Går vi baklänges??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kajjansmamma

Går vi baklänges??

Inlägg av Kajjansmamma »

Hej!

Är ny här, och har precis börjat SHN-kuren. Jag tror jag behöver lite peppning, och råd, för det börjar kännas tungt.

Tjejen är 10 månader, och har sovit som en stock fram tills hon var 6 månader. Innan var det bara att lägga ner henne mätt och belåten i sängen, så somnade hon på 2 minuter. När hon blev 6 månader ändrades det. Skrik i kanske 1 timme per gång, speciellt på kvällen. Vi vaggade henne i famnen tills hon somnade, visste inte då att vi bara spädde på hennes orolighet. Och för en månad sedan började hon vakna allt tidigare, 4-5 på morgonen, skrikandes och ville verkligen inte somna om. Tog vi inte upp henne blev hon jätteledsen, tog vi upp henne blev hon nog ännu mer ledsen och arg? Så kände vi att vi fick nog, och kände att vi måste göra något. Fick nys om SHN-kuren och läste boken, allt kändes så rätt och logiskt.

Så vi började, i fredags. Det tog 40 minuter, sen sov hon. Vi fick ramsa efter 1 timme, och efter 1 timme igen. Sedan vaknade hon bara 1 gång på natten ochvi väkte henne kl 7. På dagen tog det kanske 15-30 min innan hon somnade. Andra natten tog det kanske 30 min innan hon somande, men sedan vaknade hon nästan varje timme mellan 02.00 och 07.00. Jag gick inte in, bara ramsade. Dagen ungefär samma som föregående. Tredje natten tog nog 1 timme innan hon somnade, men så sov hon hela natten! OCh såhär har det fortsatt. Det är nu onsdag, och nätterna går bra, bara en ramsa i morse vid 6. Det som oroar mig, och som gör mig osäker är följande:

Det känns som jag går in för ofta till henne på kvällen, men hon sätter sig ju upp hela tiden. Då kan hon ju inte somna? Är det fel att gå in, lägga henna och gå ut med ramsa då? 3-4 gånger blir det så. Det borde ju inte ta 1 timme för henne att somna längre. Det har ju gått 5 dagar. Är jag för mesig, skall jag låta henne skrika. Hon är ju inte hysterisk, utan mer arg, förbannad. Hur skall jag reagera på det, ramsa bestämt eller vara tyst? Hur skall jag känna av när det är daxs att ramsa, eller till och med gå in och lägga tillrätta. Så fort jag lägger henne ner slappnar hon av och blir tyst, tills jag går vill säga.

Ge mig gärna bestämda råd, för jag känner mig så osäker just nu. Men anar att jag beter mig lite för mycket som en hönsmamma....

Med Vänlig Hälsning
# Kajsa, född 2011-01-14 #
# Kurstart 2011-11-11 #
hottitotta

Re: Går vi baklänges??

Inlägg av hottitotta »

Hej! =D> Bra beslut att börja kura så ni alla kan få sova så gott på nätterna :D
Det känns som jag går in för ofta till henne på kvällen, men hon sätter sig ju upp hela tiden. Då kan hon ju inte somna? Är det fel att gå in, lägga henna och gå ut med ramsa då? 3-4 gånger blir det så. Det borde ju inte ta 1 timme för henne att somna längre. Det har ju gått 5 dagar. Är jag för mesig, skall jag låta henne skrika. Hon är ju inte hysterisk, utan mer arg, förbannad. Hur skall jag reagera på det, ramsa bestämt eller vara tyst? Hur skall jag känna av när det är daxs att ramsa, eller till och med gå in och lägga tillrätta. Så fort jag lägger henne ner slappnar hon av och blir tyst, tills jag går vill säga.
Där har du svaret själv :wink: Om hon kan sätta sig upp så kan hon även lägga sig ner. Är du inte säker på att hon har lagt sig ner så kika in 10minuter efter att hon har somnat, inte 5min och inte 20 minuter, utan 10! Sitter hon då upp så lägger du henne bara ner. Öva sen på dagarna med henne så lär hon sig att lägga sig ner själv om hon nu inte skulle kunna det.
Du säger själv att hon är arg/förbannad och när du har varit inne och lagt tillrätta så blir hon arg när du går. Du stör... Är man arg så får man vara det ifred. Är det på kvällen eller dagen så gör husljud utanför. Dammsug, diska, spola vatten ... Är det på natten så ge en ordentligt ramsa nån gång ibland för att påminna. Du ska bara gå in om hon är LEDSEN, lägg då tillrätta, solfjädra till lugn och ramsa ut. Var hon ledsen och bad om hjälp så somnar hon då om.

