Nu äre dax!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ange86

Nu äre dax!

Inlägg av Ange86 »

Hej nu är de dax att kura min kära son..
men har lite frågor som jag måste få kvitt först :)

Han har haft ett schema/rutiner sedan han var 3månader
så det sitter som ett smäck! undrar om ni tycker jag borde ändra på något?

07.00 Vakna och Frukost (ersättning/katrinplommon)
09.00 Sova 45minuter
11.00 Lunch (Mjölkersättning/ fruktpure)
12.00 Sova 1½timme
14.00 Mellis (Mjölkersättning)
15.30 Sova 45minuter
17-17.15 Middag (Gröt/ Blåbär)
18.30 Kvällsslurk (ersättning)
19.00 GODNATT

Schemat går jättebra problemen är nätterna som vi inte står ut längre.. som längst sover han 1timme..
Har läst shn 12ggr nu på 1 månad så nu sitter de =D
men några frågor.. hur ska jag göra under vargtimmen, han brukar oftast vakna vid 4-5 och tro att det är dags att kliva upp o vägra somna om..Det brukar inte ha spelat någon roll vad man har gjort så har han blåvägrat! kommer de gå till sig när jag väl börjar kura eller har ni några tips när väl den timmen kommer?

Andra Tips/Råd mottages gärna!
Tack för ett kanonbra forum! =D>
Underbaraste Sonen kom 20110504
LilloppansMamma

Re: Nu äre dax!

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen hit Ange86! :D

Härligt att ni skall kura. Vilken härlig process som ligger framför er. Snart skall ni alla få sova som grisar :sleep: Men först skall vi arbeta!

Ta gärna en titt på denna:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416

Den är guld värd vid schema-tankar.
Ert schema ser bra ut tycker jag. Ni ligger rätt i sömn och lurarna är fint placerade. Ett riktigt klassiskt schema.
Ange86 skrev: 07.00 Vakna och Frukost (ersättning/katrinplommon)
09.00 Sova 45minuter
11.00 Lunch (Mjölkersättning/ fruktpure)
12.00 Sova 1½timme
14.00 Mellis (Mjölkersättning)
15.30 Sova 45minuter
17-17.15 Middag (Gröt/ Blåbär)
18.30 Kvällsslurk (ersättning)
19.00 GODNATT

Jag personligen hade valt att dra ut lite mellan måltiderna. Jag hade också haft en en andra frukost. det finns flera fördelar med det. Dels är det en härlig stund på morgonen när man får äta sin frukost i fred och samtidigt får den lille ta del av autentisk matkultur. I mitt tycke är det också i nuläget lite för lite rejäl mat på schemat. Men det tror jag nog vi kan putta in lätt. :wink: Om jag får komma med förslag?

07.00 Godmorgon- ersättning
08.00 Vara med vid frukost, pilla lite med en egen macka (babysmörgås)etc. Där kan du gärna peta in lite gröt mellan varven. :lol:
09.00 Sova
11.00 Lunch - varför inte riktig mat? Min erfarenhet är att man snabbt kan komma upp i hyfsade portioner snart efter smakisarna. Toppa med ersättning/välling.
12.00 Sova
14.30 Mellis- gärna gröt, smörgås etc
15.30 Sova
17.30 Middag- även här skulle jag vilja se riktigt mat. + fruktpuré
18.30 Nattslurk
19.00 Godnatt

Bara ett förslag. :wink:
Ange86 skrev:Har läst shn 12ggr nu på 1 månad så nu sitter de =D
=D> :lol:
Ange86 skrev:ur ska jag göra under vargtimmen, han brukar oftast vakna vid 4-5 och tro att det är dags att kliva upp o vägra somna om..Det brukar inte ha spelat någon roll vad man har gjort så har han blåvägrat! kommer de gå till sig när jag väl börjar kura eller har ni några tips när väl den timmen kommer?
Han har nog inte blåvägrat, han har bara inte förstått hur i hela friden han skall somna om. En förebyggande lösning stavas mörkläggning. Det skall vara så svart att man inte ser sin hand framför sig.

Kika här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

Ta en titt här också tycker jag
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... s-pa-vagen

Lycka till!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Ange86

Inlägg av Ange86 »

Tack för svaret.. glömde skriva att han är 5månader men men.. (inte lätt att komma ihåg allt när man är som en vandrande zombie :sleep: ) hihi..

