Ensam kurare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
frk Carlsson

Re: Ensam kurare

Inlägg av frk Carlsson »

Men GUD så härligt Nina :D ! Underbar läsning :heart: :thumbsup:

Du har fått jättefin bekräftelse och kloka synpunkter från Nat :heart: . Kör på bara :thumbsup:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:sleep: :thumbsup: :sleep: :heart: \:D/

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Nina71

Inlägg av Nina71 »

Vilken magisk resa :D Jag som var så nära att inte göra detta och tänkte att jag kommer inte orka. Tackar alla högre makter, detta föräldrarforum, AW för boken SHN och mig själv att jag tog tag i detta :D :D

Igår hade jag en dipp och grät som ett barn..kände mig så slut att kroppen värkte men det är inte så konstigt när man tänker efter... snacka om chock för min kropp som helt plötsligt får börja sova lite längre.. Ringde en underbar dipl kurare som finns här i min hemstad och bara det att en för mig okänd människa tar sig tid att lyssna och peppa när jag behöver det som mest är helt underbart. Ni fantastiska mammor som gör detta är helt magiska och förtjänar alla hederspriser som finns :D

Så till natten som började lite småstökigt vid läggning och jag bannade mig själv som gick in lite för snabbt efter ca 10 min ramsande. Efter en solfjäder och lite ramsande somnade hon in. Jag läste kapitlet säkerheten igen och önskade nästan att hon skulle vakna till så att jag kunde få ramsa utan att gå in :) Kl 22:30 vaknade hon gråtande och jag ramsade och det blev knäpptyst..MAGISKT :) :) Tusen endorfiner rusar i min kropp och jag kan inte somna om :D Sen vaknade hon någon gång till under natten men då väntade jag och hon somnade lugnt om.. :heart:

Sen vaknade jag kl 05 och kunde inte somna om..dvs mamman behöver också kuras :D Kl 06 hörde jag att det började röra på sig inne hos Mini och då gick jag upp och gjorde husljud men 06:30 insåg jag att jag måste göra morgon och stojade in med ett glatt god morgon och möts av ett lyckligt skratt :heart: :heart: Jag hoppas att detta löser sig framöver som ni skriver.

Nu kör vi vidare med uppföljningsveckan och jag ser med spänning fram emot hur det kommer gå :D All kärlek till er :heart: :heart:

kram
Mini 110329
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Åh, attityden sitter som en smäck! Det är den som är den magiska ingrediensen :lol: När man vet VARFÖR så vet man också HUR man gör det. Så enkelt och så svårt. :wink:

Håll hårt i attityden, den är din bästa vän. För det som väntar på er, är helt underbart. (Nu ska jag skryta här.. :mrgreen: Min goa unge är så säker i sin säng att hon sover som en gris när de BILAR i lägenheterna bredvid och ovanför. Jag blev lätt irriterad :wink:. Dock flyr vi fältet denna vecka, när de grejar i vår lägenhet, JAG orkar inte lyssna på eländet :mrgreen: )

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Nina71

Inlägg av Nina71 »

Wow jag har fortfarande lite proplem med att hon är lite lättväckt på dagslurarna men det tar sig :D

Nu har jag precis gått runt med världesn tröttaste barn och har kämpat hårt för att hålla henne vaken till 09:30 som är vår första lur men tillslut gick det inte. Men jag fick lite liv i henne så jag hann bekräftelseramsa innan hon tvärsomna en kvart för tidigt. Ska jag väcka henne 10:15 som det är tänkt enligt schema. Eller ska jag väcka henne efter 45 min dvs 10 eftersom hon somnade en kvart tidigare?

Sen går det fortfarande lite trögt med maten och allrahelst frukost men det kanske jag inte ska oroa mig så mycket för? De andra måltiderna börjar öka på lite mer.

Schemat är nu (efter tips från dig om två frukostar enl följande)

07:00 I dagsläget amning men ska gå över till ersättning el välling
08:00 Gröt och fruktpure (får bara i knappt en halv portion just nu)
09:30 sova 45 min
11:00 Burkmat och fruktpure (får inte i sig en hel burk ännu) fyller på med amning men ska toppa med ersättning idag tänkte jag.
12:30 Sova 1,5 h
14:00 Mellis gröt men det går också lite trögt
16:00 Sova 45 min
17:00 Burkmat och fruktpure
19:00 slurk
19:30 Natt

kram
Mini 110329
Nat

Inlägg av Nat »

Oj vilken härlig läsning!!
Wow jag har fortfarande lite proplem med att hon är lite lättväckt på dagslurarna men det tar sig
Jag tror att vissa barn helt enkelt är mer lättväckta än andra, vissa är känsliga för ljud och vissa för ljud. Själv får jag alltid se till att det är relativt tyst på överningen där min son sover då han väldigt ljudkänslig och inte det minsta ljuskänslig (kan till och med sova med solen rätt i ögonen). :D
ska jag väcka henne 10:15 som det är tänkt enligt schema. Eller ska jag väcka henne efter 45 min dvs 10 eftersom hon somnade en kvart tidigare?
Väck henne den tiden som schemat "säger".
Sen går det fortfarande lite trögt med maten och allrahelst frukost men det kanske jag inte ska oroa mig så mycket för? De andra måltiderna börjar öka på lite mer.
det kan ta flera veckor innan man märker att barnet är riktigt riktigt piggt och utvilat. Ett trött barn kanske inte riktigt orkar äta och all energi går åt till att hålla sig vaken. Desto piggare barnet blir ju mer energi blir kvar till att orka äta och sen slutligen även till att leka och utvecklas.
07:00 I dagsläget amning men ska gå över till ersättning el välling
08:00 Gröt och fruktpure (får bara i knappt en halv portion just nu)
09:30 sova 45 min
11:00 Burkmat och fruktpure (får inte i sig en hel burk ännu) fyller på med amning men ska toppa med ersättning idag tänkte jag.
12:30 Sova 1,5 h
14:00 Mellis gröt men det går också lite trögt
16:00 Sova 45 min
17:00 Burkmat och fruktpure
19:00 slurk
19:30 Natt
Schemat ser bra ut tycker jag, personligen hade jag kanske valt 12 timmar natt men det är en smaksak. Huruvida du byter ut frukostamningen mot välling spelar inte så stor roll för hur kuren kommer att framskrida. Vill du amma på morgonen så tycker jag du gör det, vill du gå över till välling så gör du det. Alternativt att du ammar först och följer upp med en flaska direkt efter om du tror att barnet fortfarande är hungrigt. I och med att du kör på två frukostar behöver du inte vara orolig att barnet inte står sig på endast amning till frukost :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! Du har fått gedigna och bra svar av Nat. :lol:

Jag ville bara flika in med att min Loppa haft minst aptit på frukosten. Så konstigt kan man tycka med 12 timmar utan mat. :wink: Länge åt hon typ en halv portion havregrynsgröt till andra frukost. Men det såg jag bara som bonus. De får i sig det som de behöver vid första frukosten, så att säga. :)

Sedan angående hur man gör med om de somnar en kvart förtidigt. Nu hade jag bjussat på extra sömn, dvs tagit upp enligt schemat. Precis som Nat skriver. Men med tiden upplever jag att man får hålla hårt i de där marginalkvartarna. Annars får man en liten dam eller herre, som ligger på plus- och vaknar för tidigt nästa lur. :shock: Självklart skall de små liven få extra sömn om de behöver det, vid förkylning etc.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Nina71

Inlägg av Nina71 »

Tack för era inlägg :)

Idag är verkligen Minis absolut tröttaste dag. Jag har fullt sjå att hålla henne vaken. Tyvärr vaknade hon strax innan 10 då jag snubblade över babysittern när jag plockade undan :? Sen var jag tvungen att ge lilla fröken 5 minuter efter lunch precis för då skulle det ha varit omöjligt att hålla henne vaken till 12:30. Har aldrig sett henne så trött lilla pyret men det är väl bara positivt och visar att vi är på rätt väg :)

Efter väckning kl 14:00 var hon också super trött och det kändes konstigt att försöka få i henne mellis när hon knappt kunde hålla ögonen öppna. Hon kvicknade till när vi satt och åt men fick inte i henne många skedar..inte ens fruktpuren fungerade. Ska man skjuta fram mellis framöver sen för att hon ska vakna till lite innan man ger mat?

kram
Mini 110329
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hej!
Ska man skjuta fram mellis framöver sen för att hon ska vakna till lite innan man ger mat?
Du har ju en marginalkvart vid måltiderna oxå... :wink: Så småningom kommer hon att vara piggare efter vilan. Ni kan väl sitta och mysa en stund när du har väckt henne så hon får pigga på sig lite innan du erbjuder mellis.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Nina71

Inlägg av Nina71 »

Hua vilken lång dag med tröttaste lilla tjejen. Men nu har har hon somnat och det gick bra med lite ramsande alltid lite ledsen en stund men somnar sen snabbt in.

Jag satt och läste om tidiga morgonar på ert forum och var inne på era hänvisningslänkar. Funderar på hur jag ska agera om detta fortsätter då jag hör att hon vaknar men hon är inte ledsen. Som jag skrev tidigare har jag gått upp och gjort husljud för att dra ut morgonen men sen när hon ropar igång lite högre har jag gjort morgon. Ska jag försöka få henne att somna om med pangramsa eller ska jag fortsätta som jag gör så här i början? Hon tror nog själv att hon är superpigg men det blir väldigt långt till första vilan 09:30 när hon vaknar tidigare än schemalagda 07.

Kram
Mini 110329
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jag satt och läste om tidiga morgonar på ert forum och var inne på era hänvisningslänkar. Funderar på hur jag ska agera om detta fortsätter då jag hör att hon vaknar men hon är inte ledsen.
Ligger hon bara och snackar skulle jag inte ha gjort någonting. Blir hon arg eller ledsen sen?

Jag skulle ha legat kvar i sängen och serverat lite Mozart
:-({|= Ingen underhållning! Tids nog märker hon att det är trist att vara vaken så tidigt.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Nina71

Inlägg av Nina71 »

Hon har inte blivit arg eller ledsen och jag var antagligen lite snabb att göra morgon första gången då jag var lite orolig att hon skulle bli ledsen. Läste SHN boken igen och det stämde nästan på pricken det Anna skrev att dom vaknar en halvtimme tidigare dagen efter om dom plockas upp för tidigt på morgonen. Hm ja ja kan inte få de ogjort så nu blir det bättring imorgon. Har tyvärr inte Mozart men kan vara värt att köpa en skiva för att testa. Tips på vilken skiva för en som är dålig på musik?
Dags att somna om efter lite ramsande :)
Mini 110329
Nina71

Inlägg av Nina71 »

God morgon :D

Efter ännu en lyckad natt med ett uppvak vid 23 men somnade om efter ramsande :D vaknade Mini till vid 05:45 och jag tänkte inom mig..fasiken..men låg jag kvar och väntade väntade och efter lite knorr tystnade hon \:D/ \:D/ Sen vaknade hon igen 06:30 och då gick jag upp och plockade ur diskmaskinen och sen hörde jag lite smågråt och rop så strax innan 07 gjorde jag morgon och då satt hon helt groggy i ena hörnet av sängen och log. Det lustiga var att hon var knappt vaken trots att hon hade ljudat från rummet i 20 min.

Nu får vi se om hon även denna dag kommer vara supertrött eller om det också kommer släppa. Igår fick jag inte riktigt till skrattet till gonattet trots bus och kittling..hon var så trött lilla pyret att det kom bara ett svagt litet leende men jag hoppas att även det går bättre ikväll.

kram till alla fina mammor och deras :heart:
Mini 110329
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hej!
Har tyvärr inte Mozart men kan vara värt att köpa en skiva för att testa. Tips på vilken skiva för en som är dålig på musik?
Behöver inte nödvändigtvis vara Mozart :wink: De små tycks gilla klassiska toner... Jag hade en skiva som jag fått från Libero tror jag eller var det goboken? "Barnets första toner" eller nåt hette den och det var blandad klassisk musik på den. Vitsen med musik som husljud är ju att de ska få lyssna på något annat än sin egen gråt(=hög volym), något som kan vara nog så jobbigt att lyssna på och ännu svårare att somna om till. Och så slipper man ju själv någon värre anasträngning än att trycka på play :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej igen!
De allra första stroferna för babyn... hette den, finns att köpa här.

http://www.bokborsen.se/Moazart,+W.A.+% ... 5133_2.htm

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"