Hej,
Vi är så laddade för att kura vårt andra barn här om några dagar.
Dock undrar vi över en del saker som jag hoppas vi kan få hjälp med här.
1) Tanken är att våra barn ska dela rum. Vi har en tvååring sen innan som inte är kurad men som sover ok. Kan man vagna vår sexmånaders nu under kuren i tex hallen i sin vagn för att sen flytta över till spjälsängen när hon "fattat grejen"?
2) När vår sexmånaders sen är kurad och "klar", är tanken att hon ska vakna kl 7, men vår tvååring brukar vakna kl 6. Hur gör man då när de sover i samma rum?
3) Vore också väldigt tacksam om någon orkade ge kommentarer på vårt schema som ser ut så här:
07.00 Uppgång
07.30 Gröt
09.30-10.15 sova (för att passa med lämning på dagis av den stora)
10.30-11.00 äta pure
12.00-14.00 sova
14.00-14.30 äta ersättning
15.30-16.15 sova (för att inte krocka med hämtning på dagis)
16.45-17.15 äta pure
18.30 dricka välling
19.00 sova
Är lite rädd att hon inte ska orka mornarna och eftermiddagarna men jag vill inte att hon ska somna vid dagis.
Tacksam för svar!
Mvh
Kura 6-månaders i samma rum som tvååring?
-
Sömnlös_Rödabergen
-
LilloppansMamma
Re: Kura 6-månaders i samma rum som tvååring?
Hej och välkommen hit!
Skönt att höra att ni är laddade, då kör vi!
Skulle det fungera att placera en säng i tvättstugan? klädkammaren? -(obs ventalition)
Men det är svårt för mig att svara på om er lilla aldrig kommer att bli störd av er äldre.
Men har ni väckarklocka till 2-åringen? När klockan ringer så kan ni ju gå in och hämta och kanske göra den där superglada morgonen utanför rummet? Tänker högt här.
LilloppansMamma
Skönt att höra att ni är laddade, då kör vi!
Jag tycker att man bjuder på en säng på natten när man är 6-månader. Att sova 12 timmar gott i vagn, funkar kanske, men jag hade kört sängen helt klart. Jag tycker liten måste ha utrymme att filosofera och snurra runt ett par vändor för att hitta den där bästa sovpositionen.Sömnlös_Rödabergen skrev:1) Tanken är att våra barn ska dela rum. Vi har en tvååring sen innan som inte är kurad men som sover ok. Kan man vagna vår sexmånaders nu under kuren i tex hallen i sin vagn för att sen flytta över till spjälsängen när hon "fattat grejen"?
Självklart är det lättast att ha samma tid på dem. Men när liten är SS så sover man gott och brukar inte i regel vara så lättväckta . Min sambo, som är supersnoozare av rang, brukade ligga och snoozza i 45 minuter mellan 05-05,45 och vi alla låg i samma rum.Sömnlös_Rödabergen skrev:2) När vår sexmånaders sen är kurad och "klar", är tanken att hon ska vakna kl 7, men vår tvååring brukar vakna kl 6. Hur gör man då när de sover i samma rum?
Förstår inte riktigt här. Men varför kan inte liten sova i vagnen? Angående schemat: Det är bara 1,5 timma vakenpass innan sista luren. Det är i min mening i det kortaste laget. Gärna 2-2,5 timma mellan lurarna. Om jag nu får tycka och tänka lite, så är det lite ojämn fördelning av matpassen. Gärna 3,5 timma mellan dem. På em så är det 2,45 mellan mellis och middag. Varför inte lite gröt till mellis? Lite tankar från mig.Sömnlös_Rödabergen skrev: Är lite rädd att hon inte ska orka mornarna och eftermiddagarna men jag vill inte att hon ska somna vid dagis.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
-
Sömnlös_Rödabergen
Hej och tack för så snabbt svar!
