Hjälp me lilla Abbe!!
Hjälp me lilla Abbe!!
Har två barn varav den ena har vart ett PERFEKT liten kuris! Hon satte från 2 månaders ålder sin nattsömn och schema.
Men nu fick vi denna lille krake i juni i år. Han är alltså snart 5 månader.
Skulle verkligen behöva hjälp och pepp me schema till honom.
Han vaknar som regel oftast 6....tyvärr. Det skulle jag vilja förlänga till 7 iaf.
Vi kan ligga och dra oss till 7 utan problem...men sova skulle ju va gött.
Han blir ju såklart supertrött redan vid 8...försöker hålla ut honom till 8.30 när jag lägger honom ute i vagnen.
Sover MAX 30 min.....sen är han vaken och alert igen.
Sover mitt på dagen 11.30 och vaknar oftast fleeeeera gånger när jag försöker vagna om så dagsluren iaf blir 2 timmar.
Är sedan vaken till 16 då han sover 30 min igen.
Detta har ju resulterat i en MKT trött bebis som oftast är rätt ledsen....
Vi tycker detta är suuuupertråkigt och jobbigt framförallt.
Skulle verkligen uppskatta lite hjälp av er. Vad jag ska göra?!
Ni är ju otroligt duktiga!!!
Kanske man kan få buda över pojken till er så fixar ni detta...hahaha
tack på förhand!
//Linda
Men nu fick vi denna lille krake i juni i år. Han är alltså snart 5 månader.
Skulle verkligen behöva hjälp och pepp me schema till honom.
Han vaknar som regel oftast 6....tyvärr. Det skulle jag vilja förlänga till 7 iaf.
Vi kan ligga och dra oss till 7 utan problem...men sova skulle ju va gött.
Han blir ju såklart supertrött redan vid 8...försöker hålla ut honom till 8.30 när jag lägger honom ute i vagnen.
Sover MAX 30 min.....sen är han vaken och alert igen.
Sover mitt på dagen 11.30 och vaknar oftast fleeeeera gånger när jag försöker vagna om så dagsluren iaf blir 2 timmar.
Är sedan vaken till 16 då han sover 30 min igen.
Detta har ju resulterat i en MKT trött bebis som oftast är rätt ledsen....
Skulle verkligen uppskatta lite hjälp av er. Vad jag ska göra?!
Ni är ju otroligt duktiga!!!
Kanske man kan få buda över pojken till er så fixar ni detta...hahaha
tack på förhand!
//Linda
LindaÅ
Thyra 080408 Abbe 110617
Thyra 080408 Abbe 110617
-
LilloppansMamma
Re: Hjälp me lilla Abbe!!
Hej och välkommen hit!
Du, vi behöver lite mera info kring din lille krake.
Vad äter herren? Vad gör ni idag vid läggning? Har ni kört en kur på honom eller är han SM:ad (standardmodellad aĺa BB-boken)? Mörkläggning?
För att starta dina schema-tankar ta en titt på denna. Den är bara så bra:
Schema-hjälp
Tänk du till och återkom med funderingar och frågor. Tänk på ditt barns preferenser. Har du en tröttis/piggis, morgonpigg/kvällstrött?
) påminna den lille herren, i god tid, om att man bör vila också. Att helt enkelt styra upp hans dag på jobbet så att var sak har sin tid.
Läggs man övertrött, så tankar man bara snabbt på med sömn för att fortsätta. Njutningen i sömnen går förlorad när man inte har kläm på det där med att sova och framförallt somna om.
Vad vill du förmedla här? Utifrån detta så antar jag att ni inte infört ramsan? Du ska inte vagna och vagna. Du ske ge besked och vid behov skicka till honom en ramsa. Du ger besked in i oändlighet- du börjar att ställa frågor till honom och förväntar dig svar från honom. Här ska vi vända på steken, han skall stå för frågorna och du för de betryggande svaren.
Nä, nu vänder vi på detta så att han får njuta och göra det han verkligen vill här i världen- utforska och arbeta med lust och iver. Hans tid är alldeles för dyrbar för att behöva gnälla sig igenom tillvaron, eller hur?
