Middaslur, var?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
SanSanD

Schema för 7 månaders, kurstart!

Inlägg av SanSanD »

Hej!
Har en tjej på 7 månader (8månader den 24) som har krånglat med mig i två veckor så jag bestämde att nä nu är det jag som bestämmer. Så efter lite hjälp här från forumet så har jag kurat henne och vips så sov hon hela andra och tredje natten och så började hon krångla 4:e läggningen och då kom boken som jag beställt!
MEN jag behöver ER hjälp med schemat, har ju en del grejer som måste tas med: Stora tjejen ska till dagis 9,30 och hämtas 13,30. Har kört med läggning 18,30 för lilla tjejen eftersom stora tjejen går o lägger sig 19,00. Så natt är då 18,30-06,30 och hon vaknar helt enligt klockan 06,30.

Vårt nuvarande schema:

06,30 Välling
8,30-9,15
10,00 Gröt
11,30-13 Sova
13 Lunch
15,30-15,50 Sova
16,00 Middag
18,15 Välling
18,30 Sova

Är detta säkert eller e jag helt ute o cyklar, snälla hjälp mig! Kör igång ikväll! [-o<
Mamma till tjej född 20110324, kurstart 5/11.
Nat

Re: Schema för 7 månaders, kurstart!

Inlägg av Nat »

Hej,

Vad heter din gamla tråd? tänkte att vi skulle sammanfoga den gamla tråden med din nya :D

Vilket datum började ni kura?
vips så sov hon hela andra och tredje natten och så började hon krångla 4:e läggningen och då kom boken som jag beställt!
Låter toppen, det är bara att fortsätta med samma attityd och visa att ni vet hur skutan skall styras så kommer barnet att sova bra. Det kan dock ta en tid och det är ofta några steg framåt och två steg bakåt osv.
06,30 Välling
8,30-9,15
10,00 Gröt
11,30-13 Sova
13 Lunch
15,30-15,50 Sova
16,00 Middag
18,15 Välling
18,30 Sova
Jag ser spontant inga fel i schemat, ni har lagom med sömn, 12 timmars nätter, 5 måltider varav en nattslurk.. Ni borde ju även hinna med både lämning och hämtning på dagis med detta schema. Är du själv missnöjd med det?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
SanSanD

Inlägg av SanSanD »

Nat skrev:Hej,

Vad heter din gamla tråd? tänkte att vi skulle sammanfoga den gamla tråden med din nya :D
detta är min första tråd :D
Vilket datum började ni kura?
Började i måndags med eget rum, mörkt, skrattet till go nattet, go natt till lampan, sista leendet innan vändning till mage o tillrättavisning, 4* "sov gott" sista ute ur rummet. Läggning inga problems, boven är när hon vaknar kl 03 o ska hålla låda i tre timmar. Detta har trappats ner mao andra natten var hon bara vaken en timme o sen inget men nu inatt så sov hon oroligt istället 03-05
vips så sov hon hela andra och tredje natten och så började hon krångla 4:e läggningen och då kom boken som jag beställt!
Låter toppen, det är bara att fortsätta med samma attityd och visa att ni vet hur skutan skall styras så kommer barnet att sova bra. Det kan dock ta en tid och det är ofta några steg framåt och två steg bakåt osv.
06,30 Välling
8,30-9,15
10,00 Gröt
11,30-13 Sova
13 Lunch
15,30-15,50 Sova
16,00 Middag
18,15 Välling
18,30 Sova
Jag ser spontant inga fel i schemat, ni har lagom med sömn, 12 timmars nätter, 5 måltider varav en nattslurk.. Ni borde ju även hinna med både lämning och hämtning på dagis med detta schema. Är du själv missnöjd med det?
Nä ingen fel e nöjd MEN e rädd att hon blir övertrött innan läggning har tidigare haft en 45 minutare 15,15 men efter jag läst boken så e det ändring from idag då + att jag vill ju att hon senare äter middag med oss vid 17 men då kanske man kan klämma in mellanmål så man senare lägger middagen. Funkar det så?
SanSanD

Inlägg av SanSanD »

Ber om ursäkt för att det ser helt konstigt ut i inlägget! Ska lära mig hur man citerar :shock:
SanSanD

Middaslur, var?

