Problemer?
Problemer?
Vi har kuret vår lille elskling for snart 1 måned siden. Han er 7,5 mnd. Det gikk veldig bra fra starten, noen tilbakefall men vi er veldig fornøyd. Dog, ikke alle kvelder er like enkle. Han kan gråte noen ganger i opptil 30 min. Vi gjør alt etter boken, sier remsen utenfor døren, ikke for ofte, bare når det er helt nødvendig. Når jeg legger han er det nærmest umulig å gjøre solfjæra på han, han presser seg imot, når jeg trykker armene ned i madrassen, kommer bena opp, og motsatt. Vil dette gå bedre etterhvert hvis vi bare fortsetter???
-
hottitotta
Re: Problemer?
Hur har ni det med skrattet till gonatt? Han ska helst skratta så han kiknar innan han ska sova. Vi slarvade med det en del och då var Izak jättearg när vi la honom. Men nu när vi är noga med att han ska skratta ända in till sängen så somnar han på en gång 
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
Oj, du har helt rett!!! vi er også ganske slarviga med det, han pleier å være så trøtt at hvis han ikke skrattar med en gang så legger jeg han likevel... skal forsøke det i morgen natt
Skal han skratta på dagen også? han sover i vogn ute.
Våkner tidlig
Hei alle! vår sønn på 7,5 mnd ble kuret for 4 uker siden. Han skal sove 19-07, men våkner ca 05 eller 06, og prater. Hva gjør jeg for å få han til å sove til 7??? jeg har prøvd en glad regle "i forbifarten" som for å fortelle han at hans natt ikke er over (slik som det står i boken) men jeg syns ikke det har noe effekt
jeg er konsekvent med dagslurene. Han sover 9:00-10:00, 12:15-13:45 og 16:00-16:20. Er dette for mye soving for hans alder???
-
hottitotta
Ja, alltid skratta innan sömn 
Emma 2008-04-02
-
hottitotta
Du får jättegärna lägga in ert schema här, både med mat och sovtider samt vad och hur mycket han äter så är det lättare att hjälpa er 
Emma 2008-04-02
Hei!
tusen takk, jeg legger gjerne inn skjema.Under skjema også noen problemer..... [-o<
Her er det:
19-7 sove natt
7 mat: bryst, (påfyll bryst 8:30)
9-9:45 sove 45 min
10:30 mat: bryst+grøt og frukt
12:15-13:45 sove
14:00 bryst (påfyll bryst 15:30)
16:00-16:20 sove 20 min
18:00 mat: bryst+grøt/grønnsaker
Min sønn var på vei bort fra brystet da jeg begynte å gi grøt ved 5 mnd alder, jeg ønsker å amme til han er 1 år. Min produksjon gikk veldig ned så jeg må gi han såpass ofte for å opprettholde. I tillegg pumper jeg ut melk ca kl 21.
I kveld forsøkte jeg å få til mere skratt, tror det gikk bedre-han skrek/gråt bare i 5 min før han sovnet. MEN, eller har alle dagslurene i dag vært totalt katastrofe: han er vant til å sove i vogn ute, men har blitt så stor at han setter seg opp i vognen og kan falle ut. (jeg har ikke seler) Derfor måtte jeg legge han inne i dag, og han skrek alle gangene i 30 min før han sovnet. Forferdelig. Jeg reglet og reglet. Han skrek så han mistet pusten. På den siste luren måtte jeg tilslutt buffe han. Buffe+solfjær+regle. Da sovnet han. Når jeg så måtte vekke han etter 20 min var han helt fortvilet og utrolig trøtt og gråt masse. Følte meg som en dårlig mor.
Uff..
Hva tenker du om skjemaet mitt? Håper du har noen gode råd.
Hilsen Anette
Her er det:
19-7 sove natt
7 mat: bryst, (påfyll bryst 8:30)
9-9:45 sove 45 min
10:30 mat: bryst+grøt og frukt
12:15-13:45 sove
14:00 bryst (påfyll bryst 15:30)
16:00-16:20 sove 20 min
18:00 mat: bryst+grøt/grønnsaker
Min sønn var på vei bort fra brystet da jeg begynte å gi grøt ved 5 mnd alder, jeg ønsker å amme til han er 1 år. Min produksjon gikk veldig ned så jeg må gi han såpass ofte for å opprettholde. I tillegg pumper jeg ut melk ca kl 21.
