Anställningsintervjuer
Anställningsintervjuer
Hur brukar det gå för er?
Jag vill byta jobb. Så jag får söka jobb eller hoppas på att ett dimper ner från himlen kanske. När man söker jobb hamnar man om man har tur på anställningsintervju. Jag har varit på rätt många i mitt liv.
Jag tycker att jag känner mig själv men ändå är det så svårt med de här två:
Berätta lite om dig själv.
Berätta om dina starka sidor.
Hur brukar ni hantera det här. Är det någon av er som intervjuar och vad brukar avgöra om en person får tjänsten?
Jag vill byta jobb. Så jag får söka jobb eller hoppas på att ett dimper ner från himlen kanske. När man söker jobb hamnar man om man har tur på anställningsintervju. Jag har varit på rätt många i mitt liv.
Jag tycker att jag känner mig själv men ändå är det så svårt med de här två:
Hur brukar ni hantera det här. Är det någon av er som intervjuar och vad brukar avgöra om en person får tjänsten?
Re: Anställningsintervjuer
Hej Inger!
Jag tycker också att de där frågorna är svåra, för det är ganska obekvämt att sälja in sig själv
Men det jag brukar tänka på är att anpassa både ansökan och intervjusvaren till jobbet i fråga.
När de ställer frågor om dina egenskaper så undrar de egentligen vilka av dina egenskaper som passar/inte passar just på deras arbetsplats. Så tänk gärna omvänt, dvs. om du passar dem snarare om de passar dig.
Så mitt råd är att vara ärlig men ändå självsäker. Om det känns obekvämt att säga "Jag tycker att jag är bra på" så kan du berätta vad andra människor brukar uppskatta med dig.
Vad är det för slags jobb du är intresserad av? (om det inte känns för privat att berätta såklart)
Jag tycker också att de där frågorna är svåra, för det är ganska obekvämt att sälja in sig själv
När de ställer frågor om dina egenskaper så undrar de egentligen vilka av dina egenskaper som passar/inte passar just på deras arbetsplats. Så tänk gärna omvänt, dvs. om du passar dem snarare om de passar dig.
Jag har haft en del anställningsintervjuer (och varit på många själv) och måste nog säga att det främst är personligheten som till sist avgör. Att kvalifikationerna räcker är något som är viktigt när man väljer ut kandidater till intervju, men sedan handlar det om samspelet. Vad gruppen behöver för sorts person.inger skrev:Är det någon av er som intervjuar och vad brukar avgöra om en person får tjänsten?
Så mitt råd är att vara ärlig men ändå självsäker. Om det känns obekvämt att säga "Jag tycker att jag är bra på" så kan du berätta vad andra människor brukar uppskatta med dig.
Vad är det för slags jobb du är intresserad av? (om det inte känns för privat att berätta såklart)
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Hej hej!
Jag läste en intervju men en arbetsgivare som gillade när personen som blev intervjuad själv kom med frågor, typ "vad vill ni få ut av den ni ska anställa?" eller "på vilka sätt skulle mina tidigare arbetserfarenheter passa in här?". Han menade på att det visade att personen inte var ett passivt "intervjuoffer" utan själv visade ett intresse och driv. Vet inte om du har nytta av det, men det kan kanske vara ett tips?
Lycka till!
Karin
Jag läste en intervju men en arbetsgivare som gillade när personen som blev intervjuad själv kom med frågor, typ "vad vill ni få ut av den ni ska anställa?" eller "på vilka sätt skulle mina tidigare arbetserfarenheter passa in här?". Han menade på att det visade att personen inte var ett passivt "intervjuoffer" utan själv visade ett intresse och driv. Vet inte om du har nytta av det, men det kan kanske vara ett tips?
Lycka till!
Karin
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
-
frk Carlsson
Hej Inger
spännande med nytt jobb! Det där med anställningsintervju är ju en sak för sig. Jag har varit på dem som varit såååå kassa, där man i princip fått sitta och "berätta om sig själv" och typ driva samtalet
och det har väl kännts sådär... Sen har jag varit på andra, där man setat en heldag och gjort olika typer av gruppuppgifter etc och verkligen blivit "kollad".
På den senaste jag var, som var en sån "heldagssittning"så fick jag feed back dagen efter. Jag fick veta, att det dom hade gillat var att man var tydlig med vad man själv skulle kunna tänkas tillföra den nya arbetsplatsen och verksamheten, dvs både kunskaps - och erfaranhetsmässigt, men även sett utifrån hur man är som person, dvs hur man upplever att man passar in i en arbetsgrupp och även rent socialt.
Att vara påläst om den nya arbetsgivaren skadar inte heller. Kommer man med "intresserade" frågor om saker och ting så upplevs det som att man är motiverad och intresserad av tjänsten. Och då snackar jag alltså om mer än att man frågar om vad man ska få för lön och vilka arbetstider man ska ha
Det är ju trots allt oxå så, att en anställningsintervju faktiskt i första hand är till för MIG som arbetssökande - det är MIN chans att kunna ta rätt på om jag tror att det här stället skulle passa mig, så ös på med frågor och resonemnag bara
Avs de starka sidorna så brukar jag dels fokusera på det som jag vet att jag är bra på inom mitt yrke och jag brukar oxå referera till att "människor brukar tala om för mig att det här gör jag på ett bra sätt för att..." och så väva ihop det med på vilket sätt den nya verksamheten kan "dra nytta" av det. Jag brukar oxå lägga in en slutkläm då jag pratar om det ret personliga oxå, t ex"folk uppfattar mig som ganska rolig och jag har lätt för att prata med andra och skapa en trivsam stämning". Men det gäller som sagt att ha en bra balans på det där.
Ojoj.Mkt surr
Hoppas det gav ngt iaf
.
/Sanna
spännande med nytt jobb! Det där med anställningsintervju är ju en sak för sig. Jag har varit på dem som varit såååå kassa, där man i princip fått sitta och "berätta om sig själv" och typ driva samtalet
På den senaste jag var, som var en sån "heldagssittning"så fick jag feed back dagen efter. Jag fick veta, att det dom hade gillat var att man var tydlig med vad man själv skulle kunna tänkas tillföra den nya arbetsplatsen och verksamheten, dvs både kunskaps - och erfaranhetsmässigt, men även sett utifrån hur man är som person, dvs hur man upplever att man passar in i en arbetsgrupp och även rent socialt.
Att vara påläst om den nya arbetsgivaren skadar inte heller. Kommer man med "intresserade" frågor om saker och ting så upplevs det som att man är motiverad och intresserad av tjänsten. Och då snackar jag alltså om mer än att man frågar om vad man ska få för lön och vilka arbetstider man ska ha
Det är ju trots allt oxå så, att en anställningsintervju faktiskt i första hand är till för MIG som arbetssökande - det är MIN chans att kunna ta rätt på om jag tror att det här stället skulle passa mig, så ös på med frågor och resonemnag bara
Man ska nog vara noga med att lägga det på en personlig nivå - INTE privat! Berätta kort om familjesituation etc och nämn fritidsintressen etc. AG vill ha en personlig "bild" av en, men inte ngt geggande avs det privata.inger skrev:Jag tycker att jag känner mig själv men ändå är det så svårt med de här två:
Avs de starka sidorna så brukar jag dels fokusera på det som jag vet att jag är bra på inom mitt yrke och jag brukar oxå referera till att "människor brukar tala om för mig att det här gör jag på ett bra sätt för att..." och så väva ihop det med på vilket sätt den nya verksamheten kan "dra nytta" av det. Jag brukar oxå lägga in en slutkläm då jag pratar om det ret personliga oxå, t ex"folk uppfattar mig som ganska rolig och jag har lätt för att prata med andra och skapa en trivsam stämning". Men det gäller som sagt att ha en bra balans på det där.
Ojoj.Mkt surr
/Sanna
Det känns inte så privat utan jag kan berätta att jag i dag är boendestödjare. Jag stödjer människor med psykiska funktionshinder att klara sitt boende(för närvarande i lägenhet men med tillgång till allrum med lagad mat om man behöver det).Tetz skrev: Vad är det för slags jobb du är intresserad av? (om det inte känns för privat att berätta såklart)
Jag har en socionomutbildning men har aldrig arbetat som traditionell socionom, då menar jag som socialsekreterare, kurator etc. Jag har sökt arbeten som liknar det jag jobbar med nu, men även annat som jag tror kan passa mig(även om självförtroendet inte är det bästa.)
Tack för era svar. Jag ska läsa igenom dem några gånger och tänka till. Det här med att gå på anställningsintervju är verkligen inte bekvämt och jag har nyss fått ett nej.
Det är just det här med personligheten. Jag vet själv med mig att jag är en person som vinner i längden men kan ha svårt att göra intryck vid första träffen. Anställningsintervjuer är verkligen en stor utmaning för mig.Tetz skrev:Jag har haft en del anställningsintervjuer (och varit på många själv) och måste nog säga att det främst är personligheten som till sist avgör. Att kvalifikationerna räcker är något som är viktigt när man väljer ut kandidater till intervju, men sedan handlar det om samspelet. Vad gruppen behöver för sorts person.inger skrev:Är det någon av er som intervjuar och vad brukar avgöra om en person får tjänsten?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Sån här är jag med. Berätta det!! Det är en god egenskap tycker jag.inger skrev: Det är just det här med personligheten. Jag vet själv med mig att jag är en person som vinner i längden men kan ha svårt att göra intryck vid första träffen. Anställningsintervjuer är verkligen en stor utmaning för mig.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Tack Torsmamma!
Skönt att veta att man inte är ensam. Det är helt klockrent att berätta att man är sån istället för att spänna sig över att inte förmå göra ett gott intryck på en gång.
Skönt att veta att man inte är ensam. Det är helt klockrent att berätta att man är sån istället för att spänna sig över att inte förmå göra ett gott intryck på en gång.
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej inger
Jag tror att de allra flesta tycker att det är lite pirrigt att gâ pâ anställningsintervju, det hör ju till leken liksom.
Jag har jobbat lite som rekryterare och tror att nâgot som mânga glömmer bort är att när företaget väl kommit sâ lângt som att en annons har lagts ut, cv:n har kommit in och sollrats, intervjuer har spikats osv, sâ har man faktiskt bara de personer som man kan tänka sig att anställa kvar pâ listan. Som arbetssökande har man alltsâ redan tagit sig en bra bit pâ vägen. =D>
När jag tog emot kandidater sâ tänkte jag varje gâng för mig själv "hoppas hoppas att den här personen är precis den vi söker". Jag tror att de flesta erfarna rekryterare kan se längre än till den socialt välpolerade yta som de allra flesta visar upp i intervjusituation. Men i vissa fall sâ hände det att vi (företaget) föll för den supertrevliga killen/tjejen som var sâ social och rolig, men senare tvingades inse att han inte alls var sâ mâlinriktad och pâlitlig som han/hon gett sken av under intervjun. Personer som vinner i längden har ofta just de kvalitéer som ett företag behöver för att ocksâ vinna i längden.
Just i ditt fall sâ skulle jag inte att tveka att trycka lite extra pâ din organisationsförmâga (jag antar att du är minst lika organiserad pâ jobbet som du är med det som rör familjen och hemmet 8) ) och den dithörande och minst lika viktiga framförhâllningen. Kvalitéer som uppskattas i de allra flesta jobb, om inte alla.
Du verkar vara en person med mânga järn i elden och jag har bara positiva erfarenheter av att rekrytera personer som brinner för saker även utanför jobbet. Det tyder ofta pâ just bra organisationsförmâga och stort engagemang, även för saker som hamnar utanför "hjärtebarnen".
). Gâ absolut inte i fällan att deppa ihop för det, se istället det positiva i att din kanditatur höll hela vägen fram till intervjun. Ibland kan det vara struntsaker som gör att valet faller pâ en viss person, sâ ta det verkligen inte personligt. Att gâ pâ intervju är ocksâ en sak man blir bättre pâ av att träna (ungefär som med allting annat alltsâ
). Ju fler intervjuer desto bättre!
Lycka till i jobbdjungeln! =D>

Jag tror att de allra flesta tycker att det är lite pirrigt att gâ pâ anställningsintervju, det hör ju till leken liksom.
Jag har jobbat lite som rekryterare och tror att nâgot som mânga glömmer bort är att när företaget väl kommit sâ lângt som att en annons har lagts ut, cv:n har kommit in och sollrats, intervjuer har spikats osv, sâ har man faktiskt bara de personer som man kan tänka sig att anställa kvar pâ listan. Som arbetssökande har man alltsâ redan tagit sig en bra bit pâ vägen. =D>
När jag tog emot kandidater sâ tänkte jag varje gâng för mig själv "hoppas hoppas att den här personen är precis den vi söker". Jag tror att de flesta erfarna rekryterare kan se längre än till den socialt välpolerade yta som de allra flesta visar upp i intervjusituation. Men i vissa fall sâ hände det att vi (företaget) föll för den supertrevliga killen/tjejen som var sâ social och rolig, men senare tvingades inse att han inte alls var sâ mâlinriktad och pâlitlig som han/hon gett sken av under intervjun. Personer som vinner i längden har ofta just de kvalitéer som ett företag behöver för att ocksâ vinna i längden.
Just i ditt fall sâ skulle jag inte att tveka att trycka lite extra pâ din organisationsförmâga (jag antar att du är minst lika organiserad pâ jobbet som du är med det som rör familjen och hemmet 8) ) och den dithörande och minst lika viktiga framförhâllningen. Kvalitéer som uppskattas i de allra flesta jobb, om inte alla.
Du verkar vara en person med mânga järn i elden och jag har bara positiva erfarenheter av att rekrytera personer som brinner för saker även utanför jobbet. Det tyder ofta pâ just bra organisationsförmâga och stort engagemang, även för saker som hamnar utanför "hjärtebarnen".
Alla som söker jobb fâr negativa svar mellan varven (utom möjligtvis Bill Gates och companyinger skrev:Det här med att gå på anställningsintervju är verkligen inte bekvämt och jag har nyss fått ett nej.![]()
Lycka till i jobbdjungeln! =D>
Sarisparis just så måste jag tänka för att orka söka flera jobb.Sarisparis skrev: Jag har jobbat lite som rekryterare och tror att nâgot som mânga glömmer bort är att när företaget väl kommit sâ lângt som att en annons har lagts ut, cv:n har kommit in och sollrats, intervjuer har spikats osv, sâ har man faktiskt bara de personer som man kan tänka sig att anställa kvar pâ listan. Som arbetssökande har man alltsâ redan tagit sig en bra bit pâ vägen. =D>
![]()
![]()
=D>
Tack för tipset att trycka på organisationsförmågan, jag brukar säga att jag är tydlig och strukturerad. Organisationsförmåga låter klart sakligare.
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
:thumbsup:

-
Anna-Helene
Hej Inger,
Har själv haft en del intervjuer. Kan bara hålla med i de goda råd du fått. Jag själv blev faktiskt lite "misstänksam" ibland när någon verkade för perfekt och för trevlig.
Många gånger blir man ombedd att förutom goda egenskaper nämna något mindre bra; då kan du ju säga att du inte känner att "första intrycket" alltid gör dig rättvisa. Du vinner i längden helt enkelt. Det är "dåligt" i jobb-sökar-sammanhang, men i grunden faktiskt något bra! (Tänk på motsatsen...)
Var väl förberedd. Ha med dig papper som cv och andra relevanta betyg. En kopia på din egen ansökan kan vara bra, om du inte kan den i huvudet. Ställ frågor om jobbet/företaget som visar att du är insatt, men också intresserad av att få veta mer.
Lycka till!
Stor kram!!!
Har själv haft en del intervjuer. Kan bara hålla med i de goda råd du fått. Jag själv blev faktiskt lite "misstänksam" ibland när någon verkade för perfekt och för trevlig.
Många gånger blir man ombedd att förutom goda egenskaper nämna något mindre bra; då kan du ju säga att du inte känner att "första intrycket" alltid gör dig rättvisa. Du vinner i längden helt enkelt. Det är "dåligt" i jobb-sökar-sammanhang, men i grunden faktiskt något bra! (Tänk på motsatsen...)
Var väl förberedd. Ha med dig papper som cv och andra relevanta betyg. En kopia på din egen ansökan kan vara bra, om du inte kan den i huvudet. Ställ frågor om jobbet/företaget som visar att du är insatt, men också intresserad av att få veta mer.
Kom ihåg att det "nej-et" kan vara det bästa som hänt dig. Annars hade du aldrig sökt det jobbet som du nu söker, det jobbet som du (kanske) får och kanske kommer att älska!inger skrev:... och jag har nyss fått ett nej.
Lycka till!
Stor kram!!!
Tack! Så kan man också se på saken. Kanske är det just så.Anna-Helene skrev: Kom ihåg att det "nej-et" kan vara det bästa som hänt dig. Annars hade du aldrig sökt det jobbet som du nu söker, det jobbet som du (kanske) får och kanske kommer att älska!
Lycka till!
Stor kram!!!
Så var det med ett hus vi la in bud på. Det gick till någon annan.Anna-Helene skrev:Kom ihåg att det "nej-et" kan vara det bästa som hänt dig. Annars hade du aldrig sökt det jobbet som du nu söker, det jobbet som du (kanske) får och kanske kommer att älska!
Och vilken tur!!! For drömhuset var bara två veckor undan.
Och jag vägrade inse att min dotter hade problemer i tre hela år, och vägrade lyssna på vad vi borde göra. Min skaper vilken tur det var, för när jag tillslut insåg hur det lå till, då var Doman endast en kvart bort. Jag hade ALDRIG hittat Doman utan den uppvakningen, just när den kom.
Så jag håller med Anna-Helene.
Sen skulle jag slå ett slag för den erfarenheten man får som mamma. Man blir supereffektiv, organiserar på ett helt annat sätt, och blir hur stresstålig som helst. Simultankapasitet? Ingen problemer! Här torkar man snuva medan man gör en innköpslista, stryker en skjorta, planerar däckbyte samt present till svärmor och påbörjar kvällsmaten. På en gång.
Sådana förmågar är inte fel att ha.
Så sant, så sant.Hege skrev:Sen skulle jag slå ett slag för den erfarenheten man får som mamma. Man blir supereffektiv, organiserar på ett helt annat sätt, och blir hur stresstålig som helst. Simultankapasitet? Ingen problemer! Här torkar man snuva medan man gör en innköpslista, stryker en skjorta, planerar däckbyte samt present till svärmor och påbörjar kvällsmaten. På en gång.
Sådana förmågar är inte fel att ha.
I morgon på min lediga dag ska jag ta reda på vad mitt fackförbunds karriärcoacher kan göra för mig om jag vågar.