Tredje natten, måste styra upp dagslurarna
Re: Tredje natten, måste styra upp dagslurarna
:thumbsup:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nu verkar även de tidiga mornarna ha gett med sig. Det var 6 morgonen i rad som har fungerat fint nu. Prinsen vaknar visserligen och småpratar, men somnar om igen. Han snackar bara på lite för att sedan tystna, börjar inte gnälla upp sig som han tidigare gjorde.
Intressant nog svängde det natten efter den dag då jag började lägga till 10 minuter för insomning vid varje lur (sammanlagt blir det ju hela 40 minuter sovtid per dag). Sammanträffande eller inte, jag vet inte....
Intressant nog svängde det natten efter den dag då jag började lägga till 10 minuter för insomning vid varje lur (sammanlagt blir det ju hela 40 minuter sovtid per dag). Sammanträffande eller inte, jag vet inte....
Men du det låter ju helt underbart =D>
Nu är det bara att njuta av det fina arbete ni lagt ner
Nu är det bara att njuta av det fina arbete ni lagt ner
Hej!
Hoppar in med en fråga...
Jenny
Hoppar in med en fråga...
20 minuter känns dock som en ganska kort tid. Ibland ligger prinsen och småpratar närmare 10 minuter innan han tystnar, då lämnar ju väldigt lite sovtid på den luren. Bör man här klocka 20 minuter från att han tystnar? Prinsen hör nog till kategorin tröttisar, jag tror nog han fortfarande behöver få sova en stund på eftermiddagen för att orka ända till kvällen.
Är det inte så att 5 och 20-min sovpassen är sådana som man får klocka från och med tiden barnet somnar, av just den anledningen att det annars inte blir så mycket sömntid kvar? Har för mig att jag läst detta här på forumet...Du räknar inte från att barnet somnar då det skulle innebära att du måste stå utanför hans dörr och lurpassa dagarna i ända
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Min personliga åsikt är att det alltid är 10 -15 minuters insomningstid som gäller och aldrig från att barnet somnar in. Anledningarna:
* schemat blir förskjutet förskjutet
* somnar man inte inom 10 till 15 minuter är man antagligen inte så trött (gäller bara kurade barn)
* att ligga och vrida och vända sig i sängen väldigt lång tid kan istället skapa negativa associationer till sängen vilket vi vill undvika
* schemat blir förskjutet förskjutet
* somnar man inte inom 10 till 15 minuter är man antagligen inte så trött (gäller bara kurade barn)
* att ligga och vrida och vända sig i sängen väldigt lång tid kan istället skapa negativa associationer till sängen vilket vi vill undvika
Dags för en liten uppdatering igen. Det är nu drygt 2 månader sedan kurstart. Det var länge krångel med tidiga uppvakningar på mornarna. Nu börjar det vara en månad sedan jag har behövt ingripa på morgonen. Prinsen vaknar fortfarande tidigt, men han snackar bara en stund och somnar om av sig själv.
Schemat har jag lagt om (kortat eftermiddagsluren till 20 minuter) och dagslurarna fungerar fint nu.
Prinsen blir 8 månader nästa vecka, och jag vill vara beredd med en plan ifall han börjar protestera mot nuvarande schema när hans sömnbehov minskar. Nu ser schemat ut såhär:
Natt 19.30-7.30
7.30 amning
8.30 grötfrukost
9.30-10.15 sova
10.45 lunch
12.00-13.30 sova
13.45 mellis
15.40-16.00 sova
17.00 middag
18.30 nattslurk
19.30 sova
Jag undrar vad som skulle vara nästa steg när det blir aktuellt att ändra schemat. Tar man först bort em luren helt och låter fm luren vara som den är? Det blir ju ett ganska långt vakenpass på eftermiddagen och kvällen då. Vore det kanske en ide att förlänga vakenpassen under dagen, så att middagsluren kanske kommer lite senare? Just nu verkar prinsen nöjd med att somna 9.30 på fm luren och sover ofta ganska djupt när jag väcker. Vid dagsluren verkar det som om han kanske inte alltid är så trött ännu. Kanske kunde man förlänga vakentiden här. Vid em luren verkar han trött efter dagens äventyr och somnar oftast fint och sover djupt.
Som sagt vill jag ligga steget före och ha en plan i beredskap när det börjar märkas att schemat behöver ändras. Tips någon?
