Kura 3 månaders bebis?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
titti_lie

Re: Kura 3 månaders bebis?

Inlägg av titti_lie »

Hej!

Du jobbar bra!! Se på din lista på saker ni åstadkommit. Det är ju en fantastisk början. Speciellt det med aptiten som ju är en förutsättning för allt annat. Klart hon kommer att lära sig somna på egen hand. Men som du själv säger, det tar tid med nya vanor.

En sak är dock säkert: det är lättare att lära henne NU än om fem månader att somna på egen hand, så ge inte upp. Backa från vagnträsket så mycket det bara går. Hög mozart i bakgrunden eller dammsugarljud, har ni testat det?
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Åh, ni har jobbat så fint!!! Heja heja!! =D> =D> =D>

Jag höll på som du, vagnade av och till i uppemot en halvtimme varje gång. När någon föreslog att jag skulle ge den lilla en powernap på fem minuter när hon verkade trött trodde jag de skojade. Skulle jag hålla på med skrikkalaset i en halvtimme för ynka fem minuters sömn?!? :shock: Jag trodde inte alls att jag hamnat i vagningsträsket, trots att jag hade blåmärken på höften där handtaget stötte emot och ont i nacken då jag stod och spände mig i den armen jag vagnade med. :oops: :lol: Sedan så hittade jag den här tråden, om konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden. Jag tror den gjorde hela skillnaden för mig. Här kan du läsa om det i min tråd!

:heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

SaraMilana skrev:När någon föreslog att jag skulle ge den lilla en powernap på fem minuter när hon verkade trött trodde jag de skojade. Skulle jag hålla på med skrikkalaset i en halvtimme för ynka fem minuters sömn?!? :shock:
Fast just femminutaren tycker jag inte är nâgon egentlig lur och min erfarenhet är att om man lägger dem pâ vanliga sovplatsen sâ tar det just en herrans massa tid att fâ dem att somna och dâ gâr ju hela poängen förlorad. :? De (ganska fâ) gânger jag använt mig av femminutaren sâ har jag lâtit lillen somna i min famn och efter femminuters mys (frân mammas sida O:) ) sâ gâr vi vidare i programmet.

ellisnor

Inlägg av ellisnor »

Hallå igen!
Tack för allt stöd och tips! Det har inte hänt så mycket förutom att jag inte vagnar lika mycket nu... Har testat solfjädern några gånger och då har hon blivit ursinnig. Fick rejält ont i ¨ryggen efter en lång omgång... Så nu ska jag verkligen gå in för KORTA svar som så många tipsat om, det verkar i alla fall inte bli värre.... I natt var hon vaken och lugn i sin vagn mellan kl. 3-5 (jag är verkligen överkoncentrearad, ligger vaken och hör minsta lilla rörelse). Hon började skrika vid femtiden och somnade då om på två korta vagningar.
Har några frågor;
:arrow: Visst ska man inte "ingripa" om barnet ligger vaket men tyst?
:arrow: Det här med skarvar - ska man försöka föregå uppvaknandena genom att så fort som möjligt vagna el. dyl?
:arrow: Vid utepromenaderna senaste dagarna har jag låtit henne somna på rygg under promenad (jag ser hur sömntung hon är och inom en halvtimme har hon slocknat utan större bråk) - "stör" detta eller kan jag fortsätta ha henne på rygg? Det känns så otroligt bökigt dels att vagna utomhus dels att klä av/på henne i vagnen.

Over and out från två trötta tjejer!
Mamma till en Estrid född 2011-07-16, introducerades för SM vid 3 mån ålder.
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hej!

Snabbt svar, bara.

Nej, ingrip inte om hon ligger vaken och bara pratar/ gnölar lite. Låt henne fixa det själv så långt det är möjligt. Det är ju också ett sätt att "backa".

Angående skarvarna, brukar hon kunna fixa det själv eller behöver hon alltid hjälp att komma till ro? Om hon ibland kan reda ut det på egen hand skulle jag inte ingripa med det samma, lita på att hon kan/ snart lär sig. Om det är en viss tid hon alltid vaknar till kan man vagna INNAN hon skriker upp sig, då brukar det inte bli gallskik av det hela.

