Femte natten - snälla hjälp!
-
hottitotta
Re: Femte natten - snälla hjälp!
Sorry... är nog söndag på riktigt i mitt huvud idag... Våra favoriter - hänvisningslänkar heter tråden...
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
-
ludwig-prinsen
Sorry, men oj så fel vi hade... I natt va värre än till o med första natten...
Sen 05.00 har varken ramsa eller tillrättaläggande hjälpt...jag funderar starkt på att avbryta detta...jag klarar inte av att höra honom ligga och nästan panikskrika...och buffa hjälper bara tills jag slutar..så fort han märker jag slutar så börjar han storskrika... Ska tillägga att sen natt 3 ha han inte vaknat alls o klarat sig utan ramsor osv för att somna om på egen hand.. I natt har han vaknat minst en gång i timmen... Hr försökt gå gå in så lite som möjligt, men när han skriker på det sättet, skriker sig hes o så mkt att han hostar av skrikandet...
Vi är nu helt vilse, och vet inte va vi ska göra. Tydligt att alla verktyg vi trodde fungerade inte gör det...inget lugnar...
Sjukt ledsna och noll sömn inför arbetsdagen... Och det kändes verkligen som dett satt innann denna natten...detta är värre än nåt annat vi upplevt med honom...gör ont att han ska ligga o skrika så länge...o nån sömn blir det ju inte för honom...hur kompenserar man mot det i dag...han lär ju va på ett jävla humör..
Ärligt....vi behöver råd o tips om vi sk orka fortsätta o tro på detta nu när all verktyg vi trodde fanns o funkade känns som bortflugna...
Hålögd o ledsen ber jag om era råd och peppning...
Sen 05.00 har varken ramsa eller tillrättaläggande hjälpt...jag funderar starkt på att avbryta detta...jag klarar inte av att höra honom ligga och nästan panikskrika...och buffa hjälper bara tills jag slutar..så fort han märker jag slutar så börjar han storskrika... Ska tillägga att sen natt 3 ha han inte vaknat alls o klarat sig utan ramsor osv för att somna om på egen hand.. I natt har han vaknat minst en gång i timmen... Hr försökt gå gå in så lite som möjligt, men när han skriker på det sättet, skriker sig hes o så mkt att han hostar av skrikandet...
Vi är nu helt vilse, och vet inte va vi ska göra. Tydligt att alla verktyg vi trodde fungerade inte gör det...inget lugnar...
Sjukt ledsna och noll sömn inför arbetsdagen... Och det kändes verkligen som dett satt innann denna natten...detta är värre än nåt annat vi upplevt med honom...gör ont att han ska ligga o skrika så länge...o nån sömn blir det ju inte för honom...hur kompenserar man mot det i dag...han lär ju va på ett jävla humör..
Ärligt....vi behöver råd o tips om vi sk orka fortsätta o tro på detta nu när all verktyg vi trodde fanns o funkade känns som bortflugna...
Hålögd o ledsen ber jag om era råd och peppning...
Per Ludwig Vike Sterning, 110411, påbörjade kuren 111103
Hej,
bra kurat! Härligt att ni hittade bra nätter - innan det klassiska bakslaget, som det står så fint om i boken Sova Hela Natten. Han behöver fråga er om ni verkligen vet vad ni gör, och om detta nya härliga är här för att stanna.
I sammanhanget kan läggas att han är sju månader, han kan känna tendenser till 8 månadersångest, läs gärna på om denna både här på Forum och även i Barnaboken, har ni den? Det är er bästa investering om ni inte har den.
Att försöka buffa och sluta buffa när han skriker som mest är bara att bekräfta hans frågor och svara att "nej, vi vet inte vad vi håller på med, kan du tala om vad du skulle gilla bäst". Minns första kurnatten då ni buffade till lugn, eller till och med sovande. Då slutade ni inte.
Läs på i boken igen. Tveka inte, ni gör RÄTT som kurar. Ni måste bara ge honom de säkra svar ni hade förut, det är dom han behöver.
Som en klok och erfaren kurare sa till mig när jag hade en osäkerhetskris, en mening som gav mig det perspektiv jag då behövde :
Frågor kommer och går - men svaren är alltid de samma.
