HJÄLP! Fy vilken otrevlig stund

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Walter

HJÄLP! Fy vilken otrevlig stund

Inlägg av Walter »

Jag har i några veckor samlat kunskap och kraft nog att börja kura min 8-månaders flicka. Problemet är dock att hon är jättesvår i maten. Hon har förlagt det mesta av sitt näringsintag till natten och äter väldigt lite på dagen. Jag kämpar vid varje måltid med att få hene att äta smakportioner etc men det slutar med att hon tar ett par skedar och sedan får jag amma. Och som sagt - mest äter hon på natten.

Nu undrar jag om jag kan starta kuren trots detta med tanke på att det upprepas att "man ska trycka i barnet mat under dagen". Jag förstår ju givetvis att mätt mage bidrar till bätre sömn. Men vi har fastnat i denna dåliga loop och tar oss inte ut. Vi saknar rutiner både dag och natt och är i stort behov av ett omtag. Jag vill inte sluta amma utan gärna ge mat och amning som komplement.

Tar tacksamt emot alla tips om hur jag ska sköta situationen!
Stolt mamma till Walter (född juli 09) och Grete (född feb 11)
Anna09

Re: Starta kur trots matproblem?

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen hit! :D

Visst sover man bättre på mätt mage, i allmänhet. Och när det gäller små barn i synnerhet. Vi säger ofta "trycka" i mat, men det är med kärlek och erfarenhet. :wink:

När man vill införa SHN skall man inte se så mycket till vad man har nu, för det blir ett skifte som heter duga när man väl inför det nya. Ställ in fokus på hur ni VILL ha det istället. Frukost, lunch, middag, kvällsmat och mellis kanske både på för- och eftermiddag. Lurar under dagen.

Har du Barnaboken? Din dotter är 8 månader och ett hett tips är att läsa om 8 månadersångesten. Under denna lilla utvecklingstid kan många nya frågor om tillvaron dyka upp.

Hur är det med gröt och välling till lilla sessan? Äter hon det? Vi har jobbat mycket i förebyggande här - E har alltid suttit med oss vid bordet och vi har alltid ätit tillsammans sedan hon kunnat sitta själv vid bordet i egen stol. Plockbitar är spännande och ibland en förutsättning för att få ner det där lilla extra som mättar ordentligt. Vi har alltid sett till att ha trevligt och njutit själva av god mat. Pratat och haft det mysigt, allmänt, på ett naturligt sätt. Och det har smittat av sig. Nu har vi en tjej som springer till matbordet med ett "JA! Pappaaaa, nu är det maaaat ju, kom då!" :mrgreen:

Botanisera runt här på forumet. Under varje forum finns "klistrade favoriter" eller bara "favoriter" - där är våra bästa trådar samlade när det gäller just förhållningssätt, mat, olika "faser" och frågor som dyker upp i tillvaron.

Har du Internationella Sova Hela Natten boken?

Många frågor kanske... vi börjar här. :wink:

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen Walter! :lol:

Inte är det lilla fröken som vill äta på nätterna, det är ni som lärt henne att på natten äter man. Det är nu tingens ordning här i världen. Men det kan ni få bukt med genom att helt enkelt begränsa ätandet på nätterna. Det är där ni ska börja tycker jag. Nu när hon äter på nätterna, så hade jag inte helt rakt av slutat med det. Tycker att det är lite drastigt att tvärt sluta, då du skriver att hon har majoriteten av sitt matintag på nätterna, men det är också jag det. :wink:
Walter skrev:"man ska trycka i barnet mat under dagen"
Trycka i barnet mat, känns lite hårt. Här trugar vi på barnets vilkor. När barnet säger stopp så är det stopp.

Jag hade kört nån en liten mat-kur helt enkelt. Jag hade begränsat matintaget till två tillfällen och begränsat mängden mat, Därifrån hade jag minskat från ett matintag på nästföljande nätter. När hon blir ledsen på natten, så hade jag inte tjuvstartat med verktygen! Hur brukar ni göra idag när hon blir ledsen på natten?