Vad du skall göra åt situationen? Tja, styra upp saker och ting och ta en funderare på om ni vill starta en kur.
Jag har gett dig lite att fundera på, återkom gärna med funderingar och frågor. Här finns massor av hjälp att få.
LilloppansMamma
Du, vi behöver lite mera info kring din lille krake.
Vad äter herren? Vad gör ni idag vid läggning? Har ni kört en kur på honom eller är han SM:ad (standardmodellad aĺa BB-boken)? Mörkläggning?
För att starta dina schema-tankar ta en titt på denna. Den är bara så bra:
Schema-hjälp
Tänk du till och återkom med funderingar och frågor. Tänk på ditt barns preferenser. Har du en tröttis/piggis, morgonpigg/kvällstrött?
Det där med skarvarna skvallrar om lite olika ting. Dels lite tom mage, dels också att man kanske är övertrött när man läggs. Naturen har utrustat våra ungar med en otroligt drivkraft. De arbetar, utforskar för att de är programmerade att driva sig själva FRAMÅT. Så för att herr Vällingsson skall orka sitt slitiga arbete på företaget, så får den gode chefen (du alltsåLindaÅ skrev:Sover MAX 30 min.....sen är han vaken och alert igen.
Ja, där kan du vagna dig blå, till ingen nytta.LindaÅ skrev:Sover mitt på dagen 11.30 och vaknar oftast fleeeeera gånger när jag försöker vagna om så dagsluren iaf blir 2 timmar.
Den lilla herren tycker nog också att livet är suuuuupertråkigt och jobbigt framförallt.LindaÅ skrev:Detta har ju resulterat i en MKT trött bebis som oftast är rätt ledsen....
Vad du skall göra åt situationen? Tja, styra upp saker och ting och ta en funderare på om ni vill starta en kur.
Jag har gett dig lite att fundera på, återkom gärna med funderingar och frågor. Här finns massor av hjälp att få.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Hej igen och TACK för funderingarna.
Insåg precis när jag tryckte på sänd knappen att jag inte skrivit nåt om mat!! Hmmm
Iaf så har jag försökt me schema sedan han var tre månader.
Ser ut ungefär såhär för en dag
6-7 Gomorron
7-8 ersättning 150 ml
8.30(lämnar på dagis)-9.30 ibland 10. sova
10.30 ersättning 150-180
11.30-13.30(14.00,hämtning dagis) sova
14.30 ersättning 150-180ml
16.00-16.30-45 sova
17.00 ersättning 150-180 ml
19.00 nattsluring 150-180 ml - Gonatt
01-02 ersättning 180 ml
(5.00 ersättning 50 ml) börjat me detta nu då han vaknar o vill ha mat, tror jag=)
Han har sovit i egen säng sedan 2 månader gammal. Kosvart rum, inne hos oss då han fortfarande äter nattetid. Vill bort me dom nu men saknar drivet...hihihi.
Han äter flaskan och sedan lägger vi honom i sängen. Ramsar en gång, går ut. Ibland somnar han på en gång ibland ligger han och småpratar tills han somnar.
Han verkar va en morgonpigg krake till skillnad från sin syster. Inte mammas melodi. Men då kvällstrött istället.
Men det där me vagning då?! Förmodligen är han ju övertrött. Ska jag införa 4 sovpass då istället eftersom han oftast SKRIKER när vi lägger honom i vagnen för att sova.
Sen somnar han ju som oftast om efter vi har vagnat om honom. Men ibland kan vi ju få vagna MÄNGDER på ett sovpass(speciellt det mitt på dagen).
Det är ju så otroligt tråkigt att när pappsen kommer hem till middag så börjar kvällsgnället. Han tycker nog inte att det är så roligt me en ledsen pojk. Och Abbe tycker nog inte heller att livet är så roligt!!
Är otrolig tacksam för all hjälp!!!
//Linda
Insåg precis när jag tryckte på sänd knappen att jag inte skrivit nåt om mat!! Hmmm
Iaf så har jag försökt me schema sedan han var tre månader.