:thumbsup:
bra kurat! Härligt att ni hittade bra nätter - innan det klassiska bakslaget, som det står så fint om i boken Sova Hela Natten. Han behöver fråga er om ni verkligen vet vad ni gör, och om detta nya härliga är här för att stanna.
I sammanhanget kan läggas att han är sju månader, han kan känna tendenser till 8 månadersångest, läs gärna på om denna både här på Forum och även i Barnaboken, har ni den? Det är er bästa investering om ni inte har den.
Att försöka buffa och sluta buffa när han skriker som mest är bara att bekräfta hans frågor och svara att "nej, vi vet inte vad vi håller på med, kan du tala om vad du skulle gilla bäst". Minns första kurnatten då ni buffade till lugn, eller till och med sovande. Då slutade ni inte.
Läs på i boken igen. Tveka inte, ni gör RÄTT som kurar. Ni måste bara ge honom de säkra svar ni hade förut, det är dom han behöver.
Som en klok och erfaren kurare sa till mig när jag hade en osäkerhetskris, en mening som gav mig det perspektiv jag då behövde :
Frågor kommer och går - men svaren är alltid de samma.
:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
Han kan inte uttrycka sig på annat sätt än att skrika. I vargtimmen är det ingen trafik, pangramsa och sedan inget alternativt pangramsa och Mozart. OM ni går in, solfjädra tills han i princip sover, annars blir det som ni redan fått erfara- en himla massa svordomar! " Vad tusan kommer ni in hit och stör mig för om ni inte gör jobbet klart innan ni går ut?"Sen 05.00 har varken ramsa eller tillrättaläggande hjälpt...jag funderar starkt på att avbryta detta...jag klarar inte av att höra honom ligga och nästan panikskrika...och buffa hjälper bara tills jag slutar..så fort han märker jag slutar så börjar han storskrika...
Lästips om ni inte redan hittat dit.
Tidiga uppvak! vargtimmen
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 54#p262754
Japp! Det känner prinsen oxå! Han kan inte leda er ni måste leda honom.Ärligt....vi behöver råd o tips om vi sk orka fortsätta o tro på detta nu när all verktyg vi trodde fanns o funkade känns som bortflugna...
lästips!
Attityd och förhållningssätt!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=5252
Dessa sidor (62-73 & 180-182) i internationella SHN handlar precis om det som ni upplever nu! LÄS igen. Ni gör helt rätt som kurar men man måste löpa linan ut!
Utdrag från sidan 62, internationella SHNI natt har han vaknat minst en gång i timmen... Hr försökt gå gå in så lite som möjligt, men när han skriker på det sättet, skriker sig hes o så mkt att han hostar av skrikandet...
Sova hela natten-kuren är en process. Den bryter sig ny mark. Den trampar inte runt i gamla spår. Den är ingen statisk metod, där det enkla lugnandet, som du börjar med, är tillräckligt för det resultat du slutligen vill uppnå: njutningen.
De första två, tre nätterna av Sova hela natten-kuren brukar gå alldeles utmärkt, även om särskilt den första, när det gamla mönstret ska brytas till barnets stora förvirring, med mer eller mindre våldsamma protester till följd, tar sin tribut av intensivt och målmedvetet arbete.
När lugnet inträtt på arenan, vilket brukar börja ske under andra natten, då den såkallade ramsan tar över mer och mer (för att snart ta över helt), ställer barnet nya frågor. Och visar prov på nya reaktioner. Det är nu du till din häpnad kan få höra något som inte gärna kan kallas annat än ilskna svordomar.
Du kan också få höra en gråt av ett slag du aldrig hört förut. Vad betyder den? Hur ska du svara på den? Hon är ledsen! Han är olycklig! Jag måste gå in och trösta!
Jobba på! Och jobba på attityden! 8)
Kram Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
ludwig-prinsen
Hejsan!
Och tack för svaren! Skrev inlägget i morse när man va ganska...nere..men nya tag nu!
