Ja, jag gör det ibland. Då kommer jag ihåg hur jobbigt allting var. Strul med amning, strul med sömn och mestadels en olycklig Stella. Var och träffade min mammagrupp idag, då får jag också lite flashbacks till hur det var för oss förut, med mammor som ammar sig nätterna igenom (jisses, vilka ringar under ögonen!) och barn som inte kan sova själva. Nästa träff är ämnet tydligen sömn, den showen vill jag inte missa för allt i världen!videunge skrev:Läs gärna tråden från början så ser du vilka jättekliv ni gjort.
Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!
-
SaraMilana
Re: Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!
Förbered dig med valium för att inte tappa fattningen när BVCs floskelbingo sätter igångSaraMilana skrev:Nästa träff är ämnet tydligen sömn, den showen vill jag inte missa för allt i världen!
Kram
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
-
SaraMilana
\:D/ \:D/ \:D/
Ååååh, lillskruttan somnade just utan ett endaste litet pip! Vad jag har längtat efter den här dagen! Senaste dagarna har hon också fixat långluren flera gånger utan högljudda uppvak i skarvarna, även om jag hör att hon bökar runt en del och förmodligen är vaken.
Tror det kan ha ganska mycket att göra med att hon helt plötsligt har börjat suga på tummen, men jag vill gärna tro att den nyligen införda ramsan har ett finger med i spelet också.

Ååååh, lillskruttan somnade just utan ett endaste litet pip! Vad jag har längtat efter den här dagen! Senaste dagarna har hon också fixat långluren flera gånger utan högljudda uppvak i skarvarna, även om jag hör att hon bökar runt en del och förmodligen är vaken.
Tror det kan ha ganska mycket att göra med att hon helt plötsligt har börjat suga på tummen, men jag vill gärna tro att den nyligen införda ramsan har ett finger med i spelet också.
-
SaraMilana
Liten börjar bli stor! Hela 64,5 cm lång och 7,9 kilo tung! Vi tyckte att blöjor i storlek 3 och kläder i 62 började kännas trånga och nu vet vi varför. 
Skulle Stella få välja själv skulle hon nog skrota flaskan helt och bara äta riktig mat. Senaste dagarna har vi bara lyckats få i henne runt 300 ml ersättning, då endast i nyvaket tillstånd, fördelat på morgonmålet (vid 7) och efter långvilan (vid 13). Så jag har tagit upp henne innan jag gått och lagt mig på kvällen för att fylla på lite. Nu blev det helt plötsligt bråttom att lära henne dricka måltidsdryck! BVC:s fiffiga förslag att ge vatten i flaskan (när de vet att hon inte tar flaskan utan mycket trassel) ger jag inte mycket för... Fick tips om en pipmugg här på forumet som hon nog tycker är lite spännande. Det mesta rinner ju utanför, men lite går väl i i alla fall.
Sover gör hon som en dröm! Och glad och nöjd är hon nästan jämt! De gånger lilla fröken ryter ifrån står vi som handfallna en liten stund innan vi samlar oss, vi är ju inte vana vid det längre..
De flesta som träffar Stella tycker att hon är så lugn och nöjd och blir sugna på att själva skaffa barn. Det tar jag som ett väldigt bra betyg!
Oftast visar hon sig från sin allra bästa sida då vi har gäster eller är på besök nånstans. Kanske är det för att vi inte kan vara så fokuserade på henne då? Tål att tänkas på.

Skulle Stella få välja själv skulle hon nog skrota flaskan helt och bara äta riktig mat. Senaste dagarna har vi bara lyckats få i henne runt 300 ml ersättning, då endast i nyvaket tillstånd, fördelat på morgonmålet (vid 7) och efter långvilan (vid 13). Så jag har tagit upp henne innan jag gått och lagt mig på kvällen för att fylla på lite. Nu blev det helt plötsligt bråttom att lära henne dricka måltidsdryck! BVC:s fiffiga förslag att ge vatten i flaskan (när de vet att hon inte tar flaskan utan mycket trassel) ger jag inte mycket för... Fick tips om en pipmugg här på forumet som hon nog tycker är lite spännande. Det mesta rinner ju utanför, men lite går väl i i alla fall.
Sover gör hon som en dröm! Och glad och nöjd är hon nästan jämt! De gånger lilla fröken ryter ifrån står vi som handfallna en liten stund innan vi samlar oss, vi är ju inte vana vid det längre..
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Och jag säger, dricka i glas, är jätteskoj! Men hon måste kunna sitta för det.
