Och ändå sover de på rygg...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Bellan

Re: Och ändå sover de på rygg...

Inlägg av Bellan »

Tack Bibbi1980 för förklaringen.

En följdfråga. Som jag har förstått det har spädbarn oregelbunden andning och att det kan vara en av anledningarna till PSD. Vad är skillnaderna/likheterna mellan hjärtstopp och andningsuppehållen som spädbarn har? Jag förstår att det inte går att förklaras vad PSD är eftersom man inte vet det men jag försöker hitta länken (om det finns någon) mellan Agonal andning och spädbarns oregelbundna andning :oops: Eller är jag ute och cyklar helt med den frågan?
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Brandlarm och bilbälte räddar inte alla liv men de räddar, så varför skulle man inte vilja öka sina chanser om man nu kan det?

Så MER andningslarm säger jag! Det räddar liv, detta är dokumenterat!
Håller med dig helt TorsMamma, varför inte öka chansen om man nu har vetskapen om hur man kan göra det :thumbsup:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
bibbi1981

Inlägg av bibbi1981 »

TorsMamma skrev:Hej tack för en nyanserad debatt! :D

jag vill bara tillägga att i en studie i Ungern så hade man 8000 barn med andningslarm och inte ett enda barn dog av PSD då dock så räddades flera av olika orsaker.

Jag har också erfarenhet av flera barn som blivit räddade tack vare andningslarmet. Så för mig finns ingen som helst diskussion. Det är klart man har andningslarm lika självklart som man har brandlarm. Man VET att dessa räddar och KAN rädda liv. Inte har man brandlarm för att vara en "trygg förälder"? eller för att känna sig trygg? Brandlarm och bilbälte räddar inte alla liv men de räddar, så varför skulle man inte vilja öka sina chanser om man nu kan det?

Här kommer AWs krönika från den Ungerska undersökningen. :wink:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dningslarm
Jag vänder mig absolut inte emot andningslarmen i sig, utan att man kanske invaggar sig i en falsk trygghet. Att man tänker att det är ok att röka inne tex, "jag har ju andningslarm". Eller lägger bebisen att sova på mage "jag har ju andninglarm".

Eller som i krönikan torsmamma länkade till, där bebisen hade fastnat med huvudet mellan spjälorna. Visst, tur att hon hade andningslarm, men bättre att hon lagt de pengarna på en säker spjälsäng med rätt spjälavstånd istället.

Jag reagerar på många konstigheter i artikeln, tex:

En natt - barnet var två månader gammalt - slog BS-monitorn larm. Barnet, som dittills hade utvecklats stabilt, återfanns medvetslöst i sin säng, blekt och utan att andas. Föräldrarna agerade i enlighet med vad de hade lärt sig under vår förberedelsekurs. Ambulansen förde barnet, som redan hade börjat andas spontant men befann sig i ett kraftlöst tillstånd, till sjukhuset. Följande dag visade EEG-undersökningen på vissa förändringar (som försvann några dagar senare). Under sjukhusvistelsen uppdagades ’desaturation with bradycardy’ vid två tillfällen.

Diagnosen var SIDS.

Detta låter ju precis som ett Epilepsianfall? Slappt, blekt barn som inte andas (iallafall inte märkbart). Barnet börjar andas spontant men är trött och taget. EEG förändringar syns efteråt. (hade ju varit intressant att veta vilken typ av förändring?)
Intressant också att diagnosen (!) var SIDS, då definitionen av detta är :
"Plötslig död under spädbarnsåret som inte kan förklaras efter genomgång av klinik, omständigheterna vid dödsfallet och obduktion." (Stavanger 1995).
Barnet överlevde ju, alltså var det INTE SIDS.

Det verkar inte heller som att studien har tagit hänsyn till alla faktorer som man vet påverkar incidensen av plötslig spädbarnsdöd, tex: ålder, kön, socioekonomiska förhållanden, moderns ålder, rökning, födelsevikt osv. Man kan ju tänka sig att de som är mest benägna att skaffa ett andningslarm är de som är pålästa samt har lite bätttre ekonomi, dvs just de som redan från början har en något mindre risk för PSD.

De platser i VÄRLDEN som har minst antal fall med PSD är Asien, Nederländerna, Sverige och Finland. Det finns många studier, från hela världen som visar att de åtgärder som minskar förekomsten av PSD allra mest är rökstopp samt att sova på rygg.
Om andningslarm gör att föräldrar avstår från dessa enkla åtgärder bara för att de andningslarm, då tror jag tyvärr inte att andningslarm räddar liv. Och, kanske än värre. Om man propagerar för magläge för att få barnet att sova bättre så kommer MÅNGA föräldrar att lägga sina barn på mage. Några kommer att fundera, läsa på och skaffa andningslarm. De flesta kommer bara lägga sina barn på mage, och inte fundera mer över det hela.

