Svårt att lägga honom till rätta + "skrattet t gonatt"

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lovelill

Svårt att lägga honom till rätta + "skrattet t gonatt"

Inlägg av Lovelill »

Vi ska snart göra 5e natten. Vår lille son på 6 månader har gjort fantastiska framsteg. För att känna mig trygg behöver jag ställa några frågor:

-Det är knepigt att lägga honom till rätta. Jag behöver använda all min muskelstyrka om det ska lyckas, när jag går ut står han upp på händerna. Verkar inte ha kommit in i "åh vad skönt att få sova". Vad göra?
-Ska man göra "skrattet t gonattet" även dagtid? (Det passar oss bättre att låta honom sova inne också, inte bara i vagnen).
-Idag (4e dygnet) har han skrikit i 20 min innan han somnat på dagen, har vi gjort något fel? Satt ribban för högt med 15 timmars sömn per dygn? (alltså, är han inte tillräckligt trött). Vi önskar att han ska sova 19-07 (vi har totalt 4 barn så vi hinner/orkar inte vara sömnlösa mer + jag behöver tid till de andra barnen. Ska vi bara hålla i det schema vi satt och se, eller göra en justering redan nu - t ex låta honom vakna 06.30 istället, eller lägga sig 19.30? Jag är så trött att jag tyvärr blir lite orolig när det inte flyter på enligt boken... TACK på förhand för respons!
LilloppansMamma

Re: Svårt att lägga honom till rätta + "skrattet t gonatt"

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen hit, Lovelill! :lol:

Härligt att höra att ni är på gång, nu är processen startad och ni har en häftig resa framför er!

För att gå till dina frågor:
Lovelill skrev:-Det är knepigt att lägga honom till rätta. Jag behöver använda all min muskelstyrka om det ska lyckas, när jag går ut står han upp på händerna. Verkar inte ha kommit in i "åh vad skönt att få sova". Vad göra?
Hur länge skrattar ni? MINST 10 minuter, alla fula tricks är tillåtna :mrgreen: . Idag fick Loppan hjälpa tokiga mamma att klia sig i näsan med sin stortå. (japp, här är vi inte riktigt kloka!) Och idag var Loppan en liten suris, en mycket händelserik dag, som resulterade i en tjej som mamman och pappan borde lagt lite tidigare. Men även den bästa kan fela :wink: :lol:

Men att lägga tillrätta skall inte krävas all muskelstyrka. Även med en unge som vill krångla lite. Snabb, och gärna med lugn, HÖG andning, tillrättaläggning, med lätta tryck, på armar, ben och vrida huvudet bort. Kanske en snabb, mjuk solfjäder som bara markerar snabbt, och UT med den där DUNDER-ramsan som bara osar av attityd och pondus.Och ut går en sån där rejäl safariguide som har dubbla bössor, och ain´t afraid to use them, så att säga :mrgreen:

(Jag har aldrig tittat vad loppan har haft för sig när jag är färdig med tillrättaläggandet, jag går ut med siktet inställt på dörren.)
Lovelill skrev:-Ska man göra "skrattet t gonattet" även dagtid? (Det passar oss bättre att låta honom sova inne också, inte bara i vagnen).
Här ska skrattas i mängder på dagarna också. :)
Lovelill skrev:-Idag (4e dygnet) har han skrikit i 20 min innan han somnat på dagen, har vi gjort något fel? Satt ribban för högt med 15 timmars sömn per dygn? (alltså, är han inte tillräckligt trött).
Akta er för den där otålighetsfällan! :wink: Ni har precis startat! "Skrikit" ? Har han varit arg, förbannad, sur? gnällig? ledsen? Han ställer, rättmätiga, frågor. Där han ifrågasätter den nya ordningen och undrar om han är säker. Men att det tar 20 minuter innan han somnar för dagsluren, skulle jag inte ta något extra för. Helt i sin ordning. Det tar uppemot en månad för att kuren skall sitta som en smäck.
Lovelill skrev:Ska vi bara hålla i det schema vi satt och se, eller göra en justering redan nu - t ex låta honom vakna 06.30 istället, eller lägga sig 19.30?
Ni får inte lov att ändra i schemat föränn uppföljningssveckan är till ända. Först då kan vi se om det är något som behöver justeras. Så nu tar vi fram det där tålamodet ( det finns förhoppningsvis någon reserv någonstans? :roll: :wink: ) och tänker PROCESS-FRAMÅT.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Lovelill

