Försöker lära mig! Kura före el efter resa?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lilla Draken

Försöker lära mig! Kura före el efter resa?

Inlägg av Lilla Draken »

Hej på er!
Nu har jag läst en massa olika trådar, Barnaboken och håller på med Sova hela natten och behöver en del råd inför stundande kurning. Jag hoppas ni kan hjälpa mig för jag är trött på att försöka lösa allt själv med min sambo. Vad bcv tycker vet ni ju: barnet tar sig den sömn de behöver, ge honom mat under natten, osv. Så dit kan jag bara vända mig för vägning och sånt.

Först lite bakrundsinfo som kan vara bra att veta eftersom det har varit en kamp för alla oss inblandade:
Lo kom till den här världen 42 veckor + 5 genom kejsarsnitt och efter 19 timmars verkarbete. Han vägde 4,5 och var 54 cm lång. Han var stor och hungrig. Efter två dagar på bb skickades vi hem. Han hade då förlorat en del i vikt men låg precis över gränsen för när de skickar hem barnet. Hade vi varit kvar ett dygn till hade de förmodligen koppat honom men de sa inget om det när vi åkte.Kommande dagar blev fruktansvärda. Med en enorm kraft och hunger slet han sönder bröstvårtorna. (På bb sa de att han hade bra sugteknik), en bröstvårta var bara en stor skorpa. Varken han eller jag sov på flera dagar och tillslut bröt jag samman. På bvcs inrådan gav vi lite ersättning och båda han och jag sov våra första timmar. Vi fortsatte kampen med att få brösten att läka och amningen att fungera men han sov sällan mer än 45 min och hans reflexer störde honom mycket. Vi bestämde oss då för att prova magläge med larm. Runt vecka fyra sov han sina första tre sammanhängande timmar. För att göra en lång historia kort så har jag kämpat för att få igång amningen på alla sätt som går utan att lyckas. Bristen på mjölk ledde till att Lo några veckor innan han blivit 3 månader bara grät och skrek vid mitt bröst. Resterande veckor pumpade jag ut mjölk och gav honom i flaska. Vid 3 månader fick det räcka. Jag behövde sova ibland och inte bara pumpa. Under hela denna första tid har jag oroat mig för att han inte har fått tillräckligt med mat och därför haft svårt att ”ta bort mål”.

Han har följt sin kurva nästan hela tiden för jag har kompletterat den pumpade mjölken med ersättning då det inte funnits tillräckligt. Nu är han 16 veckor (19 om man räknar från beräknat födelsedatum) och äter ca 1000ml ersättning och lite välling på kvällen. På nätterna sover han i sin säng och på dagarna i vagnen. Sedan vi tog bort målet kl 4 (vi tog bort målet kl 23 först i två veckor men då sov han inte på hela natten) så lägger vi över honom i vagnen då för i sängen ålar han och lägger sig på tvären, fastnar och vrålar, gång, på gång, på gång. Jag har läst Barnaboken och infört lite sovtider på dagen. De funkar ganska bra om jag är ute och går eller han sover på balkongen men inne så vaknar han efter 40 min (jag har klockat) och har svårt att komma till ro om jag inte vagnar. Jag försöker att inte göra det skönt men jag tror att han har vant sig. Nu har jag börjat ladda för att ta bort målet kl 00.20 och äntligen få sova. Jag har infört välling för att vara säker på att han har mat i magen. Dock är det svårt att få honom att äta ibland. Han äter fort och sen vill han titta på saker och vad andra gör i hemmet. Vi brukar vänta och försöka igen ca 30 min senare och då tar han ofta mer men skriker först. När jag insisterar tar han resten. Väntar vi ytterligare tjugo så äter han igen men då är han inte hungrig när det är dags att äta vid nästa pass. Lila Lo gillar sin egentid och den passiva sociala delaktigheten. Att ligga på badrumsgolvet och se mig hänga kläder är en favorit :). Han har mycket nära till skratt, är sällan gnällig och när han har sovit enligt schemat så är han helt oemotståndlig. Jag vet att han tycker om att sova men att han fick en tuff start utan mat och mycket lite sömn. Nu har han mat och sömn (eftersom vi är ute och kör vagnen en hel del) så nu har jag börjat att förebereda mig för att kura honom så att vi föräldrar kan börja njuta! MEN jag vill inte göra det halvhjärtat eller utan de bästa förutsättningarna så jag kan leva med hur det är nu någon månad till om det är vad som behövs. Vi ska nämligen resa bort den 10 december till Sydamerika och hälsa på min pappa och åstadkommit.

