Middagslurskrik + Andra Natten-ångest

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MammaNea

Middagslurskrik + Andra Natten-ångest

Inlägg av MammaNea »

Hej!

Behöver bara prata av mig lite...

Började kura min snart 9-månaders son igårkväll. Han har vaknat en gång i timmen/varannan timme sedan han föddes. Det enda som hjälper är att han ammar, i pappas famn skriker han sig sönder och samman. Somnat själv i sängen har han aldrig gjort, har bara sovit i föräldrasängen. Känner mig helt slut. Känns som att SHN är det jag hoppas på nu för att få ordning.

Har peppat hela veckan och läst och pratat med maken. Var riktigt peppad och nervös igår, kändes som att man pluggat inför en tenta. Natten gick förvånansvärt bra, beskedet gick på en kvart sedan sov han. Morgonkuren gick på 1 minut! Kände mig helt salig. Middagsluren och kvällsluren var mer kinkiga då han skrev så fort han landade i sängen. Krävdes 15 resp 20 min buffning. Nu på kvällsbeskedet inför natten var han helt otröstlig och snyftade och skrek och korvade runt i sängen så jag inte ens fick ett grepp att vare sig solfjädra eller buffa. Han är stark den lille rackarn! Gjorde besked, ramsade, väntade, ramsade, ramsade (kändes inte som jag nådde fram!), gick in igen, ramsade mig ut... Till slut gick jag in igen och solfjädrade en lång stund, kändes som att han bara jagade upp sig vid buffningen. Snyftningarna blev glesare och glesare... Tog ca 30 minuter.

Nu känner jag mig lite ledsen och uppgiven. Vill inte att han ska vara så ledsen och känner mig hemsk. Vet inte hur jag ska få ramsan att nå fram. Är nervös inför nattens prövningar... Vill av hela mitt hjärta att detta ska funka men är rädd för att han inte ska greppa grejen med ramsan...

Hälsning

Linnéa
Mamma till Oskar 110208. Kurstart 111027
MammaNea

Re: Middagslurskrik + Andra Natten-ångest

Inlägg av MammaNea »

Åh, han vaknade efter 20 minuter - jätteledsen! Ramsade x4, x6, x4 men hjälpte inte. Gick in och solfjädrade, då tog det ett par minuter. Gick sedan ut med ramsa. Känner mig osäker på bekräftelseramsan - skulle jag ha gjort den också, eller skulle den "bakas in" i påminnelsen?

Vill verkligen inte misspeppa men är så orolig att jag ska behöva springa in och solfjädra natten igenom...vargarna är definitivt inte borta från lilla sängen...
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Nu är jag ingen expert här inne men tänkte ge lite pepp på vägen ändå :)

Ramsan kommer att ta även om det inte känns så nu å även om man vill strunta i att ge bekräftelse för man tänker att då vaknar han igen så ge bekräftelsen. Det ger sig snart. Han kan inte förstå ramsan och bekräftelsen om han inte får höra den :) Jag tänkte likadant med vår son men gav mig inte å nu somnar han direkt :)

Du skriver att han är ledsen... är han ledsen eller är han arg? Är han arg så låt honom vara en stund till. Är han däremot ledsen så in å solfjädra å tänk hela tiden att du ska ut så fort som möjligt. Han behöver inte bli knäpp tyst innan du ramsar ut. Det ger sig snart ska du se.

STOR Peppkram till dig/er nu inför natten!!!
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
MammaNea

Inlägg av MammaNea »

Tack för pepp!

Han sover fortfarande. känns skönt! Vanligtvis brukar han sova max en timme efter läggning (läs: efter amning) så detta är lovande.

Jag tolkar hans skrik som tröttskrik. För det har varit samma sorts skrik på middagslurarna som nu ikväll och då har han verkligen varit trött. Det kan ju också vara att han är superarg för att han inte kan somna direkt, även om han vill.

Hur lång tid tog det för dig innan han förstod ramsan? Hur högt ska man ramsa? Är rädd för att ramsa för högt och låta arg. Gränsen mellan bestämd och arg är ju svår...

Ska försöka peppa vidare under natten!

Linnéa
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

För oss tog det nog nästan 1½ vecka istället för 3-4 dar som det står i boken :) Det är bara att bestämma sig å inte ge sig. Jag säger den i vanlig samtalston. Ibland kan det hjälpa att inte låta så bestämd utan låta glad istället hur knäppt det än låter. Även om jag hade övat på ramsan innan vi satte igång så tog det ett tag innan polletten trillade ner hos mig hur jag skulle förändra röstläge beroende på hur Izaks skrik var.

