Trean, lilla Alfred, är 8 veckor. VARFÖR använde jag inte tygblöjor till de andra två? Det är en gåta
Jag vill veta allt
Smaksak. Det finns engângsinlägg att lägga i blöjorna för att fânga upp bajs och i sâ fall kan man ju börja sâ fort bebisen fâr plats i blöjan.blivandemamma skrev:Vilken ålder är det lämpligt att börja?
Jag kör med onesize blöjor, de jag har fungerar frân start fram till minst 18 mânader. Jag gick över till engângsblöjor till Mats alldeles innan Nils föddes, av tvâ skäl. Jag tyckte mig märka att han blev röd - ibland - i ljumsken av att blöjan skavde (han hade blivit lite för stor), men framförallt för att jag var sâ otroligt trött sista mânaden av graviditeten med Nils sâ jag letade med ljus och lykta efter sätt att minska arbetsbördan här hemma.blivandemamma skrev:Hur många blöjor behövs av varje storlek?
Jag känner inte till de märken som säljs i Sverige. Jag kör med bumgenius v3 som jag fick mig rekommenderade av en vitrysk tygblöjsfantast här i Frankrike. Jag är mycket nöjd med dem. En blöja bestâr av tre delar: själva blöjan vars utsida bestâr av ett vattentätt tyg och insida av ett sorts fleecetyg (som ligger mot barnets rumpa). Blöjan är öppen vid "ryggen", sâ att man kan stoppa in inlägg. Det finns tvâ till varje blöja, en stor och en liten. Med Mats sâ körde jag med ett inlägg (stort) fram tills cirka 8 mânader. Nu med Nils lägger jag in bâde ett stort och ett litet, annars blir det fort läckage. Kanske beror det pâ att blöjorna är mycket välanvända?blivandemamma skrev:Vilket märke skall man köpa? Imse vimse?
Här i Frankrike är det jättevanligt, sâ "kan" kan man nog. Jag skulle nog inte göra det dâ jag är lite fisförnäm av mig, särskilt dâ det gäller sâ pass "intima" produkter. Jag tycker mig märka, som jag skrev ovan, att de blir lite mindre effektiva med tiden, sâ nya blöjor tror jag gör dig nöjdast. Särskilt om det är första gângen du använder tygblöjor. Jag är jättenöjd med mina, men det innebär fler blöjbyten per dag än med Pampers (som jag kör med annars). Nu med lille Nils sâ ser dagarna ut sâ här (pâ ett ungefär)blivandemamma skrev:Kan och bör man köpa begagnat?
Ja, bajset ger ju en del att tänka pâ!blivandemamma skrev:Hur förvarar man dem smartast innan man tvättar dem? Bajs?
![]()
Ok, bara för att du protesterar sâ ska jag testa imorgon.Acnaib skrev:Tygblöjorna klarar lätt en hel 12-timmars-natt!
Protest!Acnaib skrev:Du behöver ca 24 st, så två st 12-pack. Köper du de som jag rekomenderar behöver du inte köpa fler, eller olika storlekar - kan inte bli bättre!
Okej, det kanske räcker med 12, men då får man tvätta varannan dag, och hoppas att de torkar fortSarisparis skrev:Ja, länge leve bum genius! \:D/ =D> \:D/
Ok, bara för att du protesterar sâ ska jag testa imorgon.Acnaib skrev:Tygblöjorna klarar lätt en hel 12-timmars-natt!Promise! Tvâ stora inlägg it is. 8)
Protest!Acnaib skrev:Du behöver ca 24 st, så två st 12-pack. Köper du de som jag rekomenderar behöver du inte köpa fler, eller olika storlekar - kan inte bli bättre!Jag har som sagt elva eller tolv och tycker att det gâr runt hur bra som helst. Du kan ju börja med ett tolvpack och se, det kostar ju en slant när man startar tygblöjekarriären och det gâr ju alltid att köpa fler sen.
Jag har en joker. 8) Jag hänger upp inläggen pâ vâr handduksvärmare (en sân där stâlmojäng där själva metallen blir varm). Själva blöjan torkar jättefort pâ vanlig torkställning. Jag lägger i en maskin innan jag drar iväg till skolan (vid 16tiden), den blir klar under kvällsruschen och jag hänger hela härligheten innan vuxenkvällen börjar. Pâ morgonen är allt snustorrt.Acnaib skrev:Okej, det kanske räcker med 12, men då får man tvätta varannan dag, och hoppas att de torkar fort![]()
Sarisparis skrev:Jag har en joker. 8) Jag hänger upp inläggen pâ vâr handduksvärmare (en sân där stâlmojäng där själva metallen blir varm). Själva blöjan torkar jättefort pâ vanlig torkställning. Jag lägger i en maskin innan jag drar iväg till skolan (vid 16tiden), den blir klar under kvällsruschen och jag hänger hela härligheten innan vuxenkvällen börjar. Pâ morgonen är allt snustorrt.Acnaib skrev:Okej, det kanske räcker med 12, men då får man tvätta varannan dag, och hoppas att de torkar fort![]()
![]()
Men ja, det blir en maskin varannan eller var tredje dag.![]()
Sedan 18.29 har Nils en (blâSarisparis skrev:Ok, bara för att du protesterar sâ ska jag testa imorgon.Promise! Tvâ stora inlägg it is. 8)
Det kommer att klarna sâ fort du fâr blöjan i handen. Själva blöjan har en öppning vid ryggen där du kan lägga i inläggen. Till varje blöja följer ett stort och ett litet inlägg med. I början med Mats sâ räckte ett stort inlägg, sen blev ett stort och ett litet nödvändigt. Och nu i natt har jag alltsâ fâtt klart för mig att tygblöjor klarar natten om man kör med tvâ stora inlägg. :thumbsup:blivandemamma skrev:Fattar inte riktigt allt snack om inlägg hit och dit, men det klarnar säkert!