Så här ser Los dagar ut ungefär:
6.00 Tar upp honom ur vagnen (jag kan inte puffa på honom i sängen för jag får så fruktansvärt ont i ryggen) där han har legat och gnällt, knorrat eller skrikit lite i omgångar om jag inte vagnat honom och stoppat i nappen. Mitt intryck är att han skulle kunna sova vidare och att han inte är helt utvilad. Det tar några sekunder så kommer ett brett leende. Han ligger kvar i vagnen på rygg och tar det lite lugnt medan jag fixar maten.
6.10 Mat: i en himla fart. Så plötsligt skriker han till och kastar sig bakåt. Sen fortsätter han att skrika om jag inte tar upp honom så att han kan se sig omkring. Sen är det dags för tvätt och byte. Efter det brukar vi sitta och prata men den senaste veckan har han haft fullt upp med att hoppa i knät och skratta. Vi sjunger lite några av hans favoritsånger och han pratar med och skrattar. Jag försöker ge honom mer mat men han gastar som svar. Ibland känns det som om jag tvingar honom att äta vid andra omgången men han kommer inte sova på det lilla han tog första gången.. Sen kan det gå undan, han säger till med några intensiva tjut att han vill sova. Han blir väldigt arg om jag inte lägger honom då:).
7.30-9.00 Sova i vagn. Jag behöver dra vagnen några få gånger. Han sover 40 utan problem men sen måste jag vagna i omgångar för han skriker annars. Ibland är det nappen.
9.00-9.30 Ligger i vagnen på rygg och tittar på en mönstrad kudde, spegel som hänger, kanin med stora ögon och ser riktigt nöjd ut. Byte 9.30 och på mage på bordet medan vi läser tidningen, skriver på datorn eller gör annat.
10.00 Mat: Undan går det. Umgänge en stund och sen tittar han på när tvätten hängs eller ligger i babygymmet en liten stund. Nytt matförsök som ofta slutar med att kan skriker argt, jag insisterar och så börjar han äta. Så drog han i sig resten av e ca 200 ml.
11.15 -13.30 Sova i vagn ute. Vaknar någon gång och behöver vagnas kort.
13.30-15.45 Byte. Börjar med en stund på mage med sina leksaker.
Mat 14.00 och sedan umgänge och mat. Samma motstånd omgång två. En del dagar är vi ute och tittar.
15.45 – 17.00 sova ute. Sover de första 40 min behöver sedan vagnas någon gång.
17.00-19.00 Byte. Pappa kommer hem, umgänge en stund. Sedan tittar han på när pappa lagar mat. Sedan sitter han med när vi äter. Slickar kanske på något finner med lite banan eller annat på.
18.20 Mat, (han får välling) sedan byte, mat 18.45, pappa spelat lite gitarr och sjunger (Lo ser lika förundrad ut fortfarande). Ca 18.55 försök till mer mat. Han vill inte ha. Vi väntar lite till och så tar han flaskan. 19.10 i säng, vaken men lite dåsig. Två eller tre korta puffar och han är lugn. Lite knorr hörs från rummet en liten stund 19.20 sover han som en stock.
23.20 tjut: i med nappen snabbt och han somnar om
00.20 tjut: byter den jättefulla blöjan medans vällingen kyls ned lite. Allt tar 25 min och han vill somna om. Det tar några puffar så sover han.
Här emellan kan han leta napp och tjuta en del gånger.
04.20 vaknar och tjuter. Ser ut att spotta ut nappen och sen leta efter den. Jag flyttar honom till vagnen för ryggen klarar inte av att puffa i sängen. Han tycks vilja sova men vaknar hela tiden till i omgångar. Kl 6 gör jag morgon. Han ser inte helt övertygad ut utan vill sova.
Vi har lagt till 15 min vid två tillfällen eftersom matnigen på natten tar ca 25 min och vi inte orkade med ett trött barn. Inte den bästa lösningen men det var det vi mäktade med just då.
Eftersom han inte sover igenom alla passen blir det aldrig 15,30 timmar utan snarare runt 14.

