Återfall...
Återfall...
Min 6 månaders son är inne på natt fyra nu. Tidigare nätter har gått ganska så bra, till och med första natten. Trots ovanan för honom att inte bli buren till söms eller somna tätt till mitt bröst så verkade han acceptera buffningen och ramsan. Denna kväll var värre...först gick det bra, han somnade på två minuter. Sen två timmar senare så skällde en av vovvarna så han vaknade...då....skrikfest, skrikfest. kändes inte som ramsan bet alls, fick göra några buffningar...hjälpte inne. Har sedan dess gått in ungefär varannan minut, väntat lite längre. Dragit ramsan och sedan bekräftat...blivit lugnare och sen skrik igen. Nu är han tyst, hoppas han somnat gott nu för natten.
Min gubbe är inställd på att vakna vid klockan 8. Nu kommer han ju inte få alla sina timmars sömn, ska jag väcka honom i morgon om han inte vaknar av sig själv ??? Om han sover längre blir ju kommande dygn och nästa natt sned fördelat.
Vad händer om barnet somnar på en annan tidpunkt?? När jag åker bil somnar han alltid...detta är ett problem faktiskt om det nu är tokviktigt att hålla tiderna för sovlurarna på dagen.
Min gubbe är inställd på att vakna vid klockan 8. Nu kommer han ju inte få alla sina timmars sömn, ska jag väcka honom i morgon om han inte vaknar av sig själv ??? Om han sover längre blir ju kommande dygn och nästa natt sned fördelat.
Vad händer om barnet somnar på en annan tidpunkt?? När jag åker bil somnar han alltid...detta är ett problem faktiskt om det nu är tokviktigt att hålla tiderna för sovlurarna på dagen.
-
LilloppansMamma
Re: Återfall...
Hej och välkommen till oss!
Nu har ni satt igång. Härligt! Nu kör vi!
Se inte sonens frågande som "skrikfester", då är det lätt att bli hemfallen till att tro att SHN är en sömnmetod - gör exakt så här så kommer ungen sluta skrika och sova istället. SHN är en filosofi kring barnet och sömnen. Barnet ställer, rättmätiga, frågor. Tesen om vargen- är jag trygg? vågar jag ge mig hän åt sömnen? Håller någon vakten här? etc. Sedan kommer han inte att vakna av hundar som skäller ( möjligtvis vakna till men somna om strax därefter, alldeles själv)
( tänk om jag kunde spela in det ljudet som pågår i min lägenhet nu- där Loppan sover, 4 meter ifrån). Han vaknade och började ställa frågor till dig- det är upp till dig-som hans överlevnadsgarant här i världen att försäkra och förmedla att; jag håller vakt, sov du vidare hjärtat.
Men att tala om återfall så här tidigt i kuren, är inte befogat.
Det tar uppemot en månad innan man kan anse att kuren börjar sitta.
LilloppansMamma
Nu har ni satt igång. Härligt! Nu kör vi!
Se inte sonens frågande som "skrikfester", då är det lätt att bli hemfallen till att tro att SHN är en sömnmetod - gör exakt så här så kommer ungen sluta skrika och sova istället. SHN är en filosofi kring barnet och sömnen. Barnet ställer, rättmätiga, frågor. Tesen om vargen- är jag trygg? vågar jag ge mig hän åt sömnen? Håller någon vakten här? etc. Sedan kommer han inte att vakna av hundar som skäller ( möjligtvis vakna till men somna om strax därefter, alldeles själv)
Men att tala om återfall så här tidigt i kuren, är inte befogat.
Du bjuder på en marginalkvart på morgonen, sedan gör du GLAD morgon.fius86 skrev:Min gubbe är inställd på att vakna vid klockan 8. Nu kommer han ju inte få alla sina timmars sömn, ska jag väcka honom i morgon om han inte vaknar av sig själv ??? Om han sover längre blir ju kommande dygn och nästa natt sned fördelat.