Därifrån hade jag satt igång med en kurning. Då aptiten per automatik blir bättre under dagen. Har ni ett schema? Det är bra att ha lite tid att klura på ett schema innan man sätter igång på allvar. :)

Lägg gärna in ålder i din signatur. ( kontrollpanel, profil, signatur)

:heart: LilloppansMamma

ps såg att du fått förträfflig svar från Anna09, men dubbla svar= dubbel visdom :mrgreen:
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Walter

Inlägg av Walter »

Hej LilloppansMamma och Anna09 - tack för era snabba svar!
Känns så skönt att ha experter att "luta sig emot". Nu ska jag försöka besvara era frågeställningar.

Jag har inte barnboken men jag har Internationella Sova Hela Natten boken.

Jag förstår jag att jag ska få Grete att äta för att hon vill och tycker att det är roligt och lockande, men vi kommer inte särskilt mycket framåt i den frågan trots att vi nu har försökt på olika sätt i 3 månader.
Hon äter bättre om hon får plocka själv men det är långt ifrån en hel måltid. Vissa dagar får jag i henne några skedar gröt på kvällen (vid middagen) och varje kväll försöker jag ge henne välling vid sänggående (vilket hon ibland dricker någon halv dl av men oftast inte alls).

Rekommenderar ni att hon får äta "vanlig mat" istället för gröt till middag på kvällen? I så fall - när ska jag ge henne gröt och välling? Vår son äter middag och får sedan välling precis inför sänggående vilket har fungerat bra för honom sedan han var liten.

Gällande schema skulle jag vilja att hennes dag ser ut såhär, kommentera gärna:

07.00 frukost
08.45-09.30 sova
11.00 lunch
11.30-13.00 sova
14.00 mellanmål
17.00-17.20 sova
18.00 middag (gröt)
19.00 sova

För några månader sedan kämpade jag med att få henne att äta färre gånger per natt. Efter ca en vecka åt hon första gången vid 04.00 och sedan tätt fram till morgontimmarna. Tyvärr räckte det med att vi reste bort och att hon blev förkyld så var vi tillbaka i samma gängor som nu. Men om jag ska lyssna på era råd (vilket jag givetvis gör) så är det där jag bör starta nu igen.

Hon är sällan ledsen på natten för när hon visar att hon är hungrig så tar jag upp henne och hon äter. Sedan somnar hon gott om för att återupprepa samma procedur någon timme senare.

Har ni några tips på hur jag ska gå tillväga för att starta en "matkur"?

Förstår jag er rätt att det är när vi är nere på ett mål per natt som det är lämpligt att börja kura? I så fall, vilka timmar rör det sig om? Från 19-07 så som jag vill att hon ska sova efter kuren (i många fall räknas ju sammanhängande sömn i 5 timmar som "en natts sömn").

Stort tack på förhand!
LilloppansMamma

Hej igen! Kikar in väldigt snabbt här.
Vi är bara vanliga mammor som vill hjälpa andra mammor och pappor. :wink:

Vill bara snabbt svara på det där med den lilla matkuren- jag hade startat kurningen när jag hade känt att det hade vänt med maten, dvs liten har fått upp aptiten på dagen. Då kan man skjuta den där mat-vargen som kan komma smygande. :lol:

Är mitt uppe i bestyren här hemma idag, så jag kan inte svara så utförligt som jag vill.

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag vill bara inflika lite ang. "matkur". Det behövs inte. :D

Den enda gång jag anser att man kan ha en "matkur" är med en som aldrig fått mat innan och behöver vänja magen en aning. :wink:

Allting med barn tar 3 dagar, så även maten. Detta betyder att hon kan gott och väl äta precis lika lite i upp till 3 dagar innan ni märker skillnad. Men hon kommer att lära sig på dessa 3 dagar att man äter på dagen och sover om natten. Det är beskedet.

Vi rekommenderar dessutom att man tar ALLA ändringar på ett och samma bräde, annars blir infasning och utfasning en enda lång jättekur. Inte skoj för någon inblandad. 8)

Ang maten. Jag hade haft riktig mat vid lunch och middag, och då serverar man med fördel plockmat typ ärtor med massa smör, majs med smör, avocado, överkokt pasta med massa smör osv... Sen matar man på vid sidan om lite snyggt med barnmaten. Efter det kan du amma direkt. Allt som allt skall detta inte ta mer än 45 min, helst 30.
Avsluta varje måltid med frukt. Är hon tjock i magen så ge Päron, Kiwi och katrinplommon.
Man skall äta tills man inte vill äta mera. Man trugar älsklingsvärt, som om du hade främmande på 3 rätters middag med kaffe och kaka. :D

Du har inte heller någon "Kvällsslurk" som kan komma så tätt som 1 timme inpå föregående måltid. Säg 18.45 och då kan du servera välling/gröt och sen amma på det.

