Nu orkar jag snart inte mer!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
marolina

Nu orkar jag snart inte mer!!

Inlägg av marolina »

Min dotter som är 9 månader idag, vill varken äta el sova bra! Hon har alltid varit svår att få att sova då hon haft väldigt ont i magen, är mjölkproteinallerigsk och laktos känslig och ev ägg och soja allergisk plus att hon ska utredas för ev gluten:( Ska in nu på torsdag och ta nya prick test plus blodprov. Hon har tidigare, fram till 6 månaders ålder legat lite över tjocka kuran men nu dom senaste 3 månaderna har hon bara stått still och den sista vägningen hade hon gått ner 50 gr! :( hon är nu 69 cm lång och väger 8,1 kg vilket är endast ca 300 gr upp på 3 månader och 4 cm i längd! Hon har som längst sovit 4 tim när hon va 3 månader gammal och efter hon fick sin 3 månadersspruta och fick en kraftig allergichock har hon vaknat var el varannan timme! Jag vet inte längre vad jag ska ge henne för mat och hur jag ska få henne att sova gott, funderar på att ge upp och låta nån annan ta över för jag känner mej helt värdelös! :( Skulle behövt hjälp med ett vettigt mat och sov schema plus att jag ev kommer kontakta en kurare för hjälp, jag har köpt din bok för flera månader sen men känner att jag inte orkat läsa den så mycket som behövs för att klara kura själv ännu! Jag har nu dragit ner på amningen efter bvc rekommendation för att få henne att äta mer "riktig mat, men det går inte så bra det heller! Ja är tacksam för tips! Nu sover hon ca, försöker lägga henne mellan 19-20 hon somnar som regel efter ca 10-20 min gråt, sen vaknar hon efter allt mellan 45-4 tim efteråt, och sen eskalerar det under natten. Hon vaknar oftast vid 23.00-00.00 och vid 4 tiden sen vid 5 och 6 och vid 7 går vi upp och jag brukar ibland vänta ut henne lite och hon kan somna om annars skriker hon upp sej och då får jag ta upp henne och amma för att hon ska somna om och ibland hjälper inte det heller utan hon är vaken ett par tim mitt i natten. Sen på dagen är det mycket olika, allt ifrån 30 min gånger 2 eller 2 tim mitt på dagen.
mamma till Isabell född 1 feb 2011
videunge

Re: Nu orkar jag snart inte mer!!

Inlägg av videunge »

Hej och välkommen är du:D

Värdelös är du inte! :!:
Jag som svarar dig nu är förälder till en liten kille i ungefär samma ålder som är allergisk mot en hel massa saker. Däribland mjölk, ägg, soja, (förmodligen vete, ev gluten) baljväxter, solros mm. Jag vet hur oerhört frustrerad man kan vara innan man vet vad det är liten tål. Att liten kan vara ledsen för att han eller hon inte får i sig ordentligt.

Så vad bra att ni skall in och kolla tycker jag. Sen är det så att tyvärr så syns inte alla allergier på pricktest och speciellt inte på en sån liten. Så där får man lite på magkänslan också.
Misstänker man gluten så måste man fortsätta äta det så att testerna blir rätt, däremot kanske inte lika mycket som innan.
Vi äter massor av potatis då detta är säkert för oss. Vi använder carlshamns mjölkfria margarin då det verkar vara minst skräp i det. Och så rent kött, rotfrukter.
Har du uteslutit allt det ni misstänker i din kost? Det går nämligen över i amningen. Så äter du mjölkprodukter akn liten må dåligt. För oss räckte det med en chokladbitruta så blev liten dålig.

Sen tycker jag att det är viktigt att ni ser vad resultaten visar. Hittar ni något så kan man ju utesluta det och liten brukar bli väldigt mycket bättre. Men försök få lite avlastning. Kan någon ta en promenad med liten kanske? Eller ta tag i disken åt dig eller vad som.
Du behöver någonstans hitta lugnet. Kan låta jåtteklychigt, men liten känner av att du oroar dig och då blir det en negativ spiral av alltihop. Ju mer liten varvar upp desto lugnare får man försöka vara själv.

Försök också ta tiden att läsa boken. Oavsett om du bestämmer dig för att kura så får du med dig så mycket om förhållningssättet och attityden av självklarhet som gör att det fungerar. Och absolut, kontakta en kurare om du känner att det skulle vara en hjälp. Det är det som är till för :wink: :D

listan finns här http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =27&t=7921

Men även om du kontaktar en kurare så måste du vara så påläst att det inte finns några frågetecken. Läs boken, läs igen och bolla här på forumet och sen kör ni. Det är för att det skall fungera för er. Här kan jag säga att liten numera sover 12 på natten.

