Nu ska här sovas!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Krabbans mamma

Nu ska här sovas!

Inlägg av Krabbans mamma »

Hej!

Jag sitter här med Internationella Sova hela natten boken i min hand.. !
Efter månader av störd sömn måste vi ha en förändring!
Vi har en underbart glad liten gubbe på snart 8 månader.
Han slutade amma på natten vid 6 månaders ålder och har därefter dessvärre ersatt detta med att göra FLASKAN till din snuttefilt. Detta är ett av problemen då jag upplever att det eskalerat, han somnar inte om utan!
Han vaknar mellan 2-3 gånger per natt och har vid några enstaka tillfällen sovit hela natten, då oftast när vi varit borta och han sovit i vagnen(!)
Vi har nu börjar ställa ut honom i vardagsrummet, vi bor bara i en tvåa så att jag slipper höra alla vändningar och stånk emellan uppvaken.
N har alltid varit en kortsovare på dagarna ( 30 min pass)trots att jag vagnat och vekligen försökt få honom att sova längre. Nu är det lite bättre då han sover ngt pass mitt på dagen 45 min ibland 1 timme.Han är aldrig ledsen när han vaknar på nätterna, bara pigg och vaken. Dock väldigt lätt att söva på kvällen och han somnar själv med flaska välling kl 19 varje kväll utan minsta gnäll.

Vad tycker ni om detta schema?
07.15 vaknar
07.30 får gröt och vatten
10.00:00-10.30 sover fmlur
10:30 mellanmål i form av fruktpure
12:30-13.15 Sover
13.15 lunch i form av matiga purer oftast mycket mat här
14.15-15.00 sover lur
15.30 mellanmål ev i form av fruktpure
17-17.30 ( ev lur oftast inte
17.30 middag i form av matig pure
19.00 välling och godnatt

Ska jag lägga till nattslurk här?
Sen börjar uppvaken vid en bra natt kl 02.30 och sedan 4.
Han får då flaska men har ofta svårt att somna om där vid 4. Ibland tar det upp till 45 min-1 tim.
Hur ska jag tänka med mörkläggningen i vardagsrummet? Tycler dte är väldigt mörkt nu men behöver vi inskaffa presienner. HUr svalt ska det vara? Ska man öppna balkongdörren så här års?
Jag ska nu fortsätta läsa på och min man också. Vill börja så snart det bara går men har förstått att man måste läsa den flera gånger eller?
Tacksam för svar och hjälp på traven
Mamma till finaste gubben född 20110330
hottitotta

Re: Nu ska här sovas!

Inlägg av hottitotta »

Hej och välkommen är du/ni :) :heart:

Bra beslut att börja kura så att ni alla, inte minst lilleman, ska få en riktigt bra och skön sömn.

Först så skulle jag rekommendera att ni byter plats. Under iaf de 4 första dagarna låter sonen sova i sovrummet och att ni sover i vardagsrummet. Detta för att han inte ska störas av någon trafik från er. Efter de fyra första nätterna brukar man sen kunna sova i samma rum igen men sonens säng måste då vara avskärmad. Det ni gör för att förbereda, förutom att läsa :), är att se till att ni kan mörklägga, man ska inte kunna se handen framför sig.

när det gäller schemat så är det lite för tajt mellan både maten och sömnen samt bara 1 naturligt sömnpass... här finns att läsa ett urdrag från lathunden
"Gustav, som är åtta månader, behöver ca 14,5 timmars sömn per dygn. Gör ett schema. Kanske vill ni att han ska sova kl 19 till kl 7; då blir det 2,5 timmar kvar att fördela på schemalagda dagslurar. Bra sömnrytmspass, efter vilka man enkelt kan väcka barnet om det behövs, är 5 min (man kan alltid lägga in en femminuterslur vid akut behov, utanpå schemat), 20 min, 45 min, 1,5 tim och 2 tim.

Schemat ska rymma fyra mål, då Gustav ska äta sig absolut proppmätt - behövs det ska han trugas i en halvtimme, men inte mer! - och en nattslurk till kvällen i form av bröst eller flaska, så mycket som någonsin går ner. Utgå någotsånär från barnets befintliga dagsvanor och skriv ner exakta tider, som ska hållas med en kvarts marginal åt båda hållen (inte mer, och inte när det gäller kortlurarna, då man i stället tar tid från när barnet somnat och väcker lilla älsklingen efter antingen 20 eller 45 minuter)."

