När syskon inte är ett alternativ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Ludwig

Re: När syskon inte är ett alternativ...

Inlägg av Ludwig »

Snälla sluta oroa dej för din son, det där är nog din sorg som smittar av sej på honom!
Jag växte själv upp som ensambarn, och var helnöjd med det. Alla mina kompisar hade syskon, men de verkade mest vara bråk och besvär med det, så jag saknade aldrig syskon när jag var liten.
Däremot började jag sakna någon att dela erfarenheten med när jag hade passerat 20, någon som hade växt upp i samma hem och som man skulle ha kunnat snacka med om sina föräldrar osv, det hade ju varit sjysst.

Ända sedan jag var väldigt liten brukade min mamma berätta den där Aisopos-fabeln om rävhonan som skröt om hur många barn hon hade och sedan frågade hur många barn lejonmamman hade. Lejoninnan svarade då "En, men ett lejon!". (Denna fabel lär ut att man skall inte skall uppskatta mängd utan god beskaffenhet, som Aisopos tillägger...)

Hur som helst, vi har än så länge bara ett barn (dock ett lejon!) och kan berätta att hon (snart 2 år) har stor glädje av vår hund som vi skaffade strax före. Hon får lära sej hänsyn (klappa fint och vara snäll mot honom) och dessutom är hon generös och delar med sej till hunden om hon får en skorpa t.ex. :D Så det blir alldeles säkert bra med ett kattskrälle!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej :cry: :cry:

Lilla mia, tack för ditt inlägg. Tror att den katt jag tänkt mig inte är en "ute" katt. De vill ligga inne i värmen mest. Vissa går faktiskt i koppe. :lol: :heart:

Luvisen,
Jag vet ju att du också haft lite av dessa tankar och tänk vad glad jag är för att du nu får chansen till ett syskon, den är underbar. Du kommer att jobba IHOP dina syskon inte ISÄR. :heart:

Måste ta till mig det där som din mamma sa, det är ju ett fantastiskt paktande!
Och sedan fokusera på Devon Rex (störtsköna missar! Glöm inte att sticka katten en liten tröja då, det är ju kallt i Sverige!) eller annat trevligt djur.
Tack för tips, det måste jag göra! :P :lol: jag hade också en katt som bästis när jag växte upp. Men hon var typ allas lilla "docka". :roll: :wink:

Ludwig,

Vad är detta för historia?
Ända sedan jag var väldigt liten brukade min mamma berätta den där Aisopos-fabeln om rävhonan som skröt om hur många barn hon hade och sedan frågade hur många barn lejonmamman hade. Lejoninnan svarade då "En, men ett lejon!". (Denna fabel lär ut att man skall inte skall uppskatta mängd utan god beskaffenhet, som Aisopos tillägger...)
Finns denna på bok att köpa eller läsa på internet på något vis?

Tor, ett lejon!! 8) :heart:

Kram till er alla som peppar så underbart, alla era inlägg är stärkande. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ludwig

Inlägg av Ludwig »

Finns denna på bok att köpa eller läsa på internet på något vis?
Jag vet inte, men den borde finnas med här:

http://www.bokus.com/bok/9789129677508/aisopos-fabler/

Jag tror att just denna fabel inte är längre än några rader, men alla hans historier är ju läsvärda!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack rara. Skall genast önskas i present till födelsedags barnet. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
oakarin

Inlägg av oakarin »

Hej!

Hamnade här eftersom mina tankar snurrar rätt så mycket kring det där med syskon eller inte till dottern. Vi vet helt enkelt inte om vi orkar börja om! Maya är drygt tre år nu och allt har fungerat väldigt smidigt (tack vare AW! :wink: ) men ändå finns tankarna där hur det skulle vara med ett barn till och man märker att man inte orkar... Både jag och min man har problem med ryggarna så det har inte varit helt smärtfritt med småbarnsperioden. Nu börjar dottern bli mer och mer självständig och leker själv långa perioder och vi vuxna har mer tid över till egna intressen. Ska man då hitta orken till en liten till?! Men å andra sidan blir det kanske lättare då de blir större och kan leka med varandra?

Hur som helst, barn är ju inte en beställningsvara så det är ju inte ens säkert att vi kan få fler. Vi sitter nog mest och väntar på att vi ska få en knuff i någon riktning. Som det är nu hänger beslutet i luften och det tar en del energi det med.

Nu förstår jag förresten varför mamma alltid sa "en men ett lejon" om min bror, som var enda pojken i familjen. Har aldrig hört bakgrunden till uttrycket, kul att få ett sammanhang.

Ha det så gott alla!

Karin
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Älskade du! :heart: :heart: :heart:
Jag önskar att jag kunde få föda ett barn åt dig!
Nu vet jag ju att det inte går, men du vet om att jag skulle göra det va?

Men eftersom du och Tor nu saknar samma sak så tror jag det kan vara bra om ni saknar det tillsammans. Visa för honom att du oxå är ledsen över att det inga syskon blir, gråt tillsammans en skvätt. Packta och sedan tröstar ni varandra. :heart:

Katten ja, den är klurig! Jag har ju själv en underbar man som låter mig "få" allt jag kan tänkas önska, så jag har inga tips där, tyvärr.