Frågan vi har är väl egentligen - för vi ska ju bägge ha samma förhållningsregler, oberoende av vem som har hand om vargtimme-passet - om vi PANGramsar tydligt, glatt och självsäkert, och han fortsätter skrika och skriker upp sig...ska vi bara låta honom vara? Det gjorde jag i morse, men efter 15 minuters skrikande undrade jag om detta var rätt sätt...det är ju ingen skrika-dej-till-sömns kur..? Detta är väl den stora frågan vi har...
detta kändes verkligen som återfalls-natten...men vi hoppas att om vi fortsätter göra rätt, för han somnar bra o sover helt ok på dagarna...att vargtimmen-spöket ska lägga sig, bara vi är konsekventa och förmedlar samma sak varje morgon...på nätterna händer inget... men som sagt svårt när han fortsätter skrika efter PANGramsan...blir lugn när man kommer in o buffar, men sen arg så fort man går...det betyder ju att jag inte behövde buffa egentligen...men om han inte lugnar ner sig av ramsa eller ljud - Mozart...what to do?
Och tack för svaren! Skrev inlägget i morse när man va ganska...nere..men nya tag nu!
Frågan vi har är väl egentligen - för vi ska ju bägge ha samma förhållningsregler, oberoende av vem som har hand om vargtimme-passet - om vi PANGramsar tydligt, glatt och självsäkert, och han fortsätter skrika och skriker upp sig...ska vi bara låta honom vara? Det gjorde jag i morse, men efter 15 minuters skrikande undrade jag om detta var rätt sätt...det är ju ingen skrika-dej-till-sömns kur..? Detta är väl den stora frågan vi har...
detta kändes verkligen som återfalls-natten...men vi hoppas att om vi fortsätter göra rätt, för han somnar bra o sover helt ok på dagarna...att vargtimmen-spöket ska lägga sig, bara vi är konsekventa och förmedlar samma sak varje morgon...på nätterna händer inget... men som sagt svårt när han fortsätter skrika efter PANGramsan...blir lugn när man kommer in o buffar, men sen arg så fort man går...det betyder ju att jag inte behövde buffa egentligen...men om han inte lugnar ner sig av ramsa eller ljud - Mozart...what to do?
Bra att ni hittar tillbaka till rätt spår!
Antar att ni valt pang-ramsa och sen inget mer. Jag hade Mozart till hjälp när vargtimmen krånglade. Lika mycket för min skull som för sonens. Inte så kul att lyssna på någon som skriker, varken för barnet själv eller de ömma föräldrarna.
Ni kan bara ge förutsättningarna för att sova, sova får han göra själv och reagera oxå faktiskt.
Tusan oxå jag har ju sovit klart (tror han ja
) och vill upp NU är det ingen mer än jag som fattar det??!!
Kram Jenny
Antar att ni valt pang-ramsa och sen inget mer. Jag hade Mozart till hjälp när vargtimmen krånglade. Lika mycket för min skull som för sonens. Inte så kul att lyssna på någon som skriker, varken för barnet själv eller de ömma föräldrarna.
Ni kan bara ge förutsättningarna för att sova, sova får han göra själv och reagera oxå faktiskt.
Tusan oxå jag har ju sovit klart (tror han ja
Var så säker! 8)att vargtimmen-spöket ska lägga sig, bara vi är konsekventa och förmedlar samma sak varje morgon...på nätterna händer inget...
Precis! :thumbsup: Klart han tycker att det är skönt att bli buffad och blir förbannad när ni slutar och går. OM (men nu har ni slutat med det eftersom ni bara får skäll, eller hur?) ni går in se då till att avsluta jobbet innan nå går ut, han ska i princip sova!...blir lugn när man kommer in o buffar, men sen arg så fort man går...det betyder ju att jag inte behövde buffa egentligen...
Nej absolut inte, men som sagt somna och somna om måste man få lov att lära sig själv under trygg och SÄKER ledning av päronen! ni lär er snart att skilja på hans uttryck, och då säger "skriken" mer än "trösta mig/hjälpmig" som ni upplever att han säger nu, hela tiden.det är ju ingen skrika-dej-till-sömns kur..?