Med tiden så kommer inte detta att hända, de blir till sin egen mat-och sovklocka. Men du kan alltid bjuda på femminuter, sedan väcka.fius86 skrev: Vad händer om barnet somnar på en annan tidpunkt?? När jag åker bil somnar han alltid...detta är ett problem faktiskt om det nu är tokviktigt att hålla tiderna för sovlurarna på dagen.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
bilåkande
Jag tycker denna metod är super och jag längtar tills kurandet är över och gubben sover. Däremot undrar jag en grej, jag känner mig låst att jag inte kan ta mig någonstans med lillgubben för han somnar i bilen, det innebär att hans sovtider blir ruckade hela tiden. Jag bor på landet så det är lite svårt att vara isolerad här tills kurandet är över. Hur gör ni andra??
-
LilloppansMamma
Hej!
Vi håller oss till en tråd- gällande samma barn.
Jag har aldrig haft det problemet, så jag lämnar med varm hand över till någon annan.
( men med tiden så kommer lillkillen sin egen mat- och sovklocka, )
LilloppansMamma
Vi håller oss till en tråd- gällande samma barn.
Jag har aldrig haft det problemet, så jag lämnar med varm hand över till någon annan.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Jag reste inte mycket alls innan kuren satt sig. Sen när sonen lärde sig tiderna utan och innan var det faktiskt stört omöjligt att få honom att somna någonstans annat än på hans normala sovplats, framförallt om det var "fel" sovtid
Innan ni kommit så långt får du ha lite party i bilen kanske, poppig musik, ljus och blinkande grejer att leka med för barnet. Stanna bilen efter 30 minuter för lek, tjo och tjim
Innan ni kommit så långt får du ha lite party i bilen kanske, poppig musik, ljus och blinkande grejer att leka med för barnet. Stanna bilen efter 30 minuter för lek, tjo och tjim
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Det har blivit värre...
jaha okej i samma tråd, då vet jag =)
Iaf... nu har vi hållt på i ca fem dagar tror jag och på dagarna är det inget problem, han sover det han ska och rätta tider (förutom någon dag när jag var iväg på öf och han somnade i bilen). De sista två nattningarna har gått okej, däremot mitt i natten så har det inte gått okej, det har blivit värre! Han vaknar kring halv tolv och vill äta och sedan lägger jag tillbaka honom (vet att han inte ska äta på natten jag ska börja ge ersättning på kvällarna istället så kanske han håller sig mätt) iaf han somnar om men sen vaknar han 3 - 4 gånger och är helt omöjlig att söva alltså. Jag är ett vrak, så himla trött alltså, såhär trött var jag när han var nyfödd. Vårat problem har varit gnällighet på dagarna och när sonen skulle läggas om kvällarna så var det flera timmars skrik, i bästa fall somnade han vid 22.00 dock var han tvungen att vara hos mig hela tiden. Detta hra blivit betydligt mycket bättre men det är så jobbigt att han numera vaknar så mycket på nätterna. Vad gör vi för fel???????
Iaf... nu har vi hållt på i ca fem dagar tror jag och på dagarna är det inget problem, han sover det han ska och rätta tider (förutom någon dag när jag var iväg på öf och han somnade i bilen). De sista två nattningarna har gått okej, däremot mitt i natten så har det inte gått okej, det har blivit värre! Han vaknar kring halv tolv och vill äta och sedan lägger jag tillbaka honom (vet att han inte ska äta på natten jag ska börja ge ersättning på kvällarna istället så kanske han håller sig mätt) iaf han somnar om men sen vaknar han 3 - 4 gånger och är helt omöjlig att söva alltså. Jag är ett vrak, så himla trött alltså, såhär trött var jag när han var nyfödd. Vårat problem har varit gnällighet på dagarna och när sonen skulle läggas om kvällarna så var det flera timmars skrik, i bästa fall somnade han vid 22.00 dock var han tvungen att vara hos mig hela tiden. Detta hra blivit betydligt mycket bättre men det är så jobbigt att han numera vaknar så mycket på nätterna. Vad gör vi för fel???????
halloj,
* hur vet du att det är just mat han skriker efter?
* varför tar du upp honom?
* ni låter honom somna på fel tider vilket gör att den lille killen aldrig får lära sig schemat. Ni visar inte att mamma sköter detta utan lämnar istället över ansvaret på den lille
* ni tar upp honom när han skriker på natten och visar på så sätt att sängen är en farlig plats att vistas i
Läs på i SHN med fokus på lugnet och säkerheten.
