Råd inför kurstart om cirka en vecka

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Beckis44

Råd inför kurstart om cirka en vecka

Inlägg av Beckis44 »

Hej, nu har vi bestämt oss! Dags för kurning...
Vi har en liten kille som är hur go som helst på dagarna men har inte riktigt fått nätterna att fungera. Han har väl aldrig sovit direkt bra men de senaste två veckorna har varit katastrof! Han vaknar en eller två gånger per natt och skriker i cirka två timmar. Vi har nog skämt bort honom lite och tagit upp honom i vår säng varje gång för att försöka trösta honom och det har funkat bra tidigare men det har de senaste två veckorna inte funkat alls utan han har skrikit även då. Vi har försökt att ge välling trots att han har varit utan mat på natten i lite mer än en månad. Vi har försökt att buffa honom på natten också (vi buffar honom till sömns) men det funkar inte heller längre. Vi har även försökt att ha honom på vårt bröst men inte heller det hjälper. Det har slutat med att han har fått skrikit till och från i två timmar för att sedan somna och det skär i våra hjärtan. Så nu är det dags för kurning. Dock ska jag bort i veckan vilket innebär att kurstarten får vänta tills måndagen den 14. Så nu läser jag på så mycket jag kan men har ändå lite frågor som jag hoppas få svar på. Skriver nedan det schemat jag hade tänkt, ser det ok ut?

07.30 Vakna och mys
08.00 Frukost, välling
10.00-10.45 Sova
11.30 Lunch
13.30-15.00 Sova
15.15 Gröt och smörgås
18.00 Middag
19.00 Kvällsslurk, välling
19.30 Sova natt

Som ni ser ovan är det totalt 14 timmar och 15 min sovning per dygn. Är det ok eller ska jag lägga in 20 min till? Jag tror att sonen klarar sig med detta. Det är ju betydligt mer än vad han får nu när han har så jobbiga nätter.

Angående sovandet så har jag läst att man måste bestämma vart dagslurarna ska ske, i vagn eller i babysängen. Måste detta hållas strikt? Jag hade tänkt att första sovstunden sker i vagn och andra i hans säng men vad händer om man sen inte skulle vara hemma på eftermiddagen, kan man då ta sovandet i vagnen eller hemma hos de man hälsar på? Förstår att detta inte gäller under kurandet och uppföljningsveckan men därefter? Kan man aldrig vara borta på eftermiddagen sen? Och om det störtregnar på förmiddagen, kan man då lägga honom i hans säng?

Och vad gäller buffandet så brukar vi nu buffa med öppen hand, kan vi fortsätta med det eller måste vi ha löst knuten hand som det står?

Och sista frågan: jag tänkte sköta de fyra kurnätterna själv då min man jobbar, hoppas att det går rätt smidigt ändå för mellan dessa skrikperioder så sover lillen rätt bra, dvs han vaknar inte varje timme som det är nu så jag hoppas att det inte blir så under kurandet heller. Och i så fall så lär ju inte kurnätterna bli värre än vad nätterna är nu ändå. Är det ok att göra kurandet själv och kommer det att gå bra sen när min man ska lägga honom på kvällen eller dagen? Dvs kommer hans ramsande också skänka lugn så lillen kan somna av den även om han inte har varit med under kurnätterna?

Jättetacksam för svar! Känner mig helt färdig som inte har sovit ordentligt på åtta månader. Och lillen känns som han bara blir tröttare och tröttare i och med dessa jobbiga nätter. Vill egentligen börja kura redan NU! men jag gör väl rätt som väntar tills vi kan vara hemma helt under uppföljningsveckan? Finns det något man kan börja med redan nu? Det är svårt att hålla dagens sovtider redan nu då han sover så extremt dåligt på nätterna.

Mvh Beckis
Mamma till liten kille född i början av mars 2011. Kurstart planerad till måndagen den 14 november.
frk Carlsson

Re: Råd inför kurstart om cirka en vecka

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Beckis, och varmt välkommen hit :D !