Inlägg av SanSanD »

Hej!

Har börjat kura min tjej på 7 månader genom detta forum (start 31/11), fick boken igår så ni har jag fått svar på en del frågor...MEN:
Hon har alltid sovit middag i vår säng, sover jätte bra där =D>
Ställer detta till med problem för natten tro? Hon är jätte lätt att lägga vårt problem är när hon vaknar 03,00 o e svår att få att somna om så det var väll därför jag började med kuren. Sover 45, 1,5 och 20 min där (den sista luren kan hon ta i vagnen också) Ska jag ändra om - alltså att hon inte får sova i vår säng på lurarna #-o
Nat

Re: Middaslur, var?

Inlägg av Nat »

Hej och välkommen hit!!
vårt problem är när hon vaknar 03,00 o e svår att få att somna om så det var väll därför jag började med kuren.
Det gör du helt rätt i, när ni kurat kommer barnet att bli så tryggt i sin egen säng att hon kan och vågar somna om själv när hon än vaknar (utan er hjälp).
Sover 45, 1,5 och 20 min
skriv gärna ut hela schemat med nattid, mattider, utevistelse, social delaktighet och liknande.
Ska jag ändra om - alltså att hon inte får sova i vår säng på lurarna
Precis rätt du ska ändra om så att barnet sover själv alla lurar. Bestäm vilka lurar som skall ske i spjälsäng och vilka som ska ske i vagnen och sen följder du detta schema. Inga lurar skall ske i mammas eller pappas säng :D
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,
Nä ingen fel e nöjd MEN e rädd att hon blir övertrött innan läggning har tidigare haft en 45 minutare 15,15 men efter jag läst boken så e det ändring from idag då +
Hon kommer säkert att vara trött innan hon ställt in sig på att vara vaken från kl 15:50 till klockan 18:30 men det är absolut inte en orimligt lång vakentid, verkligen inte. Märker du att det blir gnälligt den första veckan så kan du varva med lite lugna vagnpromenader där hon är vaken men ändå får vila.
att jag vill ju att hon senare äter middag med oss vid 17 men då kanske man kan klämma in mellanmål så man senare lägger middagen. Funkar det så?
Du har i dagsläget 5 måltider per dygn, många har 6 måltider varav en är en så kallad second breakfast, i och med att du inte har det tycker jag gott att du istället kan ha en liten frukstund mitt på eftermiddagen i och med att det blir ganska lång tid mellan lunch (13) och middag (17).
SanSanD

Inlägg av SanSanD »

Nat skrev:Hej och välkommen hit!!
vårt problem är när hon vaknar 03,00 o e svår att få att somna om så det var väll därför jag började med kuren.
Det gör du helt rätt i, när ni kurat kommer barnet att bli så tryggt i sin egen säng att hon kan och vågar somna om själv när hon än vaknar (utan er hjälp).
Sover 45, 1,5 och 20 min
skriv gärna ut hela schemat med nattid, mattider, utevistelse, social delaktighet och liknande.
Vår dag:
06,30 Välling och mys i sängen med storasyster
07,00 Gå upp och göra iordning frukost, tjejorna leker
07,30 Frukost, här får lill tjejen en liten macka eller rån, efter det lek
08,30-09,15 Sova
09,30 Lämna storasyster på dagis o 30 min promenad
10,00 Gröt
11,30 Sova 1,5 h
13,00 lunch
13,30 Hämta storasyster och promenad
14,30 Mellis med storasyster
15,30 Sova 20 min
16,00 Middag
17,15 Bad, bus och pyjamas
18,15 Välling
18,30 Sova-go natt
Ska jag ändra om - alltså att hon inte får sova i vår säng på lurarna
Precis rätt du ska ändra om så att barnet sover själv alla lurar. Bestäm vilka lurar som skall ske i spjälsäng och vilka som ska ske i vagnen och sen följder du detta schema. Inga lurar skall ske i mammas eller pappas säng :D
Ok, då planerar jag in detta o läser på om sova i vagn i boken...känner att 1,5 timme får hon sova i spjälis
SanSanD

