okej inatt kör vi!!!
Re: okej inatt kör vi!!!
tips: Kolla blocket och/eller tradera efter begagnad resesäng.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Har två frågor! Om nån kan ge mig tips?
Varje natt vaknar han av att han bajsat, vi håller på å försöker hitta rätt när man ska ge han Katrinplommon, då vi vill att han bajsar efter middagen?? Hur gör ni??
Sen undrar jag över antalet timmar han sover han sover 45min 1,5tim 45min å sen natt 12tim är de för mycket kanske? Enl olika hemsidor skall 6mån ligga på 14tim å inte 15 (jag vet med en nypa salt) men eftersom han inte sover hela natten än så börjar jag fundera lite??!
Varje natt vaknar han av att han bajsat, vi håller på å försöker hitta rätt när man ska ge han Katrinplommon, då vi vill att han bajsar efter middagen?? Hur gör ni??
Sen undrar jag över antalet timmar han sover han sover 45min 1,5tim 45min å sen natt 12tim är de för mycket kanske? Enl olika hemsidor skall 6mån ligga på 14tim å inte 15 (jag vet med en nypa salt) men eftersom han inte sover hela natten än så börjar jag fundera lite??!
Zackarias född 2009-07-23
Ej påbörjad kur, än!
Zeven född 2011-04-09
Började shn kur 24/9 2011
Ej påbörjad kur, än!
Zeven född 2011-04-09
-
LilloppansMamma
Hej igen!
LilloppansMamma
Ingen ska behöva ligga med bajsblöja på natten. Märker man att så är fallet, så byter man snabbt, (med hjälp av enbart ledningsljus) ordlöst i sängen. Ett bra tips är också att smeta in baken med salva innan läggdags då lossar bajset lite lättare. Man ger katrinplommon antingen till frukost eller lunch (man kan också ge katrinplommon vid båda måltiderna) för att magen skall sköta sig på dagen, så det blir en bra rytm. Päron är också lösande.nedia skrev:Varje natt vaknar han av att han bajsat, vi håller på å försöker hitta rätt när man ska ge han Katrinplommon, då vi vill att han bajsar efter middagen?? Hur gör ni??
5-6 månader ligger de på 15 tim sömn, vid 7-8 har det minskat till 14,5.(http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416) Runt 7 månader drar man ofta ner em.luren till 20 minuter om man märker att liten börjar vakna för tidigt på vissa lurar.nedia skrev:Sen undrar jag över antalet timmar han sover han sover 45min 1,5tim 45min å sen natt 12tim är de för mycket kanske? Enl olika hemsidor skall 6mån ligga på 14tim å inte 15 (jag vet med en nypa salt) men eftersom han inte sover hela natten än så börjar jag fundera lite??!
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
-
frk Carlsson
Vi hade som princip att aldrig ge Sigge katrinplommon efter lunchen. Då hann han bajsa det han skulle tills han gick och la sig kl 19. Så, jag håller med Lillaloppansmamma - plommon el päron (kiwi är oxå lösande, finns som köpespuré i kombo med päron
)antingen till frukost/mellis på fm el som dessert efter lunchmaten
Jag kan även tillägga att blåbär och banan stoppar upp, så vill man kan man ju ge det till kvällsslurken (som kombo till välling el sätta i gröten). Kör ni med köpespuré så kan jag rekommendera en från Nestlé som heter"Skogsbär" och är hallon och blåbär i kombo, Sigge ÄLSKADE den
Det finns köpespuré med banan i (den gamla favvon "Mango och Banan")om de inte gillar riktig banan (Sigge gjorde inte det, av ngn anledning).
/Sanna
Jag kan även tillägga att blåbär och banan stoppar upp, så vill man kan man ju ge det till kvällsslurken (som kombo till välling el sätta i gröten). Kör ni med köpespuré så kan jag rekommendera en från Nestlé som heter"Skogsbär" och är hallon och blåbär i kombo, Sigge ÄLSKADE den
/Sanna
Han är ju nu 6 mån å tre veckor nästan, skall jag börja med och prova dra ner em luren från 45 till 20 och se hur de funkar?
Han sover nu 1915-0715
Fm 0930-1015
Långlur 12-1330
Em 1645-1715
Å sen natt 1915
Hade ju helst haft två långa en på fm å en på dan/em men de kanske är för tidigt??
Hade ju
Han sover nu 1915-0715
Fm 0930-1015
Långlur 12-1330
Em 1645-1715
Å sen natt 1915
Hade ju helst haft två långa en på fm å en på dan/em men de kanske är för tidigt??
Hade ju
Ej påbörjad kur, än!
Zeven född 2011-04-09
Ej påbörjad kur, än!
Zeven född 2011-04-09
-
LilloppansMamma
Hej!