Frukosten kan ju också med fördel vara gröt om det passar herrskapet och följa upp med amning om det passar er båda.

Om jag fick peta lite skulle jag lägga middagen typ 17.30 om inte mellanmålet är för stort så klart. Du känner ditt barn bäst.

Liten annekdot:
När vi kurar 3-4 barn i gastsjön så är det inte ovanligt att de minsta 4 och 6 mån inte har ätit så bra utan mest bara ammat. Men till 3:e dagen händer något, de blommar upp och äter som aldrig förr.

Man måste ha mycket utevistelse och kryp/ålträning också. Allt hänger ihop.

Sova, äta och sen aktivitet/social delaktighet för att till sist få skratt till gonatt.

:idea: Så läs med fördel på under dels "späda och små" på "våra favoriter" om 8-mån ångesten. Och även i Barnaboken finns massa fint att läsa om 8 mån barnet.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej igen,

jag kan svara dig, har tid nu en stund. :wink:

Jag hade inte börjat med att försöka ta bort nattmål - då måste du redan nu praktisera verktyg för att få henne att somna om tryggt... dvs en variant av kuren. Och varianter gillar inte jag, för då riskerar man att bränna sina värdefulla verktyg.

Börja istället med maten, som Lilloppans mamma är inne på delvis. Få upp matglädjen på dagarna så löser sig nätterna allt eftersom - och gör de inte det, kan du alltid kura när du vet att hon KAN äta vanlig mat. För det kan hon, jag lovar! :wink:

Vi åt så här då:

Frukost: gröt och smörgåsbitar med mycket smör på. (hon åt bitarna, jag skedade på med gröten emellan dem, i förbifarten när jag själv åt)

Fm-mellis... lite välling, 50 ml

Lunch: puréer av vår mat, vänlig för henne så klart. Vi äter mycket ångkokta grönsaker och då stavmixade jag mos till henne med rejäl klick riktigt smör, samt lite grädde i - mums! Speciellt blomkålsmos har hon gillat, samt lite palsternacka i det blir lite sötare. Likaså mos på ångkokt sötpotatis, supernyttigt och jättegott med grädde och smör. Där kan du även sedan blanda i kokt risoni för att vänja vid konsistenser. Om du vill ha mattips har jag massor!!! :D Stek/koka kött och fisk och frys in. Ta fram och riv på finaste på rivjärnet fryst så mycket du behöver, lägg sedan in det direkt i frysen igen - blanda ner i grönsaksmos. :wink:

Em-mellis: gröt och bär (fruktpuré el likn)

Middag: som lunchen, riktig mat, samma som vi åt.

Kvällslurk: välling till 1 års ålder, sen strejk på det. Då körde vi mosad banan efter det. Banan innehåller bra sov-ämnen för små barn.

Så mitt råd är: Först upp med matglädjen på dagtid - OM inte nätterna ordnar sig av sig själv då kan ni gott köra en kur. Börja med mattiderna som du skrev ovan - kör in schemat. Det är jättebra!

PS. De skall inte äta en hel måltid själva med plockmat, men plockmaten är ett utmärkt sätt att få in dom i matkulturen som sådan. Ge henne en barnsked eller annat logiskt redskap också. När hon blir lite äldre är det poppis att spetsa mat på en barngaffel och ge dom som inkörning till att äta själv så småningom.

