Hej!
Är ny här och känner att jag behöver lite hjälp!
Min dotter, 6 mån, sover två långa pass om dagen 9-11.30 samt 14-15.30. Hon somnar lätt av sig själv i vagnen. Kl 19.30 somnar hon lätt av sig själv i sin säng. Sen börjar karusellen och hon vaknar minst en gång i timmen (ofta fler) hela natten igenom. Blir aldrig riktigt ledsen eftersom jag är rädd att hon ska väcka syskonen... Har henne då i min säng och ammar många gånger... Vilket inte är hållbart! Försöker nu göra ett schema men får inte ihop det.... Kl 9 och kl 14 är det bra om hon sover för då hämtar/lämnar jag på förskolan vissa dagar. Och vill helst inte störa dagsömnen eftersom den faktiskt fungerar! Får då inte in matstunderna på ngt bra sätt...?
Detta är mitt försök (då blir det dock några ggr för många) är det ok? Ngn som har ngt bättre förslag?
Natt: 19.30 - 6.30
Äta: 6.30
Äta: 8.30
Sova: 8.45-11.00
Äta: 11
Äta: 13.30
Sova: 13.45-15.30
Äta: 16
Äta: 19
Sova: 19.30
Måste nappen bort?
Tacksam för hjälp!
Behöver hjälp med schemat!!
Re: Behöver hjälp med schemat!!
Två saker till:
Är rädd att hon ej ska klara sig utan nattmål då hon äter kluddigt på dagen. Följer ej sin viktkurva utan dalar men utvecklas som hon skall i övrigt.
Är även rädd att hon kommer vilja sluta amma helt... Jag vill gärna amma henne tills hon är året!
Är rädd att hon ej ska klara sig utan nattmål då hon äter kluddigt på dagen. Följer ej sin viktkurva utan dalar men utvecklas som hon skall i övrigt.
Är även rädd att hon kommer vilja sluta amma helt... Jag vill gärna amma henne tills hon är året!
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
Petar lite i ditt schema. funkar 2 lurar på 1,5 timx2 ser jag inga problem med det.
Men hon bör kunna sova dessa 1,5 tim utan att vagnen är i rörelse,kan hon det?
så lite pet...
En 6 mån behöver 15 tim sömn/dygn. Lättast för dig att uppnå detta är att förlänga natten.
Natt: 19.00 - 7.00
Äta: 7.00 (amma)
Äta: 8.00 (frukost 2 med mamma. Lite gröt kanske)
Äta: 11.30 Lunch och inom 45 min amma efter det om ni vill
Äta: 15.30 Mellis (typ avocado och amma)
Äta: 17.30 Middag (riktig mat med massa smör/rapsolja)
Kvällsslurk: 18.30 Amma och mosad banan eller välling om det är ok.
Sova: 19.00
Du behöver läsa i boken lite till och bli säker på vad du skall göra och framför allt "varför" då förstår du också hur nappen stör mer än den hjälper.
Min son tappade matkurvor och gör fortfarande. Men han är pigg, glad och utvecklas, så jag oroar mig inte. Men en viktig sak när man är 6 mån. Du måste mata på mycket fortare än du förmodligen gör. Vänta inte på att hon skall svälja undan. Man har kanske 20 min på sig att få i mat, då gäller det att vara supersnabb. Sen tappar de intresset och lusten. Så fort, fort, fort mata. Skyffla in bara. Sen en massa frukt pure på det. Om hon sen vill allt inom 45 min så kan du amma en skvätt.
Det är mitt råd för att gå upp i vikt och få igång maten.
Sen ner på mage och ÅLA! 5min/10ggr/dag är receptet. Du skall också ner på mage. lägg ut roliga leksaker, speglar och annat skoj man skall ta sig till. Den motoriska utvecklingen är enorm runt 6 mån så passa på!
Petar lite i ditt schema. funkar 2 lurar på 1,5 timx2 ser jag inga problem med det.
så lite pet...
En 6 mån behöver 15 tim sömn/dygn. Lättast för dig att uppnå detta är att förlänga natten.
Natt: 19.00 - 7.00
Äta: 7.00 (amma)
Äta: 8.00 (frukost 2 med mamma. Lite gröt kanske)
Äta: 11.30 Lunch och inom 45 min amma efter det om ni vill
Äta: 15.30 Mellis (typ avocado och amma)
Äta: 17.30 Middag (riktig mat med massa smör/rapsolja)
Kvällsslurk: 18.30 Amma och mosad banan eller välling om det är ok.
