Min 1åring sover inte!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
honung2

Min 1åring sover inte!!!

Inlägg av honung2 »

Hej, jag behöver fråga om råd, har inte läst er bok men vi är ett par föräldar som tror på goda rutiner och har handlat efter det.. saken är den ialalfall att vi har en dotter som är precis 1 år gammal. Från att hon föddes tills hon var ca 8 månader har hon sovit jättebra hela natten, (förutom små korta vakningar något enstaka tillfälle för att få nappen eller då hon var riktigt liten för hon var hungrig och ammade). Hon har direkt från att hon varit nyfödd sovit i först egen korg och sedan spjälsäng, aldrig i vår säng annat än enstaka tillfällen ibland sista timman innan vi gick upp för att få henne att sova lite längre på morgonen efter att hon vaknat tidigt.

Vi har varit noga med att alltid lägga henne klockan 19 på kvällen och det har aldrig varit något problem att hon somnar då eller inom typ en kvart.

Har hon någon gång skrikit och velat gått upp från sängen har vi ändå inte tagit upp henne utan tröstat och sagt godnatt och lagt henne igen, ibland suttit kvar och kanske strykt henne över ryggen ifall det behövts och då har hon somnat om tillslut.

Hon har aldrig annat än 2 tillfällen då hon varit sjuk, behövt få välling en gång till på natten annars har hon alltid kunnat sova hela natten i ca 12 timmar. (Hon får alltid välling innan precis hon lägger sig).

Slutade amma när hon var 6 månader och det var mer eller mindre hon själv som slutade för hon var inte intresserad tillslut och var nyfiken på att äta och alltid varit glad i mat.
Hon har sedan dess fått gröt på morgonen, sedan lunch(burkmat) sedan någon mellis på dan typ banan och sedan middag, burkmat eller mat med oss beror på vad det är och så välling då innan hon sover. Hon är ganska lång och smal och ligger precis på strecket för lagomvikt enligt bvc.

Nu till saken då, sista 3-4 månaderna men framförallt sista 2 månaderna, lägger vi henne som vanligt 7, det går jättebra, men annars låter vi henne skrika ett tag och sedan går vi upp och lägger henne igen och då somnar hon så det är högst 15min. Men sen så vaknar hon typ efter en halvtimma, eller en timma, hon står upp och skriker är ledsen, vi lägger henne och det går bra men sen går det en timma till, samma sak! en timma till samma sak! osv. så visst går det bra att vi lägger henne men hur många ggr ska det vara! ibland är det hela natten man bara sover i en timmas eller halvtimmas faser. Från början var det nappen hon ville ha men sista månaderna så har hon nappen men skriker ändå. Hon är jätteglad och pigg ibland när hon vaknar och ibland vill hon verkligen inte somna om, vi kan då vägra ta upp henne och försöka få henne somna om men detta kan då ta upp mot två timmar ibland.
Nu har det blivit så helt enkelt att hon har vunnit...vi inte orkar längre, vi har hållt på så här i 4 månader och det blev inte bättre.. så nu har vi börjat ta upp henne i våran säng och oftast då kan hon somna vidare direkt så man åtminstone får sova lite. Men nu blir det värre och värre, när vi nu som sagt lagt henne 7 så kan hon ibland redan kl 9 vilja lägga sig i vår säng och vi har inte ens gått och lagt oss! då lägger vi henne där själv och det går också oftast bra och hon somnar. Men nu sista veckorna även fast hon ligger i vår säng så vaknar hon flera ggr under natten ändå och är pigg och vill leka, och hon sover oroligt och rör sig och kastar sig hit och dit i sängen.
Saken är den också att hon aldrig varit mkt för att sova, inte ens som jätteliten, och sista halvåret så är de ofta så att hon vilar en halvtimma på förmiddagen och en halvtimma på eftermiddagen, ibland en timma, men aldrig efter halv 4. Så hon borde ju vara trött på natten kan man tycka...

vi har provat med kolsvart eller lite ljus i rummet, men det blir ingen skillnad, innan kunde man prata tyst och tv.n på osv men nu är hon väldigt lättväckt också. Hon kan sova i eget rum men nu sover hon igen i vårt rum eftersom det inte var någon skillnad och det då blir lättare att ha henne närmare när det är såhär :-(
tacksam för snabb hjälp! hoppas det inte blev för rörigt det här men jag hoppas jag fått med allt man kan behöva veta om det hela..
honung2

Re: Min 1åring sover inte!!!

Inlägg av honung2 »

tänkte också skriva att jag har försökt med olika viloperioder på dagen, ibland sover hon bara en gång ibland två, olika lång tid etc. men det är absolut ingen skillnad på hur hon sover på natten. Ibland har hon bara vilat 20 min på hela dagen men sover också jättedåligt på natten, någon enstaka gång kan hon ha sovit 1 timma på fm och sedan 1½ timma em alltså under samma dag, men sover ganska bra ändå på natten...så jag får helt enkelt inte ihop vad jag ska göra!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit!

Mitt råd till dig är att först läsa boken och se vilka svar du hittar där, du kan också kika runt här på forumet och se om det här är något för er familj. Det blir nästan en omöjlig uppgift för oss att svara på alla dina frågor om du inte är inläst.

varm hälsning
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
honung2

Inlägg av honung2 »

Jag har gjort det men jag tycker det alltid brukar handla om att barnet har svårt att somna, vilket hon inte har, eller att man inte ska ta upp henne utan bara lägga om henne och det gör vi, att man har rutiner och lägger samma tid och det gör vi också etc. Därför vår frustration, det är inte så många frågor utan endast en - hur vi då ska göra som vi inte redan gör?

Jag fick rekommendation med den här tråden så jag tänkte prova fråga och det står ju här på sidan att man inte behöver vara insatt i boken så det blev jag verkligen besviken på att då få ett så intetsägande svar :-(

Då var väl den här hemsidan inget för mig, trist. Jag hade hoppats få hjälp.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

hej igen,

tråkigt att du tyckte att mitt svar inte gav dig något. SHN är ett helt tänk och för att det ska fungera behöver man ha helheten. Det går inte att svara lite fort att "gör såhär så löser det sig".

Alla som söker hjälp här råder vi att läsa internationella sova-hela-natten-boken. Eftersom det är den som är grunden till kuren. För att man själv ska känna sig trygg och lugn när man står där mitt i natten och barnet behöver hjälp. Så att det sitter i ryggmärgen om man ska ramsa, avvakta, gå in eller vad det är som är bäst just i den stunden.

Jag kanske missuppfattade dig men så här skrev du i ditt första inlägg
Hej, jag behöver fråga om råd, har inte läst er bok
och då är fortfarande mitt bästa råd till dig att läsa boken. Annars kommer ni inte kunna genomföra kuren om det är vad ni tänkt er.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
honung2

Inlägg av honung2 »

ok.

Tänkte mig kanske inte att ni skulle "svara lite fort" heller, men att vi kunde diskutera här på tråden. Men då vet jag, jag söker mig till något annat forum. Tack.

Hejdå.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"