Och ändå sover de på rygg...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
galaxen
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 18 feb 2009, 16:13
Ort: Skåne

Och ändå sover de på rygg...

Inlägg av galaxen »

mamma till kärlekens gåva med extra glädjekromosom, matte till 4 småtigrar och ssk-student T6
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Och ändå sover de på rygg...

Inlägg av Luvisen »

Jag hörde om detta. Nu ska de nyblivna föräldrarna verkligen verkligen få veta att det är rygg som gäller ÄVEN om forskarna inte vet vad som orsakar plötslig spädbarnsdöd... :?

För att inte tala om vad ryggläget hämmar när det gäller utveckling och god sömn...

#-o
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Re: Och ändå sover de på rygg...

Inlägg av Alexandra »

Hej! jag har inte varit på det här forumet på evigheter, men när jag hörde nyheterna i morse var jag bara tvungen att kika in och se hur diskussionerna går här?
Det är ju så intressant att följa forskningens fram och bak steg, förklaringar och undanflykter. Ska bli spännande att se om de vågar sig på någon uppföljning av denna hemska nyhet, eller om den rinner ut i sanden....
Personligen lägger jag artikeln på minnet några år; jag går nu första året på sjuksköterskeutbildningen och har siktet på att bli barnmorska. Gissa om mina examensarbeten då kommer bli kontroversiella :wink:
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Och ändå sover de på rygg...

Inlägg av LilloppansMamma »

Här var en som satt med stora ögon och tittade på tv-nyheterna i morse. :shock: Väntade mig nån slags slutsats a´la ryggläget kanske inte garanterar att PSD kan inträffa. Typ. Men, nej det som skulle till var massiva informationskampanjer, om vad undrar jag? :roll: Lägg ungen på rygg, rök inte- och hoppas på det bästa??
Miriam Katz-Salamon-docent på Karolinska sjukhuset skrev:Vi vet att antalet rökande unga kvinnor ökar dramatiskt och rökning är en stor riskfaktor
(http://svt.se/2.22620/1.2577147/plotsli ... _okar_igen)

Vad har detta att göra med eventuellt gravida kvinnor? Många av oss rökte i ungdomens glansdagar och slutade när vi åter fick vårt förnuft. Svag koppling, anser jag. De har ju inte den blekaste om VARFÖR PSD fortfarande sker. Ryggläget i sig, verkar ju inte garantera att det fruktansvärda kan ske? Varför reflekteras det inte kring detta? Varför i hela friden, diskuteras det inte mer om användandet av andningslarm?

Självklart har jag inte den blekaste aning om de medicinska orsakerna kring PSD. Men skulle det kunna finnas ett mörkertal av barn som ( gud förbjude!) faktiskt förolyckas av sina föräldrar? Eller kan man enkelt utesluta att föräldrarna kvävts sitt barn exempelvis?

Här finns mycket att diskutera. Är det någon annan som har läst mer kring "larmrapporterna" kring PSD?

Kramar!
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Och ändå sover de på rygg...

Inlägg av TorsMamma »

Min fråga är:Hur många av de som dog i PSD 2010 hade andningslarm, det tycker jag hade varit intressant. Samt om de som hade också hade utbildning i Baby HLR på det?

Någon som kan få tag på rapporten?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Och ändå sover de på rygg...

Inlägg av LilloppansMamma »

Ja, någon som vet var man kan få tag i uppdaterad forskning och fakta kring PSD?
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Och ändå sover de på rygg...