Schemat har jag lagt om (kortat eftermiddagsluren till 20 minuter) och dagslurarna fungerar fint nu.
Prinsen blir 8 månader nästa vecka, och jag vill vara beredd med en plan ifall han börjar protestera mot nuvarande schema när hans sömnbehov minskar. Nu ser schemat ut såhär:
Natt 19.30-7.30
7.30 amning
8.30 grötfrukost
9.30-10.15 sova
10.45 lunch
12.00-13.30 sova
13.45 mellis
15.40-16.00 sova
17.00 middag
18.30 nattslurk
19.30 sova
Jag undrar vad som skulle vara nästa steg när det blir aktuellt att ändra schemat. Tar man först bort em luren helt och låter fm luren vara som den är? Det blir ju ett ganska långt vakenpass på eftermiddagen och kvällen då. Vore det kanske en ide att förlänga vakenpassen under dagen, så att middagsluren kanske kommer lite senare? Just nu verkar prinsen nöjd med att somna 9.30 på fm luren och sover ofta ganska djupt när jag väcker. Vid dagsluren verkar det som om han kanske inte alltid är så trött ännu. Kanske kunde man förlänga vakentiden här. Vid em luren verkar han trött efter dagens äventyr och somnar oftast fint och sover djupt.
Som sagt vill jag ligga steget före och ha en plan i beredskap när det börjar märkas att schemat behöver ändras. Tips någon?
Hej!
Vad skönt att det går så fint och att du vill vara förberedd! :thumbsup:
Känn dock ingen panik att ändra schemat förrän han ber om det. Vaknar ju i och för sig lite för tidigt... 8)
Det ser lite olika ut hur man gör vid schemaändring, em luren brukar vara den som börjar krångla och då ryker den fortast. Av din beskrivning att döma skulle jag nog göra något åt förmiddagsluren, då du säger att han inte verkar så trött när det är dags att sova lunch. Lunchvilan brukar övergå till 2 timmar om inte förr så i samband med att man bara behåller 1 lur. Då är det ju lämpligt att ha den mitt på dagen så att säga med lika mycket vakentid för och eftermiddag.
Din tanke om att skjuta fram lunchvilan en stund är ju också god, då skulle han kanske klara sig utan em-lur och bara ta en 5-minutare om det skulle krävas.
Jag hoppas nån mer schemanisse
kan hoppa in och tipsa dig.
Jenny
Vad skönt att det går så fint och att du vill vara förberedd! :thumbsup:
Känn dock ingen panik att ändra schemat förrän han ber om det. Vaknar ju i och för sig lite för tidigt... 8)
Det ser lite olika ut hur man gör vid schemaändring, em luren brukar vara den som börjar krångla och då ryker den fortast. Av din beskrivning att döma skulle jag nog göra något åt förmiddagsluren, då du säger att han inte verkar så trött när det är dags att sova lunch. Lunchvilan brukar övergå till 2 timmar om inte förr så i samband med att man bara behåller 1 lur. Då är det ju lämpligt att ha den mitt på dagen så att säga med lika mycket vakentid för och eftermiddag.
Din tanke om att skjuta fram lunchvilan en stund är ju också god, då skulle han kanske klara sig utan em-lur och bara ta en 5-minutare om det skulle krävas.
Jag hoppas nån mer schemanisse
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hej,
Förslag på schema när han börjar vakna tidigt på morgonen när han är runt 8-9 månader:
Natt 19.30-7.30
7.30 amning
8.30 grötfrukost
9.30-10.15 sova
10.45 lunch
12.00-13.30 sova
13.45 mellis
17.00 middag
18.30 nattslurk
19.30 sova
Förslag på schema när han börjar vakna tidigt på morgonen när han är runt 11 - 13 månader:
Natt 19.30-7.30
7.30 amning
8.30 grötfrukost
9.30-10.15 sova
10.45 lunch
12.00-14.00 sova
14.00 mellis
17.00 middag
18.30 nattslurk
19.30 sova
Lycka till!!
