Femte natten - snälla hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Manfred10

Re: Vakna utan att va ledsen - i ett kolsvart rum?

Inlägg av Manfred10 »

Hej på er!

Har svarat i er andra tråd! Det är bra att hålla sig i samma tråd med sina inlägg för att det ska vara lättare att följa er kurning och hjälpa till på vägen. jag förstår varför ni startade den nya tråden, en specifik fråga! jag ska kolla med Admin om hur vi gör med denna tråd. :D
Undrar lite gällande saker som många skriver om...att barnen vaknar innan dom ska väckas men ligger och leker eller pratar - men gör dom detta i ett kolsvart rum
Tror inte de har leksaker i sängen, möjligen sin snuttekanin eller nåt, men att ligga och prata lite förnöjt för sig själv innan väckningen är inte ovanligt. Det kommer! :D

Jobba på rätt sätt i vargtimmen, se mitt inlägg i er andra tråd. Och väck honom som om det vore hans födelsedag varje dag! :wink: (Torsmammas uttryck :D ) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
I och med att han somnar bra känns det ju som vi gjort rätt, och förmedlat säkerhet o trygghet, men varför vaknar han då ledsen? Och varför lugnar han inte ner sig?
Han kanske inte har fått förtroendet än att somna om själv :wink: för ni har funnits där direkt. Nu vaknar han och är ledsen för att han inte tror att han kan somna om själv, för det har ni mer eller mindre talat om för honom när ni kommer till undsättning för snabbt eller på fel sätt. :wink: Sen blir han heligt förbannad om ni fortsätter att störa. Ta nu detta på rätt sätt och inte som kritik! :) ni kanske bara behöver lägga om taktik lite! Läs på mer i boken (och mitt svar i andra tråden), läs, läs läs och anteckna!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
videunge

Re: Femte natten - snälla hjälp!

Inlägg av videunge »

Hej :D

Jag ber återigen att vi håller oss i SAMMA tråd så länge det gäller SAMMA BARN. Om rubriken inte stämmer efter ett tag så spelar det ingen som helst roll. :wink: Alla som svarar blir så förvirrade när vi inte ser tidigare inlägg och svar hamnar på flera ställen :roll:

Hoppas detta är okej. :D

Mvh Admin
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
ludwig-prinsen

Inlägg av ludwig-prinsen »

Först av allt - stort tack för alla svar o tips...nattningen igår va lite längre än "vanligt" - femte natten - men idag har samtliga vilor gått bra, och nattningen gick på ett par minuter..härligt nog har vi fått väcka honom på vilningen, och då är han jätteglad!

Dock undrar vi en sak. Som det är nu, och i och med att han var förkyld- han blev det efter andra dagen - så sover han alla vilorna i hans säng... Vi vill ju va flexibla och inte knutna till hemmet - det är ju en anledning till vi kurar, att få ett lättare sätt att kontrollera sömn för att kunna göra roliga saker...

Kan man efter uppföljningsveckan se till att en vila blir i vagnen, om man är ute och går? Kan man efter man känner att det "sitter" åka bort en eftermiddag och lägga till vila i mormors säng - med hans eget täcke/filt som luktar honom ??

Vi vill bara veta, så vi inte slänger bort vad som känns som en klockren start på kurningen - vargtimmen till trots :?

Uppskattar alla svar!!! Sov sött, barn som vuxna :P
Per Ludwig Vike Sterning, 110411, påbörjade kuren 111103
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej!

När jag kurade så gick nattningarna snabbare och snabbare, och sedan långsammare och långsammare :roll: :lol: . Loppan låg och pratade, tjoade lite, gnällde, småarg osv, upp till 50 minuter ibland. Efter uppföljningsveckan, så blev nattningarna kortare igen. Men istället för att jaga upp sig över det, så får man se det hela som process. :wink: :lol: Toppen att ni fått väcka på vilor, det signalerar på ett glasklart sätt, att ni håller vakten åt honom.
Ludwig-prinsen skrev:Kan man efter uppföljningsveckan se till att en vila blir i vagnen, om man är ute och går? Kan man efter man känner att det "sitter" åka bort en eftermiddag och lägga till vila i mormors säng - med hans eget täcke/filt som luktar honom ??
Jajamensan, det går fint att ha en lur i vagnen sen. Gärna någon av de kortare. Många av de små liven sover inte lika länge i vagnen, som de gör i sängen. Men inte tycker jag att liten skall ligga i en stor vuxensäng. :shock: Eller missförstår jag dig här? Eller sover mormor i spjälsäng? :mrgreen: Ta gärna med en resesäng till grabben och då kan ni ta med filten/täcket om ni vill. Jag tar alltid med Loppans snutte och hennes nalle när hon sover borta. Vilket hon ofta gör.

