Nattsnurr

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Eriks mamma

Nattsnurr

Inlägg av Eriks mamma »

Hej!
Har en son som sovit hela nätter (minst 8 tim) sen han var 4 v o har inte tänkt så mycket på att kura honom men....
Nu vaknar han med ca 2 tim mellanrum under hela natten o letar napp lr bara bökar med huvet i madrassen o rumpan mot taket..HUR jobbigt som helst :cry:
Storebror kura jag utan större problem så jag får nog lov att göra det med lillebror oxå :)
Nu till min fundering...
Vår dag ser ut så här
7-7.30 upp o amma o skjutsa storebror 3 dar i v till dagis
somnar 9-10
sover 1-1,5 h
ammas o hämtar storebror ca 13-13.30
sover då oftast 2-3 tim på em med en litenlur max 30 min på kvällen innan riktiga natten börjar vid ca20
helammar o han går fint upp i vikt

Kan det va så att han får för lite mat på kvällen o helt enkelt e hungrig? För ger jag honom bröstet vid 05 så slukar han allt o somnar om efter ca 10-15 min o sover då 2 tim till
Tänkte kura honom med start nästa v då storebror e hemma från dagis o vi inte behöver ställa väckarklockan

lite tips vore bra
[/i]mamma till Erik född fre (!) 13/6 -08
och Per född 2/6 -11[/i]
LilloppansMamma

Re: Nattsnurr

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen hit, Eriks mamma :D

Nattsnurr går över med tålamod och lite arbete :wink: Men om jag fattar allting rätt så helammar du? För en lyckad kurning så behövs det rejäl mat, så man kan skjuta den där orosvargen. Annars står man där och tvekar i de tidiga morgontimmarna. :? och så har man släppt in de där vargarna.

Skulle nog gissa på att uppvaken beror på två orsaker:
:arrow: för lite rejäl mat
:arrow: förmågan att somna om själv är begränsad :wink: Hur gör ni idag när ni lägger honom? Ett barn som somnar själv kan också somna om själv.

I ert fall skulle jag fortsatt med SM tills mer rejäl mat kommer in i bilden. Sedan startat en kur för att få allt på rätt köl, så att säga.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Eriks mamma

Inlägg av Eriks mamma »

Hejhej!
Ja det är det där med maten som är det stora?
Bara för att han växer och sover bra innebär kanske inte att han klarar en hel natt på bara min mat.....

:arrow: förmågan att somna om själv är begränsad :wink: Hur gör ni idag när ni lägger honom? Ett barn som somnar själv kan också somna om själv.

Ja och det är det jag saknar hos minstingen idag så så jobbigt att han inte bara lägger ner huvet och somnar om :cry: då jag e van det från storebror

I ert fall skulle jag fortsatt med SM tills mer rejäl mat kommer in i bilden. Sedan startat en kur för att få allt på rätt köl, så att säga.

SM????

Så för att vara säker på att kuren ska funka så rekommenderar du att jag ev ger lite ersättning på kvällen så att jag säkert vet att han inte blir hungrig på morgon kvisten
Har jag förstått det hela rätt?
och Per född 2/6 -11[/i]
videunge

Inlägg av videunge »

HEj :D

Välkommen hit får jag säga! :D Det Lilloppansmamma menar med SM är standardmodellen som Anna också är mamma till. Det är ett sätt att komma in i fina rutiner redan från början så att säga för att slippa kura. Många av de som kurat kör det på nästa barn så jag tror det var därför hon trodde att ni gjort det eftersom ni kurat storebror. Ibland går det lite snabbt :wink: Den står för övrigt jättefint beskriven i Annas Barnaboken som jag varmast kan rekommendera. Där finns hur mycket som helst om barn mellan 0 och 16 år och är min bästa vän i umgänget med småfolk.

Sen vad gäller maten, nej för en så stor kille så är det inte ersättning som behövs utan riktig mat. Gröt, potatismos, majs, banan osv. Ni närmar er en period när vissa små kan äta nästan hur mycket som helst. :roll: :lol: Och för att sätta 12h nätter krävs mat. Så jag skulle rekommendera att börja med detta. När liten väl fått korn på själva tekniken så kan man ganska snart öka mängden och till slut ge tills liten själv säger stopp. Sen toppar man upp med amning efteråt som kaffe och kaka efteråt. Mums! ( finns ett jättefint kapitel i barnaboken om att introducera mat förresten :wink: )

Lycka till :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
LilloppansMamma

Ja, hejsan hoppsan här går det undan. :lol: Jag tror ju att alla är insatta i Annas förträffliga standardmodell. Men tji, fick jag. :wink:

Videunge har svarat dig så fint på dina övriga frågor. Tack Videunge för förtydligandet!

Eriks mamma

Inlägg av Eriks mamma »

Tack snälla för hjälpen med mina funderingar =D>
men nu är det tyvärr så att jag väldigt gärna helammar så länge som möjligt :)
Med storebror helamma jag i 7 mån,vi hade dock börjat med smakprover men inget mer och jag klarade av att kura honom innan ändå med bara min mjölk så... Varför jag sluta var pga att jag tog fel napp,en större, till en ers flaska vid ett tillfälle o efter det så ratade han mitt bröst eftersom det antagligen tog för lång tid att bli mätt :wink:
Nu gäller det bara att bestämma sig om jag tror på mig själv o att jag har resurserna :wink: som krävs eller om jag ska ha det på detta viset tills jag slutar amma :?

Måste nog läsa lite mer i Barnaboken som för övrigt är min bibel :)
och Per född 2/6 -11[/i]
LilloppansMamma

Hej igen! :D

Visst ska du helamma! Det kommer jag inte att råda dig ifrån. :D Det kan också tala sitt tydliga språk att han nu vaknar lite mer än innan. att magen kanske inte är riktigt knökmätt. Men vi kan inte rekommendera att starta en kur, med bara amning. (Trots att du har lyckat resultat sedan tidigare.) Eftersom vi anser att rejäl mat är en stor framgångsfaktor ( och en nödvändighet) för lyckad kurning.

Men annars så är ju Anna så fiffig, att det finns standardmodellen. Visserligen så blir det inte obrutna 12 timmarsnätter med enbart amning, men åtskilliga timmar blir det sammanhängade med SM.

Ja, läs vidare i BB-boken. Visst är den bra! :mrgreen: Jag lär mig ständigt nytt när jag läser både där och i forumet. :wink:

Eriks mamma

Inlägg av Eriks mamma »

Hur duktiga som helst på att besvara mina konstiga frågor :wink: så här kommer en till :)
Standardmodellen?
Hur funkar den o var kan jag om inte annat läsa om den i "bibeln"?
och Per född 2/6 -11[/i]
LilloppansMamma

Hej! :lol:

Finns så mycket smått och gott här på forumet och i BB-boken. Nu har jag inte BB-boken framför mig så jag kan inte ge några sidhänvisningar. :wink: Men det står om SM i de inledande kapitlena.

Här på forumet har du en massa smått och gott här bla: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"