För många är denna tillvaro kanske fruktansvärd men för mig känns dagarna fantastiska och drägliga i förhållande till det vi har haft tidigare. Jag gråter inte längre varje dag så det har fått vara så här i någon vecka. Nu laddar vi för att förbättra tillvaron än mer.

Jag skulle vilja påstå att Lo gillar att sova och att göra det i vagnen eller sängen (där har vi lyckats tidigt :) men detta vaknande hela tiden stör både honom och oss. Att ta bort nappen står på att göra listan. Samlar just nu tillräckligt med irritation över nätterna för att ta tag i den. Att lägga honom senare är inte tal om. Han blir som förbytt och bara gråter. Han vill sova runt sju.
Frågor:
1.Nästa vecka ryker nappen. Några tips på bra tidpunkt på dygnet att ta bort den?
2.Han tycks ha svårt att sova över 45 min skarven (som för honom är 40, jag har tagit tid flera gånger) Tips på hur det ska funka bättre?
3.Den 10 december åker vi bort en månad för att hälsa på min pappa i Sydamerika. Ska vi vänta med att kura honom tills det att vi är tillbaka med tanke på att vi kommer att bo hos olika släktingar och tidskillnaden. Vi, vill inte genomföra kuren för att sedan sabotera den under resan. I så fall väntar vi tills vi kommer hem. Vad tycker du?
4.Ska vi vänta med att ta bort nattmålet till när vi kurar eller ska vi ta det för sig? Jag är orolig för att om vi tar bort den utan någon bra metod så kommer vi få stå och vagna hela natten.

Huset vi bor i är mkt lyhört så när det är dags att kura blir det till att åka till en kompis landställe.

Oj, vad långt det blev!
Väntar med spänning på vad ni har att säga!
Hälsningar Teresa
:D
hottitotta

Re: Försöker lära mig! Kura före el efter resa?

Inlägg av hottitotta »

Hej och välkommen :D :heart:

Ni har tagit första steget till att få en bra och skön sömn för hela familjen :) Nu är det bara att plugga på hur ni ska göra och Varför ni ska göra som det. Allt handlar om att barnet ska känna sig tryggt och kunna somna om själv.

Gå gärna in under din profil-signatur och skriv in vilket datum sonen föddes så är det lite lättare att hjälpa er.

Jag skulle rekommendera att ni väntar med att kura tills ni kommer hem från resan. Däremot så är det inget som hindrar att ni börjar med ett bra schema redan nu :)

Som jag förstår det så är Lo ca 4-5 månader :?: :!: :?:

Dags att införa lite smakportioner, som kan ökas på ganska snabbt, så att lille herrn har lite mer redig mat i magen när det är dags att börja kura. Antingen så kan man börja med Pure på dagen som lunch alt. middag eller som vi gjorde och börja med gröt istället på kvällen.

Ett tips om ni vill ha honom att sova i spjälsängen, vilket kan vara ganska skönt på natten och även på långa luren på dagen, är att sy ihop 2 st spjälskydd så att det blir högre. Då är det inte alls lika lätt att fastna med armar och ben imellan spjälorna :)

1) När det gäller nappen så har jag inget bra svar. Vi tog nämligen bort den i samma veva som vi började kura så vi tog alla förändringar på en gång och Izak, vår son, glömde den på en natt å vi med :mrgreen:

2) Detta ger sig när ni börjar kura och kan använda er av verktygen. Använd inte ramsan innan kuren för då tappar den effekt. Nån annan kanske har nåt tips här hur ni ska göra sålänge?

3) Som jag skrev tidigare så rekommenderar jag att ni väntar tills ni är hemma igen :)

4)Vänta med det tills ni kurar skulle jag säga. Ta alla förändringar på en gång så behöver inte liten bli konfunderad över att livet ändras hela tiden.