Sen vid 7-8 mån, SUGRÖR!! Det är grejen kan jag lova. Då får man smoothies också. Mumsigt värre.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
SaraMilana
Sitter gör hon med hjälp av en rullad handduk klädd med avtorkningsbart tyg som vi trycker ner runt henne i Tripp Trapp-stolen. Jag började att prova med att dricka ur glas, men hon tyckte mest att det var spännande att sticka ner tungan och slaska runt.
Med pipmuggen kommer det åtminstone en bit in i munnen, så vi börjar där...
Tack för tipsen, sugrör låter som en hit!!
-
SaraMilana
Ju mer och ju bättre Stella sover desto tröttare verkar hon bli. "Sömn föder sömn", jovisst, men detta känns ju löjligt!
Ibland börjar hon gäspa och gnugga sig i ögonen redan efter en timme och det är inte ofta vakentiden blir mer än en och en halv. Sover gör hon jättebra tycker jag, så hon får de 15,5 timmarna hon ska ha, ibland något mer om hon inte orkar hålla sig vaken på kvällen.
Sista kvarten eller halvtimmen är hon ofta gnällig, då duger inte så mycket annat än att sitta på armen. Jag upplever också att hon inte har lika mycket tålamod under den sociala delaktigheten längre. Förut satt hon som ett litet ljus och bara tittade och tittade med stora ögon, nu lessnar hon ganska fort. Ända sedan hon blivit bra på att hålla saker i händerna och börjat gripa efter saker har hon fått något att hålla i/greja med, tex om vi skalar morötter får hon en egen morot. Men det känns som att när hon undersökt moroten färdigt så lessnar hon. Inte ens om hon då får komma och sitta i mitt knä så går det bra.
ÄR hon verkligen så trött som hon verkar? Eller blir hon trött för att klockan börjar närma sig sovdags? Eller är hon uttråkad/understimulerad? Eller är det nåt utvecklingssteg runt fyra månader som spökar? Jag funderar kring allt från magont till tänder... Vad tror ni?
Sista kvarten eller halvtimmen är hon ofta gnällig, då duger inte så mycket annat än att sitta på armen. Jag upplever också att hon inte har lika mycket tålamod under den sociala delaktigheten längre. Förut satt hon som ett litet ljus och bara tittade och tittade med stora ögon, nu lessnar hon ganska fort. Ända sedan hon blivit bra på att hålla saker i händerna och börjat gripa efter saker har hon fått något att hålla i/greja med, tex om vi skalar morötter får hon en egen morot. Men det känns som att när hon undersökt moroten färdigt så lessnar hon. Inte ens om hon då får komma och sitta i mitt knä så går det bra.
ÄR hon verkligen så trött som hon verkar? Eller blir hon trött för att klockan börjar närma sig sovdags? Eller är hon uttråkad/understimulerad? Eller är det nåt utvecklingssteg runt fyra månader som spökar? Jag funderar kring allt från magont till tänder... Vad tror ni?
Skickar in en snabb liten tanke
Är ni utomhus något? Själv brukar jag bli rätt seg och trött om jag inte får tillräckligt med frisk luft 
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Hej hej
!
Jag vågar mig inte på någon gissning om vad som gör att hon är trött, men kan försöka bistå med lite inputs ändå.
Så sant hon inte dragit på sig en förkylning eller är på väg att bli sjuk, vilket ju kan göra vem som helst lite extra trött så slår mig följande:
Utevistelse, får hon andas härlig frisk höstluft?
Mat, du skrev nyligen att hon helst bara ville ha mat, får hon i sig rikligt med mat och vatten?
Aktiv social delaktighet, kanske är så att lilla flickan blivit så stor verkligen vill hjälpa till? Kanske mamma hjälper henne att hålla i skalaren så att hon faktiskt får vara med och på riktigt skala en morot? Vi har utsett vår son till bestickansvarig, vilket varit en höjdare. Så fort vi tömmer diskmaskinen sitter han redo i barnstolen placerad vid besticklådan och får tömma korgen (givetvis har vi avlägsnat alla vassa föremål och möjligens lagt dit en extra visp eller så
). Plötsligt en dag var han så stor att han inte ville nöja sig med att bara se på när vi arbetade, kanske har Stella nått den åldern nu?
Bara några tankar som sagt, jag har ingen aning om varför hon är så trött, hur länge har det känts så?
Håll ett extra öga på henne
.
Kram aso
Jag vågar mig inte på någon gissning om vad som gör att hon är trött, men kan försöka bistå med lite inputs ändå.
Så sant hon inte dragit på sig en förkylning eller är på väg att bli sjuk, vilket ju kan göra vem som helst lite extra trött så slår mig följande:
Bara några tankar som sagt, jag har ingen aning om varför hon är så trött, hur länge har det känts så?