I kveld forsøkte jeg å få til mere skratt, tror det gikk bedre-han skrek/gråt bare i 5 min før han sovnet. MEN, eller har alle dagslurene i dag vært totalt katastrofe: han er vant til å sove i vogn ute, men har blitt så stor at han setter seg opp i vognen og kan falle ut. (jeg har ikke seler) Derfor måtte jeg legge han inne i dag, og han skrek alle gangene i 30 min før han sovnet. Forferdelig. Jeg reglet og reglet. Han skrek så han mistet pusten. På den siste luren måtte jeg tilslutt buffe han. Buffe+solfjær+regle. Da sovnet han. Når jeg så måtte vekke han etter 20 min var han helt fortvilet og utrolig trøtt og gråt masse. Følte meg som en dårlig mor.
Uff..
Hva tenker du om skjemaet mitt? Håper du har noen gode råd.
Hilsen Anette
-
hottitotta
Schemat ser bra ut. Får han nån sista slurk mat innan läggdags? Så att han är så mätt han bara kan vara innan natten? Det jag funderar på är om han blir riktigt mätt på bara amningen under dagen. Jag skulle rekommendera att ge ett ordentligt mål mat till lunch och kanske toppa med amning efteråt?!? Att de små är riktigt mätta är A och O för att de ska kunna sova ordenligt. När det gäller sovning i vagn så har jag tyvärr inga tips då min son alltid sover i vagnen men nån annan kanske kan hjälpa dig med tips där 
Emma 2008-04-02
-
LilloppansMamma
Hej och välkommen, säger även jag!
Du har fått så fina och kloka svar av hottitotta!
Jag undrar lite om det kan vara lite för mycket vekrtygande (användning av solfjädern). I ditt första inlägg:
Du skriver att han tappar andan, här är förklaringen= "Jeg reglet og reglet. Han skrek så han mistet pusten. På den siste luren måtte jeg tilslutt buffe han. Buffe+solfjær+regle."
Han reagerade på att han nu skulle sova i sängen. Då får man vara lite beredd på lite större frågor. Istället för att få tillfredställande svar på sina frågor, var det i själva verket du som började ställa frågor (gav påståenden) till honom, med allt vertygande. När du ramsat och ramsat, så ger du honom inte de svar som får honom trygg. Det känns inte tryggt att somna. Här står liksom vakten och hänger sig fast vid tältduken och verkar osäker ( safariliknelse,
) Här skall du hålla vakten åt honom. Ge honom en ramsa- AVVAKTA. Gör husljud så han vet att du håller vakten åt honom. LYSSNA- hur låter han? Går det upp och ner? Hör du nyanser? Arg? Sur? Gnäll? Eller- det förbjudan- ledsen?
När du gick in och buffade OCH solfjädrade så börjar du att signalera att : "vargarna kommer närmre och närmre, kanske klarar vi livhanken, kanske inte." Håll dig på utsidan som en god vakt istället, tycker jag. Där gör du mer nytta.
Sedan angående maten, håller jag med föregående talare.
jag är också förespråkare att få lunchen så tätt inpå lunch-luren som möjligt.
I ert fall skulle det kunna se ut som följande:
07.00 Bröst
08.00 Andra frukost- få sitta med vid frukostbordet, få lite gröt?
11.30 Lunch- helst riktig mat, och sedan fylla på med bröstet.
LilloppansMamma
Du har fått så fina och kloka svar av hottitotta!
Jag undrar lite om det kan vara lite för mycket vekrtygande (användning av solfjädern). I ditt första inlägg:
Nu när ni har kommit en månad in i kuren, så skall han bara solfjädras vid KRIS. Och som krisverktyg får solfjädern ta den tid den tar. Men ni skall koncentrera er på ramsan istället så här långt in i kuren. ATTITYD+RAMSA är det ni skall pyssla med.Når jeg legger han er det nærmest umulig å gjøre solfjæra på han, han presser seg imot, når jeg trykker armene ned i madrassen, kommer bena opp, og motsatt. Vil dette gå bedre etterhvert hvis vi bare fortsetter???
