Intoducering av smakportioner - sover sämre än någonsin!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SaraMilana

Re: Intoducering av smakportioner - sover sämre än någonsin!

Inlägg av SaraMilana »

Hej!
nanna skrev:Har sen tänkt ge bara välling till kvällsmål och nattslurk. Går det bra att byta ut de målen helt vid den här åldern?
Absolut! :thumbsup: Fast det kanske blir lite "kaka på kaka" med välling till både middag och nattslurk? Jag skulle nog spara vällingen till nattslurk och ge något annat till middag.
nanna skrev: Vad tycker ni, borde jag försöka ta bort 4-målet nu eller hellre vänta och se vad resultaten blir av detta schema om någon vecka?
Jag skulle invänta mer riktig mat, så kanske nätterna ramlar på plats av sig själva! Det är svårt att stå sig så länge på nästan bara ersättning!

:heart:
nanna

Inlägg av nanna »

Så småningom kommer han få mat till middag men det är väl lite tidigt än att helt byta ut mål..? Eller menar du att det vore bättre ge bara ersättning till middag och välling till nattslurk? :roll: Än så länge har vi bara hunnit med att ge tre olika smaker :? Har jag fattat rätt att man testar varje ny smak tre dagar och sen kan man ge max en halv burk av de olika? Då blir det inga hela nätter på ettbra tag ser det ut som... Eller hur har ni gjort från att börja med smakportioner till att äta fulla riktiga mål mat (ochivilken ålder)?
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen!

Vi tjyvstartade med smakportioner när liten var dryga tre månader och sedan har jag forcerat övergången från flaska till sked så mycket jag kunnat då vi har med en riktig liten flasktrasslare att göra. Hon åt i princip enbart riktig mat efter ca en månad. Jag har inte märkt några problem alls och hon sover som en gris! :) Nu menar jag inte att du ska göra likadant, men jag vill tala om att det är möjligt!

Så snart du ser att magen inte tar stryk på något sätt så kan du börja öka portionerna. Ge så mycket han vill ha och har tålamod med, skeda på så länge han gapar! :) Låt inte dina mått vara begränsningen utan låt honom styra istället, se till att det finns lite kvar på tallriken när han är klar så har han fått tillräckligt. Fyll sedan på med välling eller ersättning efteråt så är du säker på att han är mätt.

Precis i början är det smart att introducera riktig mat till lunch, så man slipper ev. magont på natten. Men mår magen bra så kör på med mosmat till middag också, fyll på med välling och ge sen resten av vällingen som nattslurk!

Tre smaker är ju inte så illa! Du kan använda de smakerna som bas och introducera nya vid sidan av. Det verkar finnas massor med strategier att införa nya smaker. Jag passade på att blanda friskt i början när allt var nytt och spännande. :)

Är du sugen på att göra egen bebismat kan jag verkligen rekommendera Andra mosboken av Johanna Westman som är full med smaskiga recept. Oavsett köpemat eller hemmagjord mat, så glöm inte att tillföra en rejäl klick smör, det mättar bra!

:heart:
nanna

Inlägg av nanna »

Det låter ju toppen! En följdfråga bara - om jag ger mer och mer riktig mat nu och välling eller ersättning mer som tillägg till de målen får han ändå i sig det näringsinnehåll som en liten krabat i den åldern behöver? Nu till lunch t.ex. åt han knappt en halv burk majs/potatis puré, några skedar katrinplommonpure och ville sen inte äta någon ersättning alls. Trugade i honom 10 ml men mer gick inte...

Tack igen för att du delar med dig av dina erfarenheter :D värt guld!!!
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hej! :)

Nu läser jag bara lite snabbt och har inte följt med hela tråden, men SÄKERT får han i sig det han behöver om han är mätt och maten består av barnmat och ersättning/ amning. Det kan ju inte bli fel, tänker jag.

Nu vet jag inte hur länge sedan ni börjat med smakportioner, men kom ihåg att mata på bara när den lilla börjar fatta vad som gäller (svälja, alltså :)). Helt otroligt vilka matvrak de här små kan vara. Vår nummer tre har förvånat oss många gånger med hur mycket hon vräker i sig.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"