Annie 6 v + vill inte somna för kvälllen
Annie 6 v + vill inte somna för kvälllen
Hejsan!
Tack för ett underbart forum, jag har lärt mig enomt mycket här!
Nu till mitt ärende.
Jag har en liten dotter på 6 veckor och 3 dagar. Hon är frisk och mår bra, men hon sover inte mycket. Har läst i BB att barn i hennes ålder ska ha 16,5 tim sömn. Vår lilla skrapar högst ihop 11-12 tim per dygn. Hon har så oerhört svårt att somna till natten, jag börjar natta henne vid 22 men hon somnar inte förrän 01.30! tycker så synd om henne, märker ju att hon är trött.
Jag har försökt använda standarsmodellen på henne och på dagarna fungerar det väldigt bra, hon vaknar runt 8 och hon ammar 1,5 tim per gång och sover 2h på förmiddagen och 2h efter lunch och 1-2 h på eftermiddagen. Det är därefter det spårar ur, hon vill inte ha en powernap på kvällen, på kvällarna vill hon amma hela tiden och nu för att jag ska få lite avlastning har vi börjat ge henne ersättning på kvällarna för att hon ska bli rikigt mätt, men när vi sedan lägger henne i vagnen för att sova natt så börjar hon skrika direkt. Jag upplever att hon är väldigt övertrött. Jag har föröskt att göra tillrättaläggandet och solfjädern, men hon blir så arg och frustrerad, vagna går ganska bra då blir hon lugn, jag ramsar mig ut men bara fter ett litet tag eller direkt så börjar hon skrika igen. Jag har även lagt märke till att hon blir väldigt arg när jag ramsar. Jag får henne inte att sova på natten. Det slutar med att jag får amma tills hon somnar.
På dagarna lyckas jag få henne att somna med vagnande och promenader med vagnen. Men inte på kvällen.
Har nån något tips på hur vi ska få henne att somna tidigare på kvällarna och få en dräglig vardag?
Jag har läst att man inte kan styra så mycket innan de är 2 månader i BB men finns det nått man kan göra för att hon ska sova mer, och för att ja ska få mer sömn.
Tacksam för svar!
Varma hälsningar Josefin och lilla Annie
Tack för ett underbart forum, jag har lärt mig enomt mycket här!
Nu till mitt ärende.
Jag har en liten dotter på 6 veckor och 3 dagar. Hon är frisk och mår bra, men hon sover inte mycket. Har läst i BB att barn i hennes ålder ska ha 16,5 tim sömn. Vår lilla skrapar högst ihop 11-12 tim per dygn. Hon har så oerhört svårt att somna till natten, jag börjar natta henne vid 22 men hon somnar inte förrän 01.30! tycker så synd om henne, märker ju att hon är trött.
Jag har försökt använda standarsmodellen på henne och på dagarna fungerar det väldigt bra, hon vaknar runt 8 och hon ammar 1,5 tim per gång och sover 2h på förmiddagen och 2h efter lunch och 1-2 h på eftermiddagen. Det är därefter det spårar ur, hon vill inte ha en powernap på kvällen, på kvällarna vill hon amma hela tiden och nu för att jag ska få lite avlastning har vi börjat ge henne ersättning på kvällarna för att hon ska bli rikigt mätt, men när vi sedan lägger henne i vagnen för att sova natt så börjar hon skrika direkt. Jag upplever att hon är väldigt övertrött. Jag har föröskt att göra tillrättaläggandet och solfjädern, men hon blir så arg och frustrerad, vagna går ganska bra då blir hon lugn, jag ramsar mig ut men bara fter ett litet tag eller direkt så börjar hon skrika igen. Jag har även lagt märke till att hon blir väldigt arg när jag ramsar. Jag får henne inte att sova på natten. Det slutar med att jag får amma tills hon somnar.
På dagarna lyckas jag få henne att somna med vagnande och promenader med vagnen. Men inte på kvällen.
Har nån något tips på hur vi ska få henne att somna tidigare på kvällarna och få en dräglig vardag?
Jag har läst att man inte kan styra så mycket innan de är 2 månader i BB men finns det nått man kan göra för att hon ska sova mer, och för att ja ska få mer sömn.
Tacksam för svar!