När ni är så här tidigt i kurandet är det viktigt att han sover när han ska och inte tillåts/frestas att sova på fel tider. Under kuren blir barnen tröttare innan de successivt börjar bygga upp sömnkontot och blir piggare och piggare. Innan det skett bör du inte riskera att han somnar genom att ha honom för länge i bilen eller liknande. Om du måste åka bil under de mest riskfyllda tiderna på dagen så prova då de tipsen jag skrev i tidigare inlägg.han sover det han ska och rätta tider (förutom någon dag när jag var iväg på öf och han somnade i bilen).
Två frågor:Han vaknar kring halv tolv och vill äta och sedan lägger jag tillbaka honom
* hur vet du att det är just mat han skriker efter?
* varför tar du upp honom?
Det jag tror ni gör fel är:Vad gör vi för fel???????
* ni låter honom somna på fel tider vilket gör att den lille killen aldrig får lära sig schemat. Ni visar inte att mamma sköter detta utan lämnar istället över ansvaret på den lille
* ni tar upp honom när han skriker på natten och visar på så sätt att sängen är en farlig plats att vistas i
Läs på i SHN med fokus på lugnet och säkerheten.
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej flus86
Tolkar jag rätt när jag fattar det som att du helammar? Jag tror att ni alla skulle vinna pâ att införa riktig mat (om det redan inte är gjort, kanske missförstâr jag ditt inlägg). Har du Barnaboken sâ rekommenderar jag varmt att du läser kapitlet Introduktion av fast föda i 3-4mânaders kapitlet, det är underbar läsning.
Just 6mânaders kan vara grymt hungriga, sâ tveka inte att köra igâng med skedmaten!
Här är ett utdrag ur kapitlet jag nämnde, den berömda Attityden finns överallt!
Jag brukar börja med banan, som är pålitligt frestande.
På ren tallrik mosar man med ren gaffel en tredjedels banan till puré som nästan rinner. Med barnet i famnen, moset på bordet och något att torka med begår man så det stora äventyret.
Skeden är halvfull och maten samlas framtill. Man petar in halva skeden och stryker av maten mot övre gommen, mot det som sedan ska bli tandrad.
I endera mungipan eller båda rinner så det mesta ut igen, ur en ytterligt förvånad liten fröken eller herre. Då får man samla det som rinner och servera en gång till.
Barnet förhör sig med stora, frågande ögon om huruvida detta verkligen kan anses riktigt. Då gäller det att se uppmuntrande och bekräftande ut; inte tänka eller säga med avslöjande tonfall: ”Milde tid, hur ska nu det här gå! Tänk om Lillen inte tycker om banan?”
Lillen kommer inte att nicka gillande. Lillen kommer inte att hjälpa till: ”Mums, hördudu, det här var verkligen smaskens. Banan får klart godkänt. Det vill jag ha varje dag klockan två.”
Säker på handen serverar man tveklöst banan och meddelar därmed Lillen att banan hör till livets verkliga glädjeämnen samt har ätits av folk i alla tider.
En och samma portion kan få petas in flera gånger. Det är ingenting att bekymra sig över. Det betyder inte att Lillen ogillar banan. Men det är mycket Lillen ska konfronteras med: skeden, själva ätandet, den annorlunda konsistensen, det stötvisa serverandet, bristen på bröst eller flaska. Lillen tycker säkerligen ingenting alls på det här stadiet. Lillen är upptagen med att försöka lära sig.

Jag fastnade lite för en mening i ditt senaste inlägg.flus86 skrev: (vet att han inte ska äta på natten jag ska börja ge ersättning på kvällarna istället så kanske han håller sig mätt)
Just 6mânaders kan vara grymt hungriga, sâ tveka inte att köra igâng med skedmaten!
Här är ett utdrag ur kapitlet jag nämnde, den berömda Attityden finns överallt!
Jag brukar börja med banan, som är pålitligt frestande.
På ren tallrik mosar man med ren gaffel en tredjedels banan till puré som nästan rinner. Med barnet i famnen, moset på bordet och något att torka med begår man så det stora äventyret.
