Hej igen!
Vi tjyvstartade med smakportioner när liten var dryga tre månader och sedan har jag forcerat övergången från flaska till sked så mycket jag kunnat då vi har med en riktig liten flasktrasslare att göra. Hon åt i princip enbart riktig mat efter ca en månad. Jag har inte märkt några problem alls och hon sover som en gris!

Nu menar jag inte att du ska göra likadant, men jag vill tala om att det är möjligt!
Så snart du ser att magen inte tar stryk på något sätt så kan du börja öka portionerna. Ge så mycket han vill ha och har tålamod med, skeda på så länge han gapar!

Låt inte dina mått vara begränsningen utan låt honom styra istället, se till att det finns lite kvar på tallriken när han är klar så har han fått tillräckligt. Fyll sedan på med välling eller ersättning efteråt så är du säker på att han är mätt.
Precis i början är det smart att introducera riktig mat till lunch, så man slipper ev. magont på natten. Men mår magen bra så kör på med mosmat till middag också, fyll på med välling och ge sen resten av vällingen som nattslurk!
Tre smaker är ju inte så illa! Du kan använda de smakerna som bas och introducera nya vid sidan av. Det verkar finnas massor med strategier att införa nya smaker. Jag passade på att blanda friskt i början när allt var nytt och spännande.
Är du sugen på att göra egen bebismat kan jag verkligen rekommendera Andra mosboken av Johanna Westman som är full med smaskiga recept. Oavsett köpemat eller hemmagjord mat, så glöm inte att tillföra en rejäl klick smör, det mättar bra!