Funderingar kring kurstart nästa vecka

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Emmans

Funderingar kring kurstart nästa vecka

Inlägg av Emmans »

Hej! Jag har bestämt mig för att kura min snart 6 mån tjej, med start på torsdag om en vecka, då börjar pappans långhelg (tors-mån) så det kändes passande. Hon blir 6 månader den 5 november och ammas nu oftast till sömns. Ja, och sen heeela natten lång efter det... På dagarna sover hon gott ute i vagnen, trött som tusan efter en natt med ständigt snuttande. Nu ska vi bryta mönstret! Har gjort upp ett schema som jag undrar vad ni proffs tycker om? Jag tänkte ha natt mellan 20-08, storasyster på 2 1/2 sover ungefär den tiden också.

8.00 Frukost
10-10.45 Vila 45 min
11.30 Lunch
12.45-14.15 Sova middag 1 1/5 timme
15.00 Mellanmål
16.45-17.30 Vila 45 min
18.00 Middag
19.30 Kvällsgröt + ersättning/amning
20.00 Sova natt

Är det lite tajt med "bara" två timmar mellan fm vilan och sova middag? Vi hämtar storasyster 14.30 på dagis så då passar det ju inte riktigt att sova heller..

Som sagt så sover hon ute i vagnen på dagarna. Är det bättre att "lära" henne sova dagsvilorna inne i hennes säng under kuren + uppföljningveckan så det sitter, och sen låta henne sova iaf nån av vilorna ute efter det?

Kommer säkert uppstå fler frågor när vi sätter igång, har läst boken och har flera vänner runt i kring med kurade barn så nu känner jag mig riktigt peppad och längtar tills på torsdag! Tills dess får jag snällt agera napp om nätterna :wink:
Hjärta 1 född 090316
Hjärta 2 född 110505 (kurstart 3/11)
Nat

Re: Funderingar kring kurstart nästa vecka

Inlägg av Nat »

Hej och välkommen hit!!

Bra beslut att kura så att den lilla får sin sömn (och även föräldrarna) :D

8.00 Frukost
10-10.45 Vila 45 min
11.30 Lunch
12.45-14.15 Sova middag 1 1/5 timme
15.00 Mellanmål
16.45-17.30 Vila 45 min
18.00 Middag
19.30 Kvällsgröt + ersättning/amning
20.00 Sova natt

Gällande schemat ser det bra ut!
Finns det någon anledning till att du väntar med mellanmålet när hon vaknar kl 14:15 efter sömnpass 2?
Det har ju gått ganska många timmar där och efter att ha sovit så pass länge kan jag tänka mig att hon är glupandes hungrig. Kanske lägga mellisen direkt efter sömnen?

Ser att du har valt att ha gröt på kvällen med avslutande amning. Helt ok, kanske något lättare för många barn att istället få en flaska välling framför en tallrik gröt när de är trötta och helst vill mysa. Har varit ett flertal gånger när föräldrar först försöker med gröt för att sedan få gå över till välling just för att barnet är för trött på kvällen för att orka sitta upprätt och tugga och svälja. Välling plus amning kan då fungera bättre. Men... detta är en smaksak och inget som påverkar kuren.
Är det lite tajt med "bara" två timmar mellan fm vilan och sova middag? Vi hämtar storasyster 14.30 på dagis så då passar det ju inte riktigt att sova heller..
Nej två timmar är bra, små barn är trötta på förmiddagen och de flesta har därför två sömnstunder ganska nära inpå varandra.
Som sagt så sover hon ute i vagnen på dagarna. Är det bättre att "lära" henne sova dagsvilorna inne i hennes säng under kuren + uppföljningveckan så det sitter, och sen låta henne sova iaf nån av vilorna ute efter det?
Välj hur du vill att hon skall sova nu innan du kurar. Du har henne sedan på samma sätt i kuren och uppfölningsveckan samt efter kuren. Varje ändring är ett tillfälle för barnet att bli osäker och ställa nya frågor så bestäm dig innan och håll dig sedan till det du bestämt så långt det går.
Vill du att hon sover kanske en gång om dagen utomhus och de andra lurarna inomhus så går det bra. Vill du ha henne ute alla lurar går det oxå bra. Det enda viktiga är att du gör EXAKT likadant varje dag både under kuren och efter kuren. Tänk noga igenom vad som är smidigast och bäst för hela familjen. Kanske ni ofta vill vara ute på förmiddagen och det därför passar bättre att hon sover i vagn då? kanske ni alltid alltid är hemma under tredje luren och det därför är smidigt att hon då sover inne?
Kommer säkert uppstå fler frågor när vi sätter igång, har läst boken och har flera vänner runt i kring med kurade barn så nu känner jag mig riktigt peppad och längtar tills på torsdag! Tills dess får jag snällt agera napp om nätterna
Vi finns här när du behöver hjälp!!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Emmans