Tuta kör, avgasrör!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Vi vill bara veta, så vi inte slänger bort vad som känns som en klockren start på kurningen - vargtimmen till trots
Inte kan det väl vara att "slänga bort" om det innebär att er prins får må som en prins när han lärt sig sova som folk? :roll: 8)

Resesäng är toppen! Finns för några 100-lappar på blocket! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej igen.... :D

Tror jag missförstod det förra inlägget därav mitt knasiga svar... :oops: :oops: Sorry!

Jag tolkade den sista meningen som att ni tyckte att kuren var bortkastad om ni inte kunde byta sovplats till lill-killen. Jag läste igen och förmodar att ni menar att ni inte vill äventyra något genom att byta sovplats för tidigt och förstöra det fina arbete ni redan lagt ner... :oops: :roll:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
ludwig-prinsen

En sak vi finner lite...konstigt att förstå är processen på morgonen/vargtimmen,...

Det står att man ska förmedla att " på natten händer ingenting, då sovrer alla som grisar"

Samtidigt står det att för att bota vargtimmen och inte stå o vaka vid dörren o ramsa en massa, ska man göra massa ljud, duka, spela musik, dammsuga osv..

Detta går ju inte ihop enl mej? Dm ljuden måste väl om nåt förmedla en känsla av att "nu händer saker, nu e det morgon..."??

Eller är det nåt jag inte fattar?

Vargtimmen i morse va bättre, han va ledsen o lät arg/irriterad samtigt, och somnade om av sig själ, tror bara vi ramsade en gång mellan 05.40 och väckning 10 i 7...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Som svar på din fråga - ur Internationella Sova hela natten, "Frågor och svar kring Sova hela natten-kuren":

:arrow: *Uppvak i vargtimmen mellan fyra och sex på morgonen kan pågå länge - flera veckor. Barnet vaknar, tror sig utsövt (vilket det inte är), leker och pratar, jollrar och sjunger kanske – och bryter samman, till slut, därför att morgonen ”aldrig” kommer. Bistår man då med underhållning i form av flaska, blöjbyte och/eller sin personliga närvaro överhuvudtaget, händer i alla fall någonting – alltså har dagen börjat! Detta i sin tur brukar leda till att nätterna blir kortare och kortare. Tar man upp ett litet kurbarn bara en halvtimme för tidigt, blir nästa morgon en halvtimme tidigare ändå, säkert som amen i kyrkan, och innan man vet ordet av är man tillbaks där man började.

Det gäller alltså att hålla i minnet och förmedla det övergripande budskapet: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING.

Det viktiga är att barnet somnar om under vargtimmen, om så bara för fem minuter. Kommer bara den lilla luren till stånd, överbryggar barnet snart klyftan och kortar ner vakentiden alltmer, för att slutligen sova sig igenom vargtimmen helt.

Balansgången här är delikat. Å ena sidan ska man övertyga barnet om det lämpliga i att sova lite till. Barnet ställer ju en fråga (till slut), och frågor ska ha svar. Å andra sidan får man inte störa och upprätta underhållning. På natten sover man. På natten händer ingenting.

Man kan mota Olle i grind genom att genast, så fort barnet vaknar nöjt och belåtet, ge en glad, stadig så kallad upplysningsramsa x4, som både meddelar och påminner om att det ännu är natt och att barnet ska (fortsätta) sova så gott. Under övriga natten skulle man ju inte ingripa, om barnet vaknade till och låg och ”pratade” en stund, utan börja lugna först om och när barnet verkligen bad om hjälp, men under vargtimmen kan man alltså ramsa i förebyggande syfte innan. Och sedan inte mer.