Vad tror du om nåt sånt här:

7.15 Vaknar
7.30 gröt
9.45-10.30 Sova 45min
11.00 lunch
12.30-14.00 Sova 1,5h
14.30 mellanmål
16.30-16.50 Sova 20 min
17.30 Middag/Kvällsmat
19.00 Välling (som är den sk nattslurken)
19.15 Skratt till godnatt

Det blir 14h och 35 min sömn/dygn. 4 ordentliga mål + nattslurken. Givetvis kan han även sitta med er om ni äter andra tider och då få plocka med lite egen mat. Att ha lite längre tid imellan målen är för att få upp aptiten så att de äter ordentligt. Framförallt under 3dje dygnet så brukar aptiten öka som tusan :shock:

Ja, läs, läs, läs nu så att ni känner er säkra och vet vad ni gör och varför ni gör det. Ha sen boken till hands även under själva kurningen :) Å fråga om ni är osäkra på något :)

Lägg gärna till sonens födelsedatum under kontrollpanel-profil-signatur så är det lite lättare att hålla koll på hur gammal han är när man ska hjälpa till :)
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Såg nu att du redan hade lagt till födelsedatum :roll:
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
Krabbans mamma

Tusen tack för snabbt svar!
Dock blir jag lite osäker på några saker..
Är det en absolut förutsättning att vi sover i vardagstummet de första nätterna? Vi har bara en obekväm soffa där men i värsta fall kan vi ju ta en madrass på golvet.
Och när det gäller sömnen menar du att detta det schemat vi ska sikta på efter kuren? Maten går ju att reglera men sömnen har jag verkligen försökt att reglera men han vaknar och är superpigg efter 30, alltid! Jag har testat allt känns det som. N sover ca 14,5 men dock väldigt kort som du säger.
Kanske ska tillägga att han ogärna sover på mage och inte heller kan det i sin vagn då den inte är byggd så att det är görbart.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Krabbans mamma, och varmt välkommen hit!

Såg att du hunnit få finfint svar av hottitotta :D men jag postar mitt svar ändå, kanske en del upprepningar, men det får du leva med :roll:

Klart att ni ska få sova - hela familjen! Det kommer att gå galant det här eftersom ni insett att man behöver plugga boken ngr varv innan man kan dra igång (jo, så är det - som svar på din fråga :) ). Jag tycker själv att den är rel lättläst och väldigt konkret och tar upp ungefär samma saker fast på flera olika sätt. Så, enl mig, får man en gedigen "bakgrundskänsla" för vad SHN är...det är ju så mkt mer än att "bara" sova hela nätter :D

Vi kollar på schemat:
Krabbans mamma skrev:07.15 vaknar
07.30 får gröt och vatten
10.00:00-10.30 sover fmlur
10:30 mellanmål i form av fruktpure
12:30-13.15 Sover
13.15 lunch i form av matiga purer oftast mycket mat här
14.15-15.00 sover lur
15.30 mellanmål ev i form av fruktpure
17-17.30 ( ev lur oftast inte
17.30 middag i form av matig pure
19.00 välling och godnatt
:arrow: 12 -tim natt är att rekommendera! 19-07 ären klassisk SHN-natt som passar de allra flesta. Så varför inte köra på det?

:arrow: Er lille kille ska ha ca 14.5 tim sömn/dygn fördelade på 12 tim natt samt 3, möjligen 2 lurar/dag.Det där med antalet lurar/dag måste ni avgöra själva :wink: I SHN-boken står det uttryckligen att det är 3 lurar/dag som gäller vid 8 mån, men det finns andra meningar. Kolla här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

Jättebra länk med olika "scenario" avs hur man ska dela in dagen utifrån om man har en tröttis el en piggis :D

Man delar ju in sovpassen i 20 min, 45 min, 90 min, 120 min osv , och det är viktigt att göra så eftersom barnen går ner i djupsömn efter 45 min, blir svårväckta och kan bli lite "rubbade" om man väcker efter t ex 60 min.

:arrow: 5 måltider/dag och gärna ett mellis på fm om det behövs. frukost kan man ge direkt de kliver upp, dvs vänta inte och sen kanske ngn fruktpuré eller så strax innan första fm-luren som ska komma 2-2.5 tim efter det att man klev upp. sedan lunch efter det (puré och fruktdessert) och så långa luren. sedan mellis på em (3-3.5 tim mellan måltiderna, utom mellan frukost och fm-mellis samt middag och kvällslurk). ev en lur på em då om ni väljer det (20 min kan nog vara lagom).och så middag (samma som lunch) absolut kvällslurk i form av gröt el välling innan sänggående :D Sonen kommer att få upp aptiten i o m att sömnen sätter sig, så skjutsa på ordentligt med MKT mat i o m att ni börjar kura, och sen håller ni er till det :mrgreen:

typ:
07 godmorgon + frukost
8.45 litet mellis
9 sova 45 min
11 lunch (matpuré+frukt)
12 sova 1.5 tim
14 mellis
16.15 sova 45 min (el 20 om ni inte tycker att han är så himlars trött här, ELLER som sagt skippa denna lur helt och hållet; se länken jag bifogade)
17 middag (samma som till lunch)
18.30 kvällslurk (gröt el välling)
19 godnatt

"ngt sånt" :wink: vi hade ett sånt schema vid 8 mån och det satt ganska så bra vill jag minnas.

Avseende mörkläggningen så gäller totalt kolmörker! Man ska inte kunna se handen framför sig och det ska inte sippra in ljus nånstans. Många som bor i 2or låter barnet ta sovrummet under kuren och flyttar själva ut i vardagsrummet under dessa 11 dygn. Sen kan man flytta in igen och sova i samma rum, men man ser till att skärma av mellan sig själv och spjälsängen.

