SM, på väg mot SHN

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
MonikaLi

SM färsking med missnöjd liten

Inlägg av MonikaLi »

Hej!
Vilket fantastiskt forum vill jag börja med att säga. Skönt att ni finns!

En liten bakgrund:
Min lilla humla har förvandlats till ett argt bi känns det som. Jag är stundtals helt förtvivlad, utmattad och orkar snart inte mer. Det största problemet är maten. Amelle vill inte äta ordentligt enligt SM (som vi började med för 5 dagar sen). Hon äter glupskt "förrätten" och när hon är färdig försöker jag rapa henne. I bästa fall kommer en rap och jag försöker ge henne "middagen" på samma bröst men det går nästan aldrig. Tar kanske ett sug och släpper och blir frustrerad när jag trugar. Den första matningen tar max 12 minuter. Inga 30 min här inte! Det avslutas alltid med gråt och gnäll ett par minuter. Så jag brukar gå vidare och byta på henne och umgås. Kanske lägger henne på en filt på golvet medan jag diskar eller liknande.
Efter kanske 40-50 min försöker jag ge henne ur andra bröstet som hon brukar ta relativt lätt, men någon kaffe med kaka har jag aldrig lyckats med. Det känns som om hon äter alldeles för lite. På 1,5 h blir det kanske 20 min ätande och resten vaken tid. På kvällen är det värst. Då blir det panikskrik när jag trugar och försöker få henne att äta. Det känns som om det sista hon vill ät att ligga vid bröstet.
Jag har massor av mjölk så det är åtminstone inget problem. Känner mig som en blåval som sprutar bröstmjölk åt alla håll. Har alltid massa mjölk kvar efter att hon ätit.

På grund av detta blir sömnen dålig. Hon vaknar 3-4 ggr/natt och är svår att få att somna om. Avundas de som har bebisar som sover flera timmar i sträck! Min lilla humla har så svårt att somna på kvällen. Känns som om hon inte vågar.
Vi har ändrat till magläge nu och har fått henne att sova i egen säng, men hon vaknar lika ofta på nätterna som när hon sov hos oss.

Är jag för otålig? Vi har ju inte kört SM så länge...
Får hon för lite mat trots att hon verkar mätt och vägrar trugas? (hon sover ändå 2 h under dagen och eftermiddagen).
Är tiden hon äter för kort på 1,5 h?
Tänkte även på det här med buffandet. Hur länge ska man stå där egentligen? När man slutar börjar hon gråta. Aldrig att hon somnar själv.

Sedan jag köpte BB har jag verkligen blivit peppad, men jag börjar vissna nu när snäckan gnäller nästan konstant.
I natt flög en tanke genom huvudet att jag skulle lägga henne i en korg utanför Annas hus... Ge henne till någon som kan istället :'(
Lilla humlan 110920
Tetz

Re: SM färsking med missnöjd liten

Inlägg av Tetz »

Hej och varmt välkommen! :heart:

Först vill jag börja med att ge dig en stor KRAM! Du är ditt barns bästa mamma, och även om vi kan komma med råd och tips så är du den hon behöver och vill ha. :heart: Det är omvälvande att bli förälder och man snirklar sig fram med sin lilla bebis. Det hör till att ramla ner i diket ibland :lol:

Du är inte en sämre mamma för att hon vaknar på nätterna, så lägg alla tankar om prestation åt sidan. Standardmodellen ska du ha som vägledning och som något som ger förståelse för det lilla barnet, sedan är det upp till dig att forma tider och en lunk som passar er :D

Min minsta unge betedde sig precis som du beskriver. Svårtrugad till tusen, och jag blev stressad när jag tänkte på hur taskigt hon skulle sova sedan. Men jag fick ge mig, att truga för mycket gör bara att det låser sig. Så truga lite vänligt envist men backa om hon blir ledsen. Många barn behöver lära sig att äta sig proppmätta, och kan inte det på en gång. Så STRÄVA mot att mata fullt :D Jag manar till tålamod :wink: Hon är en väldigt liten humla ännu :heart: Att erbjuda mat under 1,5 h låter helt riktigt. :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
MonikaLi

Inlägg av MonikaLi »

Tusen tack det värmer verkligen. Jag ska kämpa vidare!

Hur lång tid tar det ungefär innan en bebbe vänjer sig vid SM då? Alla är olika det hajjar jag, men ungefär. Just nu känns det som om fröken går igenom en liten utvecklingsfas där allt runt omkring är superspännande. Hon lyfter huvudet jättemycket och snuttar hellre på fingrarna än bröstet. Vi kanske började med SM i fel period?