Kram Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
ludwig-prinsen
Tack Jenny...
men betyder detta, om man nu väljer PANG ramsan som strategi, att han får den så fort han vaknar tidigt på morgonen (rung kvart i 6), sedan drar man på musik o gör annat, och så får han skrika osv tills han blir lugn? Eller? Om han skriker i 45 minuter blir dte ju ingen munter kille? Hur länge bör man vänta om han skriker, innan man gör nåt? Eller är metoden att PANG ramsa och sen genom musik/inget ramsande förklara att - "detta klarar du själv"?
Ingen vill ju höra honom ligga och gråta/skrika i en timme/45 minuter....
men betyder detta, om man nu väljer PANG ramsan som strategi, att han får den så fort han vaknar tidigt på morgonen (rung kvart i 6), sedan drar man på musik o gör annat, och så får han skrika osv tills han blir lugn? Eller? Om han skriker i 45 minuter blir dte ju ingen munter kille? Hur länge bör man vänta om han skriker, innan man gör nåt? Eller är metoden att PANG ramsa och sen genom musik/inget ramsande förklara att - "detta klarar du själv"?
Ingen vill ju höra honom ligga och gråta/skrika i en timme/45 minuter....
Ganska precis så ja! :thumbsup:Eller är metoden att PANG ramsa och sen genom musik/inget ramsande förklara att - "detta klarar du själv"?
Nu ska vi givetvis inte tro att han ska skrika i 45 minuter.... Och det gör han förmodligen inte heller. Han har perioder då han är lugnare, nyanserar sig eller hur? Han kommer att inse att det är trist att vara den enda som är vaken. Är han verkligen ledsen och BER om hjälp ge honom en solfjäder, men då måste ni oxå vara beredda att det kan ta en stund. Ni vill inte förvirra mer, utan hjälpa om det är vad han ber om. Några råd jag fick när vi hade det jobbigt med uppvak var att LEEE
Lite mer läsning om ni orkar med...
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 9&start=90
Kram jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
ludwig-prinsen
Hej....nej vi hoppas ju innerligt att han inte ligger i en timme eller så och inte kan lugna ner sig....
Men strategin är alltså, om han vaknar 5-6 i morn (ska upp 7), att direkt man hör honom slå till med en PANGramsa (alltså, ramsa 4 ggr, men glatt och självsäkert), sen på med musik, kanske dammsuga, spola i badkaret osv...?
Och om efter 10-20 minuter han fortfarande gråter/protesterar/jobbar upp sig? Ska man solfjädra då - för som i morse så började han skrika så fort jag slutade och gick ut ur rummet...
som sagt, vi vill ju bryta detta mönster på tidig morgon, men samtidigt känns det fel att låta honom ligga och skrika så länge om han inte lugnar sig...
Och OM vi i fall han verkligen inte lugnar sig buffar, då ska han i princip sova innan vi slutar buffa..? Ska man då gå ut tyst o bekräftelse-ramsa, eller ramsa (inte farligt att göra det? Kanske väcker honom?)
Spännande i morn, men vi vill veta strategin så vi har full koll på hur vi ska leda honom igenom detta, så vi inte gör fel eller skickar fel signaler,..!
Men strategin är alltså, om han vaknar 5-6 i morn (ska upp 7), att direkt man hör honom slå till med en PANGramsa (alltså, ramsa 4 ggr, men glatt och självsäkert), sen på med musik, kanske dammsuga, spola i badkaret osv...?
Och om efter 10-20 minuter han fortfarande gråter/protesterar/jobbar upp sig? Ska man solfjädra då - för som i morse så började han skrika så fort jag slutade och gick ut ur rummet...
som sagt, vi vill ju bryta detta mönster på tidig morgon, men samtidigt känns det fel att låta honom ligga och skrika så länge om han inte lugnar sig...
Och OM vi i fall han verkligen inte lugnar sig buffar, då ska han i princip sova innan vi slutar buffa..? Ska man då gå ut tyst o bekräftelse-ramsa, eller ramsa (inte farligt att göra det? Kanske väcker honom?)
Spännande i morn, men vi vill veta strategin så vi har full koll på hur vi ska leda honom igenom detta, så vi inte gör fel eller skickar fel signaler,..!
