Ensam kurare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
frk Carlsson

Re: Ensam kurare

Inlägg av frk Carlsson »

Underbar läsning :D :heart: Så glad för er skull eftersom jag vet att det var en process för dig innan du "vågade" ge dig in på detta =D>

Ang välling till mellis så kan väl det vara Ok ngn ggn då och då tänker jag :D Mina tjejer var vällingbarn och det hände att de fick en flaska till mellis (el rent av middag ngn ggn :shock: ) om vi var på resande fot. Så kör på det tycker jag! Det är ju som gröt, fast flytande,så vad är skillnaden mot för om du hade slevat i henne gröt tänker jag :) .

Hon gillar inte banan då? För det är ju annars mkt lätt att hålla i handen och möla i sig (om hon klarar det? har glömt hur gammal hon är :? ). Men i er framtid så är det ju mellisets Rolls Royce (enl mig) eftersom det är gott, mättande och så får man/kan man hålla i den själv oxå :D

Ha det! :heart:
/Sanna
Nina71

Inlägg av Nina71 »

Tack Sanna! Jag har bara matat henne banan (hon är sju månader) men kanske kan hon snart själv få testa lite bitar.. Det är mest jag som är nojjig att hon ska sätta i halsen :?

Banan är annars en favorit :)

ps Var inne på din blogg och kikade lite :) Trevligt :)

Ha de gott!

kram
Mini 110329
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

desamma :D kram tbx
Nina71

Inlägg av Nina71 »

Tidig morgon.. Måste bara kolla om jag tänker rätt. Allt har gått så bra tills imorse då hon vaknade redan kl 05. Jag gick upp och gjorde husljud satte på radion och fixade. Hörde att hon inte somnade om och var ledsen försökte då med ramsa men utan resultat. Tillslut försökte jag hitta en liten tyst microsekund och gjorde morgon 1 timme för tidigt :( Gav henne välling direkt då jag tror det blir svårt att vänta till 07. Nu blir allt förskjutet och hur ska man göra med nästa sovtid som ska vara kl 09? Blir nog svårt att hålla henne vaken tills dess.. Sen har jag en frukost nr 2 som kommer en timme efter vanliga 07 morgonen. Lägger jag den 07 nu eller ska jag vänta lite? Hon kommer antagligen bli väldigt trött redan vid 08 eftersom hon har varit vaken sen 05.. Trist hoppas vi hittar tillbaka till det som gick så bra. Hoppas jag inte förstörde något genom att ta upp henne för tidigt men visste ine hur jag skulle få henne att somna om.

kram
Mini 110329
Nat

Inlägg av Nat »

Halloj,

Sånt händer och självklart hittar ni tillbaka till det fina ni har uppnåt. Inga problems!!!!

Nu gäller det bara att ni håller ut tills nästa läggtid. Ni ska alltså inte börja att flytta runt i schemat utan håller er till de vanliga tiderna. Möjligtvis kan du använda en marginalkvart och alltså lägga 15 minuter tidigare på nästa vila.

Håll henne vaken genom att busa, leka, kolla teletubby på tv, dansa, gå ut, baka, bada bubbelbad..

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Instämmer med Nat :) . Ibland så blir det som det blir :roll: ,men "en ggn är ingen ggn" :wink: .Så, upp på banan igen :thumbsup:
Nina71

Inlägg av Nina71 »

Tack för svar :) Vi hamnade lite ur fas på fm men nu har vi följt schemat till punkt och pricka :) Så får vi se hur nästa natt blir ;)

kram
Mini 110329
Nat

Inlägg av Nat »

Bra att du såg till att komma på rätt kurs igen!
:thumbsup:
Nina71

Inlägg av Nina71 »

Hej på er

Har lite problem med mina dagslurar och måste bara bolla med lite proffs :) Nätterna fungerar super bra och jag är fortfarande lite chockad över hur bra hon sover och att jag får väcka henne vissa mornar :heart: och de gånger hon vaknar lite tidigare väntar hon snällt på sin mamma som kommer 07 :)

