Funderingar kring kurstart nästa vecka

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Emmans

Re: Funderingar kring kurstart nästa vecka

Inlägg av Emmans »

Hoppsan! Jag la henne tillrätta, solfjädrade och gick ut med ramsan. Hon protesterade och blev sur, avvaktade och ramsade två gånger (x 4 alltså). Fick ingen respons alls så jag gick in, la tillrätta och solfjädrade en kort sväng. Ut med ramsa x 2 och hon somnade! Inget buffande alls :shock: Känner mig supernöjd! Så jag väcker henne 17.30 enligt schemat, la henne 5 min tidigare men då tog det ju kanske 7 min att somna. Är det ok?

Hur ska jag göra i fortsättningen angående min tidigare fråga kring den sena vilan inne, OM hon somnar mycket sent? Kan man använda marginalkvartar åt båda hållen, så att säga?
Hjärta 1 född 090316
Hjärta 2 född 110505 (kurstart 3/11)
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

det verkar ju gå bra det här =D>
oppsan! Jag la henne tillrätta, solfjädrade och gick ut med ramsan. Hon protesterade och blev sur, avvaktade och ramsade två gånger (x 4 alltså). Fick ingen respons alls så jag gick in, la tillrätta och solfjädrade en kort sväng.
Förstår inte riktigt varför du gick in igen efter att du inte fått någon respons. Eller menar du att hon blev väldigt väldigt ledsen och inte lyssnade på din ramsa?
Så jag väcker henne 17.30 enligt schemat, la henne 5 min tidigare men då tog det ju kanske 7 min att somna. Är det ok?
Du gjorde helt rätt som lade henne en liten stund innan tiden för att sova. Man brukar lägga cirka 10 minuter innan sovtiden för att ge barnet lite utrymme att komma ner i varv och rumstera om i sängen. Exempel: Om barnet ska sova 17:00 till 18:00 så lägger man barnet i sängen 16:50.
Hur ska jag göra i fortsättningen angående min tidigare fråga kring den sena vilan inne, OM hon somnar mycket sent? Kan man använda marginalkvartar åt båda hållen, så att säga?
Ja du kan använda marginalkvartar men jag skulle vara ytterst försiktig med dom och använda dom sparsamt. Exempelvis när det absolut inte går att hålla ett barn vaken kan man lägga lite tidigare, ett sjukt barn får alla marginalkvartar man har och kanske efter exempelvis ett barnkalas kan det behövas. Ett barn som inte somnar förrän vilan är slut kan oxå ibland få en marginalkvart.. Men som sagt var är man sparsam även med användandet av kvartarna och försöker hålla schemat till punkt och pricka.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Emmans

Inlägg av Emmans »

Ja precis, hon var jätteledsen och det var det jag menade med att jag inte fick någon respons på ramsan. Men efter solfjäder och en till ramsa somnade hon, hon vaknade dock innan vilan var slut och då försökte jag ramsa men hon blev leden. Efter ett tag somnade hon tillslut och då gick jag in och väckte henne igen, man känner sig ju lite hemsk som väcker direkt när dom somnat :oops: Men det är bara vara hård..

Okej, jag hänger med.. Jag har inte använt någon marginalkvart idag förutom fås att jag la henne lite tidigare sista vilan, och samma nu ikväll. Kl 20 har vi natt, jag la henne 19.50 och 19.52 sov hon :shock: Hon var supertrött! La henne tillrätta, solfjädrade, gick ut med ramsa x 4, det var tyst och jag avvaktade en stund och gav bekräftelse x 4 och sen dess har det varit tyst. Jag är i chock!!
Hjärta 1 född 090316
Nat

Inlägg av Nat »

underbart!
Ja precis, hon var jätteledsen och det var det jag menade med att jag inte fick någon respons på ramsan. Men efter solfjäder och en till ramsa somnade hon,
Ah ok men då var det helt rätt beslut av dig
hon vaknade dock innan vilan var slut och då försökte jag ramsa men hon blev leden.
Ramsan kommer att ta men ni är inte där ännu då ni är väldigt tidigt i kurandet. Ännu så länge är det fortfarande så att ni måste etablera ett lugn hos barnet och mer och mer få in ramsan.
ikväll. Kl 20 har vi natt, jag la henne 19.50 och 19.52 sov hon :shock: Hon var supertrött! La henne tillrätta, solfjädrade, gick ut med ramsa x 4, det var tyst och jag avvaktade en stund och gav bekräftelse x 4 och sen dess har det varit tyst. Jag är i chock!!
Mycket bra!

Läs gärna så ögonen blöder i kapitlet om lugnet och säkerheten i boken!!
Emmans

Inlägg av Emmans »

Hon vaknade till 20.33 men somnade om med en ramsa..