Varma hälsningar Josefin och lilla Annie
Storasyster född 2011-06-06. Standardmodellad från 6 v, sov hela natten vid 4 mån.
Lillebror född 130426, standardmodellad från födseln.
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Re: Annie 6 v + vill inte somna för kvälllen
Hej Annie11 och varmt välkommen hit!
Grattis till lilla prinsessan!
Vad härligt att dagarna funkar bra och att ni har fâtt till standardmodellerandet, det bâdar mycket gott för framtiden!
Bra jobbat! :thumbsup:
Kvällstrassel beror ofta pâ övertrötthet och ju längre man hâller pâ och "nattar", ju tröttare blir bebisen. Och sâ snurrar det pâ.
Nu när lillan är sâ stor som drygt sex veckor sâ skulle jag inte tveka att verkligen hjälpa henne till ro. Har du vagn sâ är det ju toppen att vagna. Ramsan är hon alldeles för liten för, den kan du säga mjukt och fint när du gâr efter att ha lagt henne, OM hon ligger tyst och nöjd och tillfreds med att sova. Dâ lär hon sig sâsmâningom att associera den till lugn och skön sömn. Men som verktyg används den inte förrän vid fyra mânader. Sâ vagna du!
Vi har haft kvällstrassel här ocksâ (min lille grabb är bara snäppet äldre än din tjej, âtta veckor pâ söndag
). Att lägga rejält mycket tidigare gjorde underverk här. Nu har jag som mâl att ha honom sovandes senast klockan nio, helst innan. De gânger jag känner att det är pâ väg att spâra ur, alltsâ en mycket missnöjd kille som skriker och grâter vad man än gör (ammar, rapar, ..) sâ lägger jag honom helt enkelt. Han sover inte i vagn, sâ jag solfjädrar som markering när jag lägger honom. Han skriker förstâs dâ med, men för det allra mesta sâ varvar han ner pâ nâgon minut alldeles själv. Gâr han igâng pâ riktigt sâ buffar jag, men det är verkligen inte alltid det behövs. Att vâga lita pâ att bebisen är trött och behöver fâ vara ifred och sova tycker jag är det allra svâraste men ocksâ det allra bästa jag har lärt mig genom mina tre smâttingar och framför allt tack vare Annas filosofi och all klokskap här pâ forumet. =D>
=D>
En annan grej, skulle du kunna gâ in under kontrollpanelen (uppe till vänster) och lägga in lilla tjejens födelsedatum i din profil (signatur)? Dâ blir det mycket lättare för alla som svarar att hâlla reda pâ âldern. Det ska bli roligt att fâ följa med pâ er färd!

Grattis till lilla prinsessan!
Vad härligt att dagarna funkar bra och att ni har fâtt till standardmodellerandet, det bâdar mycket gott för framtiden!
Kvällstrassel beror ofta pâ övertrötthet och ju längre man hâller pâ och "nattar", ju tröttare blir bebisen. Och sâ snurrar det pâ.
Vi har haft kvällstrassel här ocksâ (min lille grabb är bara snäppet äldre än din tjej, âtta veckor pâ söndag
En annan grej, skulle du kunna gâ in under kontrollpanelen (uppe till vänster) och lägga in lilla tjejens födelsedatum i din profil (signatur)? Dâ blir det mycket lättare för alla som svarar att hâlla reda pâ âldern. Det ska bli roligt att fâ följa med pâ er färd!
Hejsan! Det här forumet är ju helt fantastiskt att man får svar så direkt! Tack så mycket Sarisparis! 
Jag ska redan ikväll börja med att lägga henne tidigare, helst som du senast kl 21.
Men hur blir det med nattammning då, antar att det blir en gång runt 3-4 snåret på natten?
Jag har ytterligare en fråga som jag hoppas få svar på. När Anna talar om fulla måltider i SM ska ju man helst komma upp i 1,5 h. Vad jag har förstått så innebär det hela programmet med mat ur sammabröst x2, sedan byte och umgänge och därefter mat ur bröst nr 2x2. Eller är det så att hon bara menar faktiskt tid man ska amma i 1,5 h?