Inlägg av Luvisen »

LilloppansMamma skrev:
Självklart har jag inte den blekaste aning om de medicinska orsakerna kring PSD. Men skulle det kunna finnas ett mörkertal av barn som ( gud förbjude!) faktiskt förolyckas av sina föräldrar? Eller kan man enkelt utesluta att föräldrarna kvävts sitt barn exempelvis?
Här är ett utdrag ur Sagalindas blogg Obesprutat som kan ge tankar och ljus i saken. /Luvisen :heart:


Den ryska rouletten

Torsdagen den 20 maj blev jag ledsen när jag läste en notis i Österbottens Tidning. Redan rubriken Spädbarn dog i syskonbädd skvallrar om det tragiska som hänt, men när man läser texten blir man än mer nedstämd. Det mest fruktansvärda är naturligtvis att ett oskyldigt barn fått sätta livet till. Det som upprör mig nästan lika mycket är brottsutredningen och brottsrubriceringen. Fallet undersöks som dödsvållande står det. Så långt har jag inget att anmärka. Sedan kommer den där gamla vanliga klyschan, det som aldrig ifrågasätts av någon därför att det ju är så uppenbart troligt: det finns misstankar om att pojken kvävdes ihjäl. Givetvis. Mycket enkelt och praktiskt. Än en gång är det föräldrarna som får skulden och så kommer de skyldiga undan. Igen.

Okej, jag medger. Självklart finns det en risk att barnet har kvävts ihjäl i den trånga sängen. Jag ska inte låtsas veta hur det gick till eller inte gick till. För vet – det gör jag inte. Det gör inte polisen heller, och kommer sannolikt aldrig att göra. De jobbar bara utifrån en vanlig modell, en inarbetad sådan.

Jag har en helt annan hypotes om vad som hände. Dödsvållande – ja. Men vem är den skyldige? Jag anser att polisen borde ta en närmare titt på Aventis Pasteur MSD, tillverkare av Pentavac.

Lägg märke till babyns ålder. Han var fem månader gammal. Vad händer normalt vid fem månader om man är en oinformerad mor som tror sig göra det bästa för sitt barn? Jo man tar barnet till rådgivningen för att vaccineras. Nu vet ju inte jag om den lilla pojken precis hade fått sitt vaccin eller inte. Men det vore bra intressant att veta. Eftersom det snarare är regel än undantag att barn vaccineras vid fem månaders ålder utgår jag i min hypotes från att barnet var nyvaccinerat.

So what? tänker de opålästa. Vad har hans vaccinering att göra med att han kvävdes ihjäl? Det har allt att göra med det. Pojken kvävdes nämligen inte ihjäl, han dog i sömnen. Det brukar kallas plötslig spädbarnsdöd, även om namnet vaccindöd vore mera talande. Plötslig spädbarnsdöd betyder att man inte vet orsaken till att döden inträffade, och därmed kan alla skyldiga (läs: vaccintillverkarna) fortsätta sitt dödsvållande. Och håva in pengar på löpande band. Medan föräldrar oftast får skulden och fängslas. Är det inte underbart med vårt demokratiska samhälle?

Det skulle inte förvåna mig om man i undersökningen kommer fram till att det döda barnet visar tecken på skakad baby-syndrom. En gång skrev jag i en tråd på ett diskussionsforum, att om alla slutade vaccinera sina barn skulle tusentals oskyldiga föräldrar slippa sitta i fängelse dömda för att ha skakat ihjäl sina barn. En vänlig rumpnisse var genast framme med stora frågetecken. Vad sjutton svamlade jag om? Shaken baby syndrom – det är ju föräldrar som skakat ihjäl sina barn! Jag hade visst ingen koll alls menade hon.

Det var ett typexempel på hur vi sväljer medias allmänna rubriceringar utan att ifrågasätta och ta reda på verkliga fakta. För sanningen är ju den att väldigt få känner till att vacciner är orsaken till plötslig spädbarnsdöd och shaken baby syndrom. Dessa moderna åkommor fanns inte förrän vaccinerna tågade in på marknaden. Det allra första jag läste i detta ämne var skrivet av Viera Scheibner. Det var min mamma som skickade mig länken strax efter att ridån gått upp för mig och jag insåg att jag hela mitt liv varit grundlurad av vaccinindustrin. Det var ingen trevlig läsning. Men jag rekommenderar er att läsa artikeln.

För inte alltför länge sedan såg jag dokumentären Vaccine Nation, som handlar om en familjefar som anklagades för att ha skakat ihjäl sitt barn. Han fick upprättelse. Han är en av få som orkade kämpa emot etablissemanget tills det inte gick att mörka sanningen längre. Barnet hade dött av vaccinerna. Vacciner åstadkommer nämligen sådana hjärnskador som man antar kan uppstå om man skakar barnet våldsamt. Däremot visar barn som dött i skakad baby-syndrom inga tecken på yttre fysiskt våld. Det är ju lite konstigt – hur kan man ha ruskat en liten så våldsamt att det dör utan några som helst tecken på kroppen? Oj, det blev knepigt för etablissemanget. Men så kom man på en förklaring: föräldern håller i fötterna på barnet, sätter en stor mjuk kudde mot väggen och dänger barnets huvud mot kudden tills det dör. Ah – självklart! ATT vi inte tänkte på det! Det är ju klart att alla tusentals föräldrar är så smarta i sitt ursinne över det hjälplöst skrikande barnet att de söker fram en stor mjuk kudde innan de skrider till verket…

Plötslig spädbarnsdöd sedan. Jo jag vet att ”spädbarn dött i alla tider”. För flera hundra år sedan talade man också om att barnet hade legats ihjäl. Så visst är det helt möjligt. Men varför skedde en så explosionsartad ökning under senare delen av 1900-talet?

Statistik visar att PSD är oerhört sällsynt under den första levnadsmånaden, och toppar vid 3-4 månaders ålder. Är inte detta markant så säg? Om det faktiskt vore så att PSD beror på att det lilla barnets andningsmekanism inte stabiliserat sig, så tycker man ju att PSD vore vanligast den första levnadsmånaden inte sant? Varför är det som vanligast mellan tre och fyra månader istället? Jag behöver väl knappast säga. Tänk efter vad som händer vid tre månader…

I Japan upphörde PSD nästan helt då man beslöt att inte vaccinera barn innan de fyllt två år. I USA har man två toppar för PSD – vid två och fyra månaders ålder. Är det månntro ett sammanträffande att man vaccinerar barnen just då?

Och så alla dessa skrattretande råd om hur man kan minska risken för PSD. Man blir ju nästan kissnödig. Det allra mest skrattretande, rent av fruktansvärda rådet är ”låt aldrig spädbarnet sova på mage”. År 1992 bannlystes magläget av WHO eftersom det ansågs orsaka plötslig spädbarnsdöd. Vips började föräldrar lägga barnen på rygg istället och så uppkom andra moderna åkommor såsom plattskalle (vilket nu för tiden opereras, ja du milde tid…). Har ni någonsin sett en kalv eller en kattunge eller ett föl kasta sig på rygg med alla fyra i vädret? Naturligtvis inte. Att lägga spädbarn på rygg är så naturvidrigt att jag blir förbenat förbannad. Barnen lider av dålig sömn, deras underbara babyhår nöts bort och deras skalle deformeras. Och motoriken blir oerhört lidande! Och till råga på allt; det minskar inte risken för PSD.

Men alltså NU är jag väl ändå ute och cyklar..? Statistiken visar ju klart och tydligt att fallen av PSD minskat sedan man började lägga spädbarnen på rygg? Ja, det är sant. Fallen har minskat sedan början av 90-talet. Men vet ni vad? Det har inget alls att göra med sovläget. Samtidigt som WHO utlyste ryggläge hände nämligen något annat mycket intressant: man tog bort kvicksilver som konserveringsmedel ur barnvaccinerna. På detta sätt drog myndigheterna bort uppmärksamheten från sambandet mellan vaccin och PSD, och lät folk tro att PSD beror på sovposition. En mycket välplanerad kupp, det var alls inget sammanträffande. WHO samarbetar med läkemedelsbolagen och får bidrag av dem – tro inte att det är en oberoende organisation som arbetar för människors hälsa.

I denna blogg hörde jag först talas om detta. Länken till bloggen fick jag av min mamma samtidigt som länken till Viera Scheibners artikel. På något sätt känns det som om dessa två sidor är mycket viktiga, det var de som öppnade upp Internet för mig. Aldrig förr hade jag förstått betydelsen av Internet då det gäller informationsspridning.