Tror du kan dra ner den sista luren till 20 min. Kom ihåg att det tar 3+7 dagar innan det blivit till en ny rutin, så att säga.
Tyvärr förstår jag inte följande:
LilloppansMamma
Tror du kan dra ner den sista luren till 20 min. Kom ihåg att det tar 3+7 dagar innan det blivit till en ny rutin, så att säga.
Tyvärr förstår jag inte följande:
nedia skrev:Hade ju helst haft två långa en på fm å en på dan/em men de kanske är för tidigt??
Hade ju
Hej, vad gör vi för fel?
Nu har det gått över en månad och förra veckan sov han fyra hela nätter i rad men sen vände det och nu vaknar han igen, en gång per natt antingen vid 1-2 på natten eller 0520. förmodligen för att vi ändrat i schemat, som jag känner inte är helt hundra längre så jag skulle gärna behöva hjälp med att se över det.
0715 glad gomorron och välling
0800 gröt
0930-1015 sova lur
1100 lunch en burk+välling
1200-1330 sova (denna har vi ändrat till en timme, då de bara är en timme han sover varje dag, istf att han skall ligga och vara vaken arg i sängen 30 min, samt att det känns som om han inte är trött här!! ))
1400 meliis fruktpure
1545-1610 sova vila (denna drog vi ner på då de kändes som om han sov för mycket)
1700 middag burk+fruktpure
Kvällsvälling mellan 1830-1900
1915 glatt gonatt
nån som kan ge input på schemat känner att jag behöver ta nya tag.
Nu har det gått över en månad och förra veckan sov han fyra hela nätter i rad men sen vände det och nu vaknar han igen, en gång per natt antingen vid 1-2 på natten eller 0520. förmodligen för att vi ändrat i schemat, som jag känner inte är helt hundra längre så jag skulle gärna behöva hjälp med att se över det.
0715 glad gomorron och välling
0800 gröt
0930-1015 sova lur
1200-1330 sova (denna har vi ändrat till en timme, då de bara är en timme han sover varje dag, istf att han skall ligga och vara vaken arg i sängen 30 min, samt att det känns som om han inte är trött här!! ))
1400 meliis fruktpure
1545-1610 sova vila (denna drog vi ner på då de kändes som om han sov för mycket)
1915 glatt gonatt
nån som kan ge input på schemat känner att jag behöver ta nya tag.
Ej påbörjad kur, än!
Zeven född 2011-04-09
Ej påbörjad kur, än!
Zeven född 2011-04-09
-
frk Carlsson
Ja, schemat behöver styras upp
! Han sover för lite på dagen och ni har 1-timmespass på vissa lurar och det är inget bra eftersom barnen går ner i djupsömn efter 45 min och blir svårväckta då och får hela rytmen rubbad.
Det är inte NI som bestämmer hur mkt el lite han ska sova varje dag. Det här med schematänket bygger ju på beprövad erfarenhet och det står ju uttryckligen i boken hur man ska dela in dagslurarna. Så det är ju inte konstigt att han protesterar
!
7.15 godmorgon + frukost (välling?)
(måste han få gröt sen kl 8? gröt och välling = samma sak...kan det funka med att ge ett litet lättare mellis bara här på fm?)
9.30 sova 45 min
11.00 lunch (men skippa vällingen! det räcker med välling på morgon + kväll.ge fruktpuré till dessert istället, en stor burk om han vill/behöver
)
12.30-14.00 sova 1.5 tim (jag skjuter på den här luren med 30 min eftersom du säger att han sällan är trött kl 12.känns 12.30 för sent, lägg denna lur 12.15 ist då).
14.00 mellis
16.15-16.35 sova 20 min
17.00 middag (samma som lunchen)
18.45 välling
19.15 gonatt
Antar att ni toppar vissa måltider med välling för att få honom riktigt mätt? Visst kan man göra så när man kurar, men när man är klar och schemat och sömnen satt sig ska man nog dra ner på det (iaf min åsikt).Ge som sagt fruktpuré till dessert istället, fyll upp bara. Finns flera fruktpuréer med fullkorn i som är lite mer mättande om man vill ha sånt ist.
Ge honom 3+7 dgr för att ta till sig det nya schemat.
:thumbsup:
/Sanna
mitt förslag:nedia skrev:0715 glad gomorron och välling
0800 gröt
0930-1015 sova lur
1400 meliis fruktpure
1915 glatt gonatt
7.15 godmorgon + frukost (välling?)
(måste han få gröt sen kl 8? gröt och välling = samma sak...kan det funka med att ge ett litet lättare mellis bara här på fm?)