Jag har även läst i boken att man verkligen ska truga tills lillan inte förmår få i sig mer mat. Jag har trugat och trugat och lillan vill alltid ha, har aldrig kommit till den stunden då hon vägrar ta bröstet. Är hon inte mätt då? Detta funderar jag speciellt på till kvällsmålet och nattslurken, tänk om jag inte har tillräckligt med mjölk. På bvc har det sagt att vi ska ge henne ersättning på kvällen så hon blir riktigt mätt. Helst vill jag ju kunna amma henne fullt ut. Hur vet man om man har tillräckligt med mjölk?
Kramar från lilla Annie och Josefin
Jag ska redan ikväll börja med att lägga henne tidigare, helst som du senast kl 21.
Jag har ytterligare en fråga som jag hoppas få svar på. När Anna talar om fulla måltider i SM ska ju man helst komma upp i 1,5 h. Vad jag har förstått så innebär det hela programmet med mat ur sammabröst x2, sedan byte och umgänge och därefter mat ur bröst nr 2x2. Eller är det så att hon bara menar faktiskt tid man ska amma i 1,5 h?
Jag har även läst i boken att man verkligen ska truga tills lillan inte förmår få i sig mer mat. Jag har trugat och trugat och lillan vill alltid ha, har aldrig kommit till den stunden då hon vägrar ta bröstet. Är hon inte mätt då? Detta funderar jag speciellt på till kvällsmålet och nattslurken, tänk om jag inte har tillräckligt med mjölk. På bvc har det sagt att vi ska ge henne ersättning på kvällen så hon blir riktigt mätt. Helst vill jag ju kunna amma henne fullt ut. Hur vet man om man har tillräckligt med mjölk?
Kramar från lilla Annie och Josefin
Storasyster född 2011-06-06. Standardmodellad från 6 v, sov hela natten vid 4 mån.
-
Clara Cecilia
Hej!
Nej inte amma oavbrutet i 1,5 timme utan hela programmet under 2 timmars vakentid!
Men det ligger en ökningsperiod runt 6-7 veckor och då kan liten behöva ligga "dockad" (Susan D´s uttryck
) rejäla stunder, särskilt kvällstid.
Om ni inte kommer till att hon säger: nu räcker det!
så skulle jag inte tveka att ge ersättning kvällstid och till natten. Ni har ett klokt BVC som rekommenderar lite stöd Under en Period. Det är inget hinder att helamma vidare men det kan ta lite tid för liten att orka suga rejält och för brösten att hinna ikapp. Och viktigast är att barnet somnar mätt, eller hur?
Det finns ökningstips från Torsmamma som är superbra, (jag sitter med för dåligt bredband för att kunna söka det åt dig men sök på "ökningstips".)
Det jag vet är att du ska Vila, dricka Lutzern te och äta fet mat i mängd
.
Så fint att era dagar fungerar bra - tidigare läggning och stadigare "mat" så är ni bra på spåret!
Clara
Nej inte amma oavbrutet i 1,5 timme utan hela programmet under 2 timmars vakentid!
Men det ligger en ökningsperiod runt 6-7 veckor och då kan liten behöva ligga "dockad" (Susan D´s uttryck
Om ni inte kommer till att hon säger: nu räcker det!
Det finns ökningstips från Torsmamma som är superbra, (jag sitter med för dåligt bredband för att kunna söka det åt dig men sök på "ökningstips".)
Det jag vet är att du ska Vila, dricka Lutzern te och äta fet mat i mängd
Så fint att era dagar fungerar bra - tidigare läggning och stadigare "mat" så är ni bra på spåret!
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Hej igen
!
Nu var det ett tag sedan och Annie har hunnit bli 9 veckor. Under semestern har vi verkligen försökt få struktur på vår vardag med lillan. Jag har försökt köra strikt med standardmodellen, och vår lilla äter som en häst men det hon inte gillar är att sova (Hon får ersättning till kvällen annars ammar jag fulltid). VI har försökt att natta henne tidigare men hon vill verkligen inte sova. Somnar runt kl 24.00 och då har hon varit vaken sen 14.00 på dagen! På kvällarna får jag amma ständigt och hur länge som helst. På dagarna sover hon bara om vi går ut med vagnen och det blir ca 4 h promenader per dag för att hon ska få lite sömn. Jag är så trött nu och när jag räknar ihop hennes sömn så blir det bara 12 timmar ungefär. Alldeles för lite och jag är så orolig!