Precis som hottitotta skriver, så är skrattet en mycket viktigt ingrediensen för god sömn. Skrattet skall aldrig försummas. Och i ert fall så ska ni verkligen göra en storsatsning på skrattet. Det ska vara så skoj innan han ska vila ( NI ska ha roligt ihop) magen ska hoppa likt jultomtens och hans ho ho ho. Du är avslappnad och utstålar sådant självförtroende att det riktigt lyser om dig när du lägger honom i sängen- ut med en HÖG, STADIG, SJÄLVSÄKER ramsa. Sedan när han skall upp skall det vara precis lika skoj som innan. Det är du som får stå för det glada- du skapar en glad inramning åt det hela, så att sägaI kveld forsøkte jeg å få til mere skratt, tror det gikk bedre-han skrek/gråt bare i 5 min før han sovnet. MEN, eller har alle dagslurene i dag vært totalt katastrofe: han er vant til å sove i vogn ute, men har blitt så stor at han setter seg opp i vognen og kan falle ut. (jeg har ikke seler) Derfor måtte jeg legge han inne i dag, og han skrek alle gangene i 30 min før han sovnet. Forferdelig. Jeg reglet og reglet. Han skrek så han mistet pusten. På den siste luren måtte jeg tilslutt buffe han. Buffe+solfjær+regle. Da sovnet han. Når jeg så måtte vekke han etter 20 min var han helt fortvilet og utrolig trøtt og gråt masse. Følte meg som en dårlig mor.
Du skriver att han tappar andan, här är förklaringen= "Jeg reglet og reglet. Han skrek så han mistet pusten. På den siste luren måtte jeg tilslutt buffe han. Buffe+solfjær+regle."
Han reagerade på att han nu skulle sova i sängen. Då får man vara lite beredd på lite större frågor. Istället för att få tillfredställande svar på sina frågor, var det i själva verket du som började ställa frågor (gav påståenden) till honom, med allt vertygande. När du ramsat och ramsat, så ger du honom inte de svar som får honom trygg. Det känns inte tryggt att somna. Här står liksom vakten och hänger sig fast vid tältduken och verkar osäker ( safariliknelse,
När du gick in och buffade OCH solfjädrade så börjar du att signalera att : "vargarna kommer närmre och närmre, kanske klarar vi livhanken, kanske inte." Håll dig på utsidan som en god vakt istället, tycker jag. Där gör du mer nytta.
Sedan angående maten, håller jag med föregående talare.
I ert fall skulle det kunna se ut som följande:
07.00 Bröst
08.00 Andra frukost- få sitta med vid frukostbordet, få lite gröt?
11.30 Lunch- helst riktig mat, och sedan fylla på med bröstet.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Hei! Tusen takk for fine svar
ja, jeg tror nok jeg brukte litt mye verktyg i går. og sa remsen litt for mange ganger....men når jeg tilslutt buffet han virket dette som helt nødvendig, han hadde skreket i 35 min og lot seg ikke roe av remsen (som jeg sa altfor mange ganger ja...)
-når jeg legger han i sengen skal jeg altså ikke gjøre solfjæra??? jeg trodde det hørte med alltid i ca 10 sekunder. skal jeg da bare legge han på magen og gå derifra med remsen? det er uansett bedre, fordi han reiser seg bare opp/vrir seg unna handene mine når jeg gjør solfjæra.
På kvelden er jeg mye flinkere, sier bare remsen en gang når jeg går, så skriker han litt og så får han bekreftelsen.
Kanskje jeg bare må la han skrike litt i dag, det får ta den tiden det tar, og gjøre litt huslyder som dere sier
han må jo læres å sove i sengen sin på dagen også, der vi bor kan det bli kaldt om vinteren, -20 grader så han kan ikke alltid ligge i vogn.