Hur har natten gått för er? Att han fortfarande sov vid midnatt är ju ett framsteg bara det =D>
Emma 2008-04-02
MammaNea

Inlägg av MammaNea »

Skönt att veta att det inte gör något om det tar några fler dagar innan ramsan sätter sig ordentligt. Är mest orolig för läggningarna.

Jag är nöjd med natten! Han vaknade ett par gånger med snyftningar men jag hade is i magen och ramsade utan att gå in. Är stolt över att jag inte störtade in!

Nu ska jag snart väcka honom efter morgonluren, det gick hyffsat för honom att somna in. Är dock lite osäker på om vi gjort rätt i schemat och lagt en 45 min sovning på fm och en 1 1/2 timme på em. Vanligtvis (innan kurning) sover han alltid länge på morgonen, men då har han iofs sovit kasst på natten och kanske behövt mer sömn. Igår hade han svårt att hålla sig vaken mellan lurarna och det slutade med att han blev övertrött istället och kinkig. Men kanske får avvakta lite och se hur kommande dagar går.

Mannen tar över i natt och då ska jag våga mig på att sova hos mormor så att han får klara sig själv. Han har sovit borta i två nätter och det tycker jag varit skönt :) Skönt för honom att få bra sömn...men gissa vem som ligger och snarkar på soffan nu? Inte jag som varit uppe två dygn på raken ialla fall. Mammakrafterna är starka!
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

=D> Bra jobbat :D

Hur gammal är lilleman?

Lägg gärna in hans schema här med både sov och mat tider och gärna oxå vad han äter och hur mycket så blir det lite enklare att hjälpa.

Dagslurarna kan strula ett tag även när natten har satt sig. De strular för oss fortfarande vissa dagar men det blir bättre :)

Bra beslut att sova borta inatt så man inte lägger sig i, är lätt att göra det annars.

Som sagt, lägg in schemat så ska jag ta mig en kik :)
Emma 2008-04-02
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Så här ser vårt schema ut å då blir Izak 8 månader nästa vecka.

7.15 Godmorgon!
7.45 Gröt 1½dl + plockbitar av smörgås
9.15-10.00 Sova 45min
11.30 Lunch Stor burk Puré
11.45-13.15 Sova 1.5h
15.30 Mellanmål Stor burk risgröt + ev.ersättning (oftast 165ml)
16.10-16.30 Sova 20min (denna plockas bort vid ca 9 mån)
18.00 Gröt 1½dl
19.00 Ev bad + pyjamas+ Välling 225ml
19.15 Glatt Gonatt!
Emma 2008-04-02
MammaNea

Inlägg av MammaNea »

Åh vad skönt med lite feedback...man är ju som ett darrande asplöv såhär i början av kuren och fylld med känslor och tankar...känns mycket omvälvande. När jag läst inlägg om folk vars bebisar som efter kuren nu sover 12 tim per natt börjar jag nästan gråta och tänka: "Åh, tänk när vi får det så också"!

Lillen är snart 9 månader, född 8/2.

Här är schemat:

8.00 Godmorgon
8.30 Frukost (amning)
9.45-10.30 Sova (45 min)
11.00 Lunch (grönsakspuré + amning)
13.30-15.00 Sova (1 1/2 tim)
15.00 Mellanmål (amning)
17.30-17.50 Sova (20 min)
18.00 Middag (amning)
19.30 Kvällsfika (gröt)
19.45-20.30 Bad, Pyjamas, lek, sista-slurken (amning)
20.30 Sova

Förresten, hur gör man i natt när man byter till vintertid? Ska man ändra om med tiderna?

Linnéa
MammaNea

Inlägg av MammaNea »

Tilläggskommentar: Han äter jättelite vanlig mat, är inte intresserad, blir max ett par matskedar puré till lunch och 1/2 dl gröt till kvällen. Välling dissar han. Blir annars amning. Tidigare ammade han minst 7 gånger på natten också men det är ju ett minne blott sen kurstart :wink:
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Spontant så känns det som det kan vara lite länge mellan lunchen å 1½h luren. Det går inte lägga in en andra frukost alt. mellanmål efter 45 minutersluren på fm och sen lunch vid 13 istället? Då är han ju mätt å belåten när han ska sova vid 13.30?!? Bara en tanke... och då kanske även skjuta lite på mellanmålet...