Inlägg av Lovelill »

Hej Lilloppans mamma!
Och tack för snabb och bra respons. Nu känner jag nytt "råg i ryggen", redo att fortsätta med bössan laddad på axeln och massor med kärlek i hjärtat till Love förståss. :P Fantastiskt med detta forum. :D
Nat

Inlägg av Nat »

:thumbsup:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lovelill

Inlägg av Lovelill »

Hej igen!
Nu har de 11 nätterna och dagarna gått och jag undrar hur vi bäst går vidare. Det "sitter inte som en smäck", men oj oj oj vilken skillnad det är på hela vårt liv redan nu. Det går mkt bättre att lägga honom nu, vi har ökat skrattandet som du tipsade om! :P

Love har inte sovit sina 12 timmar någon natt ännu (19-07). Vargtimmen strular oftast, ibland i 1,5 tim. Han är inte lika arg längre, men verkar inte komma till ro. Vi ramsar endast. Två gånger har han sovit till sju, men då har det varit något under natten istället. Ett par gånger hela natten fram till 06 ungefär och då har vi "tjatat" honom fram till sju och tagit upp honom när han somnat om (aldrig skrikandes naturligtvis). Om två veckor är han 7 månader. Är 15 tim/dygn lite mycket nu kanske?

Hans nuvarande schema:
19.00 sova natt
07.00 vakna
07.30 äta frukost
09.15 sova 45 min
10.00 vakna
10.45 äta gröt
12.30 sova 1,5 tim
14.00 vakna och äta lunch, mat + frukt t efterrätt
16 .00sova 45 min
17.00 äta kvällsgröt
18.30 nattslurk och skrattet till gonattet
19.00 gonatt Love!

Ska vi justera ner till 14 tim 35 min tror du? I vilken ände är smartast? Det känns lite som att 12-timmarsnatt är knepigt för honom. Han skulle absolut orka vara uppe t 19.30 exempelvis. Vi är beredda såklart att träget jobba vidare, men behöver lite stöd i hur vi går vidare nu.

Bör kanske sägas att han äter jäääättebra =D> .
Så glad för denna hjälp!! Tack på förhand. Med värme från oss!
LilloppansMamma

Hej Lovelill! :lol:

Vissa visar lite tidigare att det kan vara tid att skära ner em. luren. Jag tycker att du kan skära ner den till 20 minuter nu. Sedan är det bara att nöta på med vargtimmar och tidiga morgonuppvak. Ni har valt strategi antar jag?

Lovelill

Inlägg av Lovelill »

Tack, igen! Då gör vi så och nöter vidare :P . Vad menar du med strategi?
LilloppansMamma

Hej igen! :lol:

Jo, nu ska vi se här. Med vargtimmarna så finns det lite olika strategier att ta till. Det viktigaste är att man håller sig till en och samma, för att tillslut nöta bort den.

Här finns de beskrivna:

Vargtimmestrategier

Lovelill

Inlägg av Lovelill »

Hej igen,
Nu har vi gjort kuren i nästan 1,5 månad och har ett nytt liv :-). Det är dock fortfarande så att Love inte sover 19-07 stadigt, det är snarare ovanligt att han gör det. Oftast "strular" han tidig morgon, kanske 05.30 eller 06.00 och "håller på" upp till en timme ibland. Vi har bara fortsatt som innan; snabb ramsa direkt när han låter och sedan ganska sällan till han somnar om. Och väckning kl 7. Kan vi göra på något bättre sätt? Vill så gärna att detta ska funka.