Vilket kapitel menar du? Jag har vara Sova hela natten boken, och kan inte hitta ett sänt kapitel där?
Hjärta 1 född 090316
Nat

Inlägg av Nat »

:thumbsup:

Vilket kapitel menar du? Jag har vara Sova hela natten boken, och kan inte hitta ett sänt kapitel där?
Lugnet sidan 46 och säkerheten sidan 57 i sova hela natten :D
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hallåj!
En fundering.. Imorgon ska hon sova de två första lurarna ute i vagnen, ska jag lägga en filt eller så över vagnen så det blir mörkt?
Det här låg ju en bit bakåt i tråden men... På dagen är det ju ändå dag och behöver inte vara kolsvart vid vilan, så ett tunnare tyg räcker gott, jag har bara ett mörkt myggnät över.
Efter ett tag somnade hon tillslut och då gick jag in och väckte henne igen, man känner sig ju lite hemsk som väcker direkt när dom somnat Men det är bara vara hård..
Du är inte hård, du har tagit ledningen för du vet ju att ditt barn behöver lära sig att sova som folk, 5 minuter av marginalkvarten skulle du ha kunnat bjussa på här... :wink: så hon "känner" att hon har sovit.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Emmans

Inlägg av Emmans »

Vilken natt vi har haft! Jag är mer utvilad än jag nånsin varit, och då har jag ju ändå vaknat ett pat ggr.. Sammanfattning,

19.54 läggdags. Lägger tillrätta, solfjäder, ut. Tyst.
19.56 bekräftelseramsa x 4. Tyst
20.33 vaknar, somnar med ramsa x 2
21.06 vaknar, somnar med ramsa x 3
22.36 vaknar, avvaktar, gråt. Somnar med ramsa x 3
01.17 vaknar, somnar med ramsa x 2
05.25 vaknar, somnar med ramsa x 2
07.12 vaknar, somnar om själv
07.55 väcker en strålande glad unge som ler med hela ansiktet och ser riktigt riktigt pigg ut. Åh vad mitt mammahjärta är glatt idag :D :heart: :heart: :heart:
Hjärta 1 född 090316
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Härligt! :D

Jag antar att när du skriver "ramsa x2", att det är 2 ramsor, inte 2 verser av en ramsa?

Fortsätt det fina arbetet!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Emmans

Inlägg av Emmans »

Ja precis, ramsan x 4, två ggr :-) Idag har det gått bra, hon har börjat äta lite mer men fortfarande lite gnäll och grin (trött) såklart. Em luren gick dock som igår, hon somnade men vaknade efter 30 min och var ledsen de sista 15 min, jag gick in och solfjädrade och försökte ramsa men det hjälpte inte. Tillslut tog jag upp henne under en tyst paus, hon var jätte ledsen.

Kvällen gick bra, sambons tur att lägga henne. Lite protest och han gick in en gång, och lade tillrätta och solfjädrade, men sen somnade hon och allt som allt tog det nog inte ens 10 min. Hoppas på en bra natt! :-)
Hjärta 1 född 090316
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Härligt att höra men tänk nu på att ramsan ska ta över och solfjädring/buffning är bara till för kris...

Fortsätt att jobba på såhär bra så har ni snart en hel natts sömn att se fram emot :D
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
Emmans

Inlägg av Emmans »

Natten har gått bra! Sambon hade inte varit in en enda gång inatt heller. Hon pep till 00.30 men somnade om själv, sen mellan 6.15 och 07.00 vaknade hon till ett par ggr men somnade om själv alt. med ramsan. Så både andra och tredje natten har vi inte gått in någonting alls, förutom en gång vid läggdags då.

Emluren är det nu som små strular lite, men det går väl till sig. Har ju bara gått två dagar. De två första vilorna i vagnen går fint men den sista vaknar hon efter en halvtimme jätteledsen.
Hjärta 1 född 090316
Emmans

Inlägg av Emmans »

Nat skrev:
:thumbsup:

Lugnet sidan 46 och säkerheten sidan 57 i sova hela natten :D
Vet inte om jag har nån annan bok, den är från bibblo och där finns det inget sånt på varken sida 46 eller 57?
Hjärta 1 född 090316
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Gott att natten har gått bra :)
Då har du förmodligen inte den internationella SHN boken. Kolla på biblioteket om de har den istället :)
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
Emmans

Inlägg av Emmans »

Femte kvällen nu och bara skrik, vet inte vad jag ska göra..

Hon somnade strax innan 20 direkt på en ramsa, som hon gjort senaste två dagarna. Men vaknade igen 20.24 jätteledsen, och är det fortfarande. Var in en gång och lade tillrätta när jag hörde att hon låg galet och sparkade/slog huvudet i sängen hela tiden. Glömde då titts om hon hade bajsat vilket hon inte gjort idag. Brukar göra det på kvällarna..

Fortfarande ligger hon där inne och gråter/sparkar, har gått 45 min nu och det är verkligen jobbigt att höra henne så ledsen.. Ska jag gå in igen? Eller avvakta och fortsätta ramsa och ramsa och ramsa tills hon somnar? Kan ju såklart gå in och lägga tillrätta när hon somnat, hon lär väl göra det såmsåningom såklart.. Och då även byta blöja om hon bajsat?

Tidigare har det gått kanon, hon har sovit längre och längre för varje natt och somnat fort vid läggning. Såhär ledsen har hon inte varit alls tidigare :-( Vet att det kan komma bakslag, men idag var verkligen "fel" dag.. Om man nu får säga så. Jag har feber, storasyster vaknar av skriket och sambon jobbar natt..
Hjärta 1 född 090316
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"