Jättesnuvig, har börjat vakna flera ggr/natt

Skriv svar
LillaVargen

Jättesnuvig, har börjat vakna flera ggr/natt

Inlägg av LillaVargen »

Hej alla kloka,
efter att ha försökt läsa lite på gamla trådar ang. när barnen blir sjuka så känner jag ändå att jag måste fråga.

Jag har en liten pojk på 7,5 mån. Vi körde standard modellens verktyg från början och han har alltid sovit gott. Nu är det andra bullar!!! Det hela började med en snuva som blev till en jättetäppt näsa och en hemsk hosta. Det har stått på i snart 2 veckor. I går var vi hos doktorn för säkerhets skull och diagnosen var bara "mycket snuvig". Han har börjat vakna flera gånger om natten och kommer inte till ro med ramsan längre, inte förrän jag buffar och solfjädrar, sover då i ca. 1 timme.... :( Om dagen sover han finfint i sin vagn utomhus, men hans aptit är väldigt dålig och jag undrar om inte det stör nattsömnen lika mycket som snuvan?

Så här var det i går:

19.30 natt
22.00 vaknar
~ 22.15 vaknar
~ 22.30 vaknar
~ 23.00 vaknar
~ 00.10 vaknar
Här gick jag själv och la mig. Ammade honom innan eftersom jag tänkte att han kanske var hungrig eftersom han ätit så dåligt på dagen.
~ 01.30 vaknar
~ 02.30 vaknar
~ 03.30 vaknar, här tog pappa över och sa att pojken vaknat 2ggr till, men att det varit relativt lätt att få honom att somna igen. Morgon kl. 7.00 som vanligt

Att få lillpojken att somna om igen tog ca. 10-15 min buffning/solfjädring efter varje gång han vaknade. Det känns som om vi håller på att segla in i en ond cirkel här.

Annars är vår rutin följande:
19.30-0700 natt
9.00-10.00 lur 1
13.00 - 15.00 lur 2

Blöjbyten, matning & social delaktighet samt upptäcksfärder där i mellan.

Tacksam för alla tips om hur vi vänder på det här.
Lilla Vargen född 22.juni 2008
Lilla Lejonungen född 17.mars 2011
Mian71

Re: Jättesnuvig, har börjat vakna flera ggr/natt

Inlägg av Mian71 »

Hej!

Började skriva ett inlägg och jag vet de sjutton vart det bara tog väg i internet rymden???

Nåväl börjar om... :-)
Visst kommer han komma till ro med ramsa igen. Övertygad.
Först lite tankar och ett råd.
Jag fick rådet på detta forum om att hacka en lök och ställa in i rummet när min flicka blev så där OERHÖRT snuvig. Första gången jag gjorde detta så hostade hon MER i ca 10 minuter och jag tänkte " det här funkar ju inte".. Men se.. sen blev det TYST :shock: Hela natten!
Att ge lite spray innan i näsan kan ju också knuffa på lite.

Äter dåligt? Ja.. och jag tänker så här, Hur hungrig är man själv när man känner sig så där dunderförkyld. Där tycker jag du kan vara lugn. Aptiten kommer tillbaka och jag tror inte alls det påverkar hans sömn. Ge honom det han vill ha. Om så bara glass! Bra är ju alltid detta med vätska - så klart.
Dra nu inte in några vargar i det här. Utan försök hålla din stensäkra attetyd. :-)
Det ÄR jobbigt när de är sådär förkylda och har det så jobbigt, och visst vill man titta till lite extra.. men likt sjutton är attetyden viktig. Särskilt när du märker att förkylningen inte påverkar hans sömn längre.
Jag vet vet att det är svårt och jag varit där själv. Men har genom dessa 2 år med en liten flicka och diverse fnurror lärt mig mer och mer hur jag ska hantera när det blir förkylningar osv
ALLT hänger på attetyden.

Så , när du känner att förkylningen är på väg mot sin ände.. så tar ni kontrollen igen och han får samma svar som tidigare " på natten sover man"

Det fixar du galant! :heart:

Många kramar!!
Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
LillaVargen

Inlägg av LillaVargen »

Internet rymden - det finns nog många tankar och ord som försvunnit där :wink:

Tack för idéerna.Han har fått 0,9% NaCl - droppar före nattningen för att hjälpa till med den tilltäppta näsan och Nezeril när det var som värst. Jag har provat det här med löken tidigare, men har inte tyckt att det gjorde någon skillnad. Kanske man måste hacka olika mycket lök beroende på hur stort/litet rummet är...?

Ramsan funkade igen från och med i går och han kom snabbt i ro. Han vaknar fortsatt vid 23.00 och vid 5.30 :roll: Fast det kommer nog så småningom, vi fortsätter med klar attityd. Jag tänker att det nog inte har med snuvan att göra. Kanske något i utvecklingen eller så. Ibland tror jag att jag tänker för mycket, såpass att det inte leder till några svar och sen reder allt upp sig till slut i alla fall.

Igen, tack för att du gav mig av din tid och dina erfarenheter.

Kram
:heart:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Och så ska du komma ihåg att höja huvudändan på sängen rejält! Lägg tjocka böcker under frambenen (cirka 7 cm) så packar inte snoret i huvudet. Jag brukar ställa fram en stor skål med ångande vatten och droppa i lite inhalationsolja, typ eukalyptus/pepparmint eller liknande - det gör att luften blir som i en turkisk bastu och det rensar luftrören fint :wink:

Och så mata i honom massor med C-vitamin så ger det sig snart!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
LillaVargen

Inlägg av LillaVargen »

Tack Sagalinda,
snuvan är äntligen över! Vi hade, precis som du beskrev, höjt huvudändan. Problemet var bara att han brukade krypa ner dit där det inte var någon backe, så det hjälpte inte så mycket. Turkisk bastu, ska komma ihåg det vid nästa snuva :) Detta lär ju inte bli den sista :wink:

Han sover som vanligt igen (hurra, hurra) men vaknar alltid vid 5.30-6.00. Han tycker verkligen att dagen ska börja då, men jag hälsar inte god morgon förrän vid 7, så vi har lite olika meningar om det nu.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Skönt att snuvan är över! Har ni kolmörkt i rummet? Nu då vi ställt om klockorna till vintertid är det ju lite ljusare på morgonen, vilket kan ställa till det för en del :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"