Glöm inte heller skrattet till gonattet både på kvällen och på dagen. Hon ska helst skratta så hon nästintill kiknar :mrgreen:
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
Kajjansmamma

Inlägg av Kajjansmamma »

Tack för så snabbt svar!

Ja, jag anade att jag överkoncentrerade mig lite på henne :(

Jag hade nog trott att det var så att man hela tiden skulle svara henna. Alltså om hon var arg så skulle man ramsa bestämdt tillbaka, lugnade hon sig så skulle man ramsa lite mjukare osv.

Men har jag förstått rätt om jag skall göra såhär:

1. Lägga tillrätta (då är hon oftast lugn)
2. Ramsa ut ur rummet
3. Göra ljud och avvakta.

- Blir hon arg får hon vara det (ev. en bestämd ramsa efter ett tag?), men blir hon ledsen och gråter så går jag in och lägger tillrätta, solfjädra och ramsa ut ur rummet.

Ovanstående skrev jag för en stund sedan när hon somnat för eftermiddagssovstunden. Det tog en kvart innan hon somnade, sen sov hon i 30 min, och vaknade. Och så var hon skogstokig. Arg, tror jag, men hon skrek så det kändes som om rösten skulle gå av. Jag har damnsugit, men till och med den överröstar hon. Jag gick in och la till rätta, solfjädrade, men det blev hon inte lugn av. Hon verkligen gallskrek. Jag ramsade och gick ut, medans hon låg ned. JAg gjorde ljud, mm. Sa en bestämd ramsa, jag tror hon skrek i säkert 20 min. Nu är det tyst, men hon skriker till ibland. Och nu är sovstunden snart slut. Jag har så svårt för att bara låte henne vara när hon skriker så mycket så det låter som om rösten skall ta slut. :( Gör jag verkligen rätt.

Känner mig just nu totalt värdelös som förälder, och har ingen aning om jag gör rätt eller fel?
# Kurstart 2011-11-11 #
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

1. Lägga tillrätta (då är hon oftast lugn)
2. Ramsa ut ur rummet
3. Göra ljud och avvakta.

- Blir hon arg får hon vara det (ev. en bestämd ramsa efter ett tag?), men blir hon ledsen och gråter så går jag in och lägger tillrätta, solfjädra och ramsa ut ur rummet
Japp :) Precis så :) Det är svårt i början att bara låta dem vara arga men det går över. Man själv vänjer sig och de små förstår ganska snabbt att det hjälper inte att vara arg. Så är hon arg så låt henne vara det. Något man kan göra, men som inte ska bli en vana, är att sätta på mozart som husljud. Jag tog med mig den bärbara datorn och ställde den på hög volym med mozart utanför sonens rum. Han var tyst inom 5 minuter fick en bekräftelseramsa och somnade :)

Skickar över lite pepp 8) Å förresten... du är INTE nån värdelös förälder, du är en väldigt bra förälder som hjälper ditt barn till den goda sömn som hon så väl behöver :)
Emma 2008-04-02
Kajjansmamma

Inlägg av Kajjansmamma »

Tack :) Rent logiskt så vet man ju att man inte är en världelös förälder, men ibland tar ju känslorna över.

Ska ladda inför kvällen nu, känns skönt att ha rett ut hur jag skall göra och så att jag är helt hundra på det! Tyckte jag förberett mig väl, men icke!

Skall även leta fram lite Mozart, och stålsätta mig lite. Så länge hon bara är arg, och det är ju viktigt att hon förstår att det inte tjänar något till. Går jag in så får hon ju lön för mödan, och skriker väll bara mer nästa gång.

Tack än en gång för dina svar. Det känns mycket bättre redan. Skall ha datorn framme ikväll och läsa innan läggdags. Och så skall det ju skrattas först!
# Kurstart 2011-11-11 #
Kajjansmamma

Inlägg av Kajjansmamma »

Glömde tillägga att hon somnade förut till slut, och tack vare marginalkvarten kunde jag gå in och väcka henne med tjo och tjim! Så det kändes också skönt!
# Kurstart 2011-11-11 #
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

:thumbsup:
Emma 2008-04-02
Kajjansmamma

Inlägg av Kajjansmamma »

God morgon!

Igår kväll gick det faktiskt riktigt bra :) Med hjälp av Mozart tog det 8 minuter, sedan var hon tyst. Men jag tycker det är lite svårt att veta när man skall bekräftelseramsa, något tips på det? Så fort hon blir tyst, 1 minut efter, 3 minuter efter??!

Är det fel att använda Mozart nu igen, till nästa sovstund, eller blir det en vana då?

