Hej!
Så, nu samlar vi och lugnar oss en smula.
Nu tänker vi framåt och konstruktivt. Tänk om det fanns olika knappar som vi hade kunnat trycka på, som en annan vettvilling, för att få våra barn att sova gott utan att göra ett endaste ljud ifrån sig. Nu finns det ju inte det, men ära vare gud i höjden vi har SHN- en process och filosofi.
Vllespappa skrev:Men hon skriker ändå som en galning!!!! Hur länge ska man behöva ramsa en skrikande unge? Det är ju inte det som är tanken med det hela?
Men vi har ju konstaterar att hon inte skriker? Hon säger/frågar ju någonting här, eller hur? Jag vill berätta hur jag hade det på Loppans långa middagsvila idag, så nu viker jag ut mig en smula. Vi håller på med stambyte här hemma (ett fruktansvärt påfund, om du frågar mig), det går gubbar som borrar, bilar, slår i dörrar etc etc.

Min loppa klarar av mycket när hon skall sova, men detta blir lite för mycket, även för henne. Då hennes dörr till rummet, ligger 4 meter från badrummet. Somnar gott, men sover för kort. 1 timma och en kvart.

vaknar och är så vrålarg så det liknar ingenting. Hon blir också ledsen in mellan varven här. typ: "förbenade gubbar som stör mig, jag är ju mera trött, vill sova llite mera men nu kan jag ju inte" Hon får EN ramsa, en bestämd tillbaka. Har inte ramsat henne på evigheter.

Hon blir tyst på ramsan. Och sedan börjar hon att "skrika" - här har man två val som förälder- antigen lyssnar man på skriket och försöker att analysera det, eller så stissar man upp sig och börjar verktyga för allt vad tygen håller. Klok, som jag är

, lyssnar jag ( vilket inte är så svårt) och hör att hon gormar sådana svordomar att kristall-prismorna i grannens kristallkrona klirrar mot varandra. Tar beslutet att ungen måste ju få lov att reagera över sakernas tillstånd. Jag satte mig vid datorn istället. Låter kanske hårt och kallt, men det är det inte, eftersom var sak har sin tid. Det var sova som gällde, ja, det är trist att man skall vakna förtidigt av sådant oväsen. Men blir man förbannad så får man lov att vara det i fred en stund. Detta gick över fort, och jag plockade upp henne på utsatt tid. Jag var så glad över att se henne, tjo och tjim, livet är fantastiskt, inte sant lilla fröken, goddag yxkaft liksom.
Det korta svaret,

, är att nej, det är inte meningen att en "unge ska skrika som en galning". Jag misstänker för mycket verktygande här. Du ska inte ramsa och ramsa. Hon har inte fått tillfredsställande svar på sina frågor. När de får svar, (även att inte göra någonting blir i mitt fall med Loppan, ett svar), så "skriker" inte ungarna som "galningar", hänger du med? Det är kanske därför ni inte riktigt kommit i hamn än med dagslurarna. Om jag nu fattar rätt så startade ni kuren för över två månader sedan? I ert fall kan det vara klokt att minikura dagsvilorna. Dvs. starta på andra natten/dagen i lathunden- för att sedan backa. Hänger du med hur jag menar? Någon annan som har något klokt råd?
Villespappa skrev:Tycker ni alltså inte alls att man ska "lägga tillrätta"? Hon vrider sig och ligger uppochner och bakochfram och med huvudet över kanten och river i sänghimmeln och underlakanet..... Samma här, inte på kvällen. Bara på dagen. Jag vet att Anna skriver att de kan somna på huvudet om så är, men det känns liksom inte bra...
Ni får har mer förtroende för henne. Nej, ni skall inte springa in i tid och otid, tycker jag. Det signalerar bara att här kan du ju inte somna själv, lille vän. Vad vill du förmedla med tillrättaläggandet? Jag är förvånad över att du kan veta så mycket kring hennes gymnastiserande i sängen. Ta bort sänghimlen tycker jag. Blir för mycket att pilla på, är min mening. Om hon vill greja omkring ett tag innan hon somnar, så tycker jag att det är helt i sin ordning. Jag märker att min Loppa rör sig en hel del innan hon somnar, och hon somnar oftast utan ett pip. Kanske att din tjej, liksom min, behöver mörkt även på dagsvilorna? jag vet att vi är flera mammor som upplevt samma sak. Anna menar på att ibland kan det förvirra barnen att ha det mörkt även på dagsvilan, men i vårt fall fungerade det.
Glöm inte att det finns många här som vill hjälpa er. Fråga på bara!

LilloppansMamma