Många sover ju bättre på mage, mer skarvar på rygg, men vi har också kört rygg ibland när det på något sätt varit "enklare". En tanke om ryggläget och vinter. Jag tror det är lättare att ha magläge då. Det krävs inte lika mycket bökiga overaller, man kan köra med ulldräkt och varm tröja ganska långt och myket varma filtar. Gosigare på nåt vis. Nu lallar jag mest... Men en liten fundering bara :)
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
aso

Inlägg av aso »

Bra jobbat, jag blir imponerad över att du är så målinriktad, detta kommer lösa sig finfint :) !
ellisnor skrev:Vid utepromenaderna senaste dagarna har jag låtit henne somna på rygg under promenad (jag ser hur sömntung hon är och inom en halvtimme har hon slocknat utan större bråk) - "stör" detta eller kan jag fortsätta ha henne på rygg? Det känns så otroligt bökigt dels att vagna utomhus dels att klä av/på henne i vagnen.
Om ni mitt inne i en process med att hon lär sig somna själv tror jag det är viktigt att ni kommer i mål med det innan hon får "hjälp" genom att somna i rullande vagn (oavsett om det är på rygg eller mage). Annars kan det lätt bli dubbla budskap och hon kommer undra varför vagnen inte gungar sådär härligt som när ni är ute och går utan istället står helt still.
Jag var i samma situation men ville ut på promenad och löste det genom att låta vår lille somna själv i stillastående vagn och när han sovit exakt 10 minuter sov han gottgott och jag kunde fint ta vagnen och gå.

:) aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Ville bara flika in med tips om en härlig tråd att känna igen sig i och inspireras av: Skriket till gonatten - och det lyckliga slutet
ellisnor

Inlägg av ellisnor »

Hejsan! Vill meddela mina framsteg nu!!!

Lilla tjejen har de senaste tre nätterna gått att lägga utan större protester/skrik! Jag har helt enkelt lagt ned henne med tillrättaläggandet, vagnat en gång som besked och gått iväg med mjuk ramsa. Sedan har hon mest småpratat ca 10-15 min innan det tystnat! Och sedan sover hon sina ca 10 timmar! Jag är sååå glad och stolt! Dock har det här med vintertiden ställt till det (hade inte alls tänkt på den)... Hon vaknar nämligen den "gamla tiden" vilket nu blir ca 5.20! Då har jag senaste två dagarna vagnat och hon har somnat om efter ca 20 min gnäll....
:arrow: Antar att det bara fortsätta så tills hon sover över detta? Andra tips? Resten av dagen har inte varit några större problem att förskjuta schemat.
:arrow: En annan fråga, kanske lite väl sent - när man går in och t.ex vagnar efter en stunds skrik- ska man då alltid lägga tillrätta först innan nästa verktyg? Det har jag gjort men det känns ibland lite överflödigt om hon redan ligger ned fint men skriker/gråter. Råd från erfaren?

Dagslurarna går lite bättre men sitter inte riktigt, oftast tar det ca 15 min och en extra vagning (har dock backat enormt tycker jag, drar bara ett drag eller skakar handtag).
:idea: Ett TIPS för alla i samma sits angående utepromenader kommer här! Jag har nämligen tyckt det varit väldigt jobbigt att vara ute "offentligt" med en skrikande unge i barnvagnen en bit bort och så jag som står och bara väntar, när det passerar människor. Men igår hittade jag den optimala lösningen; jag ställer mig lite avsides i en park, har på mig sportkläder och gör utfall, benböj, tåhävningar etc medan lillan somnar! På så sätt har jag något att sysselsätta mig och mina tankar med (+ välbehövlig träning) och utifrån ser det inte alls så konstigt ut! Ryggläget verkar vara helt klart bättre i skarvarna ute så nu kör jag på det vid VARJE sovstund. Och dessutom praktiskt med täcke som man kan ta bort om det skulle behövas!

Nu har tjejen sovit en timme på förmiddagen (den luren sover hon oftast hela vägen när hon väl somnat) och ska snart väckas för mat!

En stor hälsning till alla er därute som kämpar och ett stort tack till alla som bidrar med hjälpande råd! Nu är jag så glad att det börjar visa framsteg!!