Meeen dessa dagslurar.. Vissa dagar har det gått super bra och jag har fått väcka upp henne men på senaste tiden har hon vaknat upp tidigare på alla tre. Jag har 45 min på fm 1,5 på dan och 45 på kvällen till och med när jag är ute och går vaknar hon tidigare så det är mer mot 20 min 1h och 20 min med lite variation från dag till dag. Hon är snart 8 månader men ska om jag läst rätt fortfarande ha 14,5 timmar sömn!? Jag har för det mesta gått ut och gått för att söva men sen ställt vagnen utanför altan dörren. Har hänt att jag lagt henne inne i sängen på fm luren och det har funkat ok. Att somna in är inte ett problem så hon behöver uppenbarligen sina lurar men sen längden.. Idag la jag henne 19 då hon var väldigt trött och har lite jobbiga dagar då hon har tänder som kommer och har därför ont och äter mycket mindre. Kan detta vara det stora problemet?

kram
Mini 110329
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej på dig! :lol:
Äsch, här är vi inga proffs inte! Vi är bara vanlig dödliga mammor, som har förbundit oss till att titta till forumet då och då. :wink:

Visst har du rätt angående sömntimmarna. Men ibland är det ju så att vissa barn visar tidigare tendenser på att det är dags att korta lurarna. Min Loppa har alltid visat tidiga tendenser på att det är dags att dra ner på sömn, genom att vakna för tidigt på lurar. Jag tycker att ni kan skära ner em.luren till 20 minuter. Märker ni att det blir väldigt tröttsamt på kvällen kan ni lägga en kvart tidigare. Sen kan det ju vara lite tidig 8-månaders ångest som spökar?

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Nina71

Inlägg av Nina71 »

Hej :heart:

Det kanske är lite tidig 8 månaders ångest då det händer så mycket nu och hon är tidig i den motoriska utvecklingen. Kryper för fullt och ställer sig mot allt :) Jag få se om det lägger sig och vi får till dagslurarna igen huvudsaken att nätterna fortfarande fungerar. Idag fick jag henne i alla fall att sova en timme på dagsluren genom att gå ut och gå.. Sen väckte jag henne efter 20 min på sista luren och så fick hon en kvart tidigare ikväll (precis som du skrev :). Vi får se om vi hittar tillbaka till bra dagslurar men som sagt huvudsaken att nätterna håller sig..

Kram och tack för allt
Mini 110329
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Det är klart ni fixar dagslurarna! lite attityd och pepp! 8) Den goda sömnen behöver både daglurarna och natten.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Nina71

Inlägg av Nina71 »

Hallåj,

Nu har vi kämpat på med dagslurarna och jag har väckt på kvällarna efter 20 min men jag får fortfarande inte till den mitt på dagen. Hon sover 45 min på fm och sen den mitt på dagen vaknar hon nästan alltid efter 45 min och verkar alldeles nöjd med detta :) Men sen när jag har väckt henne efter 20 minutaren på kvällen blir hon ledsen och har jobbigt..antagligen lite för trött på grund av den lite för korta på dagen. Jag hade hoppats att hon skulle börja med lite längre på dagen eftersom jag väckt henne på de andra men icke. I övrigt har jag nu börjat lagt henne inne vilket nu fungerar bättre och bättre :heart: men samtidigt svårare att få henne att sova vidare när hon vaknar så då har jag hämtat henne. Funderar på att börja lägga henne tidigare eftersom vi inte får till dagarna riktigt. Har idag 19:30-07 men undrar om jag ska köra 19-07? Är dock lite orolig för morrnarna eftersom hon för det mesta vaknar lite tidigare. Vad tror ni?

kram
Mini 110329
Nat

Inlägg av Nat »

Halloj,

Köra 12-timmars nätter låter alldelels ypperligt tycker jag.
Hur blir då det nya schemat du hade tänkt dig? alltså om du räknar med 19 till 7.. andra effekter på schemat vi kanske bör tänka igenom?

klistra in det uppdaterade schemat så kan vi spåna lite
Nina71

Inlägg av Nina71 »

Idag ser det alltså ut enligt följande 19:30-07

07 Välling
08 Frukost nr 2 tillsammans med mig
09 Sova 45 min
11 Lunch
12 Sova 1,5 men senaste tiden har det endast blivit 45 min-1 h
14 Mellis
17 Middag
19 Välling sen natt 19:30

Jag har hört att 12 timmars nätter är lite svåra att få till!? Kan det vara så? Om man kollar på schemat nu hur tror ni att man ska ändra i så fall? Ska jag ändra tiden på dagsluren? Kan det påverka längden?
Mini 110329
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"