sex mål verkar vara amningar, eller är mellisen oxå amning?
3. Är det möjligt att ge ordentligt frukost där vid kl 9?
4. Hur går det med maten generellt, tolkar det du skriver som att hon äter dåligt med vanlig mat. Hur ser ekvationen ut? är det 90 % amning och de avslutande 10 % som är vanlig mat?
Du som redan kurat en gång vet ju hur viktigt det är med mycket vanlig mat för att få barnet att sova längre stunder så jag känner spontant att det är nog det området som du bör arbeta mest på. Kanske försöka få in mer vanlig mat på schemat redan innan. Om vi säger att en vanlig måltid i dagsläget är 90 % mat och 10 % amning borde situationen vara åtminstone 50/50. Självklart kan man kura och samtidigt successivt öka upp maten men jag tror det är bättre att vänta lite och först få in mer vanlig mat.
Kanske avsätta två veckor där du från och med nu arbetar på att få in vanlig mat och successivt trappa ner på amningen. Bestäm dock vilka mål du vill behålla redan innan och dessa gör du såklart inget med. När dessa två veckor är över går du vidare med en kur?!?
Ett matschema jag själv följde tills min son var ganska stor var:
7:00 amma
10:00 lunch (riktig mat + sallad + bär eller frukt)
14:00 Mellis (yogurt, gröt, kräm, frukt, smörgås) avslutande amning om jag kände att han inte var riktigt mätt tills att han var kanske 7 månader
17:00 middag. Riktig mat plus bröd och sallad
18:30 Amma + välling vid behov
Man kan absolut behålla några amningsmål ganska länge, men stora barn behöver mycket vanlig mat för att hålla sig mätta längre stunder. Jag valde att ha ganska kort tid mellan frukostamningen och dagens lunch för att jag vet att amningen inte mättar lika länge. Jag ammade honom som nattslurk utan välling tills att han var kring 8 månader, kände att han sedan behövde lite mer påfyllnad i form av välling så jag gjorde som så att jag ammade honom först och erbjöd sedan en vällingflaska direkt efter. Vissa kvällar tog han den och andra inte.
Vad tror du om detta?
Kikade på ditt schema och har lite funderingar:
1. Ser att du har valt bara två sömnstunder på dagen, medvetet val? kan vara aningens tidigt att dra ner redan till bara två lurar
2. tre av sex mål verkar vara amningar, eller är mellisen oxå amning?
3. Är det möjligt att ge ordentligt frukost där vid kl 9?
4. Hur går det med maten generellt, tolkar det du skriver som att hon äter dåligt med vanlig mat. Hur ser ekvationen ut? är det 90 % amning och de avslutande 10 % som är vanlig mat?
Du som redan kurat en gång vet ju hur viktigt det är med mycket vanlig mat för att få barnet att sova längre stunder så jag känner spontant att det är nog det området som du bör arbeta mest på. Kanske försöka få in mer vanlig mat på schemat redan innan. Om vi säger att en vanlig måltid i dagsläget är 90 % mat och 10 % amning borde situationen vara åtminstone 50/50. Självklart kan man kura och samtidigt successivt öka upp maten men jag tror det är bättre att vänta lite och först få in mer vanlig mat.
Kanske avsätta två veckor där du från och med nu arbetar på att få in vanlig mat och successivt trappa ner på amningen. Bestäm dock vilka mål du vill behålla redan innan och dessa gör du såklart inget med. När dessa två veckor är över går du vidare med en kur?!?
Ett matschema jag själv följde tills min son var ganska stor var:
7:00 amma
10:00 lunch (riktig mat + sallad + bär eller frukt)
14:00 Mellis (yogurt, gröt, kräm, frukt, smörgås) avslutande amning om jag kände att han inte var riktigt mätt tills att han var kanske 7 månader
17:00 middag. Riktig mat plus bröd och sallad
18:30 Amma + välling vid behov
Man kan absolut behålla några amningsmål ganska länge, men stora barn behöver mycket vanlig mat för att hålla sig mätta längre stunder. Jag valde att ha ganska kort tid mellan frukostamningen och dagens lunch för att jag vet att amningen inte mättar lika länge. Jag ammade honom som nattslurk utan välling tills att han var kring 8 månader, kände att han sedan behövde lite mer påfyllnad i form av välling så jag gjorde som så att jag ammade honom först och erbjöd sedan en vällingflaska direkt efter. Vissa kvällar tog han den och andra inte.
Vad tror du om detta?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hej och tack för svaret! Det verkar logiskt.
1. Ja, Annie har haft 2 lurar ett längre tag och jag har haft det svårt att få till tre med hämtningarna på dagis. Men är öppen för justering.