Kram :P
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Ååååh, vilken härlig läsning!! =D> :D Kanonbra jobbat!

Här kommer trådtips för vintertidshantering.
ellisnor skrev:En annan fråga, kanske lite väl sent - när man går in och t.ex vagnar efter en stunds skrik- ska man då alltid lägga tillrätta först innan nästa verktyg? Det har jag gjort men det känns ibland lite överflödigt om hon redan ligger ned fint men skriker/gråter. Råd från erfaren?
Jag brukar försöka göra så lite som möjligt! 8)
ellisnor skrev:Ett TIPS för alla i samma sits angående utepromenader kommer här! Jag har nämligen tyckt det varit väldigt jobbigt att vara ute "offentligt" med en skrikande unge i barnvagnen en bit bort och så jag som står och bara väntar, när det passerar människor. Men igår hittade jag den optimala lösningen; jag ställer mig lite avsides i en park, har på mig sportkläder och gör utfall, benböj, tåhävningar etc medan lillan somnar! På så sätt har jag något att sysselsätta mig och mina tankar med (+ välbehövlig träning) och utifrån ser det inte alls så konstigt ut!
:lol: Vilket superhärligt tips! Snacka om att göra två flugor på smällen... :D

ellisnor

Inlägg av ellisnor »

Hejsan!
Nu har snart tre veckor förflutit i denna nya tillvaro! Det går fortsatt bra men jag tycker det går sakta framåt... Men så är jag också av den otåliga sorten. När jag jämför med många andra mammor i närheten har jag inget att klaga på!
Nätterna går fint och oftast somnar hon väldigt snabbt om hon inte är övertrött vilket jag ibland tror hon är. Då gnölas det på med halvskrik i kanske en kvart. Jag har märkt att hon redan vid 19-tiden verkar trött och har nu funderingar om jag borde ändra i schemat. Som det ser ut nu får hon sista stora målet 17.30 - 18.30 och sedan en nattslurk 19.30 innan läggning vid 20.00. Borde jag skjuta på sista målet till 18-19 och lägga henne då istället? Hon vaknar varje morgon ca 6.20 men får ligga lugnt och småprata tills 6.45 då hon väcks, och då äter hon glupskt och verkar väldigt hungrig! Som det ser ut nu sover hon alltså i praktiken 10 h/natt (fast i teorin om hon skulle somna på än gång och sova hela vägen 10h 45 min.) Det är väldigt skönt att få lite "vuxentid" på kvällarna numera!
Daglurarna gå väl rätt bra. På förmiddagen efter första amningen läggs hon ca 8.15 och somnar på en kvart. Den luren sovar hon nästan alltid gott på och väcks först 10.15! Hon sover alltså oftast 1 h och 45 min. Lunchluren brukar också sovas fint på, särskilt om jag är ute på långpromenad. Av någon anledning har det gått mycket enklare att lägga henne utomhus! Ibland har hon somnat på 5-10 min utan större problem och sedan har jag gått iväg med vagnen. Senaste dagarna har hon dock börja protestera lite längre... Eftermiddagsluren är den som krånglat mest; hon läggs vid 16 och då tar det oftast ca 30 min innan hon tystnar (mycket gnällprat, ibland skrik). Får vagna kanske 1-2 gånger. Problemet är sedan att hon ofta vaknar med gallskrik vid 17.20 utan förvarning. Då har hon flera gånger varit otröstlig pch jag har fått ta upp (ska vakna vid 17.30) i tyst läge men fortsätter skrika när jag tar upp... Detta har inte hänt när jag är ute på promenad! TIPS? Dock vaknade hon häromdagen och började skrika på ett café vilket gjorde mig jättestressad.... Det gick att lugna och somna om men det är så ovant att inte ta upp henne och "få tyst" snabbt med mat/gos...

Detta betyder att hon sover lite drygt 14 timmar bara om dagen eftersom det tar sådan tid att somna.... Hon verkar trött och somnar lätt vid bröstet vilket ju INTE är meningen men vet inte hur jag ska ändra på det.... Funderar på om jag ska lägga amningen precis innan sovstunderna då hon blir sömning och social delaktighet efter sovlurarna? Som det är nu är det oftast tvärtom...