Ska ni åka till kompisens lantställe för att andra kommer att störas av lillen eller för att lillen kommer att störas av er? Husljud för Lo är nämligen bara positivt när man kurar :)

Nu innan så är det bara läsa läsa läsa och förbereda :) Han ska helst ha ett eget rum alt. sova i ert rum utan er de första 4 dygnen. Det ska även vara så mörkt att man inte ser handen framför sig :)

Ska leta fram lite länkar om schema med så återkommer jag med det men det är som sagt lättare när jag vet hur många månader han är :)
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Då ska vi se om jag lyckas, har inte riktigt lärt mig det där med länkning :roll:

viewtopic.php?t=153&postdays=0&postorder=asc&start=0

Här har du lite läsning om schema så kan du fundera å knåpa lite så ska nog fixa till ett som blir bra för er :)
Emma 2008-04-02
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

fungerar inte länken så ligger den under våra favoriter-hänvisningstrådar :)
Emma 2008-04-02
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Emma 2008-04-02
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Å här kommer lite mer schemaläsning :)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=14303
Emma 2008-04-02
Lilla Draken

Inlägg av Lilla Draken »

Hej igen och tack för snabbt svar!
Vi väntar till hemkomst med kurningen.
Lo är 16 veckor, alltså 3 1/2 månad men jag gick över tiden med två veckor och fem dagar så han är väldigt stor och mycket tidigt med en del saker. Nu väger han över åtta kg. Var i min profil skriver jag in datumet?

Angående landstället så är det för min skull, Lo ärvan att tv är på utanför hans rum och att vi pysslar i hemmet.

Orkar du titta på hur det schema vi har nu ser ut? Jag tycker att det liknar en del som jag har läst.
Tack än en gång /T
Lilla Draken

Inlägg av Lilla Draken »

Det löste sig med var jag skulle skriva in födelsedatum :)
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Du går in uner kontrollpanelen, (längst upp till vänster) profil, signatur. Då ser vi det under dina inlägg sen :)

Japp ska ta en titt på ert schema :) Det kan tänker rent spontant är att införa 12 timmarsnatt om det känns bra för er. 19-7. Ska kolla på det mer senare eller imorgon. Nu är det dags att äta kvällsmat här hemma för oss stora då de små är i säng :)
Emma 2008-04-02
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D Välkommen är du! :D

en snabb inflikning. Jag har inte läst jättenoga och jag skall bara kommentera en sak som jag såg. Jag tycker att ni skall införa smakisar bums :wink: För att kunna sova hela nätter krävs mat, riktig mat. gröt, potatismos med smör, morrötter, palsternackor, frukt...ja hitta på :lol: . Speciellt om man är en stor kille. Om man vet att liten får i sig ordentliget så kan man skjuta sina egna orosvargar ang det. Sen är det så att när man börjar sova ordentligt så ökar också aptiten och då är det bra att ha tränat tekniken innan :wink: ge lite grann i början och sen ökar man mängden ganska snabbt när liten fått koll på tekniken. Snart låter man liten äta tills han säger stopp själv. Sen fyller man på med ersättning/ amning tills det är helt fullt som kaffe och kaka på maten. Mums!

Så läs i barnaboken. där finns ett underbart kapitel om introduktion av fast föda. Läs också gärna Johanna Westmans andra mosboken, för inspiration till att göra egen busenkel och god bebismat, som mättar bättre och är mycket billigare än affärens.

Sen är mitt bästa tips. Läs läs och läs igen. Inget forum kan ersätta boken. Självklart finns vi här och bollar, men jag talar av egen erfarenhet :roll: när jag säger att man behöver vara fullt påläst och sen ha läst minst en gång till för att få bästa resultatet. Jämför med att ta körkort. på uppkörningsdagen skall allt sitta som ett smäck. Inga frågor skall finnas kvar.

Stort lycka till nu!

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Lilla Draken

Inlägg av Lilla Draken »

God morgon!
Vill dela med mig av nattens händelser eller snarare brist på händelser :D
Igår natt hade min sambo Lo fram till tjugo över fyra på morgonen och han fick sätta i nappen så många gånger att han fick nog. Han orkade inte vänta til helgen utan tog bort nappen igår. Lo somnade 19.30 och sov till 2.00. Åt och somnade om till 5.10. Jag vagnade till sex. Vilken skillnad utan napp! :) Jag vaknade flera gånger och gungade sängen lite när det lät som om han höll på att vakna men det var nog mer jag som behövde det än han :wink: .

Idag blir det lite smakisar!
Kram!
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

=D> \:D/ Härlig läsning så här på morgonen :) Då ser du hur mycker nappen stör på natten (och dagen) släng nu alla nappar i soptunnan så han inte får dem igen :D
Emma 2008-04-02
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"