Vi får helt enkelt flytta ut tvååringen några nätter. Vi bor trångt och har ingen avskild plats med dörr till henne.
Vad menar du med väckarklocka till tvååringen?
Hur fungerar det?
Jo, hon kan ju sova i vagnen. Jag vill mest inte hamna i en situation att hon somnar ute när man är på väg hem från parken och gör att vi måste vara ute en timme till (tänker en kall januarieftermiddag). Men jag kanske tänker helt fel.
Tar gärna hjälp från ett proffs
Hur skulle du (eller någon annan) göra schemat? Vad ska jag göra för ändringar?
Så tacksam för hjälpen jag kan få. Man vill ju att det ska bli rätt direkt.
Tack.
Vi får helt enkelt flytta ut tvååringen några nätter. Vi bor trångt och har ingen avskild plats med dörr till henne.
Vad menar du med väckarklocka till tvååringen?
Hur fungerar det?
Jo, hon kan ju sova i vagnen. Jag vill mest inte hamna i en situation att hon somnar ute när man är på väg hem från parken och gör att vi måste vara ute en timme till (tänker en kall januarieftermiddag). Men jag kanske tänker helt fel.
Tar gärna hjälp från ett proffs
Hur skulle du (eller någon annan) göra schemat? Vad ska jag göra för ändringar?
Så tacksam för hjälpen jag kan få. Man vill ju att det ska bli rätt direkt.
Tack.
Hej
jag hade nog kört samma tid någorlunda, visst kan man sova längre, men det är svårare på morgonen när man är så nära färdigsoven om du förstår. Det är lättare att smyga in och lägga en senare. Det är min erfarenhet. men varför inte kura stora med sen och köra 12h nätter?
väckarklocka på tvååringen tror jag också på. Inhandla tillsammans i stor stil och hjälps åt att ställa den och när den ringer är det morgon i stor stil.
kram
jag håller med om att lurarna är lite ojämnt med maten. Dessutom tror jat att första vakenpasset kan bli i längsta laget.
jag hade nog lagt första sovpasset vid 9-9.45 eller så. om det fungerar att gå till dagis med vagnen kan det vara jättebra för att slippa bli övertrött på morgonen. sen är det ju bara att låta vagnen stå ute när man kommer hem om luren inte är klar. om man bor i lägenhet som vi gjorde när storan var liten så hade jag lift i vagnen som jag tog med mig upp i lägenheten och sen ställde ut i ett barnvagnschassi ( inhandlat för typ 100kr på loppis) på balkongen och liten kunde fortsätta sova.
maten hade jag sen dragit på till 10 45 eller 11. det är lättare att sova långlur om man är riktigt mätt
.
dra på mellis till 14.30 tex
men det är bara ett förslag
sen är sista luren på 30 min. jag skulle sikta på 20 min i stället som är ett naturligt sovpass och lättare att väcka efter.
kram
jag hade nog kört samma tid någorlunda, visst kan man sova längre, men det är svårare på morgonen när man är så nära färdigsoven om du förstår. Det är lättare att smyga in och lägga en senare. Det är min erfarenhet. men varför inte kura stora med sen och köra 12h nätter?
väckarklocka på tvååringen tror jag också på. Inhandla tillsammans i stor stil och hjälps åt att ställa den och när den ringer är det morgon i stor stil.
kram
jag håller med om att lurarna är lite ojämnt med maten. Dessutom tror jat att första vakenpasset kan bli i längsta laget.
jag hade nog lagt första sovpasset vid 9-9.45 eller så. om det fungerar att gå till dagis med vagnen kan det vara jättebra för att slippa bli övertrött på morgonen. sen är det ju bara att låta vagnen stå ute när man kommer hem om luren inte är klar. om man bor i lägenhet som vi gjorde när storan var liten så hade jag lift i vagnen som jag tog med mig upp i lägenheten och sen ställde ut i ett barnvagnschassi ( inhandlat för typ 100kr på loppis) på balkongen och liten kunde fortsätta sova.
maten hade jag sen dragit på till 10 45 eller 11. det är lättare att sova långlur om man är riktigt mätt
dra på mellis till 14.30 tex
men det är bara ett förslag
sen är sista luren på 30 min. jag skulle sikta på 20 min i stället som är ett naturligt sovpass och lättare att väcka efter.