Detta fungerar ju rätt bra så jag fortsätter och hoppas att hon lär sog bättre och bättre att inte behöva "fråga" så mycket utan bara kunna slappna av och somna in när det är dags...

Kr =P~ am och hej!
ellisnor

Inlägg av ellisnor »

Tillägg till förra;
Hon var riktigt trött igår kväll med så hon lades redan 19.30 och somnade rätt fort! Då hade hon ätit lite tidigare med. Däremot vaknade hon då redan 5.20! Men hon kunde småprata med pauser ända fram till väckning 6.40.... Dumt att börja mixa med schemat eller ska jag börja med en halvtimme tidigare för att, säg om en vecka minska ytterligare en halvtimme?

Nu ser schemat ut så här ;
6.45-8.30 MORGON! Mat + umgänge
8.30 -10 Sömn 1.5 h
10-12 Mat + umgänge
12-14 Sömn 2 h
14-16 Mat + umgänge
16-17.30 Sömn 1.5h
17.30-19.30 Mat + umgänge
19.30 Nattslurk och läggning kl 20!

I morse efter första amningen somnade hon igen och sov sådär skönt djupt, så jag lät henne göra det 5 minuter. Men nu funderar jag på en annan lösning; Att ge första bröstet efter sömnen, sedan pausa för aktiviteter och sedan andra bröstet innan nästa vila. Är det dumt att dela upp amningen så? Det kanske i alla fall skulle kunna få vara så på morgonen då det bara ändå blir en halvtimme hon är "uppe"....

Nu är det väckning efter dagens första lur!
:wink:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!
ellisnor skrev: Borde jag skjuta på sista målet till 18-19 och lägga henne då istället?
Det kan vara en bra idé att tidigarelägga natten! :thumbsup: Många små verkar uppskatta att få gå och lägga sig tidigt.
ellisnor skrev:Eftermiddagsluren är den som krånglat mest; hon läggs vid 16 och då tar det oftast ca 30 min innan hon tystnar (mycket gnällprat, ibland skrik). Får vagna kanske 1-2 gånger. Problemet är sedan att hon ofta vaknar med gallskrik vid 17.20 utan förvarning. Då har hon flera gånger varit otröstlig pch jag har fått ta upp (ska vakna vid 17.30) i tyst läge men fortsätter skrika när jag tar upp... Detta har inte hänt när jag är ute på promenad! TIPS?
Svårt att säga varför hon vaknar och skriker på just denna lur. Är det dags för mat så att hon är hungrig? Då skulle inte jag heller vara på bästa humöret när jag vaknar. :)
ellisnor skrev:Detta betyder att hon sover lite drygt 14 timmar bara om dagen eftersom det tar sådan tid att somna.... Hon verkar trött och somnar lätt vid bröstet vilket ju INTE är meningen men vet inte hur jag ska ändra på det.... Funderar på om jag ska lägga amningen precis innan sovstunderna då hon blir sömning och social delaktighet efter sovlurarna? Som det är nu är det oftast tvärtom...
Om hon redan somnar lätt vid bröstet skulle jag kunna sätta en stor peng på att hon somnar ännu lättare om du lägger amningen precis före sovstunderna!
ellisnor skrev:Men nu funderar jag på en annan lösning; Att ge första bröstet efter sömnen, sedan pausa för aktiviteter och sedan andra bröstet innan nästa vila. Är det dumt att dela upp amningen så?
Så länge du håller dig inom en timme med maten, så är det helt ok!!

Sen om jag räknar rätt så börjar lilla fröken närma sig fyra månader med stormsteg! Är det inte dags att börja med smakisar!? Med mer mättande mat i magen är det lättare att sova länge på morgonen... :D Och väljer du att tjyvstarta lite är du i väldigt gott sällskap på detta forumet. ;)

Om du tycker att schemat fungerar bra tycker jag absolut att du ska behålla det, men som inspiration klistrar jag in ett schemaförslag för en tre- till fyramånaders bebis. Som du ser ligger fler av sovtimmarna på natten och lurarna på dagarna blir kortare.
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
ellisnor

Inlägg av ellisnor »