Inlägg av SanSanD »

Puh, detta blev för mycke för mig, får köra igång kuren ordentligt på måndag. Ge mig gärna tips på schemat o allt annat! Tack för alla svar...
SanSanD

Inlägg av SanSanD »

Ok, ikväll kör vi KAN inte vänta en natt till vill bara få ordning på denna lilla tjej!!! nappen ska väck också.
en fråga på vägen, hon somnar bra själv ska jag fortfarande följa varje steg.

största boven hos oss är uppvaket varje natt kl 03 så nu jäklar ska hon få sova sig igenom denna timme...

Nån som har åsikter om vårt schema...kommentera gärna!!!!
SanSanD

Inlägg av SanSanD »

OK nu har somnat efter jag lagt henne...

18,30 La ner henne tillrätta behövde bara buffa 2 omgångar, tryckt till och gick ut med ramsa *4.
18,32 Tyst
18,33 Gnäller, ger ramsa *4 hon tystnar o tar in
18,34 Ger bekräftelse - gnäller lite sen tyst
18,35 Bökar men säger inget
18,39 Gnäller två ggr-tyst
18,40 Påminnelse
18,41 Helt tyst - bekräftelse o efter det tyst

Tycker det är svårt, hon gnäller 3 min efter ramsan ska jag då ge påminnelse eller invänta mer gnäll som inte slutar...tro jag va lite snabb.
Ska jag svara på hennes gnäll eller låta henne va?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Ok, ikväll kör vi KAN inte vänta en natt till vill bara få ordning på denna lilla tjej!!! nappen ska väck också.
Ja! alla steg... det är svårt att kura lite....
Lyssna och avvakta! Reagera får hon. Hur låter "gnället" går det upp och ner eskalerar? tycker du att det ökar ger du en påminnelse!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SanSanD

Inlägg av SanSanD »

Manfred10 skrev:Hej!
Ja! alla steg... det är svårt att kura lite....
Lyssna och avvakta! Reagera får hon. Hur låter "gnället" går det upp och ner eskalerar? tycker du att det ökar ger du en påminnelse!
nä det e enformigt gnäll, nu får vi se hur det blir inatt! Vaknade en sväng nu o jag va inne direkt o tillrättavisade henne, så hon har sovit utan ett pip sen 18'40[/

En grej till som jag funderar över är om nu när hon börjar böka i sängen men inte säger nått utan tex bara stönar lite ska jag in då eller avakta? Det kändes bra när jag va inne behövde buffa 2 omgångar(hade nog räckt med en omgång) solfjäder o ramsa med bekräftelse inbakat...eftersom hon tog emot det...fel av mig?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, har du läst boken ordentligt? Här är jätteviktigt att du vet vad du gör men framför allt VARFÖR. :D

SKriv ut lathunden och ha den på dörren. Nu i natt skall du inte behöva gå in alls utan bara använda ramsan. Alltid minst X4. Små gnäll och bök kan man få klara av själv om det skulle behövas.

Läs igen kapitlet trygghet är säkerhet.

lycka till. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SanSanD

Inlägg av SanSanD »

Har läst o läst...nu i praktiken fattar jag mer...
Det är bra och lära sig tyda sitt barns gnäll o skrik...det har jag verkligen gjort igår o idag...mest idag för lurarna var inte lätta och hon fick inte sova många minuter. Men detta kommer gå bättre imorrn, hon svarar så fint på min ramsa så jag vet att hon tar emot.

En fundering till: När jag ramsar o jag märker att hon tystnar går jag in med bekräftelse o då börjar hon stissa upp sig igen och lugnar inte ner sig. Har då väntat ett tag och börjat ramsa igen...e det rätt så?

Hoppas denna natt blir lika bra som första natten, sov igenom den och gick in sista gången med tillrättavisning vid 12 sen....sooov vi....hörde att hon bökade vid 03 men då va jag påväg o då hade hon somnat om [-o<
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"