Sen har det dykt upp en ny utmaning; han har börjat vända över sig på mage och DÅ somnar han inte om i brådrasket... Har varit inne och vänt honom vänligt men bestämt, gått ut och sagt ramsan... Han blir dock lite förvirrad märker jag av att det blir "spring" i sovrummet. Behöver hjälp! Hur gör vi nu? Detta blir säkerligen ännu värre när han börjar kunna ställa sig upp i sängen. TACK på förhand, uppskattar verkligen hjälpen! Varma hälsningar Lovelills mamma
Lovelill

Inlägg av Lovelill »

Upptäckte att jag skrivit fel: han har börjat vända över sig på RYGG ska det vara!
LilloppansMamma

Hej igen! :D

Här går det fint! :lol: Vargtimmarna är trist nog bara att nöta bort. EN ramsa sedan husljud ( gärna mozart). På så vis förstår snart Love att det inte händer något på natten och att jag nog ska sova som en gris igenom det hela istället. :lol:

Här finns bra läsning angående vändningar:

Vändnings-cirkus

Träna mycket på att vända sig på dagarna. Låt han ligga i sängen med lite lutning neråt och locka med något spännande ( eller smaskigt :lol: ) Snart är han ett fullfjädrat proffs på att vända sig. :wink:

Lovelill

Inlägg av Lovelill »

Hej! Vet inte om jag borde göra ett nytt inlägg, det kanske blir fel att fortsätta på samma tråd.. Nåväl. Hoppas det är ok att fortsätta fråga!

Love är nu 8 månader och vi har kört detta i två - NYTT LIV som sagt :D. Kan dock se att vi har lite "problem" med läggningar när han kanske inte är tillräckligt trött. På kvällen går det oftast väldigt bra, men ibland på dagen kan han vara arg väldigt länge. Det här med "skrattet" modifierade vi för ett tag sedan till att bli mer en "lugn stund" ístället, med lite stilla vandring i huset och sång, med Love på armen. Vi upplevde att han blev lite stressad av busandet, att kontrasten liksom blev för stor från superskratt till säng... Nu villrådig. Ska vi börja om med "skrattet"?

Har störst problem på eftermiddagsluren vid 16 (han sover för natten 19), då verkar han inte alls trött och kan krångla upp till 30 min. Hans schema är just nu 14.35 tim sömn per dygn. Kan det vara dags att ändra något? Den långa middagsluren pågår mellan 12.30-14. Han orkar inte vara vaken från 14-19. Idag prövade vi med fem minuter istället vid eftermiddagsluren, då 16.30. Han verkade inte trött då heller, utan krånglade lika länge i alla fall. Somnade 17, fem minuter. Vänder sig och crawlar som en simmare i sängen just nu (vi går inoch vänder snabbt, utan kommunikation). Undrar om han gör det för att få kontakt i alla fall, men vänder sig inte tillbaka själv trots att han är en mästervändare utanför sängen nu.

Tack på förhand!!!!

varma hälsn
Lovelills mamma
LilloppansMamma

Hej igen! :lol:

Ni verkar ha det riktigt härligt!

Det kan mycket väl vara så att han börjar att korta ner det sista passet, tänk förutsättning för sömn istället . Många tar vagnen till det sista sovpasset- den ska inom snar framtid bort och den kan strula en del innan liten är helt redo att ta bort den.

Sedan är ni inne i en turbulent tid för Love- han skall gå igenom sin beskärda del av åttamånaders ångest. Läs gärna i BB-boken om just detta. Och i turbulenta tider behöver man verkligen skratt i överflöd. Så skratta ni på så mycket ni kan nu! :lol:

Lovelill

Inlägg av Lovelill »

TACK igen!!! :) Stödet är så gott att ha! Vi har prövat att helt ta bort eftermiddagsluren nu ett par dagar. Han är alltså vaken från 14 till dess att klockan slår 19. Tycker han klarar det riktigt bra även om han är riktigt trött på slutet... BRA påminnelse om det som händer vid 8 månader, ska genast läsa BB! skickar över en kram! Lovelills mam
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Det går bra för er!:-)

Mycket utevistelse under eftermiddagen kan nog pigga upp. Inte bara sitta i vagn. Krypa klättra och sitta på någons axlar kan man oxå göra utomhus.:-)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"