Läggningarna har blivit hemska!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
litentuva

Läggningarna har blivit hemska!!

Inlägg av litentuva »

Hej,

Vår lilla dotter är 7 månader och 2 veckor. Vi började kura förra fredagen den 28/10.
Hittills har det gått enligt boken (fått låna en bok utgiven 2004) och hon har somnat efter lite buffande och hennes uppvak om nätterna har blivit färre och tystare allt eftersom veckan gått. Inatt t.ex. ramsade vi en gång vid kl 2, sen fick alla sova hela natten. Fantastiskt!

En sak har dock börjat gå sämre, de tre senaste kvällarna har hennes läggning blivit hemsk. Hon har fått busa och fått skratta innan gonattet i vanlig ordning och vi sätter igång läggningen, på mage, lite buffning och solfjäder.
Hon börjar med att gnälla, som vanligt, och lugnar ner sig efter några minuter, precis när man tror att hon är på väg att somna, jag eller min fru är på väg ut ur rummet eller har precis kommit ut och lämnat henne med en sista ramsa så går hon igång.
Hon börjar gnälla lite mer, vi svarar med ramsan när hon höjer rösten, hon höjer ännu mer, vi går in, börjar med solfjädern, hon ökar, vi buffar, hon ökar ännu mer, och mer, och mer. Nu är hon uppe långt mer i varv än vid starten och ofta skriker hon hysteriskt. Japp, hysteriskt, hostar ofta då hennes skrik spricker upp av att det är maxat och kräkning bara en hårsmån bort.
Ingen mån av buffning eller solfjäder eller ramsande tar ner henne överhuvudtaget. Det känns som det är slumpen som avgör när hon plötsligt tar en paus i skriket och då låter vårt lugnande av henne ta effekt.

I förrgår tog det ca 20 minuter, igår 25-30 minuter. Idag efter 1,5 timmes skrik så "la sig" min fru ner över henne för att komma nära och försöka få henne lugn. Det lyckades, hon sover nu.

Vad är det här!? Vi vet inte att vi ändrat någonting i vår läggning eller metoderna. Har vi missat något? Hur ska vi tänka och/eller agera?

Tack på förhand.

// Pappa T och mamma N
Anna09

Re: Läggningarna har blivit hemska!!

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Köp Barnaboken och läs om 8 månadesångesten - det är med all säkerhet den som spökar - då MÅSTE man fråga om saker igen. För då förstår man för första gången att man är en egen individ, skild från sina föräldrar - kan vara nog så läskigt. :shock:

Vår dotter ifrågasatte STORT alla moment i vårt schema, läggning, mat, social delaktighet, bad, utevistelse mm. Men vi gjorde allt som vi alltid gjort och då fick hon de svar hon var ute efter - att världen inte ändrats bara för att hennes inre var kaos. Är du med?

Så svaren skall vara desamma - inte bekräfta de nya frågorna som kommit.

Läs om ångesten här på forumet under Favoriter på Späda och Små.

:wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Trollsa

Inlägg av Trollsa »

Hej!

Jag håller också på att kura och känner igen mig i er situation. Jag läste om boken igen och igen och igen ...

Till slut kom jag fram till att jag "överarbetat" det hela. Efter de första nätterna ska man nog passa sig för att buffa/solfjädra.

Jag bestämde mig för att backa några steg och ge min dotter förtroendet att somna själv. Och vips blev det så mycket bättre. Mitt tips är alltså - skratta och ha kul och lägg tillrätta med beskedet (armar upp osv). Ut direkt med ramsa x 4 och låt plutten vara. Punkt.

Håll ut i det längsta. Och känner ni att ni verkligen måste göra något. Säg ramsan en gång till.

Läs kapitlet om Säkerheten. Det trillar ständigt ner nya poletter hos mig när jag läser.

Lycka till!

