Här ska kuras!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lykke

Här ska kuras!

Inlägg av Lykke »

Håller på för fullt att läsa SHN boken, om och om och om igen.
Har en underbar, för det mesta, dotter på snart 6 mån som är helt ovetande om mammas planer, hon ska kuras! Lykke är vårt första barn och som säkert som många andra har vi missriktat vår välvilja och det har resulterat i jobbiga nattningar med vaggning i famnen tills vi tror hon somnat, när vi lägger henne i sängen blir hon såklart klarvaken. Lyckas hon ändå somna vaknar hon efter 45 min, nattas om, vaknar efter 30 min, nattas om sen vaknar hon varje 10 min. Till slut ger vi upp och jag får lägga mig i sängen och hon får tutta sig till sömns, sen är jag hennes napp resten av natten. Nu får det vara slut med det, är trött på att ha ont i ryggen och armar efter allt bärande och vara irriterad över att alltid få sova när hon ska, ingen egentid här inte och tid till frugan är bara att glömma, ja vi är två mammor!

Är följande schema bra för en 6 1/2 mån, hon kommer vara det när vi börjar:
Sova natt: 20.00-08.00
Äta: 08.00
Sova: 10.00-10.45
Äta: 11.00
Sova: 13.00-14.30
Äta: 15.00
Sova: 17.00-17.45
Äta 18.30
Bad, skoj, nattslurk: 19.00-20.00

Sammanlagd sömn 15 h.

Kan man köra samma teknik på dagarna i början när de ska sova? dvs buffa och ramsa? Hon får sova i sin spjälsäng även då så vagning är inget alt, har ingen passande vagn för det.

Tack för en underbar sida, jag känner hopp!
Lykke 110515
hottitotta

Re: Här ska kuras!

Inlägg av hottitotta »

Hej och välkomna :heart:

Nu ska vargarna i sängen bort och ni alla ska få sova sååå skönt :D

Om vi börjar med schemat

Sova natt: 20.00-08.00
Äta: 08.00
Sova: 10.00-10.45
Äta: 11.00
Äta 18.30
Bad, skoj, nattslurk: 19.00-20.00

Jag tycker det ser bra ut. Däremot hade jag flyttat fram lunchen till 11.30. Då blir det 3,5h mellan varje mål så hon får upp aptiten ordentligt imellan samt att det inte blir så länge mellan lunchen och middagsvilan. Annars ser det kanonbra ut :)

Ordentligt mörkt i rummet och ett riktigt långt gott skratt innan nattning så blir allt enklare :)

Första natten OCH dagen är det buffning som gäller tills liten är nöjd då ramsar man ut. Ha siktet inställt på dörren och stanna inte till eller vänd er om ifall hon börjar låta direkt. Ut och ramsa färdigt utanför. Avvakta. Tystnar hon så ge en bekräftelseramsa. Låter hon mer så in och buffa tills hon är lugn igen sen ramsa ut. Samma sak hela natten och första dagen. Andra natten ska man bara buffa om det verkligen behövs. Nu ska nämligen ramsan ta över. När ni lagt henne tillrätta så kan ni ge ett par buff för att ge besked men fastna inte utan ut med ramsan direkt. Har hon nu 100 frågor så ska ni ha 101 svar :mrgreen: Ramsa, avvakta, ramsa eller bekräfta beroende på hur lillan svarar.

Åså läs, läs, läs :)
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
Lykke

Inlägg av Lykke »

Tack för svaret!
Precis efter inlägget gick jag faktiskt och ändrade på min mat och sovtavla så lunchen blir 11.30.
Läser igenom massa trådar här och blir så imponerad över allt stöd och alla råd ni ger, vilka hängivna människor ni är. Lite ömtålig som man är nu så kan jag inte hålla tillbaka tårarna, japp, läser inlägg och gråter. Tror det beror på att jag ser en utväg fr denna onda cirkel, kan andra så borde jag också kunna, jag blir så otroligt laddad!