Kommer mot förmodan ett verkligt förtvivlat sammanbrott – och då menar jag förtvivlat – har man, i yttersta nödfall, solfjädern att ta till som krisverktyg. Man lägger tillrätta med fasta tag, ger den under tystnad och låter den verka den tid det tar, tills hela lilla kroppen känns sömntung. Men man gör detta bara en enda gång (följt av ramsan, hopdragen med bekräftelsen, på väg ut och utanför). När man gett detta enda handfasta besked om att PÅ NATTEN SOVER MAN, bör man distrahera sig med andra ljud och sysslor i huset, så att man drar tillbaks öronen från tröskeln och låter barnet vara i fred.

:arrow: För barnet betyder de ljud, som INTE HAR MED BARNET ATT GÖRA, att man går vakten betryggande och håller vargen stången. På natten sover man - på natten händer ingenting - behöver alltså i barnets värld inte alls gälla själva nattvakten.*

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ludwig-prinsen

Stort tack för svaret!

Kan meddela att denna morgon vaknade han inte alls, utan jag, pappa, gick in o väckte 06.50, 10 minuter innan, men ville VÄCKA denna gång, o han började böka o gnälla lite precis innan, men fick honom att lugna sig, och så in med buller o bang - ser en liten kille med ett jätteleende och stängda ögon - det blir ju sååå ljust när man tänder!!

Kan tillägga att nattningen igår var en fröjd! Massa stim i lek o skratt precis innan - mamma fixade - sen la jag honom ner, solfjädrade i 15 sekunder, sen var han tyst, jag ramsade ut, sen en bekräftelseramsa några minuter senare. Helt tyst. Inte ett pip från det jag la ner honom! Galet! Även om säkert inte varje nattning blir så, så är det ju underbart ATT det kan va så!

Nu till några frågor. Om man ska sova borta, efter det att man märkt att lille Ludwig greppat detta och kan tiderna, och man ska bort och sova hos mor/farföräldrar - hur gör man om man måste sova i samma rum som barnet. Han är ju van vid tystnad och ensamhet, inte att andra ligger o snarkar i rummet?! Kan inte det ställa till det? Eller ska man sätta hans resesäng i ett annat rum, o få det svart i rummet?

Samma sak med att få dom att somna i vagn om man e ute o går o det närmar sig "den tiden"...ska man då mörklägga i vagnen, ramsa, o så ska han somna? Svårt att solfjädra i vagnen ju...?

Lite tips o förslag hade varit underbart!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Pris och beröm för vackert arbete :-({|= Vilken gåva ni ger ert lilla barn - för livet =D>

Fortsätt nu lugnt och fint. När tiderna sitter kan han sova lite hur som helst, verkligen. Helst i eget rum även borta. Går inte det, gardera med två svarta lakan, en tvättlina och ett gäng klädnypor :!: Så fixar man lätt som en plätt ett eget litet "rum". Ljud gör ingenting, så snarka på bara - men han ska ingenting kunna se, om och när han vaknar till.

Ute är ju själva gåendet, promenerandet, ett "verktyg" så gott som något. Låt honom ligga på rygg vaken och vänd honom sedan, när det är sovdags, till mage. Lägg tillrätta tydligt, fast och distinkt, och täck sedan (vid behov) över hela härligheten med ett avklippt HALVT svart lakan. Det är perfekt - stort nog för att läggas över hela vagnen, inte bara hänga ner från sufletten, luftgenomsläppligt men klart mörkläggande.

Det blir så bra, så :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ludwig-prinsen

Hej Anna! Och tack för svaret..

Undrade dock, eftersom vi har en ganska stor kille, som innan alltid sovit på rygg i vagnen, så kan det bli sådär med att vända honom - o tajt med plats..

Men det märker vi ju när vi testar...!

Sen undrar vi, eftersom han flera gånger, speciellt på dagarna, vaknar och ganska omgående blir ledsen/arg...svårt att utskilja vilket faktiskt...detta händer de gånger han inte sover hela passet...vi ger honom chansen att somna om utan att övrrarbeta, men han brukar bara stirra upp sig.. Vi brukar ramsa så han lugnar sig och sen "väcka" när han inte är upprörd. Hur ska vi komma förbi detta? Inte kul för lilleman att vakna ledsen ju..vi vill ju att han ska vakna glad och utvilad o redo att leka o stoja..

