Hej!
Jag har en son som är 7.5 månader gammal. Vi har sedan ett par/tre veckor kört femminutersmetoden med honom, eftersom han tidigare vaknade varannan timme och tog rätt lång tid på sig att somna om. Läggning har inte varit ett problem sedan han blev äldre än kanske fem månader, men frekventa uppvaknaden på natten har som sagt varit det, samt att han sover dåligt på dagen.
Vi lägger honom kl. 19-19-30, beroende på hur trött han är. Vi försöker vara konsekventa med läggtiden, men ibland är han så trött att han inte orkar vara uppe till 19.30. Genom femminutersmetoden har vi fått honom att vakna kl. 05 istället för varannan timme. Detta var inga större problem, han ändrade sig relativt snabbt. När han vaknat vid fem så leker han i en halvtimme, sen börjar han gråta. Eftersom vi bor så pass litet har han inte ett eget rum, så för att den ene ska få sova så kör vi varannan dag och tar upp honom för frukost kring kvart i sex.
Vid niotiden är han jättetrött och då lägger vi honom. Oftast sover han en halvtimme och vaknar sedan och skriker och kan inte somna om. Ibland kan man "lura" honom att somna om genom att vara raskt inne i rummet och stoppa in en napp. Då kan han sova upp till 2 timmar till. Nästa sömnpass är efter lunch, mellan 12-13 ungefär. Då sover han 30 minuter. Nästa sömnpass är oftast vid 16 (innan middag) eller kl. 17 (efter middag). Han sover då som oftast 30 minuter. Det är ju tydligt att han får för lite sömn, men det känns så hjärtskärande att köra femminutersmetoden dagtid och undrar om vi ska ändra till er metod.
- Hur gör jag då med buffning och läggning?
- Kan man vänta med att köra senare uppvak tills vi har flyttat och han fått ett eget rum?
- Är det verkligen så att han ÄR trött? han stupar ju i säng på kvällen, men på dagen är han glad och man märker egentligen inte några tecken att han störs av att sova så lite.
Han sover inte längre om han ligger i vagnen och vi är ute på promenad. Däremot kan han ibland sova mer i bilen, ibland mindre..
Det blev långt mail det här, men är tacksam för svar..
7.5 månader sover totalt 11.5 h/dygn
-
frk Carlsson
Re: 7.5 månader sover totalt 11.5 h/dygn
Hej Jarl, och varmt välkommen hit!
Vi råder alla här som inte läst "Internationella hela natten" avAnna Wahlgren, att göra det först.Detta för att skapa sig en uppfattning om vad SHN är för ngt (det är till skillnad från 5 mm MER än "en metod" - det är ett sätt att leva på
). När du/ni plöjer den så kommer det oxå stå klart hur man gör med buffning, tidiga morgnar etc. Men först måste man ha "bakgrunden" och grundinställningen inpräntad
"Utan bakpulver, ingen sockerkaka"
Barnet ska sova i eget rum under kurens 11 dygn. Efter det kan man flytta in i samma sovrum igen och då ser man till att spjälsängen skärmas av så att barnet inte kan se en.Många som inte har mer än 2 rum flyttar ut i vardagsrummet under den här tiden så om ni verkligen vill kunna hjälpa er son så lär ni oxå få köra på det
, om det inte är så att ni har nån klädkammare eller så som ni kan inreda som sovrum åt honom? (Min systers dotter sov inne i deras klädkammare, och så bytte de ut dörren mot ett draperi - ljud stör inte däremot synintryck och ljus).
Ni verkar ju ha en någotsånär bra "grundrytm" på dagar och nätter som det är nu, och det är klart att ni inte ska ge er förrän allt sitter som det ska och sonen får det han berkligen behöver;
ett till sovpass på fm, samt få bukt med de där tidiga morgnarna är väl det ni behöver slipa på.Och nappen ska väck! Hur funkar det med maten? 5 mål mat/dag är att rekommendera, och då snackar vi "riktig" mat - gröt, välling och puréer så det står härliga till
Men som sagt - börja med att läsa SHN-boken. Sen finns vi här för att peppa och stötta på vägen! :thumbsup:
/Sanna
Visst är det så att 5 mm är en hjärtskärande metod. Fint att ni önskar ge er son lugnet och säkerheten som krävs för att kunna sova 12 tim sammanhängande/natt samt de lurar som krävs på dagen. I hans fall, faktiskt, 3 st á 45 min-1.5 tim-45 min. Så visst är det som du skriver - att han får för lite sömnJarl skrev:Det är ju tydligt att han får för lite sömn, men det känns så hjärtskärande att köra femminutersmetoden dagtid och undrar om vi ska ändra till er metod.