Rekommendationen om ryggläge räddar liv, mycket för att det är så LÄTT att följa. Oavsett om man är påläst eller ej, eller egentligen tror att det gör en skillnad. Det kostar inget. En rekommendation om ett dyrt andningslarm kommer inte att rädda liv helt enkelt eftersom många kommer ignorera den.
bibbi1981

Inlägg av bibbi1981 »

Bellan skrev:Tack Bibbi1980 för förklaringen.

En följdfråga. Som jag har förstått det har spädbarn oregelbunden andning och att det kan vara en av anledningarna till PSD. Vad är skillnaderna/likheterna mellan hjärtstopp och andningsuppehållen som spädbarn har? Jag förstår att det inte går att förklaras vad PSD är eftersom man inte vet det men jag försöker hitta länken (om det finns någon) mellan Agonal andning och spädbarns oregelbundna andning :oops: Eller är jag ute och cyklar helt med den frågan?
/Bellan
Spädbarn har oregelbunden andning, det är riktigt. Men man tror mer och mer att det inte är den främsta orsaken till PSD.
citerar B.Alm:

Vad som är det slutliga händelseförloppet vid SIDS är ännu ej klarlagt.
Under de sista tre decennierna har den viktigaste hypotesen varit störningar i andningen, men sedan flera undersökningar visar att bradykardi föregått andningsstörningen har denna ifrågasatts, och med den även bruket av apnémonitorer.

Bradykardi: långsam hjärtrytm
apnémonitorer: tex andningslarm

Det kan alltså vara så att PSD börjar med oregelbunden och långsam hjärtrytm, vilket övergår till hjärtstillestånd. Vid hjärtstillestånd kan agonal andning förekomma. Man kan då anta att agonal andning kan förekomma även vid PSD.
bibbi1981

Inlägg av bibbi1981 »

Bellan skrev:
Brandlarm och bilbälte räddar inte alla liv men de räddar, så varför skulle man inte vilja öka sina chanser om man nu kan det?

Håller med dig helt TorsMamma, varför inte öka chansen om man nu har vetskapen om hur man kan göra det :thumbsup:
/Bellan
Måste bara tillägga att det finns MÅNGA studier, över hela världen, som visar att Ryggläge för spädbarn vid sömn räddar liv.
Så varför lägga barn på mage?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

bibbi1981 skrev:
Bellan skrev:

/Bellan
Måste bara tillägga att det finns MÅNGA studier, över hela världen, som visar att Ryggläge för spädbarn vid sömn räddar liv.
Så varför lägga barn på mage?
Hej, svaret är enkelt.

"På mage sömn" sker så mycket mer än djupsömn. Motorisk utveckling. Mera regelbunden andning då andningen är lättare och mindre ansträngd på mage. osv... LIstan över fördelar med magläget är LÅNG anser jag. Och därmed kanske värd den "riskfaktor" som det medför. Men som ett andningslarm kan underlätta, helt klart.

När man lägger barn på rygg så har man ofta problem med det som kallas "fallreflex" och det är när barnen ligger på rygg och sprattlar, tappar ut armarna och vaknar. Djupsömnen är mycket mindre och man sover ytligare. Därmed sämre sömn. Och jo, om man inte sover alls så är ju risken för PSD mycket lägre, det håller jag med om. Men att sova som skit, ytligt och ingen djupsömn är också en tortyr metod det känner många av oss till. Så genom att lägga barnet på mage så ökar chanserna till bättre utveckling, både mentalt och fysiskt, för att inte tala om humör och andra viktiga faktorer.

Men, det många då får till råd för att råda "bot" på att barnen inte sover på rygg, i egen säng, i kallt rum, utan rökare, med god inkomst osv.... är:

:arrow: Linda barnet (ökar också PSD)
:arrow: Samsova (ökar också PSD) Men då hävdar många att man kan samsova "säkert" japp detta går med ett sånt här larm om man vill anser jag. http://www.andningslarm.se/innehall/and ... s_coz1.php
Men man tappar ju då hela principen med att sova tätt, nära och kanske på "sidan" vilket ju är det som de fakto händer.
:arrow: Låta barnet sova i babyskydd (belastar ryggen)
Ja råden är oändliga, ändå sover inte barnen, för om de gjorde det skulle metoder som SHN inte behövas anser jag.

Så om ryggläge var så bra som det påstås skulle ju allt vara frid och fröjd, men så är det ju inte. Då måste vi ju titta tillbaka och se vad vi gjorde "fel" och kanske försöka göra bättre. Det anser jag att man gör och att man förhoppningsvis kommer och ha bättre och bättre andningslarm med tiden också.

