Kursstart 14/10

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
frk Carlsson

Re: Kursstart 14/10

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen,
mammanovis skrev: Men kan det vara så att man kan behöva stå och ramsa i över en halvtimme? Jag kände att hon bara blev mer och mer ledsen och att hon gick i "självspinn" dvs att hon är så ledsen att hon nästan får panik , hoppas någon förstår vad jag menar?
Panik lär hon inte ha fått :wink: men du agerade helt riktigt som bemötte henne då du tyckte att hon lät ledsen. Inga ledsna barn här inte [-X . Med undantaget att du måste släppa buffningen nu.OK? För var ggn du buffar så blir hon bekräftad i att hon inte kan gå vidare, att det fortfarande är ngt som är en smula otäckt och oklart. Så, för hennnes skull - bestäm dig!

Det där med "självspinn" har vi oxå upplevt första kurnätterna. Vi har löst det med att backa och låta barnen vara ifred - faktiskt. Det har som varit att det har blivit alldeles för mkt för dem helt plötsligt. Reaktionen vi då fått har varit att det gråtits klart, avklingat och slutat med små snyft. Och sen har man kunnat börja om igen, i försiktigare skala, om det behövts. Förstår du hur jag menar? :wink: Inte med det sagt att man behandlar dem som att de förstår ramsans innebörd, utan man bara byter taktik helt plötsligt för att få dem ur "spinnet".

Jag har stått och ramsat i 1-1.5 tim vissa pass under kurens första 3 nätter. Inte då i ett, i ett, i ett. Men stått utanför dörren iaf, eftersom de varit vakna därinne, och kört lite olika intervaller bara efter hur frågorna har ställts. Det ser olika ut för alla :) .

Jag tycker ändå, på det stora hela, att er natt nr 2 såg riktigt bra ut :) och nu har du fått känna på ramsan litegrann och hon oxå - så fortsätt köra på samma sätt. Säkerheten, du vet :wink:
mammanovis skrev:Ska jag fortsätta och ramsa? Är det att likställa med buffandet första natten att jag ska hålla på tills hon blir lugn? Peppning behövs verkligen nu!!!
Precis så är det! Nu är ramsan din, och hennes, bästa vän. Eller - den ska bli det iaf!

:thumbsup:

/Sanna
mammanovis

Inlägg av mammanovis »

Kurnatt 4:

1900 Go natt
0517 ramsa, avvaktar, ramsar,
0524 tyst
0534 ramsa,avvaktar, ramsa
0538 tyst
0545, ramsa, avvaktar, ramsa, avvaktar, ramsar
0628 tyst
0715 God morgon!!

Jag är så stolt över min dotter och mig själv :D
Min dotter för att hon sover från 1900-0517 :shock: och för att hon lyckas lugna ner sig och så småningom somna om enbart på ramsa!!
Stolt över mig själv för att jag inte går in sista uppvaket mellan kvart i sex och halv sju, utan ramsar henne till lugn.
Jag kallade på min sambo, vid fem i sex, kände att jag behövde hans stöttning avseende hennes läten. Dvs vilka ljud som var ilska/arghet kontra vad som var ledsamhet. Imorse fick jag mig verkligen en tankeställare att man verkligen måste höra vilka ljud som är vad!!!

Märker nu att att grynet har svårt att somna på sin förmiddagslur. Kan det vara så att hon känner sig extremt utvilad och att hon känner att hon inte behöver sova? Men jag låter henne ligga kvar i sin vagn, hon ska ju beredas möjligheten att sova. :)
Jag läser era svar mycket noga och funderar på dessa, så de hjälper mig/oss mycket.
//
Grynet 20110321
Kurstart Fredag 14/10
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hejsan!
:thumbsup: :thumbsup: :sleep: :heart: \:D/ Bra jobbat!

[quote="mammanovis"
Märker nu att att grynet har svårt att somna på sin förmiddagslur. Kan det vara så att hon känner sig extremt utvilad och att hon känner att hon inte behöver sova? Men jag låter henne ligga kvar i sin vagn, hon ska ju beredas möjligheten att sova. :)
//[/quote]

Kan finnas många anledningar till varför hon har svårt att komma till ro. Men du har tagit ledningen nu och vet att hon behöver sova (och äta och vara utomhus, delta socialt...) Därför har du oxå rätta attityden nu och den förmedlar du till dottern! :D

Bra jobbat!
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mammanovis

Inlägg av mammanovis »

Kurnatt 5:
1900 Gonatt
0650 Godmorgon
:lol:

Kan knappt tro att detta är sant #-o Helt otroligt!!!!

Tjejen vaknade vid 0630, men bara låg och snackade, så hon fick ligga kvar och prata med sig själv. Men 0650 var det dags att göra godmorgon. Hon hade bajsat så det var väl därför hon inte ville ligga kvar :?

Fm sömnen strular nu ngt kopiöst. Har nu varit runt och läst på en massa trådar och tydligen är det jätte vanligt att de börjar strula. Det som jag är så fundersam på är att vi har inte haft jätte problem med dessa innan. Men min strategi är klar nu vad jag måste göra; behandla dagslurarna på samma sätt som nätterna: RAMSAN måste börja användas på dagarna, istället för buffning/vagning. Och tänka på att det kan ta upp till en månad innan det sätter sig!!!
//
Grynet 20110321
Kurstart Fredag 14/10
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Man blir varm i hela kroppen, när en familj får sin goda sömn åter.

Underbart jobbat.
:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

mammanovis: underbar läsning =D> :heart: vilket jobb ni åstadkommit :D

mammanovis skrev:Kurnatt 5:
1900 Gonatt
0650 Godmorgon
:lol:

Kan knappt tro att detta är sant #-o Helt otroligt!!!!