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
-
Sömnlös_Rödabergen
Tack för synpunkterna!
Vårt problem är att vi bor mitt i Stockholm city, hissen är från 20-talet så man får knappt plats om man har bebisen i famnen. Så det går inte att gå in och ut om barnet sover.
Jag vill verkligen att hon somnar hemma efter lämning då jag måste använda hennes sovtider till att söka jobb inomhus.
Ska jag lägga till en femminuters innan dess på morgonen? Eller hur ska jag göra då?
Är detta ett bättre schema tycker ni?
07.00 Uppgång
07.30 Gröt
11.00-11.30 äta pure
12.00-14.00 sova
14.30-15.00 äta ersättning
16.45-17.15 äta pure
18.30 dricka välling
19.00 sova
Mvh
Vårt problem är att vi bor mitt i Stockholm city, hissen är från 20-talet så man får knappt plats om man har bebisen i famnen. Så det går inte att gå in och ut om barnet sover.
Jag vill verkligen att hon somnar hemma efter lämning då jag måste använda hennes sovtider till att söka jobb inomhus.
Ska jag lägga till en femminuters innan dess på morgonen? Eller hur ska jag göra då?
Är detta ett bättre schema tycker ni?
07.00 Uppgång
07.30 Gröt
11.00-11.30 äta pure
12.00-14.00 sova
14.30-15.00 äta ersättning
16.45-17.15 äta pure
18.30 dricka välling
19.00 sova
Mvh
Hej
kan du inte skriva ner mellan vilka tider ni är borta och lämnar storan så blir det lättare att tänka.
men en spontan tanke, varför inte köra på 11,5h nätter i så fall? båda barnen går upp 06.15 då kan ni köra första luren innan dagis i stället. typ 8-8.45 eller så? Sen kan du lämna på dagis med glad och pigg unge.
lunch 10.30
sova 11-13
mellis 14
och sen som du föreslår fast lägg en kvart tidigare. Då får du ihop om jag räknar rätt 15h har man en piggis så kan läggning kl19 funka också.
men visst har man en morgonpigg liten så kan det fungera att ha ett lite längre pass på morgonen men det är fortfarande för tätt mellan lurarna på em. För att få en glad läggning är det en fördel om dagens längre vakenpass ligger på em och kväll.
Sen har jag gjort så i perioder att jag justerat storans dagistid. Jag har kanske hämtat en kvart/halvtimme tidigare för att matcha litens sov. om man pratar fint med dagis brukar det inte vara några problem
kram
kan du inte skriva ner mellan vilka tider ni är borta och lämnar storan så blir det lättare att tänka.
men en spontan tanke, varför inte köra på 11,5h nätter i så fall? båda barnen går upp 06.15 då kan ni köra första luren innan dagis i stället. typ 8-8.45 eller så? Sen kan du lämna på dagis med glad och pigg unge.
lunch 10.30
sova 11-13
mellis 14
och sen som du föreslår fast lägg en kvart tidigare. Då får du ihop om jag räknar rätt 15h har man en piggis så kan läggning kl19 funka också.
men visst har man en morgonpigg liten så kan det fungera att ha ett lite längre pass på morgonen men det är fortfarande för tätt mellan lurarna på em. För att få en glad läggning är det en fördel om dagens längre vakenpass ligger på em och kväll.
Sen har jag gjort så i perioder att jag justerat storans dagistid. Jag har kanske hämtat en kvart/halvtimme tidigare för att matcha litens sov. om man pratar fint med dagis brukar det inte vara några problem
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10