Vi råder alla här som inte läst "Internationella hela natten" avAnna Wahlgren, att göra det först.Detta för att skapa sig en uppfattning om vad SHN är för ngt (det är till skillnad från 5 mm MER än "en metod" - det är ett sätt att leva på
Barnet ska sova i eget rum under kurens 11 dygn. Efter det kan man flytta in i samma sovrum igen och då ser man till att spjälsängen skärmas av så att barnet inte kan se en.Många som inte har mer än 2 rum flyttar ut i vardagsrummet under den här tiden så om ni verkligen vill kunna hjälpa er son så lär ni oxå få köra på det
Ni verkar ju ha en någotsånär bra "grundrytm" på dagar och nätter som det är nu, och det är klart att ni inte ska ge er förrän allt sitter som det ska och sonen får det han berkligen behöver;
Men som sagt - börja med att läsa SHN-boken. Sen finns vi här för att peppa och stötta på vägen! :thumbsup:
/Sanna
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Tack, frk carlsson
Ur Internationella Sova hela natten (kap. "Varför fungerar Sova hela natten-kuren?"):
Men får de inte sin goda sömn, orkar de inte njuta av sin imperativa livslust långa stunder i taget. De blir gnälliga, klängiga och oroliga. Men de ler ändå, så fort man lockar dem till det. Det är själva livslusten som ler, och den är tappert oförtruten.
Det är lätt då att som vuxen dra den felaktiga slutsatsen att allt är i sin ordning, så länge den lilla verkar glad som mentalt grundtillstånd. Det är lätt då att bortse från den bleka hyn, skuggorna under ögonen, den klängiga gnälligheten och den pockande oron, så länge barnet ökar i vikt och dessutom kan lockas att dra på mun.
Det mentala grundtillståndet – livsglädjen – finns medfött hos alla barn. Det är ett faktum som inte ger oss frisedel att bortse från små barns stora sömnbehov.*
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Stort tack för svar och goda råd! Som vi bor nu blir det svårt, vi får vänta med att köra metoden (eller skapa ett nytt sätt att leva, som ni säger..) tills vi flyttar - men då får jag ju längre tid på mig att lusläsa boken. Jag har nästan läst klart den och förstår bakgrund och vad den går ut på i stora drag, så kvar är att pränta in detaljerna.
Kan bara nämna att jag har slutat amma. Min son har legat under på viktkurvan så jag har under någon månads tid försökt att ge honom så mycket mat som möjligt. Han får MINST fem mål+ kvällsvällning om dagen, så jag tror inte att hungern är ett problem. Jag är egentligen också medveten om att han ÄR trött, han sover ju ungefär som en vuxen (i alla fall som en tonåring) och borde rimligtvis behöva mer sömn. Han sover alltid utan napp på natten, eftersom jag anade att han blev ledsen och sur när han vaknade och märkte att nappen inte var tillgänglig. På mornarna och dagarna ser det dock annolunda ut, så vi får helt enkelt sluta med det.
Jag återkommer när vi kör igång och ser fram emot pepp
Tack igen för svar!
Kan bara nämna att jag har slutat amma. Min son har legat under på viktkurvan så jag har under någon månads tid försökt att ge honom så mycket mat som möjligt. Han får MINST fem mål+ kvällsvällning om dagen, så jag tror inte att hungern är ett problem. Jag är egentligen också medveten om att han ÄR trött, han sover ju ungefär som en vuxen (i alla fall som en tonåring) och borde rimligtvis behöva mer sömn. Han sover alltid utan napp på natten, eftersom jag anade att han blev ledsen och sur när han vaknade och märkte att nappen inte var tillgänglig. På mornarna och dagarna ser det dock annolunda ut, så vi får helt enkelt sluta med det.
Jag återkommer när vi kör igång och ser fram emot pepp
Tack igen för svar!
Hej,
Låter bra! Det är bara att du tar upp denna tråd igen när du känner dig redo för en kur så guidar vi dig genom arbetet!!
Låter bra! Det är bara att du tar upp denna tråd igen när du känner dig redo för en kur så guidar vi dig genom arbetet!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .