Schemahjälp för 4-månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Adrienne

Schemahjälp för 4-månaders

Inlägg av Adrienne »

Hej!
Jag är ny här på forumet och skulle vilja ha lite hjälp med att komponera ihop ett bra schema. I dagsläget ser schemat ut ungefär så här:

07:00 07:20 amma höger+vänster
07:30 07:45 ersättning
09:00 10:00 sova
11:00 11:45 gröt+ersättning
12:00 14:00 sova
15:00 15:45 smakis+ersättning
16:00 17:30 sova
18:00 18:30 gröt
19:00 19:30 amma+ersättning
20:00 07:00 sova

Jag vill helst att han har 11-timmars natt. Funkar detta schemat långsiktigt, när man ska ta bort sömn? Jag har läst lite om att 1-timmes pass inte är så bra, utan 45 min är bättre. När jag väcker honom efter timmen är han alltid glad, bör jag ändå ändra? Han är inte kurad, men jag tror inte han behöver det, han somnar inom 5 minuter varje läggning ändå. Problemet är väl att han fortfarande vaknar flera gånger varje natt, och sällan sover ett helt dagpass utan att vakna för tidigt. Ofta går det ganska lätt att få honom att sova vidare, men då måste jag ju väcka honom mitt i djupsömnen på dagen... Ibland beror dag- och kvällsuppvakningarna på att han kräks. Finns det något man kan göra för att motverka det?
Tyvärr delar vi sovrum kanske kan tilläggas.

Dela gärna med er av era synpunkter på schemat och erfarna tankar :)
Son född juni -11
LilloppansMamma

Re: Schemahjälp för 4-månaders

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen hit Adrienne! :D

Min bästa vän vid schemaplanering är:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416

Så kika gärna på den också!

Lite tankar kring schemat:
Ett något långt vakenpass på morgonen? Loppan klarade inte 3 timmar på morgonen i den åldern. ( hon gör fortfarande inte det :shock: ) Kanske att ni kan lägga första luren vid 9? Tycker maten ligger bra fördelad. Om det funkar bra med kortare intervall mellan måltiderna på eftermiddagen ( 3 timmar som ni har nu) så kör på det. Annars kan ni flytta fram middagen lite till 18.30 och sedan ta nattslurken vid 19.30. Jag tycker att nattslurken bör komma en timma efter middagen.

Sedan angående dina udda sömnpass. Funkar det så hade jag väl inte bråkat med det. Men börjar det krångla (alltså liten blir svärväckt och sur) så hade jag gjort om luren till de naturliga sömnpassen.

Att han vaknar fler gånger per natt och på sina dagslurar är ju inte att föredra. Vad gör ni när han vaknar nu? Tänk på att skapa rutin kring sänggåendet. Skrattet till go´nattet? Hur har ni det med det? Det är ju klokt att skapa sådana läggningsrutiner som håller i längden så att säga. Ett schema gör inte att barnet per automatik lär sig att somna själv- ett schema möjliggör förutsättningarna för god sömn och liv och lust. :wink:

Om ni delar rum se till att hans säng är avskärmad, med antingen en viksskärm eller mörkläggningstyg. På så vis får han ett fredat område- ett rum i rummet så att säga.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Adrienne

Inlägg av Adrienne »

Tack!
Vilken superbra länk!
Första luren ligger ju redan vid 9 :wink:
Ja det har du rätt i, gröten kommer ju mycket tidigare inpå än de andra måltiderna! Kanske hade varit något att flytta bak den. Det enda jag funderar på då är om han kommer att vilja ha nattslurken och om den pågår nästan fram till godnatt att han kommer kräkas mer då?

När han vaknar då säger jag inget alls utan kollar tyst om han kräkts, har han inte det så nynnar jag en särskild sång. Funderar på om vi behöver byta mot en ramsa? Klappar lite lätt i rumpan som besked om det behövs. Ofta behöver han nappen med, men jag försöker att använda den så lite som möjligt och helst ta bort den innan insomnandet. Rutinen kring sänggåendet är enkel och kort. Godnattslurk, ny blöja, pyjamas och lite bus. Kanske bör den vara längre? Oftast somnar han ganska omgående dock, men har börjat krångla mer nu när nappen ska bort.

Tusen tack för alla fina tips LilloppansMamma :D
Son född juni -11
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hej Adrienne!
Jag skrev ett inlägg som försvann i cyberrymden... :shock: Här kommer en kortfattad version.......

Kräkningar: Rapar han ordentligt mellan bröst 1 och 2 och kanske under och efter kvällsslurken?

Sång eller ramsa, använd det som känns enkelt och alltid till hands. Kanske ska någon annan än föräldrarna sköta läggningen framöver? :D

Ett bad i kvällsrutinen är ju trevligt för alla parter. :mrgreen:

Jenny 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Adrienne

Inlägg av Adrienne »

Manfred10: Ibland rapar han bra, ibland kommer det inget. Ska nog satsa på att försöka få en rap även om det tar lång tid om det kan vara problemet.
Så bra att sång kan funka! Hittills är det alltid jag som sköter nattning och uppvak och jag tycker det är lättare att nynna framförallt mitt i natten. Hoppas bara det inte blir ett problem i framtiden om någon annan ska natta. Hmm ja bad är jättemysigt kanske vore nåt :)

Tack så väldigt mycket för tipsen :D
Son född juni -11
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

raptips! :mrgreen:

viewtopic.php?t=14298&highlight=rapa

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

smyger in och säger att här hittar du våra Favoritlänkar som vi ofta hänvisar till.

och här finns Raptips

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Adrienne

Inlägg av Adrienne »

Tack så mycket för länkarna, massa bra tips där ju! Raptipsen provade vi ikväll och han spydde faktiskt innan jag la honom i sängen idag 8) Och somnade utan napp med!
Son född juni -11
videunge

Inlägg av videunge »

Bra jobbat! =D> :heart:

om du vill ha fler bra favorittrådar så kolla gärna under favoriter inne på späda barn och små

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Penny11

Inlägg av Penny11 »

Hihi, hej hej! :D

Vad bra att du har börjat tagit bort nappen, jag vill också det! Penny har vaknat tre gånger sedan hon somnade kl sju och kl är nu halv elva, suck... Det är bara att gå in och stoppa in nappen igen, så det är ju inte jättejobbigt men jag skulle ju hellre se att hon sov nonstop! Men det är väl bara att ta tjuren vid hornen och sätta igång med avvänjningen...
Penny född 2011-05-12
Adrienne

Inlägg av Adrienne »

Hallå! :D

Ja, hoppas att jag kan motstå nappen i fortsättningen med, men några daglurar har det funkat, detta är nog första natten han somnat utan. Det är ju lite svårt att inte ge nappen när han letar efter den, men jag har börjat med att låta honom lugna sig med den, och sen när han nästan sover tar jag bort den, funkar oftast. Fick nån länk här uppe med fler nappslutar-tips :) Jag tycker han kan ha nappen som tröst när han är vaken, men inte som insomningshjälp. Hoppas bara att det funkar att göra så, och inte bara blir förvirrande.
Son född juni -11
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hello! :D

Napp eller inte är upp till er förstås. :D Men nappen kommer in i bilden pga sugbehovet, eller hur? AW kallar den hellre sugnapp än tröstnapp just av anledningen att den inte ger tröst utan kan hjälpa till att stilla sugbehovet. Det kan vara svårt att sluta, jag vet. :wink: Men att ge napp ibland och ibland inte är förvirrande för den lilla godingen.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"