Inlägg av Emmans »

Tack för svar!

Nja ingen bra anledning med mellis kl 15 mer än att storasyster ska hämtas 14.30 från dagis. Kanske jag kan lägga vilan 15 min tidigare så hon vaknar 14 och vi har mellis då?

Hon älskar gröt och är sådär förtjust i välling, så det känns lättare att få i henne mycket tänker jag så jag vet att hon är proppmätt. Välling dricker hon kanske 60 ml Max och det känns lite lite tycker jag. Märker vi att det inte funkar med kvällgröt får vi kanske testa välling istället då?

Då tror jag vi gör så att hon får sova ute i vagnen de två första passen och den sista 45 min vilan inne i sin säng. Hon sover dock på rygg vagnen. Ska jag ramsa då till stillastående vagn? Som det är nu drar jag vagnen 3-4 ggr fram och tillbaka så sover hon sen.

Får ta mig en funderare över schemat nu så det verkligen är genomtänkt tills på torsdag.. Tack för svar!
Hjärta 1 född 090316
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,
Nja ingen bra anledning med mellis kl 15 mer än att storasyster ska hämtas 14.30 från dagis. Kanske jag kan lägga vilan 15 min tidigare så hon vaknar 14 och vi har mellis då?
Bra idé
Hon älskar gröt och är sådär förtjust i välling, så det känns lättare att få i henne mycket tänker jag så jag vet att hon är proppmätt. Välling dricker hon kanske 60 ml Max och det känns lite lite tycker jag. Märker vi att det inte funkar med kvällgröt får vi kanske testa välling istället då?
Då är det bara att köra på med gröt, märker du att hon gråter och kinkar när ni matar för att hon är trött så provar ni bara med välling, inget mer med det.
Ska jag ramsa då till stillastående vagn? Som det är nu drar jag vagnen 3-4 ggr fram och tillbaka så sover hon sen.
Första dygnet är det vagna när du lägger i vagnen och buffa när du lägger i sängen som gäller. Från och med dag två slutar du både med att buffa och att vagna och använder enbart tillrättaläggandet, ett lätt tryck över ryggen och sedan ramsar du dig bort. Vi behov använder du sedan vagna och buffa. Med behov menar jag när du inte lyckas lugna barnet enbart genom ramsan.

Läs gärna på i boken där det står beskrivet exakt hur vagnandet går till då det är en lite speciell teknik. Öva gärna redan nu (ha dock ej barnet i vagnen när du övar...).
Emmans

Inlägg av Emmans »

Jag lääääängtar ihjäl mig till torsdag. Inatt har vi sovit 1 1/2 timme :shock: Satt uppe i soffan mellan 2-4 och grinade och försökte få henne att sova. Nu har det varit såhär så länge så sömnbristen börjar märkas rejält. :roll: Jag längtar och är så laddad, här ska sovas! Lilla stumpan är ju alldeles knäckt så nu räknar vi dagarna!
Hjärta 1 född 090316
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Rätt inställning! =D> :mrgreen: :thumbsup: Behåll den nu! :wink: Vad skööönt det ska bli för dottern att äntligen få sova!

lycka till!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Emmans

Inlägg av Emmans »

Okej, första natten! Freja var superglad när jag la henne i sängen, nygrötad och nybadad. Hon var tyst och lugn när jag la henne tillrätta och buffade, så jag avslutade rätt fort och gick ut med ramsan och hon var fortfarande lika glad. Babblade glatt lite en stund och då blev jag alldeles fundersam och visste inte riktigt om jag hade gått ut för tidigt eller inte.. Men efter ett tag så blev hon sur och gormade på och började bli ritkigt arg. Tre ggr totalt var jag in och lade tillrätta, buffade lite snabbt, solfjädrade och gick ut med ramsan. 20.56 var det tyst och jag avslutade med bekräftelse, men hur många ggr ska man säga ramsan då, x4 också eller?