Och så lite fler krönikor efter som ni gillar dem. :wink:

Annas tolkning av PSD
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... -sanningen

Lögn herr professorn
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... -professor

Tillbaks på mage
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... onika-2007

Och nu till min lista över varför ryggläget är så förödande (dock inte dödligt... nästan)

:arrow: Barn som sover på rygg vill sällan ligga på mage om dagen för att öva motorik, nacke och syn

:arrow: Om en nyfödd ligger på rygg och kräks, kan de faktiskt kvävas i sina egna spyor. (har sett detta hända en mamma men hon hann i tid)

:arrow: sömnen är ytlig och dålig. Dålig sömn är = tortyr

:arrow: Senare motorisk utveckling om överhuvudtaget barnet ålar, som är oumbärligt (se krönika tillbaka på mage) (har mött flera av dessa med och fått rehabilitera på flera sätt)

:arrow: Sned skalle (vilket drabbar många) i vissa fall så svårt att man måste använda korrigerande hjälm eller gå på sjukgymnastik

:arrow: Försenad mental uveckling, då barnet är så pass trött att det inte orkar hänga med. (har mött flera såna)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege

Inlägg av Hege »

Lotta O skrev:Min stora pojke sov på mage nästan från början, med larm. Jag kände aldrig någon större osäkerhet inför magläget. När lillkillen kom förra året och då var väldigt sjuk (akut kejsarsnitt, han fick ligga på neonatal i en månad med syrgas, matsond och diverse mediciner) hade han hela tiden en liten grej på foten som mätte syresättningen. När klämman och slangarna på magen var borttagna efter någon vecka eller så, började jag lägga honom på mage (vilket personalen inte alls hade några synpunkter på) och märkte då något rätt intressant. När han låg på rygg hade han högre puls och syresatte sig sämre - medan det omvända hände så fort jag vände honom på mage. Han syresatte sig bättre och pulsen gick ner något. Jag begriper ju att man inte kan dra några generella slutsatser av just detta enda fall som jag själv sett, men efter det kände jag mig helt övertygad om att det åtminstone för honom var klart bättre att få sova på mage.
Hjärnan tar det oxygenen (syret) som kommer, och fördelar det där det behövs bäst. Kommer det lite oxygen, fördelas den där det behövs för att individen ska överleva. Hjärnan skickar inte iväg oxygen till talcentret, om resten av hjärnan håller på att gå under av oxygenbrist.

Det var tydligt hemma hos oss i fyra år. Vi hade en blek, trett, håglös, språklös liten tjej, som alltid var sval om händer och fötter. Ingen läkare reagerte, ingen reaktion kom från BVC.
Vid IAHP (Institute for the Achievement of Human Potential, där vi hämtade hjälp för vår dotter) konstaterades att ungen hade kronisk syrebrist. "Ser ni inte, hon andas ju inte bara grunt, men med öppen mun hela tiden. Det är hjärnans sätt att agera, desperat, för att få mer syre." Och IAHP ordinerade syresättingsprogram (lång historia, särskilld intresserade får PM'a mig om de vill höra mer) som lot dottern ändra hela sitt sätt att andas på. Hon började ändas djupt, istället för grunt.
Resultaten kom på några dagar. Rosa färg på hyn, vakenhet, varma händer och fötter, andning med stängd mun och SPRÅK. Språket var nog det som ändrades tydligast. Ungen började tala i meningar. Inom loppet av en vecka. När hon var fyra år. Jeg blev skrämd av hur mycket elände kronisk syrebrist kunde leda till.

Svag syresättning är allvarligt! Om det du har observerat är riktig och allmengilltig, och inte bara något som gäller din son, så kan jeg inte förstå varför det inte kommer tydligare fram i debatten om hur barn ska sova.
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej bibbi1981 :D
bibbi1981 skrev:Jag vänder mig absolut inte emot andningslarmen i sig, utan att man kanske invaggar sig i en falsk trygghet. Att man tänker att det är ok att röka inne tex, "jag har ju andningslarm". Eller lägger bebisen att sova på mage "jag har ju andninglarm".
Jag vill bara flika in en liten sak, så vi är säkra på att vi verkligen pratar om samma sak :D Jag, och de allra flesta här inne skulle jag tro, skulle INTE lägga bebisar på mage om jag trodde att det höjde risken för PSD. Det handlar helt enkelt om att jag inte tror att sovställningen har ett smack med PSD att göra, och då kan jag lika gärna lägga min bebis på det sätt hon sover skönast.

Jag har läst på noga och väl (från båda sidor) och bestämt mig för vad jag tycker. (Jag är dock beredd att omvärdera mina åsikter när det dyker upp ny information/forskning.)

Så det handlar inte om någon nonchalant attityd om att "det är värt risken". Jag tror inte att magläget innebär någon förhöjd risk.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Lotta O

Inlägg av Lotta O »

Tetz, jag tänker precis likadant.
Mamma till pojke född i maj 2006
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Dito, Tetz
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012