Förslag på schema när han börjar vakna tidigt på morgonen när han är runt 8-9 månader:
Natt 19.30-7.30
7.30 amning
8.30 grötfrukost
9.30-10.15 sova
10.45 lunch
12.00-13.30 sova
13.45 mellis
17.00 middag
18.30 nattslurk
19.30 sova
Förslag på schema när han börjar vakna tidigt på morgonen när han är runt 11 - 13 månader:
Natt 19.30-7.30
7.30 amning
8.30 grötfrukost
9.30-10.15 sova
10.45 lunch
12.00-14.00 sova
14.00 mellis
17.00 middag
18.30 nattslurk
19.30 sova
Lycka till!!
Hej,
Glömde en sak..
Natt 19.30-7.30
7.30 amning
8.30 grötfrukost
9.30-10.15 sova
10.45 lunch
12.00-13.30 sova
13.45 mellis
15.40-16.00 vaken i vagn på promenad (under en vecka)
17.00 middag
18.30 nattslurk
19.30 sova
Natt 19.30-7.30
7.30 amning
8.30 grötfrukost
9.30-10.15 sova
10.45 lunch
12.00-14.00 sova
14.00 mellis
17.00 middag
18.30 nattslurk
19.30 sova
Jag glömde som sagt var att lägga in en uppvilande vagnspromenad under första övergångsveckan. Ett mysa i en bärstol på mammas rygg går oxå alldeles utmärkt. När de är under året har de små liven ofta svårt att vila genom att lägga sig i en soffa och titta på tv
så man får därför ge dom den typ av vila de faktiskt kan ta till sig. En lugn skogspromenad, mys på mammas arm eller sitta i en fluffig vagn och titta på världen är lämpliga lugna aktiviteter. Efter cirka en vecka sitter nya schemat och då kan man plocka bort vilan.
Lycka till!!
Glömde en sak..
Natt 19.30-7.30
7.30 amning
8.30 grötfrukost
9.30-10.15 sova
10.45 lunch
12.00-13.30 sova
13.45 mellis
15.40-16.00 vaken i vagn på promenad (under en vecka)
17.00 middag
18.30 nattslurk
19.30 sova
Natt 19.30-7.30
7.30 amning
8.30 grötfrukost
9.30-10.15 sova
10.45 lunch
12.00-14.00 sova
14.00 mellis
17.00 middag
18.30 nattslurk
19.30 sova
Jag glömde som sagt var att lägga in en uppvilande vagnspromenad under första övergångsveckan. Ett mysa i en bärstol på mammas rygg går oxå alldeles utmärkt. När de är under året har de små liven ofta svårt att vila genom att lägga sig i en soffa och titta på tv
Lycka till!!
Tack för förslaget! Det är alltså em luren som skall bort först, schemat ser i övrigt bra ut alltså? Det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att Prinsen börjar protestera mot schemat med tidiga mornar, det kan ju lika gärna vara dagslurarna som börjar strula.
I förslaget för 11-13 månaders är förändringen den att man lägger till sömntid på middagsluren och allt annat är oförändrat? Nu är det ju inte aktuellt att förändra schemat riktigt ännu, men hjälper det att öka sovtiden ifall prinsen börjar protestera mot schemat när han är 11-13 månader (borde man inte först fundera på fm luren?)
I förslaget för 11-13 månaders är förändringen den att man lägger till sömntid på middagsluren och allt annat är oförändrat? Nu är det ju inte aktuellt att förändra schemat riktigt ännu, men hjälper det att öka sovtiden ifall prinsen börjar protestera mot schemat när han är 11-13 månader (borde man inte först fundera på fm luren?)
-
LilloppansMamma
Hej!
Min åsikt gällande korrigering av lurar vid tidiga uppvak, dagslusstrul, men även tidiga morgnar är:
Först skär ner em-lur- för att sedan fasa ut den med Nats ypperliga förslag. Sedan vid nästa dagsslusstrul- korta fm.lur-för att sedan fasa ut den. När fm.luren är borta så kan man öka middagsluren till två timmar. Om man märker att det behövs. Detta är ju knappast ett facit, men hur jag ser på saken.
Jag stirrar mig inte blind på ålder, utan går på ett ungefär. Sedan tänker jag att Loppan berättar för mig när det är dags att skära ner på lurarna. ( Nu ska jag berätta en hemlis. Loppan som är 10,5 månad har sedan tre dagar bara en lur. Hon har haft förutsättningar för förmiddagssömn länge nu, men nu har den rykt. Då jag märker att hon inte behöver fm.luren längre. Istället så gör jag lite vakenvila, Vi myser i soffan en stund. Nemas problemas. Men jag har också en piggis. Det jag vill förmedla är att man måste gå efter barnet och inte stirra sig blind på scheman. Och nej, jag tror verkligen inte att alla 10,5 månaders klarar sig på en vila.