Mina barn har alltid sovit på mage och jag skulle aldrig drömma om att tvinga dem till något annat. Saga och Sigrid, som är vaccinerade mot bättre vetande, hade andningslarm. När Hugo var nyfödd hade jag larmet även under hans madrass, men så rannsakade jag mig själv och undrade varför jag egentligen envisades med att ha denna elektriska apparatur i hans säng. Han är ju helt ovaccinerad. Jag tog bort larmet och blir det fler barn kommer jag inte att ta fram det. Jag anser mig inte behöva det eftersom det inte blir några fler vacciner i denna familj.

Jag har fortfarande inte talat om varför barn dör när de vaccineras. Jag vet inte heller om jag behöver göra det. Tänk på vad vacciner innehåller: kvicksilver (inte alltid som konserveringsmedel, men dock i mindre mängder i andra syften), aluminium, formaldehyd, natriumglutamat, lösningsmedel, kylarvätska, antibiotika, främmande djurproteiner, sjukdomsalstrande bakterier och virus för att nämna några exempel. Dessa sprutas rakt in i blodomloppet på en baby vars immunförsvar är under utveckling. Är det då så konstigt att kroppen klappar ihop?

Jag vill avsluta med att låta er ta del av något riktigt hemskt. Något som får tårarna att trilla. När jag läste dessa berättelser var jag sorgetyngd i flera dagar efteråt. Jag vaknade på morgonen och undrade varför jag kände mig så ledsen inombords. Så mindes jag; det var de stackars oskyldiga barnen som fått sätta livet till. Den första länken är på svenska, översatt från engelska. Ni måste läsa den. Ni bara måste. Än en gång blir skärmen suddig då jag läser om dessa barn.

Den andra är på engelska. Den tredje är också på engelska, och här måste jag utfärda en varning. Klicka inte upp den om ni har små barn i rummet. Bilderna är fruktansvärda. Er reaktion på bilderna är sannolikt förskräckelse, vilket också oroar barnen. Så se till att vara ensam. Och ladda med näsdukar. Och kom sedan ihåg att det kan räcka med den där ena sprutan. Det där enda vaccinet. Det första.

Att spela rysk roulette är helt frivilligt. Själv ägnar jag mig inte åt sådan verksamhet.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Och ändå sover de på rygg...

Inlägg av LilloppansMamma »

Tack Luvisen!

Problemet med det eventuella sambandet mellan vaccinering och psd är att det troligtvis aldrig kan bevisas :roll: . Vad skulle ökningen nu bero på, har fler barn vaccinerats? Retoriska frågor :wink:

Är övertygad om att ämnet behandlats tidigare. Någon som har en toppen-tråd på lager?
Kramar
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Och ändå sover de på rygg...

Inlägg av Luvisen »

Du har läst Annas krönika i ämnet antar jag...eller?

:D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Och ändå sover de på rygg...

Inlägg av Manfred10 »

Vem ska man tro på........... :shock: :roll: :shock:

Jag har vaccinerat båda mina pojkar..... :oops: :roll: Och på mage får de fortsätta att sova!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Och ändå sover de på rygg...

Inlägg av Sofias mamma »

LilloppansMamma skrev: Varför i hela friden, diskuteras det inte mer om användandet av andningslarm?
Jag håller verkligen med! Andningslarm borde det informeras om redan på MVC :!: :!: Jag har iallafall aldrig fått någon som helst info om det på någon annan plats än här...
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Och ändå sover de på rygg...

Inlägg av LilloppansMamma »

Nä, visst är det konstigt att det inte infomeras om andningslarm. Många har höjt ögonbrynen när jag berättat att jag använder and.larm. Typ att det är onödigt.

Men även om min loppa hade sovit på rygg så hade jag haft larm. Sovposition verkar ju inte vara någon garanti. :cry:

Kramar
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Och ändå sover de på rygg...

Inlägg av annawahlgren »

LilloppansMamma skrev: även om min loppa hade sovit på rygg så hade jag haft larm. Sovposition verkar ju inte vara någon garanti. :cry:
:D Helt rätt :!:

Jag blev själaglad när andningslarmet kom, tillgängligt för vanligt folk och inte bara för sjukhusen. Jag skulle kura ett litet barnbarn (nu 14 år) och kunde våga sova själv mellan varven i stället för att ligga hypernervös på helspänn och hela tiden kolla att han andades.

Och jag jublade och spred ordet.

Och fick till min oerhörda förvåning höra att läkaretablissemanget AVRÅDDE från andningslarm :shock:

I Norge, när jag skulle lansera första Sova hela natten (2005) satt en överläkare i både radio och TV och påstod, gång på gång, att sjukhusen visst inte använde sig av någon andningsövervakning: "Det slutade vi med redan 1985". En ren och skär lögn (som alla förstår).

Härhemma lät - och låter - det likadant. Det stank - och stinker - sjuk hund. Professor Hugo Lagercrantz har sträckt sig till att medge att andningslarm möjligen kan kännas bra att ha "om man är orolig". Och har man redan förlorat ett barn i PSD - denna ofattbara tragedi - får man med sig ett larm hem till nästa :!:

Mitt hus måste alltså brinna ner först, innan jag får lov att installera brandlarm.

För mig var detta en synnerligen allvarlig skiljepunkt. Vill man verkligen de små barnens bästa, vidtar man alla tänkbara säkerhetsåtgärder. Man AVRÅDER inte föräldrar från världens billigaste och enklaste livförsäkring. Här ligger en hund begraven. Inte bara en, är jag rädd.

I den här krönikan från 2008 skrivs om saken. Läs inledningen :wink: En finlandssvensk pappa redogör för alla "avrådanden" han fått höra och ger svar på tal.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... kall-segra

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Och ändå sover de på rygg...

Inlägg av LilloppansMamma »

Ja, jisses!

Jag kände igen några punkter själv. :roll: Mitt larm har varit värt varenda peng, jag har kunnat sova som en gris på nätterna. Min borsdotter var prematur och hade andningslarm från sjukhuset. Det var det inga konstigheter med. :roll: (japp, hon låg på mage med!)

Kramar
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Och ändå sover de på rygg...

Inlägg av Sarisparis »

Andningslarm är helt klart det som borde stâ överst pâ listan av bebissaker. :roll:

Nu när Nils föddes i maj sâ hade jag med mig larmet pâ BB och jag tyckte att det var lite intressant att se reaktionerna bland de i personalen som kom och gick i mitt rum.

Genomgâende sâ tyckte ALLA kvinnor att det var en otroligt bra uppfinning - Vilken grej att verkligen kunna koppla av och sova själv när bebisen väl sov :shock:
Den icke-medicinska personalen (städerskor, serveringspersonal) tyckte att jag skulle tipsa den medicinska personalen och särskilt barnläkaren om denna apparat.

Sâ när (den manlige) barnläkaren kom in för att undersöka Nils sâ frâgade jag lite diskret om han hade nâgon âsikt om nâgon skillnad i sömnkvalité mellan bebisar som sov pâ rygg och mage. Vi hade dittills haft en trevlig diskussion och stämningen var god. Men när jag uttalade orden "sova pâ mage" sâ blev hela han alldeles stel och kall. Han nöjde sig helt kort med att säga: Barn sover pâ rygg, endast pâ rygg.
Dâ jag dâ svarade att med hjälp av larm sâ kunde man ju koppla av... sâ avbröt han mig tvärt:
- Barn sover pâ rygg, endast pâ rygg.
Sen gick han direkt och jag satt kvar pâ min säng, helt paff över denna otroliga vändning i stämning och bemötande. :? :^o

Men jag pratar vidare om denna underbara grej. Mânga av mina vänner som nyligen fâtt barn har skaffat larm och de är verkligen nöjda. Ingen kan nu tänka sig att inte använda larm, även om vissa av bebisarna sover pâ sida eller rygg.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"