Jag försöker att vagna och buffa men hon blir så arg. Sedan så kräks hon väldigt mkt och ofta och nästan alltid när hon håller på att somna in.
Vad ska vi göra?
Min sambo är inte alls lika engagerad som jag och han ifrågasätter AW metoder som jag tror så strongt på, hur ska man tackla det.?
Tacksam för svar ni änglar där ute!
Kramar
Nu var det ett tag sedan och Annie har hunnit bli 9 veckor. Under semestern har vi verkligen försökt få struktur på vår vardag med lillan. Jag har försökt köra strikt med standardmodellen, och vår lilla äter som en häst men det hon inte gillar är att sova (Hon får ersättning till kvällen annars ammar jag fulltid). VI har försökt att natta henne tidigare men hon vill verkligen inte sova. Somnar runt kl 24.00 och då har hon varit vaken sen 14.00 på dagen! På kvällarna får jag amma ständigt och hur länge som helst. På dagarna sover hon bara om vi går ut med vagnen och det blir ca 4 h promenader per dag för att hon ska få lite sömn. Jag är så trött nu och när jag räknar ihop hennes sömn så blir det bara 12 timmar ungefär. Alldeles för lite och jag är så orolig!
Jag försöker att vagna och buffa men hon blir så arg. Sedan så kräks hon väldigt mkt och ofta och nästan alltid när hon håller på att somna in.
Vad ska vi göra?
Min sambo är inte alls lika engagerad som jag och han ifrågasätter AW metoder som jag tror så strongt på, hur ska man tackla det.?
Tacksam för svar ni änglar där ute!
Kramar
HEj
okej vi börjar med en peppningskram
Det är väldigt lång vakentid det där
Det låter lite som vår juvel när han var riktigt liten. han kom liksom in i andra andningen och övertrötthetsträsket.
Jag trodde också att han VILL ju inte sova. ack så fel jag hade svarade mina vänner här på forumet.
När försöker ni lägga? Sikta på max 2h vakentid eller kanske ännu lite mindre på morgonen.
Jag tycker att det låter som om liten behöver mer mat om hon äter konstant. efterjaga med flaska med utpumpad mjölk (från fm) även på dagen om det kärvar (eller ersättning för all del) använd litet hål i nappen så blir det inte för bekvämt. Se till så att det är så proppfullt det bara går. Det skall inte finnas minsta plats kvar i lilla magen. Du har fått ett jättefint svar från Clara_Cecilia som säger ungefär samma sak
Då kan du känna att du verkligen KAN lägga med gott samvete. Sen kopplar du bort oron. Den är bara en stor bov och blir otroligt självuppfyllande. Lägg innan 2h, lugnt och säkert och vagna.
Sen ang små kräkisar. du kan köra upp vagnens framhjul på typ telefonkatalog så det blir lite högre. det hjälpte massor för oss. Var jättenoga med att rapa (bvc kan i bland kläcka ur sig att det inte behövs. Det GÖR det)
kram
okej vi börjar med en peppningskram
Det är väldigt lång vakentid det där
När försöker ni lägga? Sikta på max 2h vakentid eller kanske ännu lite mindre på morgonen.
Jag tycker att det låter som om liten behöver mer mat om hon äter konstant. efterjaga med flaska med utpumpad mjölk (från fm) även på dagen om det kärvar (eller ersättning för all del) använd litet hål i nappen så blir det inte för bekvämt. Se till så att det är så proppfullt det bara går. Det skall inte finnas minsta plats kvar i lilla magen. Du har fått ett jättefint svar från Clara_Cecilia som säger ungefär samma sak
Sen ang små kräkisar. du kan köra upp vagnens framhjul på typ telefonkatalog så det blir lite högre. det hjälpte massor för oss. Var jättenoga med att rapa (bvc kan i bland kläcka ur sig att det inte behövs. Det GÖR det)
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Hejsan!
Tusen tack för ditt svar!
Känns så skönt att det finns nån som förstår hur de är och kan stötta!