Ser ut ungefär såhär för en dag
6-7 Gomorron
7-8 ersättning 150 ml
8.30(lämnar på dagis)-9.30 ibland 10. sova
10.30 ersättning 150-180
11.30-13.30(14.00,hämtning dagis) sova
14.30 ersättning 150-180ml
16.00-16.30-45 sova
17.00 ersättning 150-180 ml
19.00 nattsluring 150-180 ml - Gonatt
01-02 ersättning 180 ml
(5.00 ersättning 50 ml) börjat me detta nu då han vaknar o vill ha mat, tror jag=)
Han har sovit i egen säng sedan 2 månader gammal. Kosvart rum, inne hos oss då han fortfarande äter nattetid. Vill bort me dom nu men saknar drivet...hihihi.
Han äter flaskan och sedan lägger vi honom i sängen. Ramsar en gång, går ut. Ibland somnar han på en gång ibland ligger han och småpratar tills han somnar.
Han verkar va en morgonpigg krake till skillnad från sin syster. Inte mammas melodi. Men då kvällstrött istället.
Men det där me vagning då?! Förmodligen är han ju övertrött. Ska jag införa 4 sovpass då istället eftersom han oftast SKRIKER när vi lägger honom i vagnen för att sova.
Sen somnar han ju som oftast om efter vi har vagnat om honom. Men ibland kan vi ju få vagna MÄNGDER på ett sovpass(speciellt det mitt på dagen).
Det är ju så otroligt tråkigt att när pappsen kommer hem till middag så börjar kvällsgnället. Han tycker nog inte att det är så roligt me en ledsen pojk. Och Abbe tycker nog inte heller att livet är så roligt!!
Är otrolig tacksam för all hjälp!!!
//Linda
LindaÅ
Thyra 080408 Abbe 110617
Thyra 080408 Abbe 110617
Hej
En sån här stor kille behöver mat.
Inte mer ersättning utan riktig mat. Potatismos, banan, gröt, mer mos....gott är det och så en klick smör ovanpå
Att ni får vagna så mycket och att han vaknar på natten skvallrar tydligt om att mat behövs. Precis som Lilloppans mamma skrev
Jag skulle rekommendera att ni får in riktig mat på schemat innan ni kurar. Börja med smakisar och när liten får koll på tekniken att äta så kan ni öka på mängden gaska snabbt och sen ge tills liten inte vill ha mer. sen fyller man på med ersättning som "kaffe och kaka" på maten. Jag skulle säga att det behövs riktig mat till minst ett mål. Om liten har tendens att bli hård i magen så kan man med fördel ge katrinplommon eller päron eller sötpotatis som är lite lösande.
Om du har Anna Wahlgrens Barnaboken så finns där ett underbart kapitel om hur man introducerar fast föda.
Sen kan jag även rekommendera Johanna Westmans andra mosboken som är full med smaskiga recept på bebismat som är busenkel, god och mättande.
Lycka till
En sån här stor kille behöver mat.
Jag skulle rekommendera att ni får in riktig mat på schemat innan ni kurar. Börja med smakisar och när liten får koll på tekniken att äta så kan ni öka på mängden gaska snabbt och sen ge tills liten inte vill ha mer. sen fyller man på med ersättning som "kaffe och kaka" på maten. Jag skulle säga att det behövs riktig mat till minst ett mål. Om liten har tendens att bli hård i magen så kan man med fördel ge katrinplommon eller päron eller sötpotatis som är lite lösande.
Om du har Anna Wahlgrens Barnaboken så finns där ett underbart kapitel om hur man introducerar fast föda.
Sen kan jag även rekommendera Johanna Westmans andra mosboken som är full med smaskiga recept på bebismat som är busenkel, god och mättande.
Lycka till
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Hej!
TACK!
Jag har faktiskt börjat ge smakisar och han gillar det verkligen!
Samma me gröt!!
Han är dock me i TUMMEN studie och då vill dom helst att man inte börjar så fort me mat!! Hmm...
Men jag tänker faktiskt börja blanda i majsvälling. Köpte även matburkar från 5 månade igår.