2,3,4. Endast lunch och middag är annan mat, dock gav jag lite gröt idag till frukost kl 9 men hon var inte intresserad Hon hade ammat till 7:45 + under natten 2 ggr. Lunch får hon grönsakspuré och smörgåsrån eller en bit bröd och efterrätt frukt. Middag är gröt och banan vilket går ganska bra, hon älskar banan. Hon är inte så intresserad av lunch och vänder bort huvudet och kniper ihop munnen. Får locka upp den med banan, gurka,tomat eller bröd och sen köra in skeden. Vet inte om jag har för kort tid mellan måltiderna så hon inte hinner bli hungrig, ca 2h e ammning.
Schemat är svårt att få ihop med att dra ner på ett mål vilket kanske skulle vara bra för aptiten men då får hon somna långt efter mat. Hur långt efter mat tycker ni en dagslur kan komma?
Ditt matschema ser bra ut men jag får inte in sovtiderna. Jag vill gärna ha 1,5h på morgonen där jag får "allt" gjort. Hus, hem, träning mm.
Förslag?
Får sätta mig och fundera lite till alltså...
1. Ja, Annie har haft 2 lurar ett längre tag och jag har haft det svårt att få till tre med hämtningarna på dagis. Men är öppen för justering.
2,3,4. Endast lunch och middag är annan mat, dock gav jag lite gröt idag till frukost kl 9 men hon var inte intresserad Hon hade ammat till 7:45 + under natten 2 ggr. Lunch får hon grönsakspuré och smörgåsrån eller en bit bröd och efterrätt frukt. Middag är gröt och banan vilket går ganska bra, hon älskar banan. Hon är inte så intresserad av lunch och vänder bort huvudet och kniper ihop munnen. Får locka upp den med banan, gurka,tomat eller bröd och sen köra in skeden. Vet inte om jag har för kort tid mellan måltiderna så hon inte hinner bli hungrig, ca 2h e ammning.
Schemat är svårt att få ihop med att dra ner på ett mål vilket kanske skulle vara bra för aptiten men då får hon somna långt efter mat. Hur långt efter mat tycker ni en dagslur kan komma?
Ditt matschema ser bra ut men jag får inte in sovtiderna. Jag vill gärna ha 1,5h på morgonen där jag får "allt" gjort. Hus, hem, träning mm.
Förslag?
Får sätta mig och fundera lite till alltså...
/BiancaC
Vera
080913 Kurstart 090313
Annie
110409 Kurstart 120105
hej,
Har du några hålltider du absolut inte kan rucka på? kan vara bra om vi börjar med att utgå från dom.
Hur många amningar vill du ha per dag? 2? nu pratar vi om vad du vill ha inte vad du har i dagsläget
Middagen låter aningens fattig, lite mer som en dessert i min värld. tror du här behöver jobba på att få in mat, pasta och köttäfrssås, börja med mixad och öka för varje vecka upp storleken på bitarna. Kanske potatismos med en smörklick och till det torsk? grytor på rotgrönsaker? lasagne på lax? finns mängder av mat och det mesta går att ge till ett så pass gammalt barn. Det är salt, honung och nässlor och lite mer man får vara försiktig med. Både fisk och kött ska introduceras även om det bör göras försiktigt (börja med liten mängd och öka upp för varje dag).
Har du några hålltider du absolut inte kan rucka på? kan vara bra om vi börjar med att utgå från dom.
Hur många amningar vill du ha per dag? 2? nu pratar vi om vad du vill ha inte vad du har i dagsläget
Lunchen låter helt ok men jag skulle ha gett mer mättande bröd än rån. rån ser jag som en muta eller något de kan pyssla med själv under exempelvis ensamlek. Som utfyllnad av någon av dagens huvudmål skulle jag istället gett gott fiberrikt bröd. Kanske ett saftigt bröd med frukt i brukar funka bra i början innan de kommer igång ordentligt med bröd. Rikligt med smör på och kanske micra det först så att det blir extra lätt att tugga. Du kan alltid skära det i små bitar om du är oroad för att hon ska sätta i halsen. Sjävl har jag aldrig gjort babysmörgåsar utan gett min son hela smörgåsen från start vilket har gått alldeles utmärkt.lunch får hon grönsakspuré och smörgåsrån eller en bit bröd och efterrätt frukt. Middag är gröt och banan vilket går ganska bra, hon älskar banan.
Middagen låter aningens fattig, lite mer som en dessert i min värld. tror du här behöver jobba på att få in mat, pasta och köttäfrssås, börja med mixad och öka för varje vecka upp storleken på bitarna. Kanske potatismos med en smörklick och till det torsk? grytor på rotgrönsaker? lasagne på lax? finns mängder av mat och det mesta går att ge till ett så pass gammalt barn. Det är salt, honung och nässlor och lite mer man får vara försiktig med. Både fisk och kött ska introduceras även om det bör göras försiktigt (börja med liten mängd och öka upp för varje dag).
Kan du tänka dig att dela upp egentiden till två pass om dagen? eller lägga det någon annanstans eller måste det vara tidigt?Jag vill gärna ha 1,5h på morgonen där jag får "allt" gjort. Hus, hem, träning mm.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.