Jag försöker köra enligt 2 mån schemat som jag hittat här:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Idag så löd jag era råd och gav henne ersättning (det funkar nämligen inte att pumpa mjölk ur mig får max ut 5 droppar)
. Ammade och följde schemat fram till 17.30 då hon fick en hel flaska som hon slukad direkt , sedan ammnig igen och bad och därefter ersättning och sedan amning igen, då blev kl 20.00 och jag vagnade henne. Men hon kräktes flera gången trots att jag rapat henne. Hur mkt ska hon rapa? Jag lägger ner henne säkert och vagnar, hon tystnar för att sedan ta sats igen och verkligen skriker. Gör jag fel tro? och ja det där med oron är jobbi, jag mår dåligt av den själv men det är svårt att släppa när man vet att ens barn behöver mer sömn och man inte kan hjälpa henne. Börjar verkligen blir ledsen av detta. Men jag vill så gärna att det sa fungera och jag tror ju på det här med rutiner och mkt mat.
Imon ska jag börja ge henne ersättning tidigare på dagen efter ammnigen så att hon blir mätt och kanske kan somna till dagslurarna.
en sak som min sambo funderat över är om det är hälsosamt att vagna henne så mkt och länge, det skakar ju så mkt.
Kramar

Tusen tack för ditt svar!
Känns så skönt att det finns nån som förstår hur de är och kan stötta!
Jag försöker köra enligt 2 mån schemat som jag hittat här:
08.30 Sova 1,5 tim
12.00 Sova 2 tim
16.00 Sova 1,5 tim
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Idag så löd jag era råd och gav henne ersättning (det funkar nämligen inte att pumpa mjölk ur mig får max ut 5 droppar)
Imon ska jag börja ge henne ersättning tidigare på dagen efter ammnigen så att hon blir mätt och kanske kan somna till dagslurarna.
en sak som min sambo funderat över är om det är hälsosamt att vagna henne så mkt och länge, det skakar ju så mkt.
Kramar
Hej
Tänk vad skönt det måste ha varit med den där flaskan om den slukades
Visst kan du fylla upp med flaska på de andra målen också, jag tycker att det låter klokt om man är osäker. ha ett litet hål så det inte konkurrerar för mkt med amningen bara. Sen om hela flaskan slukades...ladda med mer nästa gång
OM man sover som folk på dagen är det ju lättare att äta och sen sova som folk också...ja du vet
Sen finns det en del tips om man vill öka sin mjölkmängd
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951
Sen bara ett tips. Om man vill pumpa ur själv så brukar det gå lättare i duschen i varmvatten eller ha tex vetevärmare över brösten i början. Det kan ta ett par gånger innan man får in tekniken. Jag fick också ut ett par droppar bara första gångerna jag testade för att senare kunna få ut dl...men det är ju absolut ingen livsnödvändighet.
har du sett viedeon där Anna vagnar? Den finns annars HÄR
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start Testa också att efter avslutad vagning köra upp vagnen på typ telefonkatalog i huvudändan. höjden gör att det ofta inte blir lika mycket kräkningar.
kram
Tänk vad skönt det måste ha varit med den där flaskan om den slukades
Sen finns det en del tips om man vill öka sin mjölkmängd
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951
Sen bara ett tips. Om man vill pumpa ur själv så brukar det gå lättare i duschen i varmvatten eller ha tex vetevärmare över brösten i början. Det kan ta ett par gånger innan man får in tekniken. Jag fick också ut ett par droppar bara första gångerna jag testade för att senare kunna få ut dl...men det är ju absolut ingen livsnödvändighet.
har du sett viedeon där Anna vagnar? Den finns annars HÄR
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start Testa också att efter avslutad vagning köra upp vagnen på typ telefonkatalog i huvudändan. höjden gör att det ofta inte blir lika mycket kräkningar.
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
-
Clara Cecilia
Hej Annie!
Bra att du kompletterar med ersättning - MEN jag skulle ha flaskan beredd vid varje mål istället. Vissa har massor med mjölk över att pumpa, andra får lägga till med ersättning, inget konstigt alls med det. Så - amma järnet - vila, drick Luzern te, ät fet mat och ha en flaska med NAN 1 redo som "efterrätt och kaka till kaffet" vid varje mål.