Är det ok sen att efter de 4 första nätterna och sedan uppföljningsveckan att sova i samma rum som lillan? Har inte möjlighet att ge henne eget rum just nu?

Känner mig redan piggare, hjälper att ladda och visualisera resultatet!
Tack igen
Lykke 110515
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen säger även jag. :lol:

Vet du, vi alla har varit i din sits en gång i tiden. Det finns verkligen en väg ut. Hela familjen kommer att blomstra, bara man arbetar lite först. :wink:

Använd den känslan och omvandla den till j*vlar anamma och attityd, så finns det ett gång med forumister till hjälp!

Det är helt ok att sedan sova i samma rum.
Lycka till!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

:thumbsup: :heart: Härligt då har du börjat få lite energi till kurningen :) Bara genom att se ljuset i tunneln så får man mer krafter!

Ja, ibland hjälper det att bara skriva här inne så kommer man på svaren själv =P~

Japp, ni ska sen kunna sova tillsammans i ert rum. Men under själva kurningen och uppföljningsveckan är det bra om hon får ett eget. Ni kanske kan sova i vardagsrummet? Vi la våran son i tvättstugan :roll: När ni sen flyttar tillsammans igen så tänk på att skärma av lillans säng bara så hon inte får en massa synintryck från er :)
Emma 2008-04-02
Lykke

Inlägg av Lykke »

Nu är datumet spikat, den 20.e drar vi igång! Jag måste erkänna att jag redan nu är nervös, men tills dagen D ska den känslan bytas ut mot säkerhet, beslutsamhet och 'nu jäklar' attityd. Känner mig fortfarande osäker att jag ska klara av det, ska jag lyckas få min älskling att sova en hel natt? ska jag klara av att stå emot hennes ledsna och arga gråt? Mitt mantra kommer vara att detta är för hennes skull, jag gör henne en tjänst.

Tycker ni det är bäst att fokusera på nätterna först och låta dagslurarna bli lite som de blir eller kör man all in? Hon sover alltid nästan exakt 45 min på dagarna, en lur på dagen ska vara 1 1/2 h, vad gör man om hon vaknar efter redan 45 min? försöker få att somna om?

JAG SKA KURA! Känner mig lättad och förväntansfull nu när beslutet är taget.
Lykke 110515
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Attityden på plats! 8)

All in är det som gäller!! Läs och läs och läs så du är väl förberedd. Vaknar man efter 45 minuter, så får man hjälp att komma till ro och somna om! I lathunden står hela kuren beskriven, dygn för dygn!
ska jag klara av att stå emot hennes ledsna och arga gråt? Mitt mantra kommer vara att detta är för hennes skull, jag gör henne en tjänst.
Arg får man vara men inte ledsen! Du lär dig höra skillnaden på gråten snart.

Läs, läs, läs- anteckna och stryk under i boken (jag antar att du har köpt den :wink: )! Sen finns vi här för dig om det dyker upp frågor på vägen!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Lykke

Inlägg av Lykke »

Sitter och läser boken och blir så otroligt imponerad och peppad av de berättelserna som finns med där. Kom dock på en fråga: dagarna man kurar ska vara lugna, första dagen ska man ta det lugnt hemma då också? Alltså på dagen innan man kurar för första gången på den kvällen? Vi har nämligen en match inplanerad att se på. Ska det vara lugnt börjar jag bara dagen efter helt enkelt.

Vi har börjat följa schemat redan nu, alltså mattider och sovtider under dagen, det är väl ok va? och redan nu andra kvällen vaknar hon inte alls lika ofta som innan, vilket var efter 45 min, sen 30 min sen ännu oftare. Jo kom på en fråga till, inget med kuren att göra men ni kanske kan svara ändå: hon sparkar alltid av sig täcket, ska man ta det som att hon inte vill/behöver ha det? Hon brukar annars svettas otroligt mycket och vaknar ofta i en pöl av svett där huvudet legat. Hon sover i en body el kortärmad och byxad pyjamas.