Tycker att han äter så lite ersättning när han äter. Jag tror npnstans där inne att han inte kommer att va nån vällingälskare som sin syster...=)
Men då ska jag öka.....för hungrig är han ju om natten!
TACK!
Jag har faktiskt börjat ge smakisar och han gillar det verkligen!
Samma me gröt!!
Han är dock me i TUMMEN studie och då vill dom helst att man inte börjar så fort me mat!! Hmm...
Men jag tänker faktiskt börja blanda i majsvälling. Köpte även matburkar från 5 månade igår.
Tycker att han äter så lite ersättning när han äter. Jag tror npnstans där inne att han inte kommer att va nån vällingälskare som sin syster...=)
Men då ska jag öka.....för hungrig är han ju om natten!
LindaÅ
Thyra 080408 Abbe 110617
Thyra 080408 Abbe 110617
-
LilloppansMamma
Ja, kör på med mera mat, så länge magen hänger med så går det fort att komma upp i lite större mängder.
LilloppansMamma
Tips!
Blanda typ 25%välling med 75% ersättning i början. sen om det går bra så ökar du efter några dagar till 50/50 så ser du att magen hänger med.
kram
Blanda typ 25%välling med 75% ersättning i början. sen om det går bra så ökar du efter några dagar till 50/50 så ser du att magen hänger med.
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Schemahjälp pojke 7 mån
Hej!
Behöver verkligen hjälp me schema till vår kille som är en liten sömnstrulare.
Han sover nattetid 19-06 vaknar och vill äta en gång.
Prövade att lägga två lurar på dagen me 2 h varje gång men det funkar inte alls me dagishämtning o lämning då jag måste köra bil dit.
Lämnar 8.30 och hämtar 13.45
Så har ni når bra förslag på hur vi skalägga upp dagen. Just nu känns det som om jag ändrar från vecka till vecka...
Vilket oxå gör att han sover sämre såklart!
Tack på förhand
Behöver verkligen hjälp me schema till vår kille som är en liten sömnstrulare.
Han sover nattetid 19-06 vaknar och vill äta en gång.
Prövade att lägga två lurar på dagen me 2 h varje gång men det funkar inte alls me dagishämtning o lämning då jag måste köra bil dit.
Lämnar 8.30 och hämtar 13.45
Så har ni når bra förslag på hur vi skalägga upp dagen. Just nu känns det som om jag ändrar från vecka till vecka...
Vilket oxå gör att han sover sämre såklart!
Tack på förhand
LindaÅ
Thyra 080408 Abbe 110617
Thyra 080408 Abbe 110617
-
LilloppansMamma
Hej!
Jag kom ihåg dig och klippte ihop ditt inlägg till din gamla tråd. Är smidigast att ha all info på ett och samma ställe.
Ja, nu blir det lite fram och tillbaka med gossens tider och sömn. Av princip gör jag aldrig ett schema ÅT föräldrarna, det blir liksom inget bra. Men däremot funderar jag gärna TILLSAMMANS med föräldrarna.
Har du tagit en kik här?:
Schema-tankar
Kom ni i hamn med kurningen? Har det gått bra med maten? En 7-månaders som äter mycket och väl på dagen behöver verkligen inte äta på natten. Ert förra schema, vad hände med det?
Lite starttankar från mig.
LilloppansMamma
Jag kom ihåg dig och klippte ihop ditt inlägg till din gamla tråd. Är smidigast att ha all info på ett och samma ställe.
Ja, nu blir det lite fram och tillbaka med gossens tider och sömn. Av princip gör jag aldrig ett schema ÅT föräldrarna, det blir liksom inget bra. Men däremot funderar jag gärna TILLSAMMANS med föräldrarna.
Har du tagit en kik här?:
Schema-tankar
Kom ni i hamn med kurningen? Har det gått bra med maten? En 7-månaders som äter mycket och väl på dagen behöver verkligen inte äta på natten. Ert förra schema, vad hände med det?
Lite starttankar från mig.
Tjenis!
Men så bra=) Toppen!!
