Här ska kuras

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AC80

Här ska kuras

Inlägg av AC80 »

Hej!

Imorgon har vi tänkt börja kura vår lilla Wilhelmina 5,5mån. Hon har hittills sovit i egen korg. Somnar gör hon ganska lätt ca kl. 19.30 i min famn oftast, ibland i korgen. Sover sedan sött då jag lagt ner henne i korgen till ca kl. 1 på natten då hon vill ha mat. Skriker gör hon inte men somnar inte om ordentligt innan tuttflaskan är i mun. Jag ger den där hin ligger i korgen. Sen sover hon till ca 4-5 då hon "vill ha" nästa matning. Trots att hon inte skriker blir det en massa spring på nätterna för min del, Av och an mellan hennes säng och vår för att försöka få henne att få tag i den djupa sömnen igen. I natt lyckades jag faktiskt få henne att somna om kl 1.15 och då sov hon till 3.13 då hon fick mat. Sen vaken igen kl. 5, spring hit och dit tills vi steg upp kl. 6.15.

Vi har gjort upp schema, skaffat andningslarm och har peppat oss med att läsa boken så utan och innan att jag känner mig helt snurrig i huvudet och kan inte tänka på nåt annat.

Nu har jag några frågor:
-I boken står att det är bäst att flytta barnet till eget rum. Om alternativen är vårt rum eller dela rum med storebror(med icke-ljudisolerande dragdörr emellan), vad är då bäst? Storebror sover borta under kurens två-fyra första dagar.
-Skriker och vaknar alla barn jätteofta första natten? Hade lite hoppats på att Wilhelmina sku klara det lite bättre då hon ändå är van att sova och ibland också somna i egen säng. Blev typ livrädd då jag läste på forumet hur ofta vissa barn vaknat...
Tacksam för svar,
Wilhelminas mamma
LilloppansMamma

Re: Här ska kuras

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen till detta förträffliga forum! :lol:

Klokt beslut med kurning, för att komma ända i mål. Vi hade det inte heller så struligt innan vi kurade.
AC80 skrev:-I boken står att det är bäst att flytta barnet till eget rum. Om alternativen är vårt rum eller dela rum med storebror(med icke-ljudisolerande dragdörr emellan), vad är då bäst? Storebror sover borta under kurens två-fyra första dagar.
På forumet rekommenderas att syskon sover ihop. Så jag ser inga problem med att syskonen sedan delar rum, när kuren börjat sätta sig.
AC80 skrev:-Skriker och vaknar alla barn jätteofta första natten? Hade lite hoppats på att Wilhelmina sku klara det lite bättre då hon ändå är van att sova och ibland också somna i egen säng. Blev typ livrädd då jag läste på forumet hur ofta vissa barn vaknat...
Nej, så behöver det inte vara. Min loppa vaknade inte så många gånger under första natten. Men samma gäller även om man har ett barn som inte vaknar så många gånger. Lugnet skall sättas första natten. Så att vi får hela skutan på rätt köl, så att säga.

Lycka till!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
AC80

Inlägg av AC80 »

Tack för svar!

Då ska vi hoppas på det bästa och förbereda oss på motsatsen.

Lillisen hade en riktigt orolig natt, tyckte hon låg vaken och bökade mest hela tiden. Inte ledsen, tom. helt glad i ett skede. Trött idag, men vi håller oss till schemat. Väntar med iver på kvällen. Och på nåt sätt känns det ganska befriande att själv inte ens behöva försöka sova...

Vi kurar i nytt eget rum med storebror hos farmor 2-4 nätter. Är det struligt ett tag får storebror sova i vårt rum tills lillisen är helkurad.

En sista (?) fråga som jag hoppas någon kan svara snabbt på: Lilla Wilhelmina har givetvis gått och fått en lindrig förkylning. Samma som jag antagligen med snuva och mycket ont i halsen. KAN jag ge panadol innan hon lägger sig trots att vi kurar? Mitt sunda förnuft säger ja, men ville ännu kolla. Hon ska ju inte behöva ha ont. Och jag ville inte vänta med kuren. Krafterna tryter och vi har arrangerat så mycket praktiskt för att få det att fungera just idag.
LilloppansMamma

Hej! :lol:

Jag hade kört de fyra första nätter på samma ställe. Just för att få kontinuerligtet. Jag vet att jag själv var så förväntansfull inför första natten. Hade köpt lite läs-lektyr och kokat en balja med kaffe. :wink: :lol: Tänke, nu kör vi!

Men jag förstår faktiskt inte varför du vill ge panodil innan hon skall sova? :shock: :roll: Om hon inte har hög feber, så hade jag låtit bli att ge panodil. Den bästa medicinen är sömn. Så tänker jag iallafall.

Jag förväntar mig rapport imorgon bitti! :wink:

AC80

Inlägg av AC80 »

Jo vårt kurarbarn ska givetvis sova på samma ställe hela kuren igenom och därefter: dvs.hon kommer att börja dela rum med storebror. Storebror, däremot, sover borta hos farmor så länge här är mycket ljud på nätterna. Och ifall det behövs får storebror sova i vårt rum under uppföljningsveckan. INTE lillisen alltså.

Tänkte på paracetamol eftersom hon är lite snörvlig och tänkte att då vet jag i varje fall att hon inte har ont om hon skriker. Har samma flunssa själv och halsen känns som en kaktus. Men kanske jag låter bli, hon har ju inte feber. Och just nu glad som bara vad. Så går nog ingen nöd på henne. Bara hon visste vad hon har att vänta sig...
LilloppansMamma

Hej!

Du är på väg att ge ditt barn den finaste gåvan- den goda sömnen. Lyckost henne som har er till föräldrar som skall hjälpa henne att få sova gott. Det är ju inte mer synd om henne som ska få sova, än vad det är om er som bara längtar efter den goda sömnen :wink:

Tycker denna är så bra ( har full förståelse att ni inte har tid på stört att läsa den, :lol: )

Synd om barnet

Stort lycka till!

AC80

Inlägg av AC80 »

Har väckt en varg som inte fanns i natt. Hur peppad med attityd, vilja och fan-anammakänsla jag än var kunde jag inte ro i land med kuren. Lillisen var SÅÅÅ konfunderad. Jag bara störde henne hela tiden med mitt konstiga ramsande. Då hon gråtit mer eller mindre hysteriskt i 2 timmar (2.30-4.30) vände jag henne på mage. Då slutade hon tvärt. Tittade på mig med stora ögon och log. Sen somnade hon för egen maskin kl. 5. Med napp.

Tänker inte fortsätta med verktygen. De känns bara såååå fel, och om jag inte kan ta dem till mig, hur ska hon?

Nåt gott kom ändå med natten: Hon klarade sig utan mat, hon VAR inte hungrig, det vet jag. Hon fick eget rum. Äntligen. Och hon kommer att kunna somna själv snart. Men jag vill göra det på ett mer eget (dock säkert och tveklöst) roingivande sätt. När allt kommer omkring har vi fått till det med vår första riktigt bra på eget sätt, med mycket liknande tankar som i SHN.

Tack i alla fall för stödet, det behövdes för att vi skulle ta itu med saken!
Allt gott!
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Synd att du finner att metoden och verktygen inte passar er.
Hoppas att ni lyckas få barnet att sova på annat sätt

Varmt lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"