Det var nog allt för nu! Dags att sova.
Lykke 110515
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen! :lol:

Om jag fattar dig rätt så är fotbollsmatchen på dagen- och samma kväll startar ni kurningen? Alltså, visst kan ni gå på den, det är ju innan kurningen- där man vänder steken rätt. Sedan när kurningen satt igång, så är jag en väldigt konservativ och tråkig människa. :wink:. Skämt och sido, men det är viktigt med lugn och ro kring barnet när man satt igång med hela den härliga SHN-processen. :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Lykke

Inlägg av Lykke »

Tack för svaret! Precis, var på dagen samma dag som matchen var. Sen när jag är igång lovar jag att ta det lugnt, det har vi tänkt.
Kom på en liten fråga till;) Använder ni kudde till barnet? Min lilla tjej har en tendens att kräkas när hon ligger på mage, oavsett om hon åt för en timma sedan eller mer nyligen. Undrar lite vad man gör om det händer när hon ska sova och ligger i sängen?
Lykke 110515
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Vi har ingen kudde. Izak är oxå en liten spya :roll: Jag byter lakan nästan varje dag i sängen beroende på hur mycket han har spytt. Det går även att ta ett större lakan och vika trippelt längst upp så viker man bara fram en ren sida så behöver man inte byta lika ofta. Det är ju inga vuxenspyor direkt...

När det gäller täcket så sparkar hon av sig det för att det är för varmt. Vill hon ha det på sig så har hon det :D
Emma 2008-04-02
Lykke

Inlägg av Lykke »

Tror jag ska ändra schemat något men får inte riktigt till det. Funderar på 2 frukostar så att säga, amning när hon precis vaknat och gröt 1 h senare. Är det en bra ide eller ska man ge gröt så fort de vaknar?
Tänkte mig något liknande:

Sova natt: 19.30-07.30
Amma: 07.30
Äta, gröt: 08.30
Sova: 09.30-10.15
Äta lunch: 11.30
Äta: 18.00
Bad, bus, nattslurk: 18.30-19.30

Vad tror ni om det?
Ska skynda att läsa lite mer i boken nu innan lillan vaknar... och där vaknade hon! Lägligt som vanligt!
Lykke 110515
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Det blir väl jätte mysigt att börja dagen med en amningsstund. Tror du att hon inte blir mätt efter amningen så kan du följa upp med en flaska välling eller ersättning direkt efter att amningen är avslutad. Du skulle exempelvis kunna fixa vällingen och ställa den bredvid amningsplatsen så att du enkelt bara kan följa upp med flaskan när du ammat klart. Snabbt och smidigt och kladdfritt :D

Du kan även göra som så att du ammar kl 7,30 och sen följer upp med gröt eller välling kl 8:30 som du har satt på ditt schema. Välling och gröt är same same med den stora skillnaden att barnet kan ligga skönt tillbakalutad och man kan gosa i soffan när man ger välling medan gröten är mer att sitta vid bordet och äta riktig måltid.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lykke

Inlägg av Lykke »

Jag önskar att hon tog flaskan så vi kunde ge välling men hon vägrar ta den sedan vi gick fr ersättning till välling även om jag tyckte att jag gjorde en fin övergång med väldigt utspädd välling i början. kanske ska prova m ersättning igen?
Lykke 110515
Nat

Inlägg av Nat »

tycker det låter som en väldigt bra idé, sen finns det även mängder med vällingsorter samt möjligheten att göra den olika tjock. Testa en väldigt vattning variant i början kan oxå vara en idé. Köp hem lite olika sorter eller be vällingbolagen om lite smakprover, ibland kan man även få smakportioner på matvarubutiker.

Sen är det absolut inte ett måste med välling heller, gröt funkar såklart oxå jätte bra. Men som trött förälder kan det vara väldigt skönt att kunna ligga kvar en stund extra i sängen och gosa med sin bäbis samtidigt som denne blir mätt och är nöjd. Personligen älskar jag vällingstunderna då sonen ligger alldeles still i min famn och jag får möjlighet att gosa lite med honom utan att han bara springer ifrån mig 8)
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"