Ska fixa lite lunch här nu men återkommer med ett schemaförslag lite senare... å sen skulle jag gärna vilja höra vad de mer erfarna på forumet säger :?: :!: då man inte ska ändra i schemat under första tiden...

När det gäller tidsomställningen så skjuter jag Izaks schema 15 minuter vid varje tillfälle idag. Vet inte om det är rätt och riktigt men jag hoppas det kommer fungera smärtfritt då :)
Emma 2008-04-02
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Spontant när jag ser ditt schema, så reagerar jag lite på läggningstiden. Den är lite sen. Lägg gärna 20.00 istället. Sedan är det lite tätt mellan måltiderna. Gärna 3,5 timma emellan, så aptiten hinner byggas upp, så att säga. :wink:
Mammanea skrev:Han äter jättelite vanlig mat, är inte intresserad, blir max ett par matskedar puré till lunch och 1/2 dl gröt till kvällen. Välling dissar han.
Som med allt i i världen, så är mat en ny företeelse för liten. Det är bara att fortsätta att erbjuda mat. :lol: Med lite mer mellanrum mellan måltiderna, så kan det nog lossa lite. Erbjud du riktigt smaskiga saker, typ mosad banan på gröten etc. Satsa på lite sötare pureér, typ sötpotatis.
Mammanea skrev: Förresten, hur gör man i natt när man byter till vintertid? Ska man ändra om med tiderna?
Kika in mitt sista svar i denna tråden, det är en variant på hur man kan göra:
Vintertidsomställning

:heart: LilloppansMamma
ps, såg att du fått dubbelsvar-men det är ju inte någon nackdel, eller hur? :wink:
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Vad tror du om nåt sånt här?

8.00 Godmorgon
8.30 Frukost (amning)
9.45-10.30 Sova (45 min)
11.00 frukost nr 2, något litet en fruktpuré eller nån smörgås. Eller lite amning som det ser ut nu.
13.00 lunch (puré + amning)
13.30-15.00 Sova
16.00 mellanmål atl. middag
17.30-17.50 Sova
19.00 Kvällsmat Gröt
19.30 Ev. bad+pyjamas
19.45 sista slurken + Skratt till gonatt
20.00 Sova

När det gäller att få i de små puré så hade jag jätteproblem med det med Izak men fick jättebra tips i min tråd, Dags att kura Izak 5,5månader. Gå gärna in där å kika. Jag satte mig med ett korsord och var fullt koncentrerad med det åså hivade jag in en sked imellanåt. Om han spottade eller var arg så struntade jag i honom å löste mitt korsord tills han tystnade så gav jag en sked till. Nu äter han en stor burk utan problem och jag har precis börjat få honom att även äta puré med bitar i :) Så det är ett tips. Här var det sötpotatis och nötkött som gick varje dag.
Emma 2008-04-02
MammaNea

Inlägg av MammaNea »

Tusen tack för alla idéer! Jag tycker att det låter vettigt att införa second breakfirst och skjuta lite på lunchen! Tidigare läggning håller jag med om, det är bara det att vi satte 20.30 eftersom han innan alltid gått och lagt sig så hiskeligt sent (ca 23) ville inte chocka med alltför tidig läggning..men det kanske inte gör något att dramatiskt ändra sovtiderna. Är det kur så är det. Frågan är om vi ska köra befintligt schema under kurveckan och sedan ändra eller ändra vissa saker på en gång? Om vi ändrar till tidigare läggning, bör dagssömnen kortas in?

Tack ännu en gång för råd och tips. Försöker nu pappa maken. Jag har tur, han är engagerad och laddad inför detta men samtidigt nervös. Det är första gången han är ensam med lillen så många timmar...!

Linnéa
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Korta inte ner dagssömnen än utan låt det gå hela kuren plus uppföljningsveckan. Sen märker du om det är dags att plocka bort något och det är oftast de 20 minutrarna på eftermiddan man plockar bort då.

Jag hade nog väntat med ändringarna iaf tills de första 4 dagarna har gått så ni inte ändrar något nu när pappa ska ta över. Tänk på att lilleman kan fråga mer ikväll när det är pappa som ramsar ist för mamma men det är bara att svara på frågorna med ramsa ramsa ramsa :) Lycka till ikväll :)
Emma 2008-04-02
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"