Sova: 19.00
Du behöver läsa i boken lite till och bli säker på vad du skall göra och framför allt "varför" då förstår du också hur nappen stör mer än den hjälper.
Min son tappade matkurvor och gör fortfarande. Men han är pigg, glad och utvecklas, så jag oroar mig inte. Men en viktig sak när man är 6 mån. Du måste mata på mycket fortare än du förmodligen gör. Vänta inte på att hon skall svälja undan. Man har kanske 20 min på sig att få i mat, då gäller det att vara supersnabb. Sen tappar de intresset och lusten. Så fort, fort, fort mata. Skyffla in bara. Sen en massa frukt pure på det. Om hon sen vill allt inom 45 min så kan du amma en skvätt.
Det är mitt råd för att gå upp i vikt och få igång maten.
Sen ner på mage och ÅLA! 5min/10ggr/dag är receptet. Du skall också ner på mage. lägg ut roliga leksaker, speglar och annat skoj man skall ta sig till. Den motoriska utvecklingen är enorm runt 6 mån så passa på!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
hottitotta
Hej och välkommen
Har ni tänkt att kura henne?
När det gäller schemat så är det inga naturliga sömnpass på dagen. De naturliga sömnpassen är 20min, 45min, 1½h, 2h, 3h osv. Sover hon efter dessa så är hon i en lättare sömn om man behöver väcka henne och är då också gladare.
När hon äter vad äter hon då och hur mycket? Antar att hon äter vanlig mat också och inte bara ammas?!? Nu behövs det nämligen mycket mat
Om ni bestämmer er för att kura så rekommenderar jag att ni plockar bort nappen. Det gjorde vi på sonen som började kuras när han var 6 månader. Vi slängde dem i soptunnan så vi inte kunde ge den till han och både vi och han glömde den på 1 natt
Den stör sömnen mer än den hjälper...
Om man bestämmer sig för att kura så tar det ett par dar så ökar aptiten på dagen och de behöver ingen mat på natten nu. Du kan fortfarande amma henne på morgonen och som tillägg efter maten på dagen. Vad tror du om nåt sånt här?
7.15 Godmorgon + amning
8.30 Frukost tex gröt
8.45 Sova 45 minuter
11.45 Mat. Pure + ev amning efteråt
12.15 Sova 1,5h
15.00 Mellanmål eller middag. Toppa ev med amning
16.00 Sova 45 min. Denna kan sen kortas ner till 20 minuter.
18.00 Kvällsmat eller middag
18.45-19.00 Ev bad, pyjamas och nattslurk
19.15 Riktigt glatt skratt och God natt
Då får ni en 12 timmarsnatt, Hon sover vid 9 men är vaken vid 14 och kanske kan vara med och hämta storasyskon på förskolan?!? 4 ordentliga mål mat samt amningen på morgonen och nattslurk. Runt 3 timmar mellan varje mål så hon hinner få upp aptiten. Trappa ner eftermiddagsluren till 20 minuter brukar man oftast göra runt 8-9 månader. Att ha den långa luren mitt på dagen är det bästa då det är den som man har kvar längst. Att hon inte äter så mycket på dagen nu kommer ge sig när hon börjar sova på nätterna, ni kommer då komma in i en god cirkel med bra sömn och bra aptit istället för tvärtom
Och läs, läs,läs... Har du internationella Sova Hela Natten? Innan man börjar kura så gäller det att man förstår Varför man gör som man gör så man har attityden på plats 8)
Ser nu att du har fått svar från Torsmamma också men då har du bara lite mer att läsa och 2 olika schemaförslag
//Hottitotta
När det gäller schemat så är det inga naturliga sömnpass på dagen. De naturliga sömnpassen är 20min, 45min, 1½h, 2h, 3h osv. Sover hon efter dessa så är hon i en lättare sömn om man behöver väcka henne och är då också gladare.
När hon äter vad äter hon då och hur mycket? Antar att hon äter vanlig mat också och inte bara ammas?!? Nu behövs det nämligen mycket mat
Om ni bestämmer er för att kura så rekommenderar jag att ni plockar bort nappen. Det gjorde vi på sonen som började kuras när han var 6 månader. Vi slängde dem i soptunnan så vi inte kunde ge den till han och både vi och han glömde den på 1 natt
Om man bestämmer sig för att kura så tar det ett par dar så ökar aptiten på dagen och de behöver ingen mat på natten nu. Du kan fortfarande amma henne på morgonen och som tillägg efter maten på dagen. Vad tror du om nåt sånt här?