Har skickat sambon och storasyster ut till gillestugan och jag har en madrass här utanför, vi får se hur natten blir.. Känner mig spänd och förväntansfull iallafall :-)

Men när hon är sådär glad vid läggning, gjorde jag rätt då som bara skyndade mig ut i stort sett? Efter tillrättaläggande och lite buffande, kändes ju dumt att stå kvar där när hon var så nöjd? Och sen glad och pratade för sig själv.. Blev så osäker då, var så inställd på att hon skulle tokprotestera direkt..
Hjärta 1 född 090316
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Åh, nu är ni igång! Underbart! Vilken spännande natt ni har framför er. Vi vill ha uppdatering sen. :lol:

Du har skött dig så fint så. :heart:
I natt kommer ni att sätta lugnet, så shoot!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Skönt att ni är igång!
20.56 var det tyst och jag avslutade med bekräftelse, men hur många ggr ska man säga ramsan då, x4 också eller?
Ja x4 så här i början, längre fram i kuren när ni känner att ramsan "tar" direkt kan ni dra ihop påminnelse och bekräftelse 3+1. men ramsan ska alltid följa med in i sömnen och helst BEKRÄFTELSEN förstås, den som talar om att lilla ungen gjort alldeles rätt. Det kan vara svårt att få med den om man har en unge som slocknar direkt... :roll:
Hon var tyst och lugn när jag la henne tillrätta och buffade, så jag avslutade rätt fort och gick ut med ramsan och hon var fortfarande lika glad.
Du ska buffa lugn, tyst och avslappnad... var hon det när du gick gjorde du rätt.

Läs mer i boken, mellan varven! Ibland kan man behöva bli påmind om en del avsnitt! :wink: Lathunden är super att ha till hands hela natten!

Lycka till!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Så hoppade jag helt att svara på din fråga, goddag yxskaft :lol:

Men si där, förträffligt svar från Manfred10. Skönt att vi är många på forumet. :wink:
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Emmans

Inlägg av Emmans »

Tack för snabba svar :D Hade precis första uppvaket här, 23.15 vaknade hon och 23.38 var det tyst igen efter några omgångar buffning och ramsa. Märkte direkt på andra versen att den "tog" nu, först blir hon arg när jag går men sen när jag fortsätter ramsa utanför dörren blev hon lugn (tyst). Härligt!

En fundering.. Imorgon ska hon sova de två första lurarna ute i vagnen, ska jag lägga en filt eller så över vagnen så det blir mörkt?
Hjärta 1 född 090316
Nat

Inlägg av Nat »

gomorgon!
Märkte direkt på andra versen att den "tog" nu, först blir hon arg när jag går men sen när jag fortsätter ramsa utanför dörren blev hon lugn (tyst). Härligt!
Topp!
En fundering.. Imorgon ska hon sova de två första lurarna ute i vagnen, ska jag lägga en filt eller så över vagnen så det blir mörkt?
Det kan du göra MEN ta en tunn sjal eller liknande som släpper igenom tillräckligt med frisk luft. Den lilla ska inte ha dålig luft inne i vagnen. Själv hade jag inget över vagnen utan drog bara ner sufletten så långt det gick. Använde regnskyddet när det var riktigt blåsiga dagar och när det regnade. Solskydd använde jag på sommaren. Utomlands när det var riktigt starkt ljus använde jag en svart tunn sjal som jag knöt runt sufletten och sedan under fotstödet på vagnen.
Emmans

Inlägg av Emmans »

Första natten avklarad! Här kommer en liten sammanfattning..