// Charlotta
Storebror - augusti 2005 - kurad april 2006
Mellanbror - februari 2008 - kurad juli 2008
Lillasyster - juni 2011 - kurad okt/nov 2011
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Jag tror också att det är för mycket helt enkelt, precis som Charlotta säger. Ni behöver backa lite med verktygen. Lägg henne tillrätta, på med täcket och ramsa ut. Ingen solfjäder och inget buffande. Svara sen med ramsa om hon skulle fråga. När ni känner för att gå in och solfjädra, ramsa istället. Gör ordentligt husljud utanför så hon hör att ni är där om hon inte tystnar. Diska, töm diskmaskinen, spola i toaletten, sätt på duschen, dammsug, spela Mozart... alla husljud är tillåtna :)

Och läs boken även nu under själva kurningen. Framförallt Lugnet, säkerheten och njutningen s. 45 och framåt i internationella SHN. Även safarin kan vara bra att läsa igen :)

Skickar över lite nypåfyllning av attityd till er så in å skjut lite vargar nu 8) :heart:
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Såg nu att ni hade boken från 2004. Tror inte att det är den nyaste. Gå ner en sväng till biblioteket och se om de har den internationella där så blir det nog lite lättare för er :)
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
litentuva

Inlägg av litentuva »

Hej alla!

Tack för era uppmuntrande ord!
Jag köpte den nya boken idag för att se vad de nya kapitlen handlade om.
Ikväll körde vi läggningen med säkerhet och lugn, det gick avsevärt mycket bättre än igår. Fortfarande närmare 20 minuter men utan hysteri och hon fick mer spelrum.

Vi började med att lägga henne till rätta och lugna henne med solfjäder efter att on kommit ner litegrann så ut med ramsa. Det blev en dialog i dörröppningen och efter några minuter gick hon upp i varv igen. in, lägga tillrätta, snabb solfjäder, ut, ramsa. Dialog i dörren.
Sista gången kändes det som hon var på väg att ladda för en riktig skrik-session, hon började gå upp på alla fyra (händer och fötter) extra frenetiskt också. Då gick jag in och bestämt la henne tillrätta några gånger tills hon slutade försöka ställa sig på alla fyra. Händerna över ryggen och bar lätt lätt buffning tills skriket backade av ifrån hysteri till normalt "gnäll".
Därefter var det kort transportsträcka till John Blund.

Kändes härligt!

Vi ska fortsätta att turas om så att den som känner sig piggast och mest självsäker för dagen får gå in och lägga, med säkerhet. :)

Tack för peppet, det hjälper!

// Pappa T och Mamma N
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Vi började med att lägga henne till rätta och lugna henne med solfjäder efter att on kommit ner litegrann så ut med ramsa. Det blev en dialog i dörröppningen och efter några minuter gick hon upp i varv igen. in, lägga tillrätta, snabb solfjäder, ut, ramsa. Dialog i dörren.
Sista gången kändes det som hon var på väg att ladda för en riktig skrik-session, hon började gå upp på alla fyra (händer och fötter) extra frenetiskt också. Då gick jag in och bestämt la henne tillrätta några gånger tills hon slutade försöka ställa sig på alla fyra. Händerna över ryggen och bar lätt lätt buffning tills skriket backade av ifrån hysteri till normalt "gnäll".
Därefter var det kort transportsträcka till John Blund.
Ingen mer trafik och diskuterande efter läggningen! ni stör henne! [-X Om hon vill protestera, stå på alla fyra osv. en stund så låt henne göra det, gå bort från dörren och låt henne vara, gör något SUPERVIKTIGT! :wink: Hon behöver inte bli tyst direkt på stubben när ni lagt henne, vem bökar inte runt i sängen ett tag innan man somnar?

När du säger att ni har dialog i dörröppningen ser jag detta senario framför mig :wink:

Ni:godnatt godnatt osv
Dottern: jag måste bara lägga mig till rätta...
Ni: godnatt godnatt...
Dottern: JAG vet men jag försöker ju!
Ni: godnatt godnatt
Dottern:JAAAA men sluta stör mig då! :evil: :evil:

osv

Här har jag lite lästips till er i NYA boken! :D Under frågor och svar sidorna 180-182! Läs föresten hela nya boken i stället för att diskutera med dottern i dörröppningen. :wink:

kram jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"