Om liten har en benägenhet att kräkas är det nämligen bättre att fylla upp vid varje mål istället för att satsa allt krut på sista målet - det är hela dagens intag som gäller
Jag Trodde att jag rapade lilla L men.. Pappan hade hand om rapen för storebror länge och slängde upp honom på axeln Rejält och gungade i knäna, bultade mjukt men liksom Bestämt längs hela rygen upp och ner. Kom ingen Rap då så fick han åka Prästens lilla kråka på knäet med nackstöd
.
Rapen är Viktig. Rätt och slätt.
Det finns också ett videoklipp på vagningsteknik som jag ska skicka dig.
(Och som jag nu såg att videunge så fint bifogat
)
Clara
Schemat ser jättebra ut. Håll i minne att det är ett stöd och om hon visar tydliga tecken på att tröttna typ en kvart tidigare så lägg henne. Ni brottas helt tydligt med övertrötthet och boten på det är att lägga i tid under dagen så inget hinner byggas upp.Annie11 skrev: Jag försöker köra enligt 2 mån schemat som jag hittat här:
08.30 Sova 1,5 tim
12.00 Sova 2 tim
16.00 Sova 1,5 tim
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Bra att du kompletterar med ersättning - MEN jag skulle ha flaskan beredd vid varje mål istället. Vissa har massor med mjölk över att pumpa, andra får lägga till med ersättning, inget konstigt alls med det. Så - amma järnet - vila, drick Luzern te, ät fet mat och ha en flaska med NAN 1 redo som "efterrätt och kaka till kaffet" vid varje mål.
Om liten har en benägenhet att kräkas är det nämligen bättre att fylla upp vid varje mål istället för att satsa allt krut på sista målet - det är hela dagens intag som gäller
För mig var rapen ett uppvaknandeAnnie11 skrev: Hur mkt ska hon rapa?
Rapen är Viktig. Rätt och slätt.
Det skakar inte, det gungar fast och bestämt fram och tillbaka. Om ni går på promenad på en kullerstensgata så bumpar det upp och ner Mer. Vagning (korrekt utförd med fast och varm hand) är helt ofarligt och bara skönt och lugnande. Så kallat "Shaken baby syndrome" är en misshandel av små barn där en vuxen tappar fattningen helt och skakar barnet kraftigt så allvarliga skador uppstår. Att vagna ett barn till ro har inget med det att göra - tvärtom så hjälper sömn för väl liten som stor såna situationer från att uppkomma. Bra att du frågade!Annie11 skrev: en sak som min sambo funderat över är om det är hälsosamt att vagna henne så mkt och länge, det skakar ju så mkt.
(Och som jag nu såg att videunge så fint bifogat
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Hejsan!
Och tack för alla bra tips!!! nu har jag börjat ge lillan ersättning efter varje mål och hon gillar det och somnar bättre.
Jag ska även testa tipset om att mjölka ur i duschen.
Har hört på flera håll att man ska ge just NAN 1. är det bästa ersättningen? Just nu har vi Sempers.
Hon börjar nu närma sig 3 månader och hon har de senaste 5 dagarna sovit 9 h natt
och börjat sova mindre på dagarnas lurar. Kan jag redan nu så smått ändra schemat? Har för mig att jag läst i BB eller på forumet att vid 3 mån kan de sova 10 h sammanhängande natt...stämmer det? Kan jag då vagna henne om hon vaknar innan. Nattmålet ska det vara kvar tills 4 mån?
Vad skulle ni säga jag ska ändra i mitt schema?
08.30 Sova 1,5 tim
12.00 Sova 2 tim
16.00 Sova 1,5 tim
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Vi har ju henne att somna i vagnen för vi vagnar henne, tycker ni vi ska bära över henne till spjälsängen efter att hon somnat eller är det ok att hon sover i vagnen tills hon lära sig sova ordentligt själv? Eller blir det svårt att få henne att sova i spjälsängen sen? Jag känner nämligen inte att jag får in rätt teknik på buffningen därav vagning.
Sen en annan grej jag har lite funderingar kring. Jag försöker ju verkligen följa standarmodellen eftersom jag tror det är bäst för mitt barn och min familj. Men jag har så svårt när svärfar och svärmor kommer att hålla schemat, då de såklart vill umgås med sitt barnbarn och gulla med henne.