9.30 sova 45 min
11.00 lunch (men skippa vällingen! det räcker med välling på morgon + kväll.ge fruktpuré till dessert istället, en stor burk om han vill/behöver
12.30-14.00 sova 1.5 tim (jag skjuter på den här luren med 30 min eftersom du säger att han sällan är trött kl 12.känns 12.30 för sent, lägg denna lur 12.15 ist då).
14.00 mellis
16.15-16.35 sova 20 min
17.00 middag (samma som lunchen)
18.45 välling
19.15 gonatt
Antar att ni toppar vissa måltider med välling för att få honom riktigt mätt? Visst kan man göra så när man kurar, men när man är klar och schemat och sömnen satt sig ska man nog dra ner på det (iaf min åsikt).Ge som sagt fruktpuré till dessert istället, fyll upp bara. Finns flera fruktpuréer med fullkorn i som är lite mer mättande om man vill ha sånt ist.
Ge honom 3+7 dgr för att ta till sig det nya schemat.
/Sanna
Hej å tack behövde komma på spår igen!
Om han tar tid på sig att somna är det fortfarande samma vakna tid som gäller?
Och om han vaknar tidigare gällande vilorna så tar man inte upp honom?
Om han tar tid på sig att somna är det fortfarande samma vakna tid som gäller?
Och om han vaknar tidigare gällande vilorna så tar man inte upp honom?
Ej påbörjad kur, än!
Zeven född 2011-04-09
Ej påbörjad kur, än!
Zeven född 2011-04-09
-
frk Carlsson
Schemat gäller, gå efter det. Blir lurarna för korta pg a tidigare uppvak el att det tar tid att somna får man distrahera och ha sig emellan, så att han inte somnar för tidigt. Vid för tidigt uppvak gäller att låta vara så långt som möjligt. Arg får man vara, och då lämnas man bäst ifred, gäller även vid prat,gnöl, bök. Endast vid ledsenhet agerar man och då stör husljud minst. Går man in så brukar cirkusen dra igång och det slutar oftast med ledsenhet eftersom man förmedlar dubbla budskap.
Att håll på och ta upp "bara" för att det vaknas, är verkligen att ge dubbla budskap.Så lägg ner på den fronten nu
För att han ska få en chans att sätta schemat så måste ni följa det till punkt och pricka + agera som jag beskrivit ovan. Och kom ihåg , det tar 3+7 dgr för honom att ta det till sig.

Att håll på och ta upp "bara" för att det vaknas, är verkligen att ge dubbla budskap.Så lägg ner på den fronten nu
För att han ska få en chans att sätta schemat så måste ni följa det till punkt och pricka + agera som jag beskrivit ovan. Och kom ihåg , det tar 3+7 dgr för honom att ta det till sig.
Hej nu kommer lite frågor igen!
1)1615-1735 luren har jag tur så somnar han kl 1632???
2)Hur gör man när dom börjar dagis? Min börjar när han är 1 år i april, och i våran kommun sover barnen kl 11-1230/1300. När går man över på två lång lurar el gör man inte det? För att sen ta bort em luren så han e inskolad och klar till dagis börjar ??
1)1615-1735 luren har jag tur så somnar han kl 1632???
2)Hur gör man när dom börjar dagis? Min börjar när han är 1 år i april, och i våran kommun sover barnen kl 11-1230/1300. När går man över på två lång lurar el gör man inte det? För att sen ta bort em luren så han e inskolad och klar till dagis börjar ??
Ej påbörjad kur, än!
Zeven född 2011-04-09
Ej påbörjad kur, än!
Zeven född 2011-04-09
-
frk Carlsson
Hej Nedia,
lillkillen är ju nu 8 mån, och då ska man ha 3 lurar/dag, precis som ni har
Det är först vid 9 mån man stryker den där 20-minutar'n på em
Men vi ska klura lite och tänka tillsammans... Här är en bra tråd med lite alternativa tänk avs schemaupplägg och lurar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60
Läs andra inlägget av Torsmamma. Där ser du att den där 20-min luren på em benämns som en sk förutsättning, och om du scrollar ner ytterligare ett par inlägg, så ser du följande: att en sådan lur är just vad den benämns som - den finns där och barnet ERBJUDS den, men om det inte blir ngt är det inget mer med det, då plockar man upp.Vissa dgr blir det inget sova (men man har fått dra sig tillbaka till sängen/vagnen ett tag iaf.) Alt så kanske man somnar ändå efter 10 min och får lite sömn trots allt. Är du med?
Den ska m a o finnas där, men ingen hets och panik, det ska mer vara en skön vilostund som som sagt ERBJUDS.
Den där 20-min luren på em den körde vi oxå sådär med under ngr v tid strax innan 9 mån-dagen.Ibland sov Sigge, ibland låg han vaken hela luren,men var nöjd och glad (skönt med lite vakenvila kanske?). Och sen kring 9 mån så rök den
Hoppas det kan vara till hjälp i ert fortsatta schematänk!