Inte ett enda uppvak på hela natten! Men imorse vaknade hon 30 min innan sin tid. Hon var inte arg, utan låg och mumlade o pratade. Hur går man tillväga då? Jag gjorde ingenting, och sedan gick jag in och väckte henne efter 20 minuter, dvs. 10 minuter för tidigt. Var det rätt, eller borde jag gått och ramsat när hon började mumla?

Ny dag, nya krafter!
# Kurstart 2011-11-11 #
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

Mozart är ju en hit :wink: men han kan varieras med damsugare, diskmaskiner, duscha ( vårt badrum ligger vägg i vägg med sonens sovrum) TV, radio, prata i telefon...Rejäla ljud helt enkelt. Här har det hänt att jag bett storasyster bygga torn med klossar i närheten och riva. Det låter rejält och hon skrattar högt. Det tar liten som att saker är som det skall och somnar. :roll: :lol:

Bra jobbat annars. Jag tycker att du gjorde rätt på morgonen. Det var ju så nära morgonen. Det är helt ok att "väcka" inom marginalkvart.

Fortsätt så fint nu =D>

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Kajjansmamma

Inlägg av Kajjansmamma »

Skönt att jag tänkte rätt där på morgonen :-) Hade hon varit arg så hade jag gtt och ramsat x 4?

Bra med lite ljudtips, i förmiddags blev det damnsugaren (då får man ju rent också...)

Känns som att jag fått självförtroendet tillbaka, och det märks på Kajsa också, för nu på förmiddagsluren tog det 4 minuter från att jag satte på damnsugaren tills att hon var tyst. Hon var inte fly förbannad, utan mer sur och gnällig. Ju mer bestämd jag är, desto enklare för henne att förstå vad som gäller tänker jag. Och det är ju mitt ansvar att visa hur det skall gå till här i huset :-)

Tusen tack igen för ditt stöd, och dina råd! Jag hoppas det kommer gå åt rätt håll framöver :-)

Kram!
# Kurstart 2011-11-11 #
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Välkommen säger jag med! :lol:

Härligt att ni är igång!
Kajjansmamma skrev:
Hade hon varit arg så hade jag gtt och ramsat x 4?

Bra med lite ljudtips, i förmiddags blev det damnsugaren (då får man ju rent också...)
Hade hon vart förbannad så hade du låtit henne vara det ifred, så att säga. Ingen idé att verktyga en arg unge. Preic som Videunge säger så är husljuden så viktiga, just för att förmedla att det finns någon som håller vakten och att man tryggt kan somna med den vetskapen. :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

ps: lägg gärna in skorpans födelsedatum+ kurstartsdatum i din signatur ( kontrollpanel-profil-signatur) då går det snabbt för oss alla att få fram den informationen!
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Kajjansmamma

Inlägg av Kajjansmamma »

Aha! Då förstår jag :-)

Tack :heart:
# Kurstart 2011-11-11 #
Kajjansmamma

Inlägg av Kajjansmamma »

Hej igen!!

Nu har det gått 2 veckor sedan vi började kura, och det går bättre :-) Men det vanligaste är att det tar uppåt 20 minuter tills hon somnar. Hon är inte ledsen, men oftast arg ett tag. Vi går aldrig in till henne längre, eftersom hon aldrig är hysterisk. Vi låter henne vara, gör ljud osv. Kan jag göra något annorlunda? Det känns väldigt jobbigt att hon skall bli så arg innan hon somnar varje gång. Och jag skall tillägga att vi skrattar väldigt mycket innan läggningen.

JAg har en fundering även över schemat, eftersom hon vaknar tdidigare än hon ska på morgonen. Hon är inte arg, utan ligger nöjd och pratar med sig själv. Problemet känner jag blir att hon är trött, eftersom hon förlorar en timmes sovning på morgonen, som hon inte tar igen någongång eftersom schemat är uträknat att hon skall sova till 7.

Schemat är som följer:

07.00 Morgon
07.15 Gröt
09.15 Äggröra
09.30 Sova
10.15 Vakna
12.30 Lunch
13.30 Sova
15.00 Vakna
15.30 Yoghurt o smörgås
18.15 Kvällsmat
19.00 Sova

Borde jag ändra schemat så hon får gå upp tidigare och sova mer på dagen? Som det är nu så vaknar hon alltså kl. 6 - 6.30 som vanligast. Vi går upp och gör husljud osv. men det hjälper inte. Hon är pigg som en mört där inne på sitt rum. Ligger och "berättar historier" i mörkret...

Jag vill gärna ha tips på hur jag skall hantera detta, för det är inte så roligt att ha en trött liten tjej :-)

Kram :heart:
# Kurstart 2011-11-11 #
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

kolmörkt?

sen kanske en schemajustering. 14h behöver hon så det kan behövas dra ner till 20 min på fm.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"