Erika snart 7 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
maxikaxi

Erika snart 7 veckor

Inlägg av maxikaxi »

Hej,
Erika blir 7 veckor på måndag och vi har använt oss av SM sedan start med hyfsad framgång. Vi har bestämt oss för att inte aktivt ta bort något nattmål förrän vi passerat 8 veckor. Oftast äter hon 2 gånger på natten andra nätter fler gånger. Hon somnar oftast om direkt efter nattmålen utan hjälp. På dagen får vi ofta hjälpa henne till sömn med vagning eller buffning beroende på var hon sover. Vi har varit generösa med fylla på med mer mat och när hon verkligen visar att hon inte vill ha mer mat buffat eller vagnat tills hon blir lugn och somnar. Oftast somnar hon tyvärr när vi buffar eller vagnar. Slutar vi innan hon somnar så ställer hon frågor på nytt och så börjar dansen om...

När är det dags att backa vad gäller påfyllnad av mat (mat vid minsta pip). Nu ställer hon frågor varje gång vi lägger henne och jag tror vi hamnat i buffträsket/vagnträsket.

Det känns som att vi kommit till ett vägskäl för nu börjar det sovas när det ska vara vaket och vara vaket när det ska sovas. Nätterna som funkat hittills börjar också innehålla vakentid - i natt skulle det vara umgänge mellan 00-02 :shock: Samtidigt vet jag att det är en ökningsperiod nu eller inom kort så är det rätt läge att göra något nu??

Kommentarer?
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
aso

Re: Erika snart 7 veckor

Inlägg av aso »

Hej maxikaxi och varmt välkommen till forumet :D !
Och ett stooort grattis till lilla dottern Erika :heart: .

Så lyckligt lottad hon är er lilla som har dig som styr upp tillvaron med SM redan från början. Mitt råd är att ta det lugnt och fortsätta på den väg ni börjat :heart: . Väldigt vanligt med en ökningsperiod kring 7 veckor och det är nog den ni är inne i nu, låt den ta sin tid och mata, mata, mata. Precis som du skriver är det fint att avvakta lite med att "styra upp".
maxikaxi skrev:Oftast somnar hon tyvärr när vi buffar eller vagnar. Slutar vi innan hon somnar så ställer hon frågor på nytt och så börjar dansen om...
Du har helt rätt "tänk" och vet ju att du måste backa men ta det lugnt och fint, det viktigaste är att du har rätt attityd och att du lär känna hennes skrik. Vänta ut ökningsperioden och så börjar du så smått backa med vagningen sen. Känner du dig stressad så läs gärna min tråd, sida 2 en bit ner bland inläggen finner du att jag hade samma frågor och funderingar och jag fick jättefina svar http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 0&start=15.

Fortsätt med ert fina arbete :D .

aso :heart:
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"