Svar på din andra fråga: det är vid just 9 mån ålder man går över på 2 lurar - då blir fm-luren endast 20 min. Vid 12 mån har barnen endast en lur kvar- den långa, på 1.5 el 2 tim (man kan välja utifrån om man har en tröttis el en piggis
). Mitt tips är ju att ni i o m att ni ändrar schemat när han blir 9 mån styr om lunchvilan så att det ligger ungefär när förskolan har sin lunchvila
Då har han ju ngr mån på sig att vänja sig!
Går barnen på fsk skall de ha 12 tim natt, men det har ni väl?
Ha det gott!
/Sanna
lillkillen är ju nu 8 mån, och då ska man ha 3 lurar/dag, precis som ni har
Det är först vid 9 mån man stryker den där 20-minutar'n på em
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60
Läs andra inlägget av Torsmamma. Där ser du att den där 20-min luren på em benämns som en sk förutsättning, och om du scrollar ner ytterligare ett par inlägg, så ser du följande: att en sådan lur är just vad den benämns som - den finns där och barnet ERBJUDS den, men om det inte blir ngt är det inget mer med det, då plockar man upp.Vissa dgr blir det inget sova (men man har fått dra sig tillbaka till sängen/vagnen ett tag iaf.) Alt så kanske man somnar ändå efter 10 min och får lite sömn trots allt. Är du med?
Den där 20-min luren på em den körde vi oxå sådär med under ngr v tid strax innan 9 mån-dagen.Ibland sov Sigge, ibland låg han vaken hela luren,men var nöjd och glad (skönt med lite vakenvila kanske?). Och sen kring 9 mån så rök den
Hoppas det kan vara till hjälp i ert fortsatta schematänk!
Svar på din andra fråga: det är vid just 9 mån ålder man går över på 2 lurar - då blir fm-luren endast 20 min. Vid 12 mån har barnen endast en lur kvar- den långa, på 1.5 el 2 tim (man kan välja utifrån om man har en tröttis el en piggis
Går barnen på fsk skall de ha 12 tim natt, men det har ni väl?
Ha det gott!
/Sanna
-
LilloppansMamma
Hej igen!
Du har ju marginalkvarten till förfogande- somnar han 16.30 så klockar du 20 minuter, alt 45 minuter. Är luren 1 timma och 20 minuter? Eller missförstår jag dig här?
Angående din sista fråga. Man går i regel över vid två lurar vid ca 9 månaders ålder. Vissa piggisar går över till två lurar redan vid 7 månader. Klassiskt schema 12-45-1,5, Men man kan också köra, 12-20-2.
Ur TorsMammas schemaöversikt:
9-11 mån (14 timmar)
12-45-1,5
(45 min fm är förutsättningar allt mellan 20-45 min)
Finns lite olika varianter. Man får utgå från vad barnet visar en, det är det viktigaste. Jag har en piggis och har verkligen inte stirrat mig blind på åldersindelningar- det är barnet som står i fokus.
Min Loppa har på ett tydligt sätt visat när det är dags att skära ner på sömn- genom att konsekvent vakan för tidigt från lurarna.
LilloppansMamma
ps ser ju att du fått en snarlikt svar av frk carlsson, men jag säger dubbla svar = dubbel visdom
Du har ju marginalkvarten till förfogande- somnar han 16.30 så klockar du 20 minuter, alt 45 minuter. Är luren 1 timma och 20 minuter? Eller missförstår jag dig här?
Angående din sista fråga. Man går i regel över vid två lurar vid ca 9 månaders ålder. Vissa piggisar går över till två lurar redan vid 7 månader. Klassiskt schema 12-45-1,5, Men man kan också köra, 12-20-2.
Ur TorsMammas schemaöversikt:
9-11 mån (14 timmar)
12-45-1,5
(45 min fm är förutsättningar allt mellan 20-45 min)
Finns lite olika varianter. Man får utgå från vad barnet visar en, det är det viktigaste. Jag har en piggis och har verkligen inte stirrat mig blind på åldersindelningar- det är barnet som står i fokus.
ps ser ju att du fått en snarlikt svar av frk carlsson, men jag säger dubbla svar = dubbel visdom
Okej tack då är jag med tror jag! Jag har faktiskt hoppat över marginalkvarten den förstörde mer än vad den gav, vi följer schemat till punkt å pricka och endast nån dag i veckan när de krockar totalt med något som vi inte kan styra för så har vi marginalkvarten, mycket bättre och han sover!
Ej påbörjad kur, än!
Zeven född 2011-04-09
Ej påbörjad kur, än!
Zeven född 2011-04-09
Hur går det för er nu?

Bianca
Hur går det för er nu?