Har också funderat på dra in lite "riktig" mat så
det tycker jag lät som ett bra tips/schema..

Mkt bra länkar också (är ny här så har inte hunnit läsa allt bra på forumet.. :D )

Mången tack :heart: och ska starta kuren nu till helgen så uppdateringar hur det går kommer senare! :mrgreen:
Ange86

Inlägg av Ange86 »

Ikväll ska vi börja med kuren.. och jag känner mig jättepeppad..
äntligen ska lillahjärtat få sova på natten.. :)

men har dykt upp lite fler frågor, eller vill bara ha en bekräftelse på att jag förstått rätt.. :roll:

När han frågar (1natten) ska jag gå in o buffa o solfjädra varje gång, och sedan ramsa mig ut?
Och på dagslurarna så har han väldigt lätt att somna före han ska somna..(kan handla om 5-10 minuter) ska jag försöka göra allt för att hålla honom vaken, eller kan ja utnyttja marginalkvarten där?

Tacksam för svar!
Kram
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Va härligt att ni bestämt er för att kura!
När han frågar (1natten) ska jag gå in o buffa o solfjädra varje gång, och sedan ramsa mig ut?
Nej! Vid första läggningen buffar du och ramsar dig ut. När/om barnet börjar skrika/ställa frågor avvaktar du och lyssnar. När du bedömer det som alldeles nödvändigt går du in och lägger tillrätta, armar upp, benen ut och buffar den lilla rumpan tills han uppnåt lugnet igen. Du ramsar dig sedan ut och avvaktar hans svar. När han tystnar bekräftar du. Om han vaknar och ställer frågor och lyssnar och lugnar sig till ramsan behöver du INTE gå in och lägga tillrätta och buffa. Första natten kommer du säkert att få använda buffningen några gånger. Natt 2 tar ramsan helt vid och buffningen och vagningen är ett minne blott :D

Första dygnet är det viktigt att visa att mamma och pappa finns här hela tiden. Man skall upprätta lugnet vilket man gör genom buffning. Om det lilla barnet vaknar några timmar efter läggning och är ganska lugnt men fortfarande ställer frågor, så svarar vi snabbt med en ramsa (mamma är här och vaktar så inget ont ska hända dig). Räcker det inte så går vi in direkt och buffar. Vi snålar inte med buffande första dygnet utan visar tydligt att mamma finns här, dock skall och måste du använda dig av ramsan och vara tydlig med bekräftelsen (innan han somnar).
Och på dagslurarna så har han väldigt lätt att somna före han ska somna..(kan handla om 5-10 minuter) ska jag försöka göra allt för att hålla honom vaken, eller kan ja utnyttja marginalkvarten där?
Om det absolut absolut inte går så kan du använda dig av marginalkvartar, MEN jag tycker det är till för nödfall. Spela pajas, visa nya saker, kanske fylla upp en bunke och busa med vatten? gå ut och gå och låta den lille få känna på blad och buskar med handen? sånt blir man pigg piggelin av :D
Om det absolut inte går så kan du ta kvarten till hjälp.

Varmt lycka till ikväll!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Ange86

Inlägg av Ange86 »

Vi är nu inne på natt 5.. och det går väl hyffsat..

Han sover iaf. mer än vad han gjorde.. men jag tror att det är något som jag gör fel.. ?
Eller så kanske det tar ett tag innan han börjar känna sig säker?

Hmm.. ja.. skriver här lite anteckningar jag gjort under kvällarna..

Natt 1;
19.00 Natti Natti sov så gott..
frågor-ledsen-Buff x4-ramsar x4 - frågor - avaktar - ledsen - Buffx4 - ramsa x4 - bekräftelse - somnar..
20.20 Ramsax4 - Avaktar - solfjädra - ramsa - bekräftelse - somna.
00.00 (samma som ovan)
01.30 till 03.30 (många frågor många buff o ramsor av o till)
04.20. tillrättalägg-buffx2-ramsa ut-bekräftelse-somna
07.00 GODMORGON! WhiHoo :mrgreen:

Natt 2

19.00 Natti Natti (är lugn så jag ramsar mig bara ut o ger en bekräftelse..)

20.00 Ramsarx4+bekräftelse-somnar
20.28 (samma som ovan)
01.30 (samma som ovan)
04.30 frågar-svarar-avaktar-frågar-svarar-husljud- tillrättalägg- buff- rams+bekräftelse-somnar
07.00 GODMORGON!