Läggning 20.06. Kanonglad! Jag buffade snabbt och gick ut med ramsan då hon var tyst och glad, låg och surrade för sig själv en stund tills hon blev sur. Gick in igen, gjorde samma sak. Hon blev sur (såklart) varje gång jag gick ut med ramsan, men när jag väl var ute så gick det bättre. Kl 20.56 gick jag ut, lite gnöl men sen var hon tyst. Bekräftade och hon somnade gott.

23.15 vaknade, skyndade mig dit. Buffa, ramsa. Avvakta, ledsen. In och ut igen tre ggr. Tystnar på andra versen. 23.38 tyst. Bekräftar x 4.

01.25 vaknar. Buffar/ramsar x 3, sur. Försöker få ramsan att gå in, somnar efter en stund med ramsan. Bekräftar. 01.40 tyst.

02.57 vaknar, in och buffa ut med ramsa. Tyst 03.00

04.15 vaknar. In och buffa en gång. Ut. Gnäl, arg, avvaktar. Argare. In och lägga tillrätta, lång solfjäder. Ramsar ut, tystnar. 04.19 tyst. Bekräftelse.

05.07 vakna, in och buffa snabbtm ut med ramsan. Tyst.
05.45 samma som ovan. 05.50 tyst, bekräftar.

07.35 vaknar, gnöl. In och buffa, ramsa. Levde om, resten av familjen var uppe. Gick in och gjorde morgon i en paus. Lite tidigare än än jag skulle egentligen..

Är nöjd med natten! Hon har somnat rätt fort och inte varit speciellt ledsen heller, det känns verkligen som att hon vill och försöker sova faktiskt. Nu har vi ätit gröt frukost och ammat, mina bröst höll på att explodera ;-) hon har ju ammat sig konstant genom nätterna tidigare. Hon är glad nu men gäspar redan för fullt, kl 10 ska hon sova 45 min i vagnen.
Hjärta 1 född 090316
Nat

Inlägg av Nat »

hej,

vilken bra natt, mycket bra jobbat :thumbsup:
Ser ut som att du var noggrann med att få in ramsan och att alltid bekräfta vilket är viktigt. I kväll kommer du att lägga utan vagning eller buffning vilket innebär att det är viktigt att ramsan alltid är med och får göra sitt nu under dagen för att barnet skall ha en chans att lära sig vad ramsan betyder och associera den med sömn.
Hon är glad nu men gäspar redan för fullt, kl 10 ska hon sova 45 min i vagnen.
Du får försöka hitta på lite uppiggande aktiviteter för att hålla den lilla vaken. Var mycket noggrann med tiderna under kuren för att barnet skall få en chans att lära sig dom.

Lycka till med nästa läggning!!
Emmans

Inlägg av Emmans »

Dagen har flytit på bra hittills. Båda vilorna har gått bra vilket jag också trodde eftersom hon är väldigt van att sova ute i vagnen. Första vilan var hon dock så trött så jag hann knappt ut med vagnen så sov hon, jag vagnade och ramsade ändå men vet inte om hon redan hade hunnit somna. Vad gör man då, när hon somnar på en sekund typ?

Andra vilan gick också super, hon var inte riktigt lika trött och höll sig vaken några sekunder längre. Så jag iallafall hann ramsa och vagna och sen sov hon gott.

Nu ska hon sova nästa vila i hennes säng, det får vi se hur det går då.. Hon ska sova 16.45 till 17.30, men jag antar att det tar lite längre tid att somna och mer "bråk" än när hon sover i vagnen. Hur ska jag göra, ska jag använda mig av marginalkvartar om hon tex somnar senare? Eller kan jag lägga henne en kvart tidigare? Eller bara köra på enligt schemat och väcka 17.30 fast hon somnat 7.15 tex?

Hon har fått gröt till frukost och nu till mellis, det går alltid ner en stor portion. Men lunch och middag ger jag vanlig barnmat och det är inte poppis alltså, så jag ammar henne efteråt med. Men aptiten kanske ger med sig såsmåningom? Eller egentligen är det ju inget större fel på aptiten, gröt äter hon ju som en häst. Snarare att hon inte riktigt gillar mat? Nåja..
Hjärta 1 född 090316
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"