Det är svårt att sätta en tid på det hela, men ge honom chansen att försöka, (10-20 min är lite tid tycker jag) innan ni talar om att det här fixar du inte, jag ska hjälpa.... Solfjädern är erat krisverktyg inget buffande nu. Det kan till och med vara så att han nöjer sig med er, glada ÖVERTYGANDE ramsa x4. Lyssna.... skulle han börja protestera tryck på play och låt musiken skvala och lägg er och försök sova!Och om efter 10-20 minuter han fortfarande gråter/protesterar/jobbar upp sig? Ska man solfjädra då - för som i morse så började han skrika så fort jag slutade och gick ut ur rummet...
Så här säger Anna själv.... (internationella SHN sid 178)
(jag har tagit mig friheten att feta en del i texten)
Uppvak i vargtimmen mellan fyra och sex på morgonen kan pågå länge - flera veckor. Barnet vaknar, tror sig utsövt (vilket det inte är), leker och pratar, jollrar och sjunger kanske – och bryter samman, till slut, därför att morgonen ”aldrig” kommer. Bistår man då med underhållning i form av flaska, blöjbyte och/eller sin personliga närvaro överhuvudtaget, händer i alla fall någonting – alltså har dagen börjat! Detta i sin tur brukar leda till att nätterna blir kortare och kortare. Tar man upp ett litet kurbarn bara en halvtimme för tidigt, blir nästa morgon en halvtimme tidigare ändå, säkert som amen i kyrkan, och innan man vet ordet av är man tillbaks där man började.
Det gäller alltså att hålla i minnet och förmedla det övergripande budskapet: På natten händer ingenting.
Det viktiga är att barnet somnar om under vargtimmen, om så bara för fem minuter. Kommer bara den lilla luren till stånd, överbryggar barnet snart klyftan och kortar ner vakentiden alltmer, för att slutligen sova sig igenom vargtimmen helt.
Balansgången här är delikat. Å ena sidan ska man övertyga barnet om det lämpliga i att sova lite till. Barnet ställer ju en fråga (till slut), och frågor ska ha svar. Å andra sidan får man inte störa och upprätta underhållning. På natten sover man. På natten händer ingenting.
Man kan mota Olle i grind genom att genast, så fort barnet vaknar nöjt och belåtet, ge en glad, stadig så kallad upplysningsramsa x4, som både meddelar och påminner om att det ännu är natt och att barnet ska (fortsätta) sova så gott. Under övriga natten skulle man ju inte ingripa, om barnet vaknade till och låg och ”pratade” en stund, utan börja lugna först om och när barnet verkligen bad om hjälp, men under vargtimmen kan man alltså ramsa i förebyggande syfte innan. Och sedan inte mer.
Kommer mot förmodan ett verkligt förtvivlat sammanbrott – och då menar jag förtvivlat – har man, i yttersta nödfall, solfjädern att ta till som krisverktyg. Man lägger tillrätta med fasta tag, ger den under tystnad och låter den verka den tid det tar, tills hela lilla kroppen känns sömntung. Men man gör detta bara en enda gång (följt av ramsan, hopdragen med bekräftelsen, på väg ut och utanför). När man gett detta enda handfasta besked om att på natten sover man, bör man distrahera sig med andra ljud och sysslor i huset, så att man drar tillbaks öronen från tröskeln och låter barnet vara i fred.
För barnet betyder de ljud, som inte har med barnet att göra, att man går vakten betryggande och håller vargen stången. På natten sover man behöver alltså i barnets värld inte alls gälla själva nattvakten!
lycka till! Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
ludwig-prinsen
hej igen Jenny - och alla andra!
ja, i natt vet vi inte riktigt vad som hände, eller om vi agerade rätt..vi är lite förbryllade just nu o får inte det att stämma i huvudet - på oss själva...
hela dan igår va lilleman en solstråle, trots den hemska natten...glad, busig och sov sina dagsvilor klockrent! Fick t.o.m väcka på den långa vilan!
På eftermiddagsvilan när vi la han låg han o babblade o snackade - det var första gången! Tar vi som ett bra tecken!
Nattningen var bra, tog nån minut. Han vaknade till vid 00.30, men bara snabbt och somnade om lika snabbt..