:thumbsup:
//Anna
LilloppansMamma

Fick lite oväntad avlastning här. :lol:

Tycker mitt begrepp mat-kur blir klumpigt och fel. :oops: Sunt förnuft skulle jag vilja använda istället. Ingen mat på natten=aptit på dagen. Om det har gått bra tidigare så är det inget som hindrar er att dra ner på maten inför en kurning. Men självklart skall ni kura även om liten äter ett par gånger på natten. Så bekymra dig inte så mycket om det. Med en kur så vänder vi steken fullt ut så att säga. :lol: Förstår du hur jag menar? Det finns alltså inget hinder för att ni skall starta en kur, trots att hon äter på natten. Men det är skönare för samtliga parter om det äts mer på dagen än på natten, vill säga.
Walter skrev:Gällande schema skulle jag vilja att hennes dag ser ut såhär, kommentera gärna:

07.00 frukost
08.45-09.30 sova
11.00 lunch
11.30-13.00 sova
14.00 mellanmål
17.00-17.20 sova
18.00 middag (gröt)
19.00 sova

Kanske kan du lägga em.luren lite tidigare? Jag hade lagt den 16.16.20, då får vi ett lite längre vakenpass innan kvällen.

Gärna en andra frukost. Typ amning klockan 7, sitta med vid frukostbordet vid 8, där hon får lite gröt, käka liten smörgås etc?
Middagen hade jag lagt vid 17.30, och nattslurken( förslagsvis välling= 18.30. Gärna riktig mat vid lunch och middag. Gröt till frukost och mellis ( alt smörgås och yoghurt, semper har en mjölfri sådan) . Ett toppen-tips är att toppa med lite välling efter lunchen, då började min Loppa sova som en liten gris.

ps ser att Torsmamma skrivit detsamma om maten på natten. :wink: :lol:

Anna09

Inlägg av Anna09 »

Nu fick du två svar samtidigt... 8) :lol:

:heart: TorsMamma
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Ock Lilloppan - vilken backning... läs nu i lugn och ro och smält det du fått på ditt bord. :wink:
//Anna
Walter

Inlägg av Walter »

Tack för alla svar och allt engagemang. Efter att ha läst och sammanställt era åsikter kan jag konstatera att alla är överns om att maten på dagen är en mycket viktig pusselbit för att få kurningen att gå så smidigt som möjligt. Där för kommer jag att fokusera på just detta under en tid och sedan ta tag i kuren när maten fungerar något bättre.

Jag har justerat schemat något och det kommer att se ut såhär:
07.00 frukost (amning)
08.00 frukost 2 (gröt, smörgås etc)
08.45-09.30 sova
11.00 lunch (plockmat, barnmat, frukt + amning)
11.30-13.00 sova
14.00 mellanmål (frukt)
16.50-17.10 sova
17.30 middag (plockmat, barnmat, frukt + amning)
18.45 kvällslurk (välling)
19.00 sova

När jag känner att G har börjat ta till sig dagen mat sätter jag igång med kurningen och återkommer då säkert med nya frågeställningar.

Tills vidare - tack för tipsen/råden/hjälpen!
LilloppansMamma

Hej igen!

Toppen-hjälp du fått!

Bara så att du förstår oss alla rätt, du ska inte behöva vänta på att dra igång kurning, för att inte maten är 100% på plats. Vad jag ville säga att inför kurning så kan du starta med mera mat, men inte fördröja kurstart för matens skull. :wink:

Läs så ögonen blöder, sen så finns det ett helt forum här med kloka forumister! :D

Walter

11 timmar och 45 minuter?

Inlägg av Walter »

Är det ok att nattsömnen är 11 timmar och 45 minuter eller bör man hålla sig till hel eller halvtimmar? Jag skulle gärna se att vår dotter sover mellan kl 19-06.45? Detta för att underlätta i vardagen med övriga familjemedlemmars schema etc.
videunge

Re: 11 timmar och 45 minuter?

Inlägg av videunge »

Hej :D

Det är inga problem. Vi har själva haft det så :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Walter

Re: 11 timmar och 45 minuter?

Inlägg av Walter »

Nästa fråga som nu uppstår är följande:
Min dotter har innen varot nappanvändare. Inatt sov hon utan napp precis som sig bör när man kurar. Nu undrar jag dock om jag måste ta bort nappen även på dagen för att kuren ska fungera till 100%? Det uppstår situationer då jag upplever att hon mår bra av att få sin napp, tex om hon slår sig eller liknande.

Undrar även om hon kan ha napp under dagslurarna?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"