Har en fråga om kräk också. Ibland kommer det rejäla spyor då allt man kämpat med att få i den lilla kommer upp. Ska man börja om från början då? Lilla kaggen blir ju helt tom annars.
Lilla humlan 110920
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Är det stora kaskad spyor eller är det lika mycket som om du tar en matsked Måttskopa och häller ut? Oftast tror man att de kräks mer än de faktiskt gör. Du har nu i början den där 1,5 timmen på dig att fylla på om så skulle behövas, men annars försöker man vänta till nästa måltid,

Ett hett tips. Börja dagen samma tid varje morgon gör att man får en bättre och mera förutsägbar dag. :D

Vid 7-8 v är det en ökningspriod då det kan krånglar rejält så ha tålamod, för vissa kan det vara så att man matar tills man märker att strax kommer hon att bryta, då förekommer man dem med att skicka över dem till andra bröstet.

vissa matar båda brösten i ett svep istället för 4 måltider. och det är inte ovanligt att man äter sig mätt på 20 min om man är en effektiv ätare, och det kan man aboslut vara vid nästan 2 mån. Så oroa dig inte.
Så länge hon sover 1,5-2,5 timme på dagen utan problem med hunger får hon i sig det hon behöver.

Vissa behöver matas lite oftare på kvällen med en 5 min lur för att orka mata på igen inför natten. Kvällarna ser lite olika ut för alla till ca 3 mån ålder.

Så jobba med tålamod, målmedvetenhet och ett mål i sikte. Titta inte bakåt utan se framåt. :D

Behöver du mata de 4 gångerna hon vaknar på natten eller vilken/vilka tider ger du mat på natten?

Normalt är att de bör kunna sova ca 7 timmar nu utan mat. Säg mellan 21-04 typ.

Så sträva efter att ge mindre mat på natten och färre måltider då om de är många, för att få i mer mat på dagen så småning om.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MonikaLi

Inlägg av MonikaLi »

TorsMamma:
Tack så mycket!

Om det är mycket kräk så försöker jag ge henne lite mer mat. Funkar ibland.
Över lag är det jätte svårt att få i henne mjölken. Mamma tjatar på mig att jag ska börja med ersättning för att bebisar blir mer mätta av det men jag vill liksom inte ge upp!
Har testat att göra som du sa, att byta tutte och det funkar liiite bättre. Är lite orolig att hon inte ska få i sig den feta mättande mjölken bara. Försöker att inte byta bröst för snabbt.

Hon är vaken så himla olika från natt till natt. Rekordet är 4 timmar sömn i sträck. I natt var det så här:
21.00 sov
00.00 vaknade och åt
02.00 vaknade
03.00 vaknade och åt. tog 1h att somna om
05.30 vaknade och åt. försökte mitt bästa att få henne att somna om. Gav upp 07.20 och klev upp eftersom vi ändå försöker gå upp 8.00. Kände mig totalt färdig.
Lilla humlan 110920
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så sömnbehovet hos en 2 mån är 16tim/dygn. Så vakentiden du behöver få in skall vara 8 timmar vaken. (räkna natt även vid nattmål). Så man får inte slumra vid bröstet, inte heller småsova mellan lurarna.

Försök att se till att när man är vaken är man vaken på dagen, och på natten är det kolsvart och dödstrist. Byt blöja om du gör det på natten i så mörkt som möjligt och behöver du ledljus skall detta vara rött.

Snart kan du sätta ett första schema för en 2 mån och då blir det lättare sen vid 3 mån också. Då kommer 45 min lurarna in bättre och passar oftast många små. Så jobba på och ha lite tålamod, det mesta brukar falla på plats vid 3 mån.

När du får Barnaboken så läs, läs och när du känner dig säker på vad du gör, så vagnar du bort 00 målet. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MonikaLi

Inlägg av MonikaLi »

Tack för hjälpen!

Lilla humlan sover jättebra på dagarna och sovpass #2 eller 3 känns det som om hon kan sova hur länge som helst. brukar väcka henne efter 2,5 h för att äta. Är det bra?

Kvällarna känns som om de börjar bli mindre trassliga också och hon vaknar 2 ggr för att äta. Vaknar hon och gnyr övrig tid så buffar jag henne till söms på en gång. Men fortfarande är hon inget matvrak och jag får nästan lura i henne tutte. Tar det lite för lång tid att få fram bröstet tröttnar. Eller efter lång tids lugnande i famnen med ömma järngreppet och jag smyger ner henne till bröstet råkar hon svälja en klunk luft och blir ledsen igen. Ofta får jag lägga henne med bara mat 2 ggr på ett mål vilket känns för lite..
Vi får se sen när hon ska börja sova hela natten hur det kommer gå eftersom hon inte blir fulltankad så ofta.

Hur brukar övergången från vagn till säng gå under en sån sova hela natten-kur?
Lilla humlan 110920
Tetz

Inlägg av Tetz »

Härligt att det går framåt! :D Med såna här små går det lite bakåt ibland också, men man får se vilken kurs man håller och leva med att det trasslar lite ibland 8) så länge det går åt rätt håll för det mesta.

Jag tycker du gör helt rätt i att dra gränsen vid 2,5 h sömn. Du skulle till och med kunna begränsa till 2 h om du märker av att det börjar stökas på "fel" tider. Men var lite försiktig så ni inte får en övertrött liten humla istället :wink:

Stressa inte upp dig över hur ni ska få till hela nätter eller hur det ska gå med att flytta över till spjälsäng [-X Det händer MYCKET på 2-3 månader med såna här små, så våga lite på att ATT ni kommer fram till målet. Vägen dit är olika utmanande för alla, men ni har fantastiskt bra förutsättningar! :D

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
MonikaLi

Inlägg av MonikaLi »

Ja jag tycker att det går framåt! Känns jättebra. Lillan vaknar de senaste nätterna kl 2 och kl 5 för att äta. Nästan på minuten! Resten av tiden är det tyst och absolut inga nattliga panikskrik längre. =) Så småningom ska jag försöka ta bort slurken kl 2.
Tänkte även försöka lägga humlan lite tidigare på kvällen. Börja 19.30 så att hon förhoppningsvis sover kl 21.

Men oj vad det är svårt att få i henne all mat hon ska ha under ett mål! Lilla fröken äter mest på dagen men ju närmre kvällen man kommer desto mindre vill hon äta =( Min mamma har köpt ersättning nu och ska försöka få henne att bli mättare på det.
Vägen dit är olika utmanande för alla, men ni har fantastiskt bra förutsättningar!
Tack så mycket, känns bra att höra :heart:
Lilla humlan 110920
Tetz

Inlägg av Tetz »

Det är svårt att äta när man är trött, så förmodligen är det därför som hon får sämre och sämre aptit under dagens gång. Det kommer att rätta till sig ju fler veckor som går :D

För att du själv ska få lite mer sammanhängande sömn skulle du kunna mata henne vid 22 (om du går och lägger dig då vill säga :lol: ). Förhoppningsvis sover hon 6 h på det, och du behöver bara mata en gång under "din" natt. Funkar för en del :D
MonikaLi

Inlägg av MonikaLi »

Ja du har nog rätt, men hon äter bara mindre och mindre för varje dag. :cry: Nu tar hon bara bröstet om hon precis sovit och är vrålhungrid, och på 1,5 h äter hon bara en gång på ett bröst. Ibland tar det 30 min innan hon kommer igång att äta...
Hon har börjat snutta på sina fingrar mer och mer, kanske har det med det att göra? Tutte har blivit sekundärt.

Ska testa det där med mat kl. 22! När föreslår du att hon ska gå och lägga sig isf? Alltså, när ska själva målet vara färdigt.
Lilla humlan 110920
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej MonikaLi :D
MonikaLi skrev:Ska testa det där med mat kl. 22! När föreslår du att hon ska gå och lägga sig isf? Alltså, när ska själva målet vara färdigt.
Det är inget "mâl" i stor standardmodellstil utan mer än pâfyllning inför natten. Ta upp henne och mata, lägg sen direkt. Vissa upplever att det är lättare att mata "i sömnen", vet till och med vissa smâ flaskmatade bebisar som bara vändes pâ rygg, tankades fulla, och vändes tillbaka pâ mage, utan att bebisen ens märkt att nâgot hänt. Överdriver kanske lite :wink: , men ser du hur jag menar?

Jag läste igenom din trâd frân början och jag tycker att ni tagit fantastiskt stora steg pâ väldigt kort tid. =D> :thumbsup: =D>

Du skrev tidigare att hon ât väldigt kort, är det fortfarande sâ? Isâfall har hon avancerat till en väldigt effektiv liten ätare eftersom hon sover sâ bra dagtid. Min lille Nils var en liten smygperiodare, ibland tyckte jag att han ât bra i typ fem minuter och sen blev det bara halvdant snutt resten av mâlet. Men han sov som han skulle och det var min barometer.
Sen började han äta i längre stunder och nu när jag bara morgon och kvällsammar sâ ligger han och diar lugnt och fint sâ länge han fâr typ. Lite babbel, mest för att mana dig till att inte hetsa upp dig över minuter, se hur det gâr i det stora hela. :D Och jag tycker att det verkar gâ ganska bra. :wink:
MonikaLi skrev:Efter kanske 40-50 min försöker jag ge henne ur andra bröstet som hon brukar ta relativt lätt, men någon kaffe med kaka har jag aldrig lyckats med.
Sâ här skrev du i ditt första inlägg, vet inte om det är sâ du gör fortfarande? Jag skulle râda att mata allt du kan under förrätten, och sen erbjuda resten av festmâltiden ganska snart inpâ. Väntar du 40-50 minuter sâ har hon ju verkligen "ätit klart" och till och med hunnit gâ frân bordet och vidare pâ nya äventyr. Jag tror att Anna skrev nânstans att man skulle tänka sig att man var servitör pâ en bättre restaurang och servera rätterna i den takt man själv skulle han önskat. Och inte glömma att snart "ska" matandet vara nere pâ en timme. :wink:

MonikaLi

Inlägg av MonikaLi »

Hej!

Jag är jätteorolig! Humlan har inte bajsat sen i förrgår och äter mindre och mindre :cry: Börjar tro att hon kanske har ont i halsen eller örat... Igår fick hennes pappa i henne bara 75 ml ersättning efter att jag försökt få i henne bröstmjölk under mycket gråt. Det var allt hon fick i sig innan kvällen. Jag känner att min mjölk börjar sina. När hon äter (vilket det ser ut som om hon vill i några minuter) rinner det inte som förut och brösten känns liksom tomma. Jag är så ledsen över detta. Det funkar sisådär med ersättning.
Ändå sover hon 2 h varje sovpass under dagen. Är rädd att hon däckar för att hon är utmattad och inte nöjd.

Skönt att höra att man gör framsteg trots allt. Tack för det. Man har lite dåligt perspektiv ibland. De senaste 2 nätterna har varit tuffa igen, men vi försöker vara så positiva vi kan.

Angående det där med tiden under måltiderna så måste jag vänta rätt länge innan hon äter huvudrätt och efterrätt, annars blir hon frustrerad och börjar gråta. Jag hoppas av hela mitt hjärta att detta bara är en liten fas [-o<
För några veckor sen sken hon upp när hon såg bröstet och gjorde små "njutljud" när hon klunkade, men nu har vi jättejobbigt kring måltiderna. Hon suger hellre på tummen.

:-k
Lilla humlan 110920
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

För ammande bebisar är det normalt att bajsa allt från tio ggr per dag till en gång var tionde dag. När man introducerar ersättning (som jag tror att ni gjorde alldeles nyligen?) kan magen stoppas upp lite. Vi fick prova oss fram vilken ersättning som passade bäst, till slut fastnade vi för NAN Pro som innehåller bifidus och verkar lösande för magen. Börja inte oroa dig än tycker jag! Prova Sempers magdroppar om du inte redan ger det, de innehåller bra magbakterier.

Jag undrar om hon verkligen äter för lite när hon sover så bra! Hade hon somnat utmattad och hungrig hade hon förmodligen vaknat efter 20 alt 45 minuter. Jag har alltid haft sömnen som en måttstock, de gånger jag vet att det ätits för lite har det vaknats i tid och otid och vice versa. När de små får in sugtekniken så kan det gå riktigt fort att äta och då kan det kännas som att mjölken börjar sina.

Många små tvåmånadersbebisar verkar tycka att det finns roligare saker att pyssla med än att äta. Helt plötsligt öppnar sig en hel värld av spännande saker att titta på och vem vill äta då, liksom? Försök sitta avskilt utan så mycket skojigheter runtomkring. Kanske ha en liten filt runt för att ta bort synintrycken. Eller prova att liggamma.

Har du sett filmklippet där Anna visar ömma järngreppet? Funkar bra för både amning och flaskning.

MonikaLi

Inlägg av MonikaLi »

Tack för alla fina svar! :heart: Det hjälper verkligen.

Jag har verkligen börjat längta efter Amelles bajs nu eftersom det va så längesen blöjan var brun :lol:
Yes, vi har som sagt tillägg på kvällen. Kanske därför inget poo än så länge? Hon kissar åtminstone så det är ju glädjande.

Ja sömnen funkar utmärkt på dagarna. Hon sover som en stock och ofta får man väcka lillhumlan. Jag får ta det som om maten räcker helt enkelt! Saken var bara den att i takt med att hon åt mindre och mindre minskade mjölken också och brösten känns liksom slappa mest hela tiden. Innan var de alltid spända och mjölken sprutade.
Många små tvåmånadersbebisar verkar tycka att det finns roligare saker att pyssla med än att äta.
Helt sant! Ibland när hon har ensamtid har jag sett henne ligga och titta upp i taket och skratta åt någonting.. :D Jag ammar henne alltid på lugna ställen där det enda hon kan se är min gamla vanliga bröstkorg. För minimal påverkan av lampor, gardiner osv osv...
Tack för de fina tipsen!
Lilla humlan 110920
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"