Ja det blir ju lite sådär just för att det är dagishämtning o lämning. O helgerna blir det då annars....
Slarvig är vi me denna pöjk!!
Iaf så ser schemat ut såhär nu...
06 Gomorron
07-7.30 Välling
9-10 (10.20) sova
11 lunch - 3/4 dels matburk
12-13 sova
14 mellis - ersättning 100 ml
15-16 sova
16-30-17 middag 3/4 dels burk eller hemlagat
19 250 ml välling
19-06 sova
Vaknar oftast en gång mellan 01-03 o äter ersättning 150 ml
Försöker trycka i honom mer mat men det gååååår inte. Han kväljs ju!! Han blir bara arg...
Tidigare hade vi sovtider
9-11
14-16
Maten var på samma ställen
Hur ska jag tänka?!
Men så bra=) Toppen!!
Ja det blir ju lite sådär just för att det är dagishämtning o lämning. O helgerna blir det då annars....
Slarvig är vi me denna pöjk!!
Iaf så ser schemat ut såhär nu...
06 Gomorron
07-7.30 Välling
9-10 (10.20) sova
12-13 sova
14 mellis - ersättning 100 ml
15-16 sova
16-30-17 middag 3/4 dels burk eller hemlagat
19 250 ml välling
19-06 sova
Vaknar oftast en gång mellan 01-03 o äter ersättning 150 ml
Försöker trycka i honom mer mat men det gååååår inte. Han kväljs ju!! Han blir bara arg...
Tidigare hade vi sovtider
9-11
14-16
Maten var på samma ställen
Hur ska jag tänka?!
LindaÅ
Thyra 080408 Abbe 110617
Thyra 080408 Abbe 110617
Hej!
Skriv in killens födelsedatum i kontrollpanelen-profil-signatur så behöver vi inte leta dessa fakta.
Lite svårt att få grepp om problemet....
Tänker ni kura? Har ni SHN boken?
Född i juni.... typ 7 månader nu eller?
Sömnbehovet är 14,5 h
12 h natt och 2,5 h sömn dagtid, ex 12h-45min-1,5h-20min.
4 rejäla mål mat+ nattslurk.
Målen ska komma med ungefär 3,5 h mellanrum utom nattslurken som kan komma 1 h in på middagen. Lurarna dagtid bör ligga på 20, 45 min eller 1,5 h, 2h som är naturliga sömnrytmpass.
Gör ni ett schema måste ni också följa tiderna så att liten har en chans att lära sig. Ni ska leda honom inte tvärtom!
Skriv in killens födelsedatum i kontrollpanelen-profil-signatur så behöver vi inte leta dessa fakta.
Lite svårt att få grepp om problemet....
Tänker ni kura? Har ni SHN boken?
Född i juni.... typ 7 månader nu eller?
Sömnbehovet är 14,5 h
12 h natt och 2,5 h sömn dagtid, ex 12h-45min-1,5h-20min.
4 rejäla mål mat+ nattslurk.
Målen ska komma med ungefär 3,5 h mellanrum utom nattslurken som kan komma 1 h in på middagen. Lurarna dagtid bör ligga på 20, 45 min eller 1,5 h, 2h som är naturliga sömnrytmpass.
Gör ni ett schema måste ni också följa tiderna så att liten har en chans att lära sig. Ni ska leda honom inte tvärtom!
Jenny06 Gomorron Vill ni ha morgon 7, måste ni övertyga liten om att det är natt än. Ingen underhållning och MÖRKT i rummet!
07-7.30 Välling (hur mycket?)
9-10 (10.20) sova ?? hur länge sover han? 45 min är ett naturligt sömnpass
12-13 sova inget naturligt sömnpass, 1,5 h är bättre
14 mellis - ersättning 100 ml mer mat här! banan eller liknande, gröt
15-16 sova inget naturligt sömnpass, lägg mer sömn på lunchluren och ta endast 20 minuter här låt luren börja klockan 16 i stället
16-30-17 middag 3/4 dels burk eller hemlagat (kanske vänta till 17.00 så aptiten är på plats igen)
19 250 ml välling går det i så mycket välling kan nog liten äta mer middag i stället.