Hejsan!
Nu behöver jag stöd och hjälp. Sitter och lyssnar på min älskade dotter som ligger och gråter och jag klarar inte av det. :cry: Nu är det förhoppningsvis äntligen tyst men då har det gått en halvtimme sedan jag lade henne. Gick in och vagnade en gång efter 20 min då hon började skrika upp sig och provade senare även att säga ramsanx4 på håll. Så här är det fortfarande nästan varje dag, ca 10-30 min av gnäll upptill skrik innan hon somnar. Det är ju inte tänkt att hon ska skrika sig till sömns så jag blir så frustrerad! Jag vet inte vad jag gör fel och börjar smått ge upp eftersom det snart gått 4 veckor... Det har också varit stressande att följa tiderna i schemat (har använt marginalkvarten men oftast inte mer eller mindre). Tycker att hela dagarna har gått i ett med sovtider, amning och så hinna med att leka med tjejen... Nätterna fungerar ju bra förutom att hon vaknar tidigare och tidigare, kring 6-tiden. Amningen fungerar bra förutom att hon ofta halvsover eller somnar vid bröstet och det är ju inte meningen. Nu funderar jag på om jag ska ändra något, eller kanske inte vara så strikt med schemat - men då kanske det blir ännu sämre? Och hur länge ska jag kämpa på så här? Orken tryter och jag kan inte låta bli att påverkas negativt när hon gråter...
Några tips på vägen?
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej ellisnor :D

Skrikiga läggningar kan tära pâ den mest änglalika, det kan nog alla mammor skriva under pâ.

Men vad jag undrar är hur vakentiden ser ut? Fâr lillan vara med där det händer? Sitta pâ din arm när du dammsuger? Ligga bredvid pâ golvet när du gnider pâ nâgon gammal fläck? Putsa pâ en list? Hon vill veta hur det gâr till här i världen, att du har koll och att du lâter henne ta del av din värld. Ta med henne i allt du gör! Man kan lägga dottern pâ dubbelsängen och vika tvätten där om man inte vill vika pâ golvet. :wink: (magläge pâ golv, gärna barfota och i glidvänliga kläder, är dock det allra bästa).

Fâr hon frisk luft? Äter hon bra? Sist men inte minst, har du en lugn och positiv attityd? (jag vet, inte det lättaste när "ingenting fungerar", men jag lovar, hon suger ât sig din sinnesstämning som en svamp sâ ta teaterlektioner om det behövs! :wink: ).

Och sâ lite is i magen, vâga lyssna pâ lilla tjejen. Hur lâter hon? Gâr det upp eller ner? Är hon förbannad eller ledsen? Inga verktyg hjälper pâ arga barn, de mâste fâ reagera av sig ordentligt. Andra "gillar" att gnöla ett bra tag innan de till slut bestämmer sig för ât vilket hâll de ska lägga ner lilla huvudet och sova. Men är man ledsen och verkligen ropar pâ hjälp, dâ ska man fâ svar och helst dâ av en superlugn och cool mamma som verkligen övertygar en om att det nu är det dags att sova och att allt är precis som det ska.

Blir man dessutom väckt med tjo och tjim och involverad i allt det nödvändiga de vuxna hâller pâ med sâ är lyckan all. :wink:

ellisnor

Inlägg av ellisnor »

Halloj!

Uppdatering;
Jag är så glad äver att jag inte givit upp... Hade en natt för ca en vecka sedan som hon vaknade alldeles för tidigt, kanske vid 3-tiden, och halvskrek nästan en timme.... Vagnade någon gång när det blev för ledset men till slut somnade hon om. Det var väldigt tufft men nu rullar det på. Det känns verkligen som bakslag lite då och då och sedan lite mer framåt!
Senaste dagarna har det inte varit några jobbiga läggningar alls även om det tar lite tid. Men det är skillnad att lyssna på en ledsen/tvärgarg tjejs skrik och en otålig bebis gnäll/småprat inför sömnen! Är så glad...

Vi har en riktigt glad tjej som rullar runt till mage för glatta livet och nu tränar lite på att sitta! Och på 4-månadersdagen firade vi med första smakisen - "potatismos". Det går sådär, det mesta kommer ut igen, men hon verkar glad!

Hej så länge!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"