Nu håller jag tummarna för att det går bra på torsdag och att ni får lite klarhet i det hela.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
marolina

Inlägg av marolina »

Tack för ditt inlägg, känns skönt att veta att man inte är ensam med att ha barn med ev flera allergier! Jag utesluter allt själv i min kost såsom mjölk i alla dess former:) har fått en lista ifrån dietisten, sen utesluter jag ägg, har även tagit bort kyckling ifall det är ägggulan hon reagerar på, då kunde dom även reagera på det visst och soja, vetemjöl äter vi båda ännu tills hon utretts ordentligt för det, men det kan ju tyda på gluten när tillväxten är så dålig. Men det återstår att se, hoppas verkligen inte hon har det men vi har mycket allergier i vår släkt så det va lite väntat :( Inatt har hon faktiskt sovit väldigt bra, jag har inte behövt ammat något alls och hon har klarat somna om själv vid varje uppvak, dock med lite gråt, vore ju så mycket skönare för henne om hon sluppit varit så ledsen när hon vaknar till men då får jag väl bara ta tjuten vid hornen och kura förstår jag!!
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Välkommen, säger även jag! :D :heart:

Du har fått så fint och inkännande svar från videunge :heart:

Allergier,har jag ingen större erfarenhet av. Så där går jag bet, tyvärr. Är det någon annan på forumet som har erfarenhet av detta, som vill dela med sig av något klokt?

Men samla ihop den där sista reserven som du har. Lägg SHN-boken där du snabbt kan komma åt den. Ha en penna tillhands som du kan kladda i. Skriv också gärna ut lathunden, den är super att ha framme när man kurar:

Lathunden

Det är ingen omöjlig process, visst kräver den sin man och sin kvinna. Attityd och j*vlar krävs för att nå FRAMÅT. Men det är liksom inga konstigheter, när man väl vet teorin bakom, så att säga. När man vet VARFÖR, man gör något, då vet man också HUR.

Du kan innan kurstarten klura på ett schema, vid schema-tankar. ta denna till hjälp:
Schema-hjälp

:arrow: Alltså vid 9 månader är sömnbehovet kring 14 timmar, det innebär 10 timmars vakentid.
:arrow: Klassiskt 9 månaders schema: 12+20+1,5 (alltså 12 timmar natt, 20 min fm.lur, 1,5 tim middagslur)
:arrow: 4 måltider+nattslurk, Gärna minst 3,5 timma mellan målen.

Fundera lite, och återkom till oss så hjälper vid dig vidare i funderingarna. :wink: :lol:

Det finns ljus i tunneln, men först måste vi samla ihop krafterna och arbeta lite.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
marolina

Inlägg av marolina »

Nu har vi bestämt oss för att kura vår dotter efter att vi flyttat in i nya huset, vi bor nu i lägenhet och det känns sådär att behöva tänka på mer än oss själva när vi ska sätta igång med kurandet, eller tycker ni vi ska göra det innan flytten, kommer det bli svårare eftersom allt är nytt i huset mm om vi väntar? Det är ca 20 dagar tills vi flyttat ur lägenheten! Kan nog också säga att jag kommer ha svårt för att utföra det med grannar som hör vartenda ord man säger, det är jätte lyhört i dessa lägenheterna, vår dotter blir väckt ofta av det tyvärr:(

Sen har jag lite funderingar ang schemat, hade tänkt 12 tim natt från kl 20.00-08.00 frukost kl 08.00 men hon brukar inte va så jätte hungrig direkt på morgonen utan blir hungrig runt kl 10 igen, är det fel att ha ett liiitet mellis då typ frukt eller rån? sen lunch kl 12.00 och middag kl 16 kvällsmål vid 19.30 och sova kl 20.00. tycker dock att hon blir hungrigare ju längre ut på dagen det går och hon vill ha mat oftare än var 4 tim, ska jag hellre kosta ner till 3-3.5 tim mellan målen eller försöka få henne att äta mer istället när det erbjuds?Dagsvilorna tänkte jag kl 10-10.45 och 14-15.30 vad tror ni om det?? :?:
marolina

Inlägg av marolina »

Kommer ha 20 min inte 45 på förmiddagsvilan som det står ovan! :wink:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen säger även jag!