Tjejen vaknade vid 0630, men bara låg och snackade, så hon fick ligga kvar och prata med sig själv. Men 0650 var det dags att göra godmorgon. Hon hade bajsat så det var väl därför hon inte ville ligga kvar :?

Fm sömnen strular nu ngt kopiöst. Har nu varit runt och läst på en massa trådar och tydligen är det jätte vanligt att de börjar strula. Det som jag är så fundersam på är att vi har inte haft jätte problem med dessa innan. Men min strategi är klar nu vad jag måste göra; behandla dagslurarna på samma sätt som nätterna: RAMSAN måste börja användas på dagarna, istället för buffning/vagning. Och tänka på att det kan ta upp till en månad innan det sätter sig!!!
//
helt rätt inställning :D ! ni har uppföljningsveckan på er nu för att sätta ramsan helt och hållet, sen kan ni utvärdera läget och gå vidare! välkomna till ert nya liv :D

kram, Sanna
mammanovis

Inlägg av mammanovis »

Jag fortsätter min rapportering

Natt 6:

1900 Gonatt
0655 Godmorgon

Morgonens vila:
Använde mig enbart av ramsan :D Hon kom själv till ro på 15 minuter. Det är som du säger Frk Carlsson; det är nu vi har chans att sätta ramsan, och det är det som jag jobbar på!!! Ramsan :D ska bli vår bästa vän.

Vi fortsätter att jobba mot säkerheten och njutningen.
// kram
Grynet 20110321
Kurstart Fredag 14/10
videunge

Inlägg av videunge »

Åh vilken härlig morgonläsning! och vad bra att ni inte fastnar i lugnet utan går vidare mot säkerhet och njutning =D> :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

säger som videunge!

:heart:

det går bra det här!
mammanovis

Inlägg av mammanovis »

Natt 7:
1900 Gonatt
0645 Godmorgon

Grynet vaknar 0610 och ligger och pratar med sig själv, det eskalerar hela tiden, vi försöker med ramsan, men får ett "ilsket svar" så det är klart att den inte fungerar :) När kl är 0645 går jag in (i en micropaus) och gör godmorgon, då ser jag med egna ögon att hon är arg och definitivt inte ledsen. Så imorgon om det är likadant låter jag henne ligga kvar och vara "" arg" tills kl är sju. Hela tiden lär jag mig något :D

Fm vilan: Lägger henne lite tidigare än 0900, ramsar ut 0905 är det tyst :D

Jag blir mer och mer säker på mig själv att min dotter klarar av att somna själv, hon behöver inget springande inne hos sig. Klart som spad att jag stör henne, när jag kommer in till henne. Jag kan ju bara gå till mig själv, om man är på väg att somna in på en dags vila och ens sambo kommer in för att kontrollera om man sover eller vill fråga något, då blir jag störd och har svårt att komma till ro.. Varför ska det vara annorlunda med ett barn??

Återkommer med rapport
//kram
Grynet 20110321
Kurstart Fredag 14/10
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D
Jag blir mer och mer säker på mig själv att min dotter klarar av att somna själv, hon behöver inget springande inne hos sig. Klart som spad att jag stör henne, när jag kommer in till henne. Jag kan ju bara gå till mig själv, om man är på väg att somna in på en dags vila och ens sambo kommer in för att kontrollera om man sover eller vill fråga något, då blir jag störd och har svårt att komma till ro.. Varför ska det vara annorlunda med ett barn??
PRECIS! =D> :lol:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Nat

Inlägg av Nat »

Gomorgon!

Tycker att dina analyser av ditt arbete låter toppen =D>
Fm vilan: Lägger henne lite tidigare än 0900, ramsar ut 0905 är det tys
Du kan och bör lägga cirka 10 minuter innan det är tänkt att den lilla skall somna in på alla vilor. Skall natten vara 19 till 07 lägger du således kl 18:50 och tanken är då att barnet har 10 minuter på sig att somna. Ibland tar det mer tid och ibland mindre men tanken är att det skall vara cirka 10 minuter på att komma till ro.
Jag blir mer och mer säker på mig själv att min dotter klarar av att somna själv, hon behöver inget springande inne hos sig. Klart som spad att jag stör henne,
:thumbsup:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

såg att videunge hade citerat det här oxå men jag vill göra det jag med eftersom jag bara spontant tänker och känner: MEN VISST ÄR DET SÅ!

:thumbsup: :heart:
mammanovis skrev:Jag blir mer och mer säker på mig själv att min dotter klarar av att somna själv, hon behöver inget springande inne hos sig. Klart som spad att jag stör henne, när jag kommer in till henne. Jag kan ju bara gå till mig själv, om man är på väg att somna in på en dags vila och ens sambo kommer in för att kontrollera om man sover eller vill fråga något, då blir jag störd och har svårt att komma till ro.. Varför ska det vara annorlunda med ett barn??
mammanovis

Inlägg av mammanovis »

Tänkte göra en uppdatering om hur det går för oss:
1900 Gonatt
0700 Godmorgon
Ibland får vi använda marginalkvartarna på morgnarna, men upplever att morgnarna blir bättre och bättre hela tiden.

Fmvilorna strular fortfarande, men vi strävar långsamt framåt..

Hade lite funderingar om hur man gör vid vintertid, men såg att svar fanns hur man kunde gå tillväga med detta, så det löser sig nog.

Tack för all hjälp som jag får här, ni är fantastiska =D>
Återkommer med mer rapportering och ev frågor
//kram
Grynet 20110321
Kurstart Fredag 14/10
videunge

Inlägg av videunge »

Hej
Återkommer med mer rapportering och ev frågor
Återkom gärna mer än så och hjälp andra föräldrar i deras trådar. :wink: :D Ju fler vi är som bollar desto bättre forum :D

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"