19-06 sova
Vaknar oftast en gång mellan 01-03 o äter ersättning 150 ml Är det nattmålet ni vill kura bort?
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Jag vill få ett bra flyt på dagslurarna. Han sover ju i vagn ute. Så bar tycker jag eftersom jag ibland någon lur passar på att gå me hunden samtidigt!
Japp vi har sova hela natten boken och den är läst i omgångar men jag har ändå svårt att riktigt förstå den!! Jag är nog knasig!
Barnaboken har jag inte!
När han vaknar kl 6 är det stört omöjligt att buffa honom till sömns igen. Har prövat! Han är pigg och glad och ligger och jollrar och gör ljud.
Han sover i eget rum och det är KOLMÖRKT där inne.
Morronen dricker han väääääldigt lite välling. Kanske får i honom 100 ml som mest. Beror väl på att han är mätt sedan natten.
Han sover ca 1 timme varje pass. Det där me naturliga sömnpass tycker jag är inte stämmer. Båda mina barn har haft en skarv på 30 min. Sen har det var bra. Så är det nu oxå. Efter ca 30 får vi vagna ner honom igen.
Sen när du säger att han får i sig mer middag. Det GÅR inte....man kan ju inte truga in maten. Han kväljs ju och blir arg....
Vet inte om man ska truga in mat då? Är det så snällt?!
Japp det är nattmålet vi skulle vilja ha väck.....!!! Men var hittar jag motivationen...=)
TACK snälla för frågor och funderingar!
Japp vi har sova hela natten boken och den är läst i omgångar men jag har ändå svårt att riktigt förstå den!! Jag är nog knasig!
Barnaboken har jag inte!
När han vaknar kl 6 är det stört omöjligt att buffa honom till sömns igen. Har prövat! Han är pigg och glad och ligger och jollrar och gör ljud.
Han sover i eget rum och det är KOLMÖRKT där inne.
Morronen dricker han väääääldigt lite välling. Kanske får i honom 100 ml som mest. Beror väl på att han är mätt sedan natten.
Han sover ca 1 timme varje pass. Det där me naturliga sömnpass tycker jag är inte stämmer. Båda mina barn har haft en skarv på 30 min. Sen har det var bra. Så är det nu oxå. Efter ca 30 får vi vagna ner honom igen.
Sen när du säger att han får i sig mer middag. Det GÅR inte....man kan ju inte truga in maten. Han kväljs ju och blir arg....
Vet inte om man ska truga in mat då? Är det så snällt?!
Japp det är nattmålet vi skulle vilja ha väck.....!!! Men var hittar jag motivationen...=)
TACK snälla för frågor och funderingar!
LindaÅ
Thyra 080408 Abbe 110617
Thyra 080408 Abbe 110617
-
LilloppansMamma
Hej!
Visst finns det barn med andra sömnpass i kroppen. Det har jag sett på forumet flera gånger. De naturliga sömnpassen gäller för de flesta barnen, men långt ifrån alla.
Jag får nog hålla med Manfred10 här. Jag förstår inte riktigt vad ni vill ha hjälp med?
Inte ska du tvinga i ditt barn mat inte! Nä, det är inte snällt.
Men man kan som sagt truga. Får han pilla med något eget när ni äter? Smaka av det du har på din tallrik? Det ska vara lustfyllt att äta och upptäcka mat.
Får han vatten till maten- kanske törstig också? Plockmat är verkligen att rekommendera. Där får barnen, på sina villkor, bekanta sig med ny mat i olika färger och konsistenser. Man kan bli förvånad över vad barn tycker om- här är quinoa en storfavorit!
LilloppansMamma
Visst finns det barn med andra sömnpass i kroppen. Det har jag sett på forumet flera gånger. De naturliga sömnpassen gäller för de flesta barnen, men långt ifrån alla.
Jag får nog hålla med Manfred10 här. Jag förstår inte riktigt vad ni vill ha hjälp med?
Inte ska du tvinga i ditt barn mat inte! Nä, det är inte snällt.