7.15 Godmorgon + amning
8.30 Frukost tex gröt
8.45 Sova 45 minuter
11.45 Mat. Pure + ev amning efteråt
12.15 Sova 1,5h
15.00 Mellanmål eller middag. Toppa ev med amning
16.00 Sova 45 min. Denna kan sen kortas ner till 20 minuter.
18.00 Kvällsmat eller middag
18.45-19.00 Ev bad, pyjamas och nattslurk
19.15 Riktigt glatt skratt och God natt
Då får ni en 12 timmarsnatt, Hon sover vid 9 men är vaken vid 14 och kanske kan vara med och hämta storasyskon på förskolan?!? 4 ordentliga mål mat samt amningen på morgonen och nattslurk. Runt 3 timmar mellan varje mål så hon hinner få upp aptiten. Trappa ner eftermiddagsluren till 20 minuter brukar man oftast göra runt 8-9 månader. Att ha den långa luren mitt på dagen är det bästa då det är den som man har kvar längst. Att hon inte äter så mycket på dagen nu kommer ge sig när hon börjar sova på nätterna, ni kommer då komma in i en god cirkel med bra sömn och bra aptit istället för tvärtom
Och läs, läs,läs... Har du internationella Sova Hela Natten? Innan man börjar kura så gäller det att man förstår Varför man gör som man gör så man har attityden på plats 8)
Ser nu att du har fått svar från Torsmamma också men då har du bara lite mer att läsa och 2 olika schemaförslag
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
Tack snälla för era snabba svar!
Nu ska jag nog kunna få ihop ett schema som ska passa oss.
Flickan sover båda dagpassen i vagnen oavsett om den står stilla eller körs.
Hon äter puréer, gröt och ammar (fortfarande mest amning men blir mer och mer annan mat för varje dag som går). Hon kan redan åla sig fram på golvet och har kunnat det ett tag så det spenderas mycket tid på golvet tillsammans med oss föräldrar samt storasyskonen! Underbart!
Vi funderar starkt på att kura henne men känner oss fortfarande inte helt övertygade. Jag har boken och har snart läst 2/3 så innan jag har läst ut den skall vi inte börja... Känns lockande varje kväll natt när hon vaknar ideligen... Har redan vaknat tre gånger från att vi la henne för kvällen... Sedan på dagarna när det går så smidigt att få henne att somna känns det som att det kanske inte behövs-att det kanske har vänt nu.. Förstår inte att det är sån skillnad på dagen och på natten!
Nu ska jag nog kunna få ihop ett schema som ska passa oss.
Flickan sover båda dagpassen i vagnen oavsett om den står stilla eller körs.
Hon äter puréer, gröt och ammar (fortfarande mest amning men blir mer och mer annan mat för varje dag som går). Hon kan redan åla sig fram på golvet och har kunnat det ett tag så det spenderas mycket tid på golvet tillsammans med oss föräldrar samt storasyskonen! Underbart!
Vi funderar starkt på att kura henne men känner oss fortfarande inte helt övertygade. Jag har boken och har snart läst 2/3 så innan jag har läst ut den skall vi inte börja... Känns lockande varje kväll natt när hon vaknar ideligen... Har redan vaknat tre gånger från att vi la henne för kvällen... Sedan på dagarna när det går så smidigt att få henne att somna känns det som att det kanske inte behövs-att det kanske har vänt nu.. Förstår inte att det är sån skillnad på dagen och på natten!
-
LilloppansMamma
Hej och välkommen, säger även jag!
Beslutet om kurning är ert, såklart. Vi finns här för eventuella frågor.
LilloppansMamma
Jag tycker ju inte alls att det är konstigt. Hon sover ju inte ordentligt på natten.Bourke skrev:Har redan vaknat tre gånger från att vi la henne för kvällen... Sedan på dagarna när det går så smidigt att få henne att somna känns det som att det kanske inte behövs-att det kanske har vänt nu.. Förstår inte att det är sån skillnad på dagen och på natten!
Beslutet om kurning är ert, såklart. Vi finns här för eventuella frågor.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/