Han är glad o nyfiken på dagarna, det är just vid uppvakningarna vid vilorna som det brukar bli tråkiga miner relativt ofta...

What to do, and what to think?!
Nat

Inlägg av Nat »

hej,
Undrade dock, eftersom vi har en ganska stor kille, som innan alltid sovit på rygg i vagnen, så kan det bli sådär med att vända honom - o tajt med plats..
Långa lurar är svårt i mindre vagnar och dessutom på ryggläge. Välj en kort lur om du vill ha den i en vagn som inte lämpar sig för magläge annars finns risken att han ändå vaknar upp och får svårt att somna om när han kommer till ytligare sömn i sitt sömnpass.
Sen undrar vi, eftersom han flera gånger, speciellt på dagarna, vaknar och ganska omgående blir ledsen/arg...svårt att utskilja vilket faktiskt...detta händer de gånger han inte sover hela passet...
Inget att lägga så stor vikt vid skulle jag säga. Det kan vara så innan allt satt sig till 100 %, du får helt enkelt ge det lite tid och ro. Ok sonen vaknar och är ledsen men han har faktiskt sovit många timmar under dygnet och han är glad när han är vaken. Det låter toppen tycker jag. Tids nog kommer en tid när han även kan vakna på dagtid och vara nöjd och belåten. Sen kan man tillägga att även för säkra sovare så kommer de ibland in i perioder då de kan vakna efter ett sovpass och vara ledsen och är allmänt tjuriga en bra stund och helst vill sitta i mammas knä med tummen i munnen :shock: Eller kanske helt enkelt vaknar på fel sida precis som vi vuxna gör ibland. Man vaknar på morgonen och är allmänt sur och tvär och vill bara sitta för sig själv med kaffet och tidningen och inte bli störd av något. Precis på samma sätt kan det vara för de små ibland.. ja fast de vill kanske hellre ha välling än kaffe då... 8)
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
ludwig-prinsen

Tack så mycket för svaret!

Vår lilla kille är så duktig -tycker vi i alla fall, men vi kanske är lite partiska!

Vi undrade en sak, då vi nu är inne på sista dagen på uppföljningsveckan...och ända sen tredje natten har han sovit minst 10.5 timmar utan att "vakna" -har ju vaknat till snabbt men somnat om själv.. Och dagsvilorna går riktigt bra...!!

Igår var vi på Ikea, han satt o snackade i sin vagn! Vid 12 ska han sova, och då va vi på väg hem...så vi la ett svart lakan över stolen..snabb ramsa..sov...sen lyfte vi över till sängen hemma o han sov vidare en timme till! Underbart! På eftermiddagen var mormor o morfar på besök, o vi la honom för hans efm vila..tog 2 minuter så sov han!!

Nu till frågan - i natt, för första gången så vaknade han verkligen. Mellan 02-03 fick vi t.o.m gå in o fjädra för o lugna ner...han somnade om under denna timme men vaknade o va skitarg... Sen sov han till 7 och vaknade jätteglad! Var detta ett milt bakslag eller va kan det ha varit?

Ska tilläggas att han oftast har lite trubbel med vargtimmen mellan 05.50 till det att han ska gå upp.. Hur ska vi tackla detta? Vi försöker göra så lite som möjligt, inte ramsa om det inte e kris, gör husljud, spelar Mozart...kommer inte riktigt förbi timmen...han somnar om av o till, men bara kortare stunder...en morgon sov han helt förbi vargtimmen dock!
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Hej :D

Natten kan absolut ha varit ett bakslag så strunta i det och kör på som vanligt så sover han säkert gott inatt :D

Här kan ni läsa om tidiga mornar...ska vi se om jag lyckas länka denna gången med :roll:

viewtopic.php?p=90119&highlight=#90119
viewtopic.php?f=7&t=22994&p=262754#p262754
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Vet inte om jag lyckades #-o men annars ligger de under klistrade favorittrådar :D
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"