Men, vid 03.30 vaknade han och kunde inte somna om av sig själv. Då detta inte är under vargtimmarna, blev vi lite tagna på sängen gällande hur vi skulle agera. han var verkligen arg/ledsen, och fick en ramsa som inte alls lugnade...10 min senare fick han en buffning som lugnade men så startade han upp igen när man gick ut...men, vi litade på honom, och lät honom ligga och svära åt oss - även om vissa gråt lät mer som att han var ledsen... 10 minuter senare blev det tyst, precis innan 4...sen sov han tills vi gjorde morgon precis innan 7!!
Så...gjorde vi rätt? Hur skulle vi gjort?!
ja, i natt vet vi inte riktigt vad som hände, eller om vi agerade rätt..vi är lite förbryllade just nu o får inte det att stämma i huvudet - på oss själva...
hela dan igår va lilleman en solstråle, trots den hemska natten...glad, busig och sov sina dagsvilor klockrent! Fick t.o.m väcka på den långa vilan!
På eftermiddagsvilan när vi la han låg han o babblade o snackade - det var första gången! Tar vi som ett bra tecken!
Nattningen var bra, tog nån minut. Han vaknade till vid 00.30, men bara snabbt och somnade om lika snabbt..
Men, vid 03.30 vaknade han och kunde inte somna om av sig själv. Då detta inte är under vargtimmarna, blev vi lite tagna på sängen gällande hur vi skulle agera. han var verkligen arg/ledsen, och fick en ramsa som inte alls lugnade...10 min senare fick han en buffning som lugnade men så startade han upp igen när man gick ut...men, vi litade på honom, och lät honom ligga och svära åt oss - även om vissa gråt lät mer som att han var ledsen... 10 minuter senare blev det tyst, precis innan 4...sen sov han tills vi gjorde morgon precis innan 7!!
Så...gjorde vi rätt? Hur skulle vi gjort?!
Det tar sig!
När ni gick in och buffade skulle ni ha serverat en ramsa till i stället!
Tänk, när ni vill gå in, ramsa i stället. Övertygande och tydlig!
Lugnet har ni redan etablerat, buffa ska inte behövas, bara övertyga sonen om att ni faktiskt har koll och han kan sova lugnt.
Och minns att "skrik" är hans enda sätt att kommunicera därför måste ni lära er tyda vad det betyder.
Bra Jobbat! Behåll ledningen och svara på hans frågor lugnt och säkert!
Jenny
När ni gick in och buffade skulle ni ha serverat en ramsa till i stället!
Tänk, när ni vill gå in, ramsa i stället. Övertygande och tydlig!
Lugnet har ni redan etablerat, buffa ska inte behövas, bara övertyga sonen om att ni faktiskt har koll och han kan sova lugnt.
Och minns att "skrik" är hans enda sätt att kommunicera därför måste ni lära er tyda vad det betyder.
Bra Jobbat! Behåll ledningen och svara på hans frågor lugnt och säkert!
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
ludwig-prinsen
Hej!
Jo vi tar absolut ledningen nu..sitter och skiver ensam då mamman ä iväg o badar o bastar med väninna, jag tog kvällsleken o badande o skrattet till gonattet..
Lilleman la sig tillrätta, snackade lite i 2 min, sen sov han... Helt underbart, o skönt att mamma kan känna att hon kan ha lite frihet också!
Men vi kan inte riktigt mentalt släppa morgnarnas fajter... Vi vet ju att vi med pangramsa/ramsa direkt han vaknar på morgonen säger att "det är inget farligt, sov du vidare, vi vakar"... Men om han skriker o så i 20 minuter, som i morse, så känns det mer som 5-minuters metoden (just då i alla fall)... Hur ska vi tänka o förhålla oss till detta, så vi verkligen själva känner att det vi gör är rätt? Han somnade ju om i morse, efter vi ramsat ( och buffat, som va fel) efter 25 minuters skrik som va blandat ledsen o arg lät det som..men ramsan lugnade inte honom...så då kanske det va arg han va..för hade han varit ledsen hade väl ramsan tagit?!