Skeden är halvfull och maten samlas framtill. Man petar in halva skeden och stryker av maten mot övre gommen, mot det som sedan ska bli tandrad.
I endera mungipan eller båda rinner så det mesta ut igen, ur en ytterligt förvånad liten fröken eller herre. Då får man samla det som rinner och servera en gång till.
Barnet förhör sig med stora, frågande ögon om huruvida detta verkligen kan anses riktigt. Då gäller det att se uppmuntrande och bekräftande ut; inte tänka eller säga med avslöjande tonfall: ”Milde tid, hur ska nu det här gå! Tänk om Lillen inte tycker om banan?”
Lillen kommer inte att nicka gillande. Lillen kommer inte att hjälpa till: ”Mums, hördudu, det här var verkligen smaskens. Banan får klart godkänt. Det vill jag ha varje dag klockan två.”
Säker på handen serverar man tveklöst banan och meddelar därmed Lillen att banan hör till livets verkliga glädjeämnen samt har ätits av folk i alla tider.
En och samma portion kan få petas in flera gånger. Det är ingenting att bekymra sig över. Det betyder inte att Lillen ogillar banan. Men det är mycket Lillen ska konfronteras med: skeden, själva ätandet, den annorlunda konsistensen, det stötvisa serverandet, bristen på bröst eller flaska. Lillen tycker säkerligen ingenting alls på det här stadiet. Lillen är upptagen med att försöka lära sig.
Jag vet att han är hungrig på natten för när han ammar så är det inte bara snuttning utan han sliter i bröstet och ammar som han gör när han är hungrig. Jag helammar i den bemärkelse att jag inte har ersatt något amningsmål men däremot får han gröt och smakportioner, gröt får han iaf en gång om dagen. Idag ska jag ge han ersättning till kvällsmålet nu vid 19 och sedan amma en timme senare precis som efter schemat så kanske det blir bättre. Vi har inte en sådan matglad grabb precis. Men jag förstår att metoden blir förstörd när jag tar upp honom på nätterna detta måste sluta. Idag har jag varit exakt med hans sovtider och har bestämt mig för att vi inte ska åka någonstans som kan äventyra hans tider.... hoppas detta hjälper! Men det tror jag!!
=)
=)
Du kan tänka lite så att först och främst behöver du få in alla måltider under dagen. Äter han på natten blir han mindre hungrig på dagen. Om han ej äter på natten blir resultatet en större hunger på dagen.
Det andra du kan tänka på är att om du själv börjar gå upp varje natt kl 2 och ta dig en nattmacka. Skulle du då vara hungrig den 10.e natten om du inte längre tog mackan? På samma sätt fungerar de små. Är de vana att äta 10 gånger och lite varje gång så fortsätter de att äta och vara hungriga 10 gånger om dygnet. Vänjer man dom att äta mindre ofta och på dagtid ökar de istället upp portionsstorlekarna
Själv hade jag en son som gladeligen åt 12 gånger om dygnet.. för att råda bot på det men ändå göra det mindre smärtsamt för den lille så minskade jag ner successivt på dagsmålen tills vi hade 7 mål på dagen och 0 på natten. Efter ytterligare kanske 3 veckor var vi utan problem nere på 5 mål om dagen såsom rekommenderas av både BVC, SHN och tandläkare. När vi kommit så långt hade även storleken på portionerna ökats upp rejält och det verkade ibland som att sonen åt större portioner än hans moder
Det andra du kan tänka på är att om du själv börjar gå upp varje natt kl 2 och ta dig en nattmacka. Skulle du då vara hungrig den 10.e natten om du inte längre tog mackan? På samma sätt fungerar de små. Är de vana att äta 10 gånger och lite varje gång så fortsätter de att äta och vara hungriga 10 gånger om dygnet. Vänjer man dom att äta mindre ofta och på dagtid ökar de istället upp portionsstorlekarna
Själv hade jag en son som gladeligen åt 12 gånger om dygnet.. för att råda bot på det men ändå göra det mindre smärtsamt för den lille så minskade jag ner successivt på dagsmålen tills vi hade 7 mål på dagen och 0 på natten. Efter ytterligare kanske 3 veckor var vi utan problem nere på 5 mål om dagen såsom rekommenderas av både BVC, SHN och tandläkare. När vi kommit så långt hade även storleken på portionerna ökats upp rejält och det verkade ibland som att sonen åt större portioner än hans moder
Wiee! Igår fick sonen ersättning t.n ungefär en timme efter att han hade ammat regält och detta gjorde susen!! Han somnade nästan direkt när jag la honom ner, sa ramsan fyra gånger tror jag sedan somnade han. Han vaknade vid halv tolv på natten och då tog det lång tid att försöka få honom att somna om men jag tänkte att han är INTE hungrig för jag visste att han hade ätit mycket! Jag var nära att ge upp men jag gav mig INTE. Gubben somnade om och vaknade halv sex och då sprängde ena bröstet så då ammade jag honom och han somnade sedan om till halv åtta. Inte riktigt enligt schemat men betydligt mycket bättre. Det har ALDRIG hänt att han inte ätit på natten så detta är ett stort framsteg för oss!!