Men är övertygad om att vissa gör det. )
LilloppansMamma
Min åsikt gällande korrigering av lurar vid tidiga uppvak, dagslusstrul, men även tidiga morgnar är:
Först skär ner em-lur- för att sedan fasa ut den med Nats ypperliga förslag. Sedan vid nästa dagsslusstrul- korta fm.lur-för att sedan fasa ut den. När fm.luren är borta så kan man öka middagsluren till två timmar. Om man märker att det behövs. Detta är ju knappast ett facit, men hur jag ser på saken.
Jag stirrar mig inte blind på ålder, utan går på ett ungefär. Sedan tänker jag att Loppan berättar för mig när det är dags att skära ner på lurarna. ( Nu ska jag berätta en hemlis. Loppan som är 10,5 månad har sedan tre dagar bara en lur. Hon har haft förutsättningar för förmiddagssömn länge nu, men nu har den rykt. Då jag märker att hon inte behöver fm.luren längre. Istället så gör jag lite vakenvila, Vi myser i soffan en stund. Nemas problemas. Men jag har också en piggis. Det jag vill förmedla är att man måste gå efter barnet och inte stirra sig blind på scheman. Och nej, jag tror verkligen inte att alla 10,5 månaders klarar sig på en vila.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
-
LilloppansMamma
Självklart skulle det också stå att det jag skrev inte är facit, utan hur jag ser på saken om hur jag gjorde med min Loppa. Alltså ingen universalsanning.
Godnatt!
Godnatt!
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Tack så mycket för era svar, nu känner jag att jag har en plan när lurarna börjar krångla. När det blir vet man aldrig (jag stirrar mig inte heller blind på rekomendationer för olika åldrar, utan justerar när jag märker att det är dags
).
Hej,
När du är nere på 0 minuters förmiddagslur (och redan tidigare tagit bort eftermiddagsluren) ökar du istället upp lunchluren till 2 timmar. Japp, det låter skumt jag håller med men det är lite tungt för de små liven när de ska klara sig på endast en lur per dag och att förlänga lunchluren brukar fungera ypperligt för de flesta.
Inte nog med att barnen oftast mår bra av det, du kommer dessutom att få hela två timmar för dig själv mitt på dagen då man hinner fixa riktigt mycket
Min egna son har faktiskt haft 2 timmar mitt på dagen ända tills för två dagar sedan och han är precis fyllda 14 månader
skönt att du känner dig trygg med en plan i bakfickan. Är mamma trygg så blir barnet tryggt
Förändringen i schemat när han är kring året +- 2 månader är att du tar bort hela förmiddagsluren alternativt successivt minskar ner på f.m luren genom att först gå ner till 20 minuter och sedan till 0.I förslaget för 11-13 månaders är förändringen den att man lägger till sömntid på middagsluren och allt annat är oförändrat? Nu är det ju inte aktuellt att förändra schemat riktigt ännu, men hjälper det att öka sovtiden ifall prinsen börjar protestera mot schemat när han är 11-13 månader (borde man inte först fundera på fm luren?)
När du är nere på 0 minuters förmiddagslur (och redan tidigare tagit bort eftermiddagsluren) ökar du istället upp lunchluren till 2 timmar. Japp, det låter skumt jag håller med men det är lite tungt för de små liven när de ska klara sig på endast en lur per dag och att förlänga lunchluren brukar fungera ypperligt för de flesta.
Inte nog med att barnen oftast mår bra av det, du kommer dessutom att få hela två timmar för dig själv mitt på dagen då man hinner fixa riktigt mycket
Min egna son har faktiskt haft 2 timmar mitt på dagen ända tills för två dagar sedan och han är precis fyllda 14 månader
skönt att du känner dig trygg med en plan i bakfickan. Är mamma trygg så blir barnet tryggt
Jag älskar mina 2 timmar! Båda mina söner sover samtidigt då och den äldsta är 19 månader, men sover gärna 2 h i alla fall.
Sköönt tycker jag!
Jenny
Sköönt tycker jag!
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903