Natt 3
19.00 Natti Natti rams+bekräftelse Somna

20.45 rams+bekräftelse somna
23.17 (samma som ovan)
02.54 (Samma som ovan)
05.15 (håller på 40min med husljud o mozart o rams..)

Ser det bra ut?
Känner att jag håller på tappa lite av attityden.. (aj aj fel av mig)
Så behöver lite pepp och höra att jag gör rätt (eller om jag gör något fel)

Tacksam för svar!
Kram på er alla!
LilloppansMamma

Hej igen!

Inte ska du tappa någon attityd- *plockar upp den 8) här får du*

Sicket fint arbete! Detta går strålande ska du veta! =D>

En tanke är bara att undvika för mycket verktygande i vargtimmarna. Där bjuder du på en ramsa, sedan husljud. Resten får han sköta själv. Nu börjar ju verkligen poletten trilla ner. Ni har lagt ner fint arbete på ramsan.

Kika på dessa om vargtimmarna:
viewtopic.php?p=90119&highlight=#90119
viewtopic.php?f=7&t=22994&p=262754#p262754

Tänk SHN- som en process. Det kan vara två steg fram och ett steg bak ibland. Sonen kan vackla och fråga en massa frågor, ni står pall och serverar samma svar ända in i oändligheten. Snart är ni vid njutningen. Den njutningen går inte att liknas vid något annat!

Ange86

Inlägg av Ange86 »

Tack för så snabbt svar!

Tack för pepp!

Okej.. ja därför de kan vara väldigt mycket svordomar där vid vargtimmen :roll:

Då ska ja fortsätta med det fina jobb jag gör för våran son (och för oss som ett litet plus i kanten) :lol:

Kram!
Nat

Inlägg av Nat »

=D>
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Ange86

Inlägg av Ange86 »

Jag vill bara säga TACK!!

Tack för stöd o hjälp!

Och till Anna som har gjort detta möjligt!
Utan denna kur hade jag nog fortf. stått och vaggat o gråtit av smärta o sömnbrist!!

kan inte med ord beskriva hur mkt detta betytt för oss
men jag tackar er alla otroligt mycket!! :!:
Ni är underbara!

Har liite jobb kvar på vargtimmen men det går ändå mycket snabbare nu o inte lika mycket svordommar..
Och både jag o lilleman sover som stockar haha..

Kram kram på er!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej Ange86!

Vad roligt att läsa att det har gått så bra för er!

Lilleman kan skatta sig lycklig som har en sådan klok mor som lett honom in på rätta spåret här i livet! =D>

kram Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

jag håller med. bra jobbat! Stanna gärna kvar på forumet och hjälp till att svara i andras trådar. Ju fler vi är som tänker till och hjälps åt desto bättre forum :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Ange86

Inlägg av Ange86 »

absolut :)

:thumbsup:
Ange86

Inlägg av Ange86 »

Hej hej.. har nu gått ett tag och det har faktiskt gått jättebra måste jag säga.. förstår inte varför inte BVC kan ge den här kuren som förslag till alla dom trötta föräldrar där ute..

men som sagt.. har gått jättebra men börjar tro att han sover lite för mycket, han verkar för pigg när han ska lägga sig kl 19.00.. och ligger vaken ett bra tag innan han väl somnar.. (hör ja..)
undrar om ja skulle kanske dra ner på eftermiddagsluren till 20minuter.. eller ta bort helt kanske? kan jag börja med det nu eller ska jag vänta någon vecka till, han är snart 7mån..
Några tips?

Tack på förhand!
LilloppansMamma

Hej! :lol:

Vad roligt att höra att det går så bra för er! Fint jobbat. =D>

Är han ledsen eller ligger han och snackar innan han knoppar in? Spontant så hade jag inte börja skära ner på sömn om jag märkte att liten inte somnar omedelbums. Däremot om han dag efter dag, visat tendenser på att vakna för tidigt på morgnarna eller från lurarna.

När det är dags att skära ner på lurarna, så kan man skära ner till 20 minuter först och sedan, när man får nya indikationer på att det är för mycket sömn på schemat, så ger man förutsättningar för sömn- kanske en liten fem-minutare. Så har jag gjort, men jag var för ivrig till en början att ta bort em. luren. Ibland gick det jättebra och bland blev Loppan övertrött. :roll: Så det är bättre att ha lite is i magen. :lol:

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"