Gällande kurstarten hade jag väntat tills ni flyttat, om du känner att du kan köra på mer då, så vänta. Det viktigaste är din säkerhet och din trygghet i detta, för det är den du förmedlar till lilla sessan. :wink:

Med schemat - ha det lilla fm-melliset i tanken men inför inte det från början. Hon kommer få frukostaptit efter den långa natten när det gått några dagar in på kuren. Eventuellt är det lite långt mellan lunchen och långluren, det är lättare och skönare att sova den med mätt mage. Så antingen lunch vid 11-tiden och sen ett lättare mellis precis före långluren. Sen senarelägga middagen, det är även lite långt mellan middagen och kvällsslurken, där skall det helst vara 1 timma bara. Om du ger mellis strax före 14 kan du gott ge henne middag 17 eller 17.30. Vi hade förmiddagslur vid 09, lunch vid 11.30 (lur 12.15-13.45) samt mellis 14.30 och middag 17.30, kvällsmål 18.30 för läggning 19, väckning 07. :wink:

Skriv gärna i din signatur när dottern är född, ungefär, och när ni planerar kurstart. När inläggen blir fler slipper vi att bläddra igenom hela tråden varje gång för att kunna ge bättre svar. :wink:

Superbra svar du fått ovan gällande allergier! :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
marolina

Inlägg av marolina »

Min dotter har nu dom senaste 5 dagarna sovit ca 12 tim natt men har gråtit lite innan hon somnat alla nätterna, dock har hon klarat av att somna om ganska snabbt själv och i natt tror jag inte hon vaknade med gråt iaf för jag har inte hört henne. Då borde ju apriten kommit igång tycker jag ju men idag har hon nästan inte ätit nån riktig mat, utan det har slutat med att jag gett henne välling ist, samma var det igår. Hon kan dock sitta och pilla i sej egen mat typ små bitar falukorv och rån med smör på men vill inte bli matad. Vad ska jag göra åt detta, vill ju att hon får i sej bra med mat under dagen och inte bara välling och lite plockmat??Hon har ju som tidigare inlägg visat varit svår med maten men ett tag nu efter att jag dragit ner rejält på ammningen ätit mer och bra men nu är det stopp igen. Är det vanligt att aptiten är så varierad? Längtar tills vi flyttat så vi kan komma igång med kuranet, idag sov hon bara 1 dagsvila på ca 1 tim i vagnen men inget mer under dagen.
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen! :lol:
Åh, härliga nätter ni haft! Underbart.

Lägg in schemat för tjejen så kan vi ta en kik där. Aptiten tar ett tag att komma igång. Kanske har ni tätt mellan måltiderna?

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
marolina

Inlägg av marolina »

Vi har tänkt införa detta schema, inte helt säkra på om vi ska ha från 19.00-07.00 eller 19.30-07.30 eller 20.0-08-00 som det är nu somnar hon runt 20.00-20.30 tiden och vaknar vid kl 08.00 på morgonen. För ett tag sen hade vi kl 07.00 men då vaknade hon oftast vid 05.00-06.00 på mornarna.
Vilket brukar dom små tycka är bäst att få sova enligt er tidig kväll eller är bättre med lite senare läggning :?:
Tänker på att hon ska börja dagis framöver och då kommer hon ev få börja sin dag kl 07.00 men inte helt säkert att vi behöver ha så tidiga mornar heller, det beror på om pappan kan ändra sina arbetstider och gå ständig kväll, då skulle hon endast behöva gå på dagis från ca kl 13-16.30 ca och det tror jag hade varit skönt för henne :)

Men vi kan säga att schemat kommer se ut såhär med tidsintervallerna iaf,

19.00-07.00
07.00 Äta
08.45-09.30 45 min ev endast 20 om hon verkar klara sej på det.
10.30 Äta
12.00-13.30 Sova 1.5 tim
14.00 Äta
17.30 Äta
18.00-19.00 Bad skoj och nattslurk
19.00 sova natt

Som vi har nu så äter hon nog lite tätare iaf mot kvällen eftersom hon blir hungrigare ut mot kvällskvisten. Men jag försöker hålla minst 3-3.5 tim mellan målen så gott det går men om jag märker att hon blir jätte hungrig och kinkig så ger jag tidigare :) Men jag tror att detta med att hon bara vill ha välling är lite av bekvämlighet också det går snabbt, och man behöver ju inte anstränga sej med att tugga och svälja så är man jätte hungrig är det klart det smidigaste sättet att få i sej mat tycker lilltjejen :)

Ikväll somnade hon efter ca 10 min gråt, vill verkligen få kurat henne snart så hon kan få sin härliga sömn som inte ska va ledsamt och förenat med gråt och tårar :cry: inatt vaknade hon flera gånger och smågrät och hade jätte svårt att somna om själv, men jag ville inte gå in och störa henne heller för då brukar det bara bli värre och hon gråter mer och längre innan hon somnar om. Förstår att det är ett rop efter ett svar att allt är okey man jag kan inte ge henne det i dags läget vilket känns jätte hemskt och jag har såna samvetskväl att jag inte kurat henne tidigare el haft kännedom om barnaboken innan hon föddes och kunnat samlat på sej all viktig information som skulle behövt för att gett henne en trygg start här i livet. Men jag hoppas att jag inom en snar framtid ska kunna förmedla det till henne och att vi alla kommer kunna sova skönt för resten av våra liv :D
marolina