Vilket fint och bra beslut ni har tagit! Att ge sitt barn förmågan till att sova och somna om själv är den bästa gåvan :D Och dessutom under så trygga och lugna former som SHN erbjuder :heart:

Du kan visst ta de 4 kurnätterna på egen hand.Men var beredd på att du kommer att vara TRÖTT! Och gör allt vad som står i din makt för att sova när sonen sover på dagen. Rent generellt gäller ju så mkt lugn och ro som möjligt under kuren, man har nog med att få in allt det nya som det är.

Efter de 11 kurdygnen så ligger världen framför ens fötter :D Man kommer och går som man vill -barnet äter och sover på sina tider oavsett var man än är. Precis sådär som man tänkte att man ville ha det innan man fick barn...men sen inte fatta hur f-n man skulle göra för att få till det :roll: . Men du/ni är på god väg :D Man bör dock ha i åtanke att de tar 1 mån innan kuren sitter, och vissa saker kan man få jobba medlängre än själva kurveckan och uppföljningen.Men trägen vinner, och här gäller målmedvetenhet och fokus framåt. Då brukar det gå ganska så galant :mrgreen: .

Precis som du skriver ska man se till att ha dagslurarna på samma ställe under kuren, men som du förstår av det jag skrivit ovan så kan man skifta så snart man är klar med uppföljningsveckan.
Beckis44 skrev:07.30 Vakna och mys
08.00 Frukost, välling
10.00-10.45 Sova
11.30 Lunch
13.30-15.00 Sova
15.15 Gröt och smörgås
18.00 Middag
19.00 Kvällsslurk, välling
19.30 Sova natt

Som ni ser ovan är det totalt 14 timmar och 15 min sovning per dygn. Är det ok eller ska jag lägga in 20 min till? Jag tror att sonen klarar sig med detta. Det är ju betydligt mer än vad han får nu när han har så jobbiga nätter.

Jag skulle vilja rekommendera att ni inför 12-timmarsnatt, om det nu inte finns ngt spec anledning till att ha 11.5 tim? 12 tim har visat sig funka mest friktionsfritt för de flesta (19-07 är en klassisk SHN-natt :) ). Dessutom så får man en bättre fördelning av dagslurarna med 12 tim natt. 2 tim mitt på dagen kan vara ganska svårt för en 8-månaders att mäkta med, ffa med tanke på att han får 45 min på fm.

:arrow: Ni ska oxå ha en 20-min lur på em (först vid 9 mån skär man ner på antalet dagslurar till 2 och då har man en 20-min på fm och en 1.5 tim strax e lunch). Det handlar inte om vad vi föräldrar "tror" att barnet behöver el inte, här kör vi på strukturer som visat sig funka galant från barn till barn :D . 45-1.5-20 är min rek avs lurarna. Och lägg långa luren tidigare än 13.30. senast 12.30 är mitt heta tips :D . Ni behöver heller inte vänta med frukosten utan se till att ha dne färdig så att det bara är att ta för sig det första man gör när man kommit upp och vaknat till (de små brukar va TOKIGT hungriga sådär på morgonen). Fundera oxå på om ni behöver ett extra litet mellis innan fm-luren oxå, en del toppar med välling så att magen är extra proppfull inför luren :mrgreen: . Jag hade nog lagt middagen liiite tidgare än 18, typ senast 17 iaf... Jag vet att många vill käka tillsammans när de ena föräldern kommer hem, men man kan ju oxå göra så att barnet får sitta med och så kan det knapra på ngt litet bara för att hålla sällskap eller så. (Eller så får man äta sin vuxenmåltid ifred medna barnet leker och håller sig sysselsatt med ngt ...).

Vi har alltid buffat med öppen hand, format den som en "skål". Och det har funkat för oss. Öva innan på din mans lår el på en kudde el ngt och försök få in känslan.

Det är inga problem att man byts av under kuren avs nätter el läggningar, bara bägge 2 gör likadant :D

Okej. Hoppas du känner att du fick svar på dian frågor.Hojta gärna till igen om det är ngt! Vi finns här!

/Sanna
Beckis44

Inlägg av Beckis44 »

Hej och tack för feedback. Jag har nu reviderat schemat enligt nedan:

07.00 Vakna
07.15 Frukost välling
09.00 Välling slurk
09.15 Sova
10.00 Vakna
11.00 Lunch
12.30 Sova
14.00 Vakna
14.15 Mellis, gröt och smörgås
16.15 Sova 20 min
16.45 Middag
18.30 Välling
19.00 Godnatt

Ser det bättre ut?
Dock har jag en liten fundering... Du säger att man ska dra ner till två sovstunder per dag först vid 9 mån ålder. Dock kommer lillen att vara 9 mån ganska exakt då vi har kurat klart (inkl uppföljningsveckan). Är det inte dumt då att lägga in tre sovstunder för att sen meddetsamma ta bort dem när uppföljningsveckan är slut?

Har även en till fråga som jag glömde förut. Som jag skrev ovan så skriker lillen i 1,5-2 timmar på natten och vi har väldigt svårt att trösta honom då. Känns som han vill upp och leka snarare än ligga i sängen. Vad ska jag göra om jag hamnar i det läget under kurandet också, dvs inte kan trösta honom? Han ska ju inte skrika nånting alls under kurandet om jag har förstått det rätt?

Mvh Beckis
Mamma till liten kille född i början av mars 2011. Kurstart planerad till måndagen den 14 november.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen!

Schemat ser jättebra ut :D så kör på det. Jag tycker ni ska kura + köra uppföljningsveckan med en 20-min lur på em eftersom han förmodligen har en massa sömn att ta igen + kommer att bli tröttare och kinkigare i början av kuren = han kommer att behöva och VILJA ha all sömn han kan få, så bjud på det. Märker ni sen, efter uppföljningsveckan att den där em-luren bara krånglar så skippar ni den helt enkelt.
Beckis44 skrev:Som jag skrev ovan så skriker lillen i 1,5-2 timmar på natten och vi har väldigt svårt att trösta honom då. Känns som han vill upp och leka snarare än ligga i sängen. Vad ska jag göra om jag hamnar i det läget under kurandet också, dvs inte kan trösta honom? Han ska ju inte skrika nånting alls under kurandet om jag har förstått det rätt?
Varken han el ni har ju börjat lära er hur ni ska göra. Det är ju DET som är kuren :wink: Läs på extra många ggr i kapitlen Lugnet, Säkerheten och Njutningen. De två första beskriver exakt den process man går igenom under de allra första dagarna i kuren för att sedan ta sig mot den nya - Njutningen, så som livet skall vara.

Vi leder och barnen följer! Jag tycker att det är en ganska stor skillnad mot för att "trösta" - då är man lite mer passiv på ngt sätt och ger inte så många alternativ till att det skulle kunna va på ngt annat sätt. Här är det handling som gäller :) och det kommer att gå skitbra, lita på mig :) . Allt som gäller för er nu, både avs hur ni bemöter er son, men även hur han beter sig - kommer att ändras i o m att han kuras.

Han kommer att låta och gråta och vara arg och glad och han kommer ställa 1 miljon frågor. Inget farligt med det, bara ni finns där och svarar, svarar, svarar och visar hur det ska vara :thumbsup: Däremot ska han inte vara LEDSEN, så ni måste öva er i att LYSSNA på er son och urskilja olika sorters gråt/skrik etc. Upplever ni honom som ledsen, så vidtar ni åtgärder, och ni vet vid det här laget vilka, om ni läst boken ordentligt :wink:

SHN lovar inte att barnet aldrig mer kommer skrika/gråta/låta på nätterna, el på dagen heller för den delen. Skillnaden är bara den att ni kommer veta hur ni bemöter det hela så att det funkar i längden :D

Lycka till!
/Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"