Nu ska jag vara oerhört noga med mattiderna och att fylla honom mätt på dagen! Jag tänkte höra med er, det är jag som har haft huvudansvaret nu för kurandet och nu är det bara mig han accepterar. Det har väl kanske med åldern att göra också men jag hoppas att min sambo kommer kunna natta honom så jag kan få slappa någon kväll. När är det dags för honom att börja prova?
Nu ska jag vara oerhört noga med mattiderna och att fylla honom mätt på dagen! Jag tänkte höra med er, det är jag som har haft huvudansvaret nu för kurandet och nu är det bara mig han accepterar. Det har väl kanske med åldern att göra också men jag hoppas att min sambo kommer kunna natta honom så jag kan få slappa någon kväll. När är det dags för honom att börja prova?
-
frk Carlsson
Hej fius,
så länge din man/sambo är med i matche avs vad det är som gäller vid nedlägning/frågande etc så är det väl bara att han kör på. Tänker jag iaf. Jag är av den meningen, att SHN är ett sätt att leva på som omfattar hela familjen, så bägge föräldrarna (om det finns två) bör vara så mkt delaktiga som det bara går under kuren. Så på't skulle jag vilja säga
! Du kan ju finnas till hands som stöd i början så att han inte faller till föga.
Skjut på med mat under dagtid nu som sagt, det är en förutsättning för att orka sova 12 tim i sträck, och för att vi föräldrar inte ska låta oss dras med av oron och ta upp för tidigt och ge mat.som du själv säger - vet man att barnet är mätt så finns det INGEN anledning att ta upp och mata.
:thumbsup:
/Sanna
så länge din man/sambo är med i matche avs vad det är som gäller vid nedlägning/frågande etc så är det väl bara att han kör på. Tänker jag iaf. Jag är av den meningen, att SHN är ett sätt att leva på som omfattar hela familjen, så bägge föräldrarna (om det finns två) bör vara så mkt delaktiga som det bara går under kuren. Så på't skulle jag vilja säga
Skjut på med mat under dagtid nu som sagt, det är en förutsättning för att orka sova 12 tim i sträck, och för att vi föräldrar inte ska låta oss dras med av oron och ta upp för tidigt och ge mat.som du själv säger - vet man att barnet är mätt så finns det INGEN anledning att ta upp och mata.
:thumbsup:
/Sanna
Jag ger upp!!
Usch snart ger jag upp alltså...han bara skriker och skriker ikväll...har skrikigt i snart en timme.... han är dessutom sjuk, lite feber och är jätte röd i stjärten så jag vet att han har ont...han har fått alvedon men ändå..det skär i mammahjärtat :'o( dock behöver han ju sova mer än någonsin!!!
Hej!
Inte ge upp det fina arbetet!
Om han fortfarande är upprörd skulle jag gå in och ge honom en solfjäder tills han i princip sover, det är inte att ge upp, en gång är ingen gång!
Kram Jenny
Inte ge upp det fina arbetet!
Om han fortfarande är upprörd skulle jag gå in och ge honom en solfjäder tills han i princip sover, det är inte att ge upp, en gång är ingen gång!
Kram Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903