Håll ett extra öga på henne
Kram aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
-
SaraMilana
Tack för era funderingar, båda två! 
Stella har nog alltid varit en liten tröttis.. när jag bläddrar bakåt i tråden, så ser jag att hon inte orkade mer än 1-1,5 timmes vakentid där runt tre månader heller. Förut gäspade hon och såg trött ut, numera blir hon dessutom gnällig. Så det kanske inte är så att hon har blivit tröttare, men att hon uttrycker tröttheten på ett annat sätt... mer... högljutt...
Utevistelsen kan jag absolut bli bättre på! Jag brukar försöka ta mig ut i alla fall en gång per dag om det inte regnar
, men det är klart att vi kan vara ute mer! Men med en liten tjej som inte tycker att det där med att klä på sig är nån höjdare är det lätt att backa inför overall och mössa...
Ja, nu är det nästan bara riktig mat som gäller, men det är svårt att få i henne vätska. Vi har introducerat en pipmugg och det går framåt, om än sakta. Flaskan accepteras bara när hon precis vaknat, så det blir ersättning på morgonen, efter långvilan och så har jag lagt in ett nattmål vid 22 bara för vätskans skull. Annars sover hon hela nätter utan uppvak sen tre veckor tillbaka, så jag antar att hon får i sig tillräckligt med mat?
Aktiv social delaktighet låter kul, det ska vi prova imorgon!

Stella har nog alltid varit en liten tröttis.. när jag bläddrar bakåt i tråden, så ser jag att hon inte orkade mer än 1-1,5 timmes vakentid där runt tre månader heller. Förut gäspade hon och såg trött ut, numera blir hon dessutom gnällig. Så det kanske inte är så att hon har blivit tröttare, men att hon uttrycker tröttheten på ett annat sätt... mer... högljutt...
Utevistelsen kan jag absolut bli bättre på! Jag brukar försöka ta mig ut i alla fall en gång per dag om det inte regnar
Ja, nu är det nästan bara riktig mat som gäller, men det är svårt att få i henne vätska. Vi har introducerat en pipmugg och det går framåt, om än sakta. Flaskan accepteras bara när hon precis vaknat, så det blir ersättning på morgonen, efter långvilan och så har jag lagt in ett nattmål vid 22 bara för vätskans skull. Annars sover hon hela nätter utan uppvak sen tre veckor tillbaka, så jag antar att hon får i sig tillräckligt med mat?
Aktiv social delaktighet låter kul, det ska vi prova imorgon!
Tack för underbar läsning! Det känns som att jag är där du var för kanske en månad sedan eller så och det är skönt att läsa hur ni har det nu! Försöker se ljuset i tunneln.... Just nu är det skrikigt vid varje läggning men jobbar på att "backa" och att jaga bort min överkoncentration.
Kram
Kram
Mamma till en Estrid född 2011-07-16, introducerades för SM vid 3 mån ålder.
-
SaraMilana
Jag insåg att det var länge sedan jag skrev något i min egen tråd. Veckorna rullar på, jag förstår inte var tiden tar vägen! Folk undrar hur jag får dagarna att gå, men jag tycker verkligen att det är mysigt att skrota runt hemmavid med Stella. Vi har två mammagrupper vi umgås med, vilket är jättetrevligt, men jag har nog alltid trivts väldigt bra hemma. Och förutom allt det där vanliga med tvätt, disk, städning, matlagning och bakning så ska vi hinna med att döpa Stella, gifta oss och så fyller vi båda jämnt innan jag går tillbaka till jobbet, så visst finns det att göra!
Lilla fröken har gått och blivit fem månader och väger sina modiga nio (!) kilo! Kläderna i storlek 62 började kännas trånga och nu förstår vi varför, hon är ju hela 68 cm lång! Både jag och sambon är långa, så hon har väl att brås på!
Vi har kört på samma schema ganska länge nu, det har verkligen fungerat bra! Stella är en riktig tröttis, så fyra lurar har det blivit och dryga 16 timmars sömn. Men jag börjar motvilligt inse att det är dags ändra schemat. Från att ha somnat på tre röda har det blivit en del protester vid läggdags igen och jag upplever att hon nog skulle orka vara vaken lite till. Dags alltså att sätta sig och fundera på hur vi får till detta på bästa sätt. Kanske vi ska vara så vågade att vi ger oss på ett 3-månadersschema!
Det positiva är i alla fall att dagen blir mindre upphackad och att vi kan få lite mer mellanrum mellan måltiderna.