Ljud stör inte, det gör däremot synintryck och ffa LJUS :wink:

Svalt är väl alltid skönt i sovrummet, tycker iaf jag. Inte som att vi har haft fönstret öppet direkt utan bara normal rumstemp (det kan ju diffa vad man anser är normalt iofs :roll: men typ svalare...om du fattar? :wink: ) och så en pyjamas på det.

Okej, hoppas du fick ut ngt av det där. Hör gärna av dig igen. Vi finns här! :thumbsup: :heart:

/Sanna

PS. Allt som gäller NU - dvs att han bara sover i 30-min pass samt inte vill ligga på mage...det fårni revidera i o m att ni kurar. Svårt att tro,men så kommer det bli."Attityden av självklarhet" kommerbli er bästa vän, och då vänder sig hela världen uppp och ner, fast på ett bra sätt!

Han MÅSTE inte kuras på mage dock, det finns de som kurat på rygg, men jag kan säga att magläge ÄR att föredra, djupsömnen blir en helt annan och min erfaranhet är att t exäldre barn gärna söker magläge om de får möjlighet just för att det är skönast. Och avseende att sova i vagn så kan man kura i vagn på rygg fast man kurar i säng på mage.Man får dock vara beredd på att det ställs fler frågor och blir tjorvigare, men det GÅR: Mina barn har aldrig legat på mage i vagn.Vi har kurat dem på mage inomhus i sängen, enbart. Och sen när det har gått ngn vecka efter kuren så har vi lagt dem på rygg i vagn och det har gått , fast som sagt med en del frågor. Men bara man betsämmer sig hur man vill ha det så...
Krabbans mamma

Jättebra! Tack kära ni! Glömde också fråga hur jag ramsar vid läggning eftersom han är så lätt att lägga? Somnar själv på 2 min med flaskan. Måste jag ändå ramsa eller räcker det med att göra det på natten?
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Men du, han somnar väl inte vid flaskan? Eller läser jag heltokigt? :oops:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och väkommen!

Alltid ramsan vid läggning, dag som natt, år efter år. Skämt åsido, ramsan skall alltid följa läggningen på väg UT från rummet. GLAD och UPPMUNTRANDE.

Den ger trygghet, konsekvent svar och något att lita på när frågestunder kan komma. Vi ramar här varje läggning än, ibland får jag hjälp från sessan själv (gylligt) och ibland tonar den ner frågor som kommer när jag är på väg ut. Den sätter liksom punkt och understryker vad som händer - same procedure every night... and day... :mrgreen:

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Såg Lilloppans svar... och blev också osäker.

Men utgår ifrån att du menar läggning enligt SHN-stil. 8)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Krabbans mamma

OK så ingen välling i sängen alltså.? Bara ramsa? Uscgh jag är så trött så att allt känns så komplicerat..=(
En annan fundering jag har är hur jag ska kunna bestämma ett schema när han ALDRIG sover mer än 30 min? Ska jag stysa på 20 min lurar då eller hur ska jag komma dit? När jag läser i boken fattar jag inte hur man gör när bebisen sover för lite alltså inte ska väckas utan sova vidare? Eller är det då jag ska vagna? Jag tycker jag har gjort allt jag kan för att han ska sova längre.
Jag vill ju gärna att schemat ska se ut så här:
7.00 godmorgon, välling
8.00 andra frukost gröt
9-9.45 sova
11.30 lunch
12.00-13.30 sova
14.30 mellis
16.00-16.20 sova
17.30 middag
18.00 bus
18.45 välling och skratt till gonatt
19.00 godnatt

Tack för hjälp!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Schemat ser ju kanon ut :D så kör på det.

Varför skulle han behöva välling när han ska sova om han får det till kvällsslurken :wink: M h a verktygen så lär han sig somna tryggt själv utan problems.

Och det som gäller i dagsläget har INGET att göra med hur det kommer att se ut i o m att ni börjar kura :D Hard to belive it, men så är det :thumbsup:
Krabbans mamma skrev:När jag läser i boken fattar jag inte hur man gör när bebisen sover för lite alltså inte ska väckas utan sova vidare? Eller är det då jag ska vagna? Jag tycker jag har gjort allt jag kan för att han ska sova längre.
Hur menar du nu? Dom sover och man väcker dom när de ska vakna enl schemat. Inga konstigheter. Vaknar de innan så använder man verktygen, i första hand ramsan :wink: för att ge dem besked om vad det är som gäller. Efter en sisådär 11 dygn brukar polletten ha trillat ner hos de flesta, förutsatt att man gett barnet alla de förutsättningar som krävs :thumbsup:

Det är väl därför som ni kör SHN nu då va? Eftersom ni, liksom alla vi andra här, "prövat ALLT". Men vet du - grejen är att man varit för otålig, inte haft ngt egentlig system utan hattat fram och tillbaka. Och sen är det det här med maten oxå, faktiskt...man (eller iaf JAG) trodde innan vi kurade att vi gav mkt mat, men hej bara så mkt mer man kunde ge tydligen :D

Så ta det bara lugnt, och fortsätt läsa i boken och bolla med oss här. Sen är det bara att köra :thumbsup: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"