Jag har så svårt att säga emot. Men vi får oftast jobbigt sen när de går, att hon blir övertrött o får svårt att sova. Detta gäller även vänner, de förstår inte att hon behöver så mkt sömn. Men jag antar att jag har svaret på funderingen själv att jag måste stå på mig mer o se till mitt barns behov o strunta i vad andra säger
Ledsen att det blev så långt, men så skönt att få skriva av sig, man har så mkt funderingar när man är nybörjare på det här.
Ni är bäst!!!!
Kraam
Och tack för alla bra tips!!! nu har jag börjat ge lillan ersättning efter varje mål och hon gillar det och somnar bättre.
08.30 Sova 1,5 tim
12.00 Sova 2 tim
16.00 Sova 1,5 tim
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Ledsen att det blev så långt, men så skönt att få skriva av sig, man har så mkt funderingar när man är nybörjare på det här.
Ni är bäst!!!!
Kraam
Hej
bra jobbat hör ni! =D>
) Skämt åsido så är det bra för man kan få respons på vad som känns lugnande.
Du vet vad hon behöver. Gå på det och kän dig stolt över att det går så bra. Ni jobbar på bra.
kram
bra jobbat hör ni! =D>
Många tycker att NAN är mjukare mot magen. 1an ges om man ammar också annars kan man ge 2an från födseln. men hallå, funkar semper så kör på det.Har hört på flera håll att man ska ge just NAN 1. är det bästa ersättningen? Just nu har vi Sempers.
Nattmålet är kvar till 4 mån,ja. och ja, snart kmmer ni upp i 10h nätter låter det som. bravo.Hon börjar nu närma sig 3 månader och hon har de senaste 5 dagarna sovit 9 h natt
och börjat sova mindre på dagarnas lurar. Kan jag redan nu så smått ändra schemat? Har för mig att jag läst i BB eller på forumet att vid 3 mån kan de sova 10 h sammanhängande natt...stämmer det? Kan jag då vagna henne om hon vaknar innan. Nattmålet ska det vara kvar tills 4 mån?
kanske flytta fram maten från kl 10 till 10,30? då får du jämnare fördelning över mattiderna.Vad skulle ni säga jag ska ändra i mitt schema?/
många har dem att sova i vagn tills 12h natten sitter. går aldeldes utmärkt. öva buffning på varandra därhemma (det är absolut inte förbjudet att ha roligtVi har ju henne att somna i vagnen för vi vagnar henne, tycker ni vi ska bära över henne till spjälsängen efter att hon somnat eller är det ok att hon sover i vagnen tills hon lära sig sova ordentligt själv? Eller blir det svårt att få henne att sova i spjälsängen sen? Jag känner nämligen inte att jag får in rätt teknik på buffningen därav vagning.
Presis så.Men jag antar att jag har svaret på funderingen själv att jag måste stå på mig mer o se till mitt barns behov o strunta i vad andra säger![]()
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Hej igen kära vänner!
Annie är nu 5 månader och hon och jag njuter verkligen.
Fram tills för några dagar sedan har hon sovit 12 tim natt. (19-7). Men nu är det så att lilla ärtan har lärt sig att vända sig från mage till rygg och tycker detta är jätteskoj och gör det hela tiden när hon ska sova. hon gör detta även i vagnen. Jag brukar vända tillbaka henne och om jag har tur somnar hon om eller så börjar hon vända igen och så håller det på. Vad ska jag göra tycker ni? Jag har även försökt att låta henne ligga på rygg, men hon är ju inte van att sova på rygg, hon förstår inte alls att hon ska sova då. Hon kan nämligen inte vända tillbaka själv.
Sedan undrar jag om ni har några tips när hon sover på dagen. Första luren 45 min är inga problme att få henne att somna (förutom nu när hon vänder sig=), Lunchluren som är lång 2 h, får jag henne bara att sova hela 2 h om vi är ute och går med vagnen. Men om ho sove hemma så vaknar hon ALLTID efter 45 min -1 h. Sedan har hon en till 45 lur på eftermiddagen som oftast inte är några problem. Nu är hon snart 5 månader och man ska korta ner sovtid med 30 min ska jag då korta ner den långa lunchluren?
Många kramar från oss!!!