Min sønn vil ikke ta brystet etter at han har spist grøt ("hvorfor behøve å suge når jeg kan få rett inn i munnen på skje?") Men jeg synes det virker som om han blir mett av brystet. Grunnen til at han ikke får nattaslurk er at han ikke vil ha etter grøten på kvelden (jeg virkelig propper han full av mat
jeg har prøvd å tilby brystet flere ganger etter grøtmåltid på kvelden, men nei.
i dag skal vi skratta som dere sier! HO HO HO jeg gleder meg allerede, haha. og så skal jeg ikke undres på om han kommer til å sovne i sengen sin; SELVSAGT FÅR HAN SOVE I SENGEN SIN!!!!
tusen takk damer
-når jeg legger han i sengen skal jeg altså ikke gjøre solfjæra??? jeg trodde det hørte med alltid i ca 10 sekunder. skal jeg da bare legge han på magen og gå derifra med remsen? det er uansett bedre, fordi han reiser seg bare opp/vrir seg unna handene mine når jeg gjør solfjæra.
På kvelden er jeg mye flinkere, sier bare remsen en gang når jeg går, så skriker han litt og så får han bekreftelsen.
Kanskje jeg bare må la han skrike litt i dag, det får ta den tiden det tar, og gjøre litt huslyder som dere sier
Min sønn vil ikke ta brystet etter at han har spist grøt ("hvorfor behøve å suge når jeg kan få rett inn i munnen på skje?") Men jeg synes det virker som om han blir mett av brystet. Grunnen til at han ikke får nattaslurk er at han ikke vil ha etter grøten på kvelden (jeg virkelig propper han full av mat
i dag skal vi skratta som dere sier! HO HO HO jeg gleder meg allerede, haha. og så skal jeg ikke undres på om han kommer til å sovne i sengen sin; SELVSAGT FÅR HAN SOVE I SENGEN SIN!!!!
tusen takk damer
ja, og ang lunchen, kanskje han kan få bryst først kl 10:30 og så en grøt 11:30? da kommer grøten nærmere sovetid-er det bedre???
jaja, la han kl ni. nå er kl halv ti og han sover fortsatt ikke. men han skriker ikke da. Har skreket litt men tar lange pauser. han skal jo egentlig sove til 9:45. hva gjør jeg kl 9:45? tar han opp? gir han fortsatt sjanse til å sovne?? hvis han sovner 9:40 skal jeg da gi han kvartersmarginen og ta han opp kl 10?
syns dette er veldig vanskelig, hadde ikke trodd at vi skulle holde på slik etter en mnd..
livredd for å gi han bekreftelse nå hvis han blir stille, da setter han sikkert igang igjen å skrike.
syns dette er veldig vanskelig, hadde ikke trodd at vi skulle holde på slik etter en mnd..
livredd for å gi han bekreftelse nå hvis han blir stille, da setter han sikkert igang igjen å skrike.
aaaaaahhhhh, nå er klokken 9:45, han har fortsatt ikke sovnet. Ta han opp eller gi han mere tid??? han skriker ikke, ligger bare og beveger seg litt. jeg blir gaaaal 
Oj, nå skriver jeg veldig mye her
han sovnet kl 09:45, jeg gav han et kvarter, og tok han opp kl 10. Da ble han veldig lei/trøtt, men kom fort i godt humør igjen. Jeg antar at jeg bare må tviholde på tidene, eller kommer vi helt ut av det. Kanskje jeg burde ha tatt han opp 9:45???
Iallefall-de 45 min han var våken var mye mindre "gnälliga" enn i går. Håper det går bedre neste lur: 12:15-13:45. Her har han aldri siden vi startet kuren sovet hele passet. Han bruker sove i ca 1 time, eller sover i 30 min, våkner og er våken i 30 min, så sovner han igjen.
min sønn er verdens deiligste lille mann, jeg vet han behøver min styring for å klare å lære seg å sove godt. neste lur MÅ gå bedre.

Iallefall-de 45 min han var våken var mye mindre "gnälliga" enn i går. Håper det går bedre neste lur: 12:15-13:45. Her har han aldri siden vi startet kuren sovet hele passet. Han bruker sove i ca 1 time, eller sover i 30 min, våkner og er våken i 30 min, så sovner han igjen.
min sønn er verdens deiligste lille mann, jeg vet han behøver min styring for å klare å lære seg å sove godt. neste lur MÅ gå bedre.
-
hottitotta
Du gjorde helt rätt. Du kunde ha tagit upp honom 9.45 men eftersom han somnade så kan han gott få sova marginalkvarten
Härligt att det går framåt =D>
Härligt att det går framåt =D>
Emma 2008-04-02