Inlägg av marolina »

Just det jag har lite funderingar kring hur vi ska göra med buffningen, jag tror inte det kommer funka så bra med tanke på att vi har henne längst ner nu i spjälsängen eftersom hon ställer sej upp och vi vill ju inte att hon ska ramla ur sängen och min rygg är redan förstörd så jag kommer inte klara att luta mej ner och buffa el solfjädra någon längre stund utan att få ryggskott :( hur kan vi lösa det? Måste man buffa eller finns det andra sätt? Jag har vyssanlulltassar på men vet inte om det kan fungera som ett substitut? Vi har inte användt dom så mycket då de har varit verkninglösa tidigare iaf, men man kunde ju ev testa i samband med kuren kanske? Bara en fundering annars vagnen men den kan hon ju också ta sej ur om hon vill. Men om man har helt mörkt kanske hon inte kommer försöka ta sej ur varken sängen eller vagnen?
marolina

Inlägg av marolina »

Inatt vaknade hon strax efter kl 3 och grät, har nu vid kl 07.15 varit vaken sen dess :cry: är så otroligt ledsen för hennes skull, varför ska det va så himla svårt och hemskt att sova för!!! :cry: nu är hon jätte trött och grinig och kommer säkert va det resten av dagen och förmodligen kommer aptiten va därefter med....
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Oj jobbig natt ni haft, förstår om det känns tungt idag.. men... bakslag kommer och bakslag går om man säger så. Kuren är inte en spikrak väg uppåt framåt utan den är snirklig och ibland kommer en liten vägbuckla. Förstår du vart jag vill komma?
Visst idag kommer du att ha en jobbig dag med kanske mycket gnäll men då ser du bara till att lägga på en extra trygg och stabil attityd och mota gnället med lättsamma och roliga aktiviteter. Ta på den lilla varma kläder och spendera förmiddagen utomhus. Gå runt och titta på löven på marken, mamma kanske tokar sig och sparkar i en lövhög? ta med en termos med kaffe och sätt dig på en bänk och drick i lugn och ro medan den lilla får röra sig fritt. När ni båda är trötta så går ni in och bakar lite chokladbollar tillsammans. Lätt att göra och kräver väldigt lite energi. Den lilla vill smaka av, mums med socker och havregryn direkt från bunken :shock:

du vet att du kan lägga på en marginalkvart vid behov? kanske bra att utnyttja idag vid åtminstone första vilan.

Vilket datum började ni kura?
lägg gärna in kurstartsdatum i din signatur så är det enklare för alla oss kurare att hoppa in i din tråd och hjälpa dig!

Lycka till med dagens arbete!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
marolina

Inlägg av marolina »

Tack för dina fina tips! Vi har inte börjat kura ännu utan väntar tills vi flyttat runt slutet på nov. Men jag har massa tankar och funderingar innan vi ska komma igång. Om du läser dom senaste inläggen så får du gärna ge mej tips om mina frågor jag har där!! :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
marolina skrev:Vi har inte börjat kura ännu --- Men jag har massa tankar och funderingar innan vi ska komma igång.
Du har bestämt dig för att kura lilla barnet, och det kommer både du själv och lilla älsklingen att tacka dig för =D>

Ta då inte ut en massa tänkbara bekymmer i förskott, och utgå inte heller från det som är nu - det är ju trasslet nu du vill kura bort och kommer att lyckas med alldeles galant, om du bara precis kurar efter konstens alla regler och gör det med övertygelse, glädje och entusiasm (som du då raskt överför till lilla barnet. Det är det som kallas Attityden av Självklarhet).

När man väl börjar kura ser man inte tillbaka, inte åt sidorna och verkligen inte ner i varggropens tvivel och vantro. Man ser framåt =D> Man har målet för ögonen oavbrutet!

Bästa sättet att förbereda sig är att läsa boken, om och om igen, från pärm till pärm (och även här och där under arbetets gång). När man väl kommit så långt som till att börja genomföra kuren, ska man vara så påläst och laddad att man hela tiden vet exakt vad man gör - och varför :!:

Då kan du t ex inte bestämma dig innan för att du inte kommer att kunna använda verktygen. Det kommer du visst det :mrgreen: PÅ RÄTT SÄTT och MED RÄTT SYFTE blir det inga problem, tro mig :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"