Men du :heart:
Vad tror du om ett fadderbarn? Ett barn som Tor får vara med och "välja ut". På barnfondens sida kan man iaf välja land och kön och ålder. Sedan kan han rita täckningar till "faddersyskonet", skicka små presenter, och vem vet - ni kanske kan åka och hälsa på oxå?
Jag vet att detta inte alls ersätter ett eget barn, ett eget syskon, men kanske kan det vara en god gärning som lindrar det tuffa något? kanske, kanske...

All kärlek till dig!
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Oakarin :heart:,

Ja du valet är inte lätt ens med dålig rygg. Jag är varnad att jag kan bli rullstolsbunden om jag är gravid. Tog chansen en gång. Men inte igen. Jag är fortfarande jättedålig i rygg och nacke. Inte värt den fysiska belastning det är för mig.

Skulle vi skaffa barn igen är chansen stor inte bara rent fysiskt sjuk att jag är sjuk i lätt över 5 år. Så det är jättesvårt!

Acnaib :heart:,
Ja fadderbarn är jag också inne på. Skall lägga lite mera energi på denna frågan.

Tack för era fina ord! :haert:
Tor 2006

Alma

Inlägg av Alma »

Jag känner igen mig. Haft ett par års sorg över det faktum att sonen inte kommer att få syskon. Jag som tänkte mig att barnen skulle vara minst tre stycken, ha världens hålligång och styrka tillsammans. Inte minst mot vuxenvärlden. Och sedan hela livet ha styrkan av att vara flera med samma bakgrund. Nu blev det inte så och jag börjar så sakteliga landa i att kunna utnyttja det goda med att bara ha ett barn.

Som ensambarnsförälder har man faktiskt lite mer tid och kraft för andra än flerbarnsfamiljen. Man kan bidra mer till skolan, också till förskolan om man nyttjar sådan. Man kan kanske hämta sitt eget och ett par barn från skolan och ha eget "fritids" hemma. Jag har funderat på att erbjuda en familj att hämta deras två ungar som går långa dagar på dagis lite tidigare någon eller några dagar i veckan. Antingen gå hem till dem, eller till oss.

Vi har husdjur. Det är bra. Men ännu bättre för min frustration över att sonen inte kommer att ha andra att dela barndomen med är att vi sökt nära umgänge med en annan familj med barn. Mer nära än med andra vänner. Sova över. Dela bil. Mycket vardagsumgänge. Välja samma skola för framtiden. Välja att bo nära. Semestra ihop. Osv. Ett efter annat, som det fungerat och passat.

Vänner behöver inte innebära livslånga relationer. Men jag tänker att det bästa jag kan åstadkomma är att sonen får nära relationer med andra människor som tycker om honom. Som kommer att finnas och antagligen också vara intresserade att dela minnen och perspektiv när de blir äldre.
Som har sett hans föräldrar i många situationer, och som gjort mycket tillsammans.

Jag är själv ensambarn i den familj jag växte upp i. Det enda jag led av som barn var vuxnas föreställningar om ensambarn. De finns fortfarande och de är AVSKYVÄRDA och dömande. T ex att ensambarn får all uppmärksamhet och därför inte klarar att vara sociala och dela med sig. Vilket nys. Familjer med många barn är ofta mycket barnafokuserade (och det är bra) och gör massor av saker som är inriktade på barnen, för barnen, medan många ensambarns föräldrar lever på mer som förut och barnen får hänga med (vilket också är bra) och får lära sig livet mer genom de vuxna och genom att bli sensibel gentemot dem.

Det är vuxenvärlden som stökar till det mest för oss barn som växer upp utan syskon. Ett ensambarns föräldrar får ofta höra att man pjåskar med barnet när man strider för det, medan det är mer OK att man som trebarnsfamilj kräver sina barns rätt. Man får en social styrka som familj och som förälder om man har flera barn. Inte minst lär man känna fler föräldrar, lärare, personal. Den sociala respekten, och statusen på en ensamförälder är lägre.

Man får ligga i på andra sätt än genom att vara traditionell syskonfamilj. Och eftersom både jag och maken tänkt oss flera barn, så har vi faktiskt kapacitet att ta emot fler barn, också på andra sätt än som våra egna. Så de nära vännernas barn har en säng hos oss, snart får de handdukar och egna lådor för prylar också. Och innan våren ska jag ha etablerat någon slags dagishämtning av ett par barn till. Som kanske också behöver en egen handduk och säng hos oss!

En lite läkande sak för mig har varit att ge de finaste kläderna som sonen haft till ett barn som jag tycker mycket om. Att de inte ligger och möglar i en sorgelåda. Som en snuttefilt för mig har det varit att se henne växa upp i de kläder som sonen hade. Ett sting av sorg att det inte blev mitt barn. Men varmt att se att det finns ett barn som har nytta av det som sonen hade på sin kropp. Värmer henne, värmer mig.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack snälla Alma för att du delar med dig, det är jätteskönt att få höra hur andra har gjort och gör. :D

Vi har tyvärr inga "Nära" vänner med barn så det är svårt, men försöker få till bra relationer med andra barn för sonen så han skall känna samhörighet.

VIsst har man mer tid att engagera sig i saker runt om kring också. =D>
Tor 2006

LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Vilken vacker tanke om att vara ett lejon. :heart:
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"