Och i efm vaknade han efter 50 min, ska sova 1 1/2 tim, då drog mamman på en låt, och 5 min senare sov han...
Det är som sagt nätterna vi e lite vilsna gällande förhållandesättet fortfarande...
Jo vi tar absolut ledningen nu..sitter och skiver ensam då mamman ä iväg o badar o bastar med väninna, jag tog kvällsleken o badande o skrattet till gonattet..
Lilleman la sig tillrätta, snackade lite i 2 min, sen sov han... Helt underbart, o skönt att mamma kan känna att hon kan ha lite frihet också!
Men vi kan inte riktigt mentalt släppa morgnarnas fajter... Vi vet ju att vi med pangramsa/ramsa direkt han vaknar på morgonen säger att "det är inget farligt, sov du vidare, vi vakar"... Men om han skriker o så i 20 minuter, som i morse, så känns det mer som 5-minuters metoden (just då i alla fall)... Hur ska vi tänka o förhålla oss till detta, så vi verkligen själva känner att det vi gör är rätt? Han somnade ju om i morse, efter vi ramsat ( och buffat, som va fel) efter 25 minuters skrik som va blandat ledsen o arg lät det som..men ramsan lugnade inte honom...så då kanske det va arg han va..för hade han varit ledsen hade väl ramsan tagit?!
Och i efm vaknade han efter 50 min, ska sova 1 1/2 tim, då drog mamman på en låt, och 5 min senare sov han...
Det är som sagt nätterna vi e lite vilsna gällande förhållandesättet fortfarande...
Jag var oxå vilse under en period i vargtimmen
det syns i min tråd...
som jag länkade till i ett inlägg ovan.
Det kan ta ett tag att komma till rätta med.... som ni såg i utdraget av boken.
Det handlar inte om att ni överger honom här utan att ni ger honom mer förtroende att försöka själv. Ni har talat om att ni finns utanför med ramsa och musik. Ramsan fungerar här som att ni avbryter honom, när han vaknar ska han inte få "prata klart" innan ni ramsar, utan ni ska just AVBRYTA honom så fort han funderar på att vakna. Och kommer det "förtvivlade sammanbrottet" har ni solfjädern att ta till.

Det kan ta ett tag att komma till rätta med.... som ni såg i utdraget av boken.
Jag skulle tro att det var just arg han var och som ni vet vid det här laget... svårt att verktyga. I frågor och svar delen i boken står ett ypperligt inlägg om just din fråga, skillnaden mellan 5-minuters och SHN. Ni har etablerat lugnet, han börjar fatta att ni håller koll utanför, men han är inte helt övertygad än. Han vaknar i vargtimmen och känner sig utsövd och skriker efter sin sköna "buff-massage"Men om han skriker o så i 20 minuter, som i morse, så känns det mer som 5-minuters metoden (just då i alla fall)... Hur ska vi tänka o förhålla oss till detta, så vi verkligen själva känner att det vi gör är rätt? Han somnade ju om i morse, efter vi ramsat ( och buffat, som va fel) efter 25 minuters skrik som va blandat ledsen o arg lät det som..men ramsan lugnade inte honom...så då kanske det va arg han va..för hade han varit ledsen hade väl ramsan tagit?!
Ni ser, han börjar fatta att ni faktiskt har koll!!Och i efm vaknade han efter 50 min, ska sova 1 1/2 tim, då drog mamman på en låt, och 5 min senare sov han...
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
var tvungen att lägga in ett vackert citat från lillaLoppansmamma till en annan medlem, det kanske oxå kan få er på bättre tankar
...Se inte sonens frågande som "skrikfester", då är det lätt att bli hemfallen till att tro att SHN är en sömnmetod - gör exakt så här så kommer ungen sluta skrika och sova istället. SHN är en filosofi kring barnet och sömnen. Barnet ställer, rättmätiga, frågor. Tesen om vargen- är jag trygg? vågar jag ge mig hän åt sömnen? Håller någon vakten här? etc.
JennyHan vaknade och började ställa frågor till dig- det är upp till dig-som hans överlevnadsgarant här i världen att försäkra och förmedla att; jag håller vakt, sov du vidare hjärtat.
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903