Annie är nu 5 månader och hon och jag njuter verkligen.
Många kramar från oss!!!
Hej
Härligt jobbat hör ni! =D>
strategier om vändningscirkus finns här. vändningscirkus vi valde attityden av "inget har hänt" vände snabbt och gick UTAN ramsa.
träna vändningar på dagen. Här kan syskon få hjälpa till. öva gärna i nerförsbacke. nåja liten sådan. kanske en liten lövhög
om långa luren strular så undrar jag dels hur den ligger i förhållande till maten. man kan behöva lägga den precis efter lunch. och precis som du är inne på så kan det vara dags att dra ner lite på sömnen. antingen så drar du ner i mitten till 45-1,5-45 eller så drar du ner sista luren till 20 min kanske.
kram
Härligt jobbat hör ni! =D>
strategier om vändningscirkus finns här. vändningscirkus vi valde attityden av "inget har hänt" vände snabbt och gick UTAN ramsa.
träna vändningar på dagen. Här kan syskon få hjälpa till. öva gärna i nerförsbacke. nåja liten sådan. kanske en liten lövhög
om långa luren strular så undrar jag dels hur den ligger i förhållande till maten. man kan behöva lägga den precis efter lunch. och precis som du är inne på så kan det vara dags att dra ner lite på sömnen. antingen så drar du ner i mitten till 45-1,5-45 eller så drar du ner sista luren till 20 min kanske.
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Tack för ditt snabba och fina svar, jag ska genast boa lite i spälsängen, öva henne i att vända sig dagtid och använda strategi 2 nattetid och vid lurar!
schemat vi kör nu är såhär,
07.00 Mat
08.45 Sova 45
10.00 eller 10.30 Mat
11.30 Sova 2 tim (sak nog ändra till 1,5 snart)
14.00 Mat
15.30 Sova 45
17.00 eller 17.30 Mat
19.00 Godnatt!
Har lite svårt att veta när jag ska mata på vakentiden för vi har en kräkis o hon behöver oftast vara uppe 45 min efter maten innan hon lägger sig. kankske är det att hon får maten för tidigt... och blir hungrig när hon sover!
Tusen tack för stödet!
Kramar!!
schemat vi kör nu är såhär,
07.00 Mat
08.45 Sova 45
10.00 eller 10.30 Mat
11.30 Sova 2 tim (sak nog ändra till 1,5 snart)
14.00 Mat
15.30 Sova 45
17.00 eller 17.30 Mat
19.00 Godnatt!
Har lite svårt att veta när jag ska mata på vakentiden för vi har en kräkis o hon behöver oftast vara uppe 45 min efter maten innan hon lägger sig. kankske är det att hon får maten för tidigt... och blir hungrig när hon sover!
Kramar!!
Hejsan!
Våra små har nästan identiska scheman, och även här har vi till och från trassel med den långa luren. Vi har precis samma problem med att hon måste vara proppmätt när hon ska sova den, men samtidigt kräks hon om hon ligger på mage nyäten
Så här gör vi för att bättre oddsen
Vi börjar med att ge ersättning och väntar sedan en stund (då sitter hon i babysitter för att maten ska sjunka ner...) och sedan matar vi på med puréer strax innan hon ska sova. Puréerna sköljs ner med några klunkar vatten (har gjort stor skillnad på kräkningar här hemma). Hon kräks inte lika lätt av den vanliga maten så därför har vi lagt den sist.
Matningen påbörjas någon gång mellan 10 och 10.30 beroende på hur hungrig hon verkar vara. Om det bli kl 10 så tar vi en längre paus mellan flaskan och purén, och blund helt och hållet för att matningens totaltid blir rätt lång 8)
Våra små har nästan identiska scheman, och även här har vi till och från trassel med den långa luren. Vi har precis samma problem med att hon måste vara proppmätt när hon ska sova den, men samtidigt kräks hon om hon ligger på mage nyäten
Så här gör vi för att bättre oddsen
Matningen påbörjas någon gång mellan 10 och 10.30 beroende på hur hungrig hon verkar vara. Om det bli kl 10 så tar vi en längre paus mellan flaskan och purén, och blund helt och hållet för att matningens totaltid blir rätt lång 8)
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011