Nätterna fungerar superbra, Stella har sovit hela nätter utan ett endaste uppvak sedan hon var 3,5 månad!
Stella äter sen ett tag tillbaka bara riktig mat och det har alltid varit ganska lätt att få i henne mycket mat. Men för någon vecka sedan har hon börjat göra skillnad på god mat och äcklig mat. Munnen blir till ett litet streck när skeden med mat närmar sig, men hon gapar stort när efterrättsskeden dyker upp. Äppelpuré med kanel och gröt är favoriterna, men det kan man ju inte äta jämt tycker jag! Idag provade vi att ge burkmat och den slank bannemig ner! Lite putt blev jag, att hon föredrar köpemat framför min mat. Får kanske försöka efterlikna konsistensen på burkmaten, lite lösare liksom.

Lilla fröken har gått och blivit fem månader och väger sina modiga nio (!) kilo! Kläderna i storlek 62 började kännas trånga och nu förstår vi varför, hon är ju hela 68 cm lång! Både jag och sambon är långa, så hon har väl att brås på!
Vi har kört på samma schema ganska länge nu, det har verkligen fungerat bra! Stella är en riktig tröttis, så fyra lurar har det blivit och dryga 16 timmars sömn. Men jag börjar motvilligt inse att det är dags ändra schemat. Från att ha somnat på tre röda har det blivit en del protester vid läggdags igen och jag upplever att hon nog skulle orka vara vaken lite till. Dags alltså att sätta sig och fundera på hur vi får till detta på bästa sätt. Kanske vi ska vara så vågade att vi ger oss på ett 3-månadersschema!
Nätterna fungerar superbra, Stella har sovit hela nätter utan ett endaste uppvak sedan hon var 3,5 månad!
Stella äter sen ett tag tillbaka bara riktig mat och det har alltid varit ganska lätt att få i henne mycket mat. Men för någon vecka sedan har hon börjat göra skillnad på god mat och äcklig mat. Munnen blir till ett litet streck när skeden med mat närmar sig, men hon gapar stort när efterrättsskeden dyker upp. Äppelpuré med kanel och gröt är favoriterna, men det kan man ju inte äta jämt tycker jag! Idag provade vi att ge burkmat och den slank bannemig ner! Lite putt blev jag, att hon föredrar köpemat framför min mat. Får kanske försöka efterlikna konsistensen på burkmaten, lite lösare liksom.
Eller hur! Svisch säger det, så är det jul. Snart har halva min ledighet gåttSaraMilana skrev:Veckorna rullar på, jag förstår inte var tiden tar vägen! Folk undrar hur jag får dagarna att gå, men jag tycker verkligen att det är mysigt att skrota runt hemmavid med Stella.
Kul att ni ska gifta er, det ska vi med har vi tänkt! Fylla jämt (30) hann jag med i somras när jag var stor som en val, så det är i alla fall avklaratSaraMilana skrev:Och förutom allt det där vanliga med tvätt, disk, städning, matlagning och bakning så ska vi hinna med att döpa Stella, gifta oss och så fyller vi båda jämnt innan jag går tillbaka till jobbet, så visst finns det att göra!![]()
SaraMilana skrev:Kanske vi ska vara så vågade att vi ger oss på ett 3-månadersschema!
Min stora tjej nockade till mitt matlagningssjälvförtroende ordentligt när hon ratade mina fina storkok. Såhär i efterhand fattar jag varför... Jag kryddade för klent! Och hade i för lite smör. Idag älskar hon pappans chilikyckling och lämnar man Bregott-paketet framme har man snart så fingrar i detSaraMilana skrev:Lite putt blev jag, att hon föredrar köpemat framför min mat. Får kanske försöka efterlikna konsistensen på burkmaten, lite lösare liksom.
Ni verkar ha det himla skönt, du och lilla stjärnan
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
âh vad roligt! GRATTIS till bröllopsplanerna!SaraMilana skrev:Och förutom allt det där vanliga med tvätt, disk, städning, matlagning och bakning så ska vi hinna med att döpa Stella, gifta oss och så fyller vi båda jämnt innan jag går tillbaka till jobbet, så visst finns det att göra!![]()
Lite extra smör kanske?SaraMilana skrev:Får kanske försöka efterlikna konsistensen på burkmaten, lite lösare liksom.
Vad härligt det låter! Skönt när allt bara flyter. Och bröllop dessutom, det är kul!
Känner igen det med att man har fullt upp ändå, dagarna försvinner fort!
Känner igen det med att man har